ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 تير 1395     |     کد : 104972

حمله شبانه داعش به «نيس» با 84 كشته و 130 زخمي

فرانسه دوباره قرباني تروريسم شد...

فرانسه دوباره قرباني تروريسم شد
حمله شبانه داعش به «نيس» با 84 كشته و 130 زخمي


سرويس خارجي: حمله تروريستي با کاميون توسط يک عضو داعش در شهر نيس فرانسه همزمان با برگزاري مراسم روز ملي اين کشور به کشته شدن 84 تن و زخمي شدن 130 تن ديگر انجاميد.مراسم روز ملي فرانسه در شهر نيس با حمله يک دستگاه کاميون به سمت جمعيت با کشته شدن دست کم 84 و زخمي شدن 130 تن همراه شد، حال 18 تن از زخمي‌ها وخيم گزارش شد.بنا بر اعلام پليس، لحظاتي پس از اقدام راننده کاميون، بين وي و نيروهاي امنيتي درگيري مسلحانه روي داد که در نهايت به کشته شدن مهاجم انجاميد. پليس پس از اين حمله از مردم در شهر نيس خواست از خانه بيرون نروند. از طرفي، دولت فرانسه گروگانگيري در نيس را تکذيب و اعلام کرد، حمله فقط از سوي يک تن يعني راننده کاميون که يک شهروند تونسي - فرانسوي بود انجام شد. دادستاني فرانسه نيز اعلام کرد، راننده کاميون در مسيري به طول دو کيلومتر مردم را زيرگرفت و احتمال افزايش تلفات وجود دارد. از ديگر سو، پليس فرانسه تصريح کرد، داخل کاميون مقاديري سلاح و مهمات از جمله چندين نارنجک دستي وجود داشت که نشان مي‌دهد عامل حمله قصد داشته علاوه بر زير گرفتن مردم به سوي آنها تيراندازي کند که به طور کامل موفق به استفاده از مهمات خود نشد، اما شهردار نيس گفت: مهاجم قبل از زيرگرفتن مردم، به آنها شليک کرد. در اين حال، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، به علت شمار بالاي زخمي‌ها

‌بيمارستان صحرايي در محل حادثه براي امدادرساني به آسيب‌ديدگان برپا شد.در اين حال، شاهدان عيني تاکيد کردند، کاميون حمله کننده به مردم از پياده رو حرکت کرد و پس از طي مسافتي حدود دو کيلومتر متوقف شد. آنها افزودند، راننده پس از توقف پياده شده و به طرف مردم شليک کرد. گفته مي‌شود، يک مهاجم ديگر در رستوراني در نزديکي محل حادثه به ضرب گلوله پليس کشته شد. بي‌بي‌سي در گزارشي از صحنه حمله به نقل از يک شاهد عيني آورد، دور تا دور جسد کشته‌شدگان و بدن زخمي‌ها روي زمين است و هوا بوي خون مي‌دهد. رسانه هاي فرانسه گزارش دادند، در ميان کشته شدگان افرادي با مليت فرانسوي، آمريکايي، فلسطيني، بريتانيايي، تونسي و الجزايري شناسايي شده‌اند. گروه تروريستي داعش، مسئوليت اين حمله خونبار را بر عهده گرفت.

در همين راستا، «فرانسوا اولاند»، رئيس‌جمهوري فرانسه براي برگزاري جلسه‌اي اضطراري به سرعت به محل وزارت کشور رفت و با مقامات نظامي و امنيتي نشست داشت. اولاند پس از آن در کاخ اليزه در مقابل دوربين هاي

‌تلويزيوني قرار گرفت و با تاييد تروريستي بودن اين حادثه اعلام کرد، براي مقابله با عاملان چنين حملاتي فرانسه مبارزه با تروريسم را در عراق و سوريه با شدت بيشتري ادامه خواهيم داد. وي ادامه داد، اکنون کل فرانسه با خطر تروريسم روبرو است. وي وعده داد، به سرعت به شهر نيس مي رود تا همبستگي خود را با مردم اين شهر اعلام کند. اولاند همچنين حالت فوق‌العاده در اين کشور را به مدت سه ماه ديگر تمديد کرد و

18 هزار نيروي ذخيره را براي کمک به برقراري امنيت فراخواند. وي سه روز عزاي عمومي در فرانسه اعلام کرد. «پير هانري برانده»، سخنگوي وزارت کشور فرانسه هم اعلام کرد، اين حمله زماني صورت گرفت که عده‌اي در حال آتش‌بازي، مشغول جشن گرفتن روز ملي فرانسه موسوم به «باستي» در اين کشور بودند. وي افزود، تحقيقات در حال انجام است که مشخص شود، آيا اين عامل به تنهايي طراح حملات بود يا همدستان وي گريخته‌اند. «برنار کزنوو» وزير کشور فرانسه هم به شهر نيس سفر کرد و سطح امنيتي را در وضع «هشدار حمله» در سراسر منطقه اعلام کرد.

واکنش هاي بين المللي

«بهرام قاسمي»، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان ضمن اظهار تأسف عميق و تسليت به مردم و دولت فرانسه تاکيد کرد، تروريسم پديده شومي است که جز با همکاري و اجماع بين المللي ريشه کن نخواهد شد. وي يادآور شد، در برخورد با تروريسم هر گونه سهل انگاري و برخورد دوگانه، امري مذموم و محکوم به شکست است. از سويي، شوراي امنيت سازمان ملل متحد با تصويب و انتشار بيانيه اي «حمله نيس» فرانسه را به شدت محکوم کرد و اين اقدام را حمله تروريستي وحشيانه و بزدلانه خواند. در بيانيه شوراي امنيت، آمده است، هر گونه اقدام تروريستي جنايتکارانه و غيرقابل توجيه است. «بان کي مون»، دبيرکل سازمان ملل هم در بيانيه‌اي با محکوم کردن واقعه نيس گفت: من پشتيبان مردم فرانسه هستم و بر لزوم گسترش تلاش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي براي مبارزه جدي با تروريسم و خشونت و افراط گرايي تاکيد مي‌کنم. «پاپ فرانسيس»، رهبر کاتوليک ها نيز در پيامي عمليات تروريستي در نيس فرانسه را به شدت محکوم کرد.از سويي، «باراک اوباما»، رئيس جمهوري آمريکا با انتشار بيانيه اي اين حمله را محکوم کرد. اوباما اين اتفاق را «حمله وحشتناک تروريستي» ناميد. از سوي ديگر، «جان کري»، وزير خارجه آمريکا با اشاره به اينکه حمله تروريستي وحشتناکي در شهر نيس فرانسه رخ داد،گفت: آمريکا قاطعانه در اين زمان غم انگيز در کنار مردم فرانسه ايستاده است. دونالد ترامپ نيز به حمله نيس واکنش نشان داد و گفت: عليه داعش اعلان جنگ خواهم کرد وي افزود، اين يک جنگ است و وي اگر رئيس جمهور شود از کنگره مي خواهد عليه داعش اعلان جنگ کند. هيلاري کلينتون رقيب ترامپ هم با محکوم کردن اين حمله گفت: ما مرعوب نخواهيم شد. در اين حال، «ولاديمير پوتين»، رئيس جمهوري روسيه نيز در پيامي اين حمله را به همتاي فرانسوي خود تسليت گفت و اعلام کرد، روسيه در درد و رنج هاي

‌مردم فرانسه شريک است و در اين روزهاي دشوار کنار آنها مي‌ايستد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نيز در واکنش به حمله نيس گفت، کشورش در جنگ با تروريسم کنار فرانسه ايستاده است. سخنگوي «ترزا مي»، نخست وزير جديد انگليس نيز اين حمله را يک حمله وحشتناک خوانده و آن را محکوم کرد. همزمان «دونالد تاسک»، رئيس شوراي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي گفت: رهبران جهان به طور واحد در کنار مردم فرانسه هستند. «ينس استولتنبرگ»، دبير کل ناتو هم اظهار داشت، حمله شهر نيس فرانسه نه فقط جان مردم بيگناه را هدف قرار گرفت بلکه ارزشهاي اساسي که ناتو پايبند آنهاست را نيز هدف قرار داده است.«جاستين ترودو»، نخست وزير کانادا، «خوزه مانوئل گارسيا مارگالو»، وزير خارجه اسپانيا و «مالکوم ترنبول»، نخست وزير استراليا هم ضمن تقبيح اين اقدام تروريستي با مردم و دولت فرانسه ابراز همدردي کردند.

از ديگر سوي جهان، «لي که چيانگ»، نخست وزير چين با ارسال پيامي ، با خانواده هاي قربانيان اين حمله از جمله با دولت و ملت فرانسه ابراز همدردي کرده است. دولت کره جنوبي نيز حادثه شهر نيس فرانسه را رويدادي تروريستي دانست و آن را به شدت محکوم کرد. دولت ژاپن هم در واکنش به اين حادثه، اعلام کرد، حملات تروريستي در سراسر جهان نشان مي دهد که جامعه بين المللي به يک همکاري قوي براي ريشه کن کردن آن نياز دارد.شوراي همکاري خليج فارس عربستان سعودي، امارات متحده عربي و رئيس جمهوري مصر نيز به طور جداگانه حمله به مراسم جشن ملي فرانسه را به شدت محکوم کردند. در اين ميانف نخست وزير پاکستان، وزارت خارجه اين کشور و نخست وزير هند هم با محکوم کردن شديد حمله تروريستي در فرانسه‌،

با‌خانواده قربانيان اين حادثه اظهار همدردي کرد. روساي جمهوري سنگال، مکزيک و برزيل نيز اين حمله را محکوم کردند.

همچنين «دليل ابوبکر»، امام جماعت مسجد جامع شهر پاريس نيز در بيانيه‌اي ضمن ابراز تاسف و حيرت خود از اين حمله وحشتناک، آن را قويا محکوم کرد.

تدابير امنيتي همسايگان

پس از حادثه تروريستي در نيس، وزير کشور ايتاليا اعلام کرد، کشورش اقدام به تشديد کنترل مرزهاي مشترک خود با فرانسه کرده است. «آنجلينو آلفانو» افزود، کنترل در سه گذرگاه زميني و راه آهن تشديد مي‌شود.«جرج فرناندز دياز»، وزير خارجه اسپانيا هم اعلام کرد، کشور وي اقدام به افزايش تدابير امنيتي کرده است. از سويي، بلژيک نيز که تاکنون شاهد حملات تروريستي خونبار بوده تدابير امنيتي را افزايش داد و مرزهايش با فرانسه را تحت مراقبت شديد گرفت. دولت بلژيک همچنين وزيران و مسئولان نيروهاي امنيتي خود را براي تشکيل جلسه شوراي امنيت ملي فرا خواند. ترکيه هم تدابير امنيتي در شهر استانبول را افزايش داد. بر اساس اين گزارش پليس اين کشور پيش از ورود مسافران به تونل زيرزميني مرمره‌ که قسمت آسيايي و اروپايي استانبول را به يکديگر مرتبط مي‌سازد، اقدام به بازرسي تمامي مسافرين مي‌کند.

نخست وزير جديد انگليس نيز خواستار برگزاري جلسه فوق العاده امنيتي پس از حمله در فرانسه شد.

در خبري ديگر، به دنبال حمله تروريستي نيس، فرانسه از اعزام ناو شارل دوگل به خاورميانه براي مقابله با داعش خبر داد.

پيش از حملات نيس نيز دولت فرانسه اعلام کرده بود که اين ناو را به خاورميانه اعزام مي‌کند و حمله تروريستي باعث تسريع در اعزام اين ناو به خاورميانه خواهد شد.در اين ميان، مقامات پليس فرانسه تاکيد کردند، حادثه آتش‌سوزي در اطراف برج ايفل با حمله شهر «نيس»، ارتباطي ندارد. گفتني است، آتش گرفتن يک کاميون حامل وسايل آتش بازي در اطراف برج ايفل، باعث آتش سوزي مهيبي در اطراف اين برج شد.

*بلژيک

گزارش‌ها از بروکسل پايتخت بلژيک حاکي از چندين انفجار در اين شهر است .چندين خودرو در منطقه «سن-ژيل» بروکسل منفجر شدند و نگراني‌هايي از احتمال حمله تروريستي وجود دارد .

گزارش‌هاي اوليه حاکي است، سه انفجار در اين منطقه به وقوع پيوست و اين در حالي است که تروريستي بودن حادثه هنوز به طور رسمي تأييد نشده است. تصاوير منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهند که چندين خودور بر اثر انفجار اتش گرفته‌اند.


نوشته شده در   شنبه 26 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode