ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 مرداد 1395     |     کد : 105464

شبكه ملي اطلاعات در هفته دولت راه‌اندازي مي‌شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد:

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد:
شبكه ملي اطلاعات در هفته دولت راه‌اندازي مي‌شود


امكان پايش كيفيت خدمات اپراتورهاي اينترنتي از ديروز براي همه مردم فراهم شد و از اين پس اپراتورهايي كه خدمات اينترنتي بي كيفيت به مردم ارائه دهند، جريمه مي شوند.

به گزارش خبرنگارما، سامانه اندازه گیری شبکه ارتباطات زیرساخت ديروز در مراسم ويژه اي با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات رونمايي شد. با استفاده از امكانات این سامانه تمامي پارامترهای خدمات ارایه شده

توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به مشترکانش مشخص می شود و مشتريان مي توانند در صورت نقض توافق نامه سطح ارایه خدمات، خسارت دريافت كنند. همچنين اپراتورهايي كه موارد تعهد شده به مشتريان خود را ارائه ندهند، جريمه خواهند شد.

دكتر محمود واعظي وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفت: از اين پس ارایه دهندگان خدمات ارتباطی بی کیفیت جریمه شده و ليست جرايم آنها بطور كاملا شفاف بر روي سامانه منتشر مي شود. اين مساله باعث خواهد شد تا بخش خصوصي فعال در حوزه ارائه خدمات اينترنتي، كيفيت خدمات خود را ارتقا دهد.

وي افزود: راه اندازی این سامانه به کاربران اجازه می دهد تا علاوه بر آگاهی از کیفیت خدماتی که دریافت می کنند، هرجا کیفیت نامطلوب بود، نسبت به دریافت جریمه اقدام کنند.

وزیر ارتباطات هدف از راه اندازی این سامانه را ایجاد شفافیت در عملکرد اپراتورهای ارایه دهنده خدمات عنوان کرد و گفت: اين سامانه باعث مي شود تا اپراتورها اصول مشتري مداري را رعايت كنند.

وی گفت: زمانی که شرکت مخابرات واگذار شد بخش‌هایی هم در وزارت ارتباطات باقی ماند و برهمین اساس در بسیاری موارد قوانین زیرساختی دارای مشکلاتی بود که در حوزه توسعه شبکه و زیرساخت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کرد. به همین دلیل طی هفت یا هشت سال گذشته توسعه زیرساخت‌های کشور با سرعت‌ چندانی پیش نرفت.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: اکنون هم نمی‌توان گفت که در این حوزه تمام عقب‌ماندگی‌ها جبران شده است، اما هر آنچه اپراتورها، مخابرات، شرکت‌های FCPو سایر شرکت‌ها نیاز دارند مدتی است بدون ماندن در صف انتظار به آنها واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که مردم انتظار دارند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند، سرویس با کیفیتی دریافت کنند، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته بیشتر تلاش‌های ما بر روی توسعه‌ با کیفیت شبکه بوده است، اما طی سال‌های گذشته حتی زمانی که خود من هم مدیر عامل شرکت مخابرات بودم، هیچ گاه هیچ فردی نیامد یک شبکه جامع طراحی کرده و براساس آن عملیات توسعه‌ای را دنبال کند.

واعظی ادامه داد: حتی زمانی که تازه وارد وزارت ارتباطات شده بودم هم در این باره گفتم که ما با یک شبکه وصله پینه‌ای مواجه هستیم که حتی خود من هم به عنوان یک مدیر قدیمی بر این موضوع نقش داشته‌ام، اما سهم من به عنوان مدیر عامل مخابرات در سال ۱۳۵۹ با مسئولیت افرادی که در سال ۱۳۹۲ مدیریت می‌کردند، متفاوت است.

وی با بیان این‌که لازم است بحث کیفیت خوب را با تعرفه مناسب همراه دید، تاکید کرد: هیچ‌گاه قیمت اينترنت را بالا نخواهیم برد و از سه سال پیش به این نکته اشاره کردیم که به دنبال آن هستیم که استفاده از اینترنت در سبد خانوارها و شرکت‌ها بیشتر شود؛ به همین دلیل در مقاطع مختلف تصمیم به ارائه‌ تخفیف‌هایی در این حوزه گرفتیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: البته ما در حوزه بسته‌های اینترنتی موبایل هیچ‌گاه وارد بحث نمی‌شویم، بلکه در این بخش یک سقف قیمتی اعلام کرده‌ایم و براساس آن اقدام می‌کنیم. در حوزه اینترنت ثابت هم براساس فرم‌های در نظر گرفته شده اکنون تخفیف‌هایی بین ۱۶- ۱۷ تا ۳۵ درصد و حتی گاهی برای مراکز بزرگ و سازمان‌ها تا حدود ۴۷ درصد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بدین ترتیب در حال چینش بخش‌های مختلف پازل شبکه ملی اطلاعات هستیم تا مقدمات برای رونمایی از فاز اول این شبکه در هفته دولت فراهم شود.

واعظی در ادامه با اشاره به تخفیف‌هایی که پیش از این شرکت زیرساخت برای ارائه‌کنندگان اینترنت در نظر گرفته بود، متذکر شد: در آن دوره برخی شرکت‌ها تخفیف‌های دریافتی را به مشترکان خود هم منتقل کردند، اما شرکت‌های متعددی ما را خون به جگر کردند تا کاهش تعرفه ۲۰ درصدی را برای مشترک نهایی اعمال کنند.

وی همچنين با اشاره به طرح رجيستري (كد دار كردن) گوشي هاي تلفن همراه در بازار گفت: اين طرح شامل هيچكدام از گوشي هايي كه فعلا در بازار موجود هستند، نمي شود و از روزي كه بطور رسمي به اجرا گذاشته شود، گوشي هايي كه در آينده وارد بازار شوند را شامل خواهد شد.

وزیر ارتباطات تاكيد كرد: مردم نبايد نگران قطع ارتباطات تلفني خود باشند، زيرا ارتباط آنها از طريق هيچكدام از اپراتورهاي تلفن همراه قطع نخواهد شد. اين طرح فعلا در مرحله آزمايشي است و هنوز اجراي آن رسمي نيست. هر زمان نتیجه آزمايش طرح کاملاً مثبت بود، آغاز طرح را رسماً اعلام می‌کنیم. ولي اکنون هیچ زمانی برای شروع رسمی اعلام نخواهيم کرد.

وی گفت: وزارت ارتباطات مکلف شده است تا طرح رجیستری گوشی موبایل را ظرف 2 ماه اجرا کند. اين طرح يك اقدام مشترک با گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت و وزارت ارتباطات است و هنوز رسماً آغاز نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای پذيرش اين مسئولیت 2 شرط تعیین کردیم. نخست اینکه نباید مردم از این بابت دچار ناراحتی شوند و دوم اینکه همه گوشی‌هایی که تاکنون در کشور وجود دارد، معتبر باشند. به این ترتیب مقرر شده که از تاریخ اجرای رسمی رجیستری به بعد، گوشی‌ها مشمول این طرح شوند.

وی با اشاره به اینکه مطمئناً در آينده نزديك هزينه استفاده از خدمات پهناي باند براي مردم ارزان خواهد شد، گفت: شبكه ملي اطلاعات همزمان با آغاز هفته دولت رونمايي خواهد شد و ما از تمامي متقاضيان بخش خصوصي براي فعاليت در ميدان رقابتي توليد محتوا و اپليكيشن در اين شبكه حمايت مي كنيم. از طرف ديگر پارك ملي فناوري اطلاعات در جاده مخصوص كرج بزودي راه اندازي خواهد شد و به متقاضيان حضور در اين مكان با تسهيلات وي‍ژه دفتر كار واگذار مي شود.

واعظی گفت: كشورما با وجود داشتن يك درصد از جمعيت جهان، هنوز حتي 40 درصد از سهم خود در بازار فناوري اطلاعات را تصاحب نكرده است و بيش از 60 درصد از اين سهم همچنان بلا استفاده مانده كه فرصت خوبي براي اشتغال جوانان تحصيل كرده اين مرزو بوم است.

وی گفت: ما معتقديم كه توليد محتوا در شبكه ملي اطلاعات بايد به خلق ثروت براي شركت هاي توليد كننده بيانجامد، بنابر اين يقيناً از توليدكنندگان محتوا حمايت خواهيم كرد.

به گفته وزیر ارتباطات، هم اينك بالغ بر 100 هزار برنامه توسط شركت هاي ايراني نوشته شده و عملاً توليد محتوا آغاز شده است.

وی همچنین در ادامه از تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت از اول مرداد خبر داد و گفت: این پیشنهادات برای ستاد تنظیم بازار ارسال شده بود که پس از دفاعیات مختلف نمایندگان مخابرات و کمیسیون تنظیم مقررات،تعرفه های جدید از اول مرداد تصویب و ابلاغ شد.

مهندس محمدجواد آذری جهرمی معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران هم در اين نشست به خبرنگاران گفت: سامانه اندازه گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور، ایجاد رقابتی سالم برای بهبود کیفیت ارتباطات برای مصرف کننده نهایی را هموار می سازد.

وي گفت: این سامانه علاوه بر ایجاد شفافیت در کیفیت سرویس ها، مسئولیت مشکل ایجاد شده در کیفیت ارتباطات را مشخص خواهد کرد و دیگر کسی نمی‌تواند کوتاهی را به دیگری نسبت دهد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران افزود: این سامانه به شرکت ارتباطات زیرساخت این امکان را می دهد

که تمامی سرویس گیرندگان از این شرکت بتوانند کیفیت خدمات دریافت شده را به صورت بر خط(آنلاین) مشاهده کنند و این شرکت هر جا کوتاهی داشت، جریمه پرداخت خواهد کرد.

وی همچنين با اشاره به طرح فيلترينگ هوشمند گفت: فاز اول اين طرح با آزمایش در یک شبکه اجتماعی نتایج خوبی داشت و هم‌اکنون فاز دوم با موضوع تغییر محل استقرار تجهیزات از زیرساخت به لایه دسترسی با تأخیر در حال انجام است. البته اجراي اين فاز با تأخیر روبروست و پيش بيني مي شود تا پایان آذر این فاز به پایان برسد.

جهرمی توضیح داد: مرحله اول فیلترینگ هوشمند آزمایش روی شبکه اجتماعی بود که نتایج خوب بوده است؛ به طوری که پیش از اجرای فیلترینگ هوشمند، روزانه محتوای مجرمانه در این شبکه 5 درصد بود و هم‌اکنون به زیر یک درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نتایج نشان می‌دهد فیلترینگ هوشمند برای سالم‌سازی فضا مناسب بوده است، گفت: البته فیلترینگ یک اقدام منفعلانه است و هیچ وقت صفر نمی‌شود. برای مثال، کارگروه فیلترینگ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مصداق برای فیلتر شدن اعلام کرده بود که فیلترینگ هوشمند ۹۵ میلیون مورد را شناسایی و محدود کرد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در ارزیابی موفقیت یا شکست فیلترینگ هوشمند، افرادی به برخی صفحات اینستاگرام استناد می‌کنند و می‌گویند به دلیل باز بودن فلان صفحات، فیلترینگ هوشمند اینستاگرام موفق نبوده است، گفت: دلیلی ندارد که صفحاتی که مورد اقبال کاربران ایرانی نیستند را مسدود کنیم، حتماً این صفحات انتشاری در فضای جامعه ایرانی نداشته که در فیلترینگ هوشمند تشخیص داده نشده و ممکن است این صفحات در کشورهای اروپایی دیده می‌شود و در ایران بازدیدی نداشته باشند.

وی با اشاره به فاز دوم پروژه فیلترینگ هوشمند گفت: در این فاز، تغییر محل استقرار فیلترینگ از زیرساخت به لایه دسترسی (شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس) مدنظر است که این فاز چالش‌های بسیاری دارد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: طبق قانون، ارائه کنندگان خدمات‌ دسترسی موظف به فیلترینگ شده‌اند که از این رو این تغییر محل استقرار ضروری بوده است و هم‌اکنون این فاز در حال انجام است. در فاز سوم هم فیلترینگ هوشمند به تمامی فضای غیررمز کشور بسط داده می‌شود و از ابتدا اعمال در فضای رمز جزو فیلترینگ هوشمند نبوده است و در حوزه رمز، تقویت سرویس‌های بومی و تعامل با سرویس‌های بین‌المللی راهگشاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره محل جبران کاهش قیمت اینترنت زیرساخت گفت: تأثیر کاهش قیمت اینترنت در درآمدهای زیرساخت از محل افزایش درآمد ترانزیت جبران خواهد شد.در این زمینه مذاکراتی با چند سرمایه‌گذار خارجی در این باره داشته‌ایم و امیدواریم در مدت کوتاهی چند قرارداد نهایی شود.

جهرمی افزود: علاوه بر این با کاهش قیمت، بازار بزرگ می‌شود و متناسب با بزرگ شدن بازار باید تعرفه کاهش یابد و این مدل مخروطی شکل ادامه پیدا می‌کند.

مهندس علي اصغر عمیدیان معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در اين نشست با اشاره به راه اندازی پایلوت ترابردپذیری گفت: تاکنون اجازه تبلیغات به اپراتورهای موبایل را نداده‌ایم اما از دو ماه پیش با آنها هم‌قسم شده‌ایم تا هفته دولت راه‌اندازی کامل ترابردپذیری را داشته باشیم.

وي گفت: پایلوت این طرح را بعد از یک و نیم سال کار فنی و نظارتی در اپراتورها و رگولاتوری به انجام رساندیم که البته مجری طرح هم شرکتی بیرون از مجموعه وزارت ارتباطات بود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: هفته اول اجرای پایلوت یک درصد موفقیت داشتیم چون به اپراتورها اجازه ترابرد 500 مشترک در روز را داده بودیم، اما در مرحله دوم که اجازه ترابرد 750 مشترک داده شد، موفقیت طرح به 10 درصد رسید.

وی خاطر نشان کرد: این هفته هم که مرحله بعدی را پشت سر می‌گذاریم و از دوشنبه گذشته مجوز ترابرد هزار مشترک را به اپراتورها داده‌ایم که تاکنون 6572 تقاضا احصاء شده و 1397 عملیات ترابرد صورت گرفته که موفقیتی 20 درصدی را نشان می‌دهد.

عمیدیان خاطرنشان کرد: این در حالیست که تاکنون اجازه تبلیغات به اپراتورهای موبایل را نداده‌ایم اما از دو ماه پیش با آنها هم‌قسم شده‌ایم تا هفته دولت راه‌اندازی کامل ترابردپذیری را داشته باشیم.

وی گفت: در هفته سوم دوره اجرای آزمایشی طرح ترابدپذیری شماره موبایل (تغییر اپراتور با حفظ شماره) ۶۰۰۰ مشترک موبایل درخواست تغییر اپراتور کردند که ۲۰ درصد درخواست‌ها موفق بوده است.


نوشته شده در   دوشنبه 11 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode