ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 تير 1395     |     کد : 104689

فساد و رانت در نظام اداري و اقتصادي کشور را ريشه کن خواهيم کرد

رئيس جمهوري ديشب در بيانيه مهمي خطاب به ملت شريف ايران که در پي گزارش مربوط به پرداختهاي نامتعارف به برخي مديران صادر شد، تاکيد کرد: حساسيت افکارعمومي و رسانه ها به پرداختهاي نامتعارف قابل ستايش است و دولت از اين فرصت براي ساماندهي «نظام شفاف اطلاعات» بهره خواهد برد.


رئيس جمهوري در بيانيه اي مهم خطاب به ملت شريف ايران اعلام کرد:
فساد و رانت در نظام اداري و اقتصادي کشور را ريشه کن خواهيم کرد

رئيس جمهوري ديشب در بيانيه مهمي خطاب به ملت شريف ايران که در پي گزارش مربوط به پرداختهاي نامتعارف به برخي مديران صادر شد، تاکيد کرد: حساسيت افکارعمومي و رسانه ها به پرداختهاي نامتعارف قابل ستايش است و دولت از اين فرصت براي ساماندهي «نظام شفاف اطلاعات» بهره خواهد برد.

حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در اين بيانيه با ابلاغ اين دستور که «لايحه اصلاح نظام حقوقي پرداختها با رفع خلاءهاي قانوني با فوريت تهيه و همچنين دستگاهها موظف به انتشار حداقل و حداکثر حقوق مديران کشوري و لشکري شوند»، تصريح کرده است: با کسي عقد اخوت نبسته ام؛ مبارزه با فساد و رانت در نظام اداري و اقتصادي را تا ريشه کن شدن ادامه مي دهيم.

متن کامل بيانيه رئيس جمهوري به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ملّت شريف ايران

چند هفته اي است که موضوع پرداختهاي نامتعارف و حقوق هاي غيرمنصفانه، وجدان ملّي را حساس و خاطر مردممان را مکدر ساخته است؛ اين مسئله از ‌آن جهت براي اينجانب رنج آور است که صرفنظر از کم و کِيف، ابعاد و زمينه هاي آن، مي تواند پيوندهاي عميق ميان دولت و ملت و جوانه هاي اميد که حياتي تازه به جامعه ايران داده است را خدشه دار کرده و خداي ناکرده استواري رابطه ميان مردم و نظام را نشانه رود. در همين راستا، به محض طرح موضوع و بروز حساسيت ها و صرفنظر از تمايز ميان مطالبه اجتماعي به حق و برخي غرض ورزي هاي سياسي غير عدالت خواهانه، دستور دادم کميته ويژه اي به رياست معاون اول محترم رييس جمهوري براي سه هدف:

1- بررسي علل و شناسايي موارد تخلف و سوءاستفاده؛

2- انجام اقدامات قاطع در خصوص استرداد وجوه و عزل مديران متخلف؛

3- تنظيم تصميمات لازم در جهت تغيير مقررات و ضوابط اجرايي؛

تشکيل و گزارش اقدامات خود را براي اينجانب ارسال کند. امروز گزارش اين بررسي ها، تصميمات و اقدامات کميته مذکور را از طرف معاون اول دريافت کردم. ضمن تشکر از زحمات ايشان، بر همين مبنا لازم مي دانم نتايج آن را به اطلاع شما ملت شريف برسانم.

اين گزارش با اشاره به نارسايي ها و ناکارآمدي سياست ها و قوانين پيشين، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (مصوب سال 1370) و قانون مديريت خدمات کشوري (مصوب سال 1386) را يکي از مهمترين عناصري مي داند که متعارف شدن گريزگاه هاي قانوني در گذشته و حال را به دنبال داشته است. من کاملاً دريافته ام که ميراث ساختاري معيوب به جا مانده از گذشته، عدم توجه يا عدم اجراي دقيق قانون، کم کاري و عدم توجه کافي نهادهاي نظارتي و تنظيمي، و تصويب قانون مديريت خدمات کشوري در سال 1386 و اجراي عجولانه و ناقص آن در سال 1388 که حکم يکسان و کلي براي همه دستگاه هاي اجرايي با دايره شمول وسيع و تمايزات و تفاوت هاي آشکار صادر کرد، منجر به مستثني کردن بسياري از دستگاه ها و سپس صدور حکم الزام همه دستگاه هاي مشمول و غيرمشمول به هماهنگي با شوراي حقوق و دستمزد براي همه پرداخت ها و در نتيجه نوعي بي انضباطي و آشفتگي جديد قانوني در اثر عدم تشکيل شوراي مذکور شد که آثار آن هنوز پابرجاست. بيان اين واقعيت در گزارش فوق که پرداخت هاي غيرمتعارف در دستگاه ها به افراد کمي محدود مي شود و شأن اکثريّت مديران دلسوز و زحمتکش نظام اداري که با جديت فراوان و همراه با قناعت به ايفاي مسئوليت مي پردازند، از شمول چنين موضوعي به دور بوده است و اقدام خارج از قانون و سوءاستفاده از خلأ قانوني برخي افراد نمي تواند به اين جايگاه ضربه وارد کند؛ سبب دلگرمي و آرامش خاطر مردم است. لازم مي دانم در اين راستا، نکات زير را به اطلاع شما مردم عزيز برسانم:

1- هوشياري مردم و حساسيت قابل ستايش افکار عمومي جامعه نسبت به موضوع پرداخت هاي غيرمتعارف و ابراز نظرآزادانه در حوزه هاي عمومي و فضاي مجازي و رسانه ها، سرمايه گرانقدري است که بدان ارج نهاده و مي کوشم با تکيه بر ياري و حمايت شما مردم عزيز و با تأکيد بر اينکه من در اين راه با هيچ کس عقد اخوت نبسته ام، مبارزه با فساد و رانت در نظام اداري و اقتصادي کشور را تعميق بخشيده و اين جرثومه پليد را از ساحت مقدس خدمتگزاري کشور ريشه کن کنم. در اين جهت ضمن توجه به قصورهاي گذشته، دولت با استقبال از اين فرصت و علاوه بر اقدامات فوري براي توقف اقدامات ناصحيح به عمل آمده و اتخاذ تصميمات لازم، در مسير اصلاح بنيادين ساختار ناسالم مقررات که در طول ساليان گذشته در نهادهاي عمومي ريشه دوانده است، گام برخواهد داشت.

2- از وزراء خواسته ام تا در خصوص هرگونه پرداخت، به ويژه حقوق و مزايا، از بيت المال که شامل بودجه کل کشور و همه منابع عمومي است، حداکثر دقت را صورت دهند، تا خداي ناکرده دوباره ريشه هاي تعميق شده بي انضباطي مالي و رانت خواري مجدداً از گوشه اي سر برنياورد و تخلّف، توجيه نشود. همه مسئولان دولتي و مديران بنگاه هاي عمومي غيردولتي و نهادهاي نظارتي در اجراي اين امر در رابطه با حيطه کار خود مسئولند.

3- وزراء، معاونين، مسئولان و مديران دستگاه ها در قوه مجريه، مقننه، قضاييه و همه نهادهايي که به هر نحو از بيت المال استفاده مي کنند نسبت به اعمال دقّت و نظارت در واحدهاي زيرمجموعه خود مسئولند، و بايد ضمن به اجرا گذاشتن اقدامات لازم، در خصوص اصلاح نظام اداري حوزه خود و شفاف نمودن تصميمات آن اقدام کنند. لذا ضرورت دارد علاوه بر اعمال دقيق ضوابط اجرايي بودجه سال 1395 که از جمله بر جلوگيري از تصميم گيري ذينفعان و ممنوعيت دو شغله بودن مديران و کارمندان تأکيد مي کند، چنانچه نياز به مقررات ديگري وجود دارد، به فوريت جهت تصويب به دولت پيشنهاد کنند.

4- از هيأت دولت و وزراي محترم خواسته ام تا علاوه بر مواردي که در سطح وزارتخانه ها و بانک ها به فوريت به اجرا درآمده است، موارد مشابه ديگر در همه دستگاه هاي اجرايي را حداکثر ظرف يک ماه بررسي، اصلاح و اجرا کنند. از آن تاريخ به بعد تمامي دستگاه ها موظفند تمام حقوق و مزاياي دريافتي همه مقامات کشوري و لشکري را به صورت حداقل و حداکثر دستمزد و پرداختي ماهانه در سايت وزارتخانه يا سازمان ذيربط و همچنين در سايت سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور براي آگاهي عموم درج کنند؛ هرگونه پرداختي وراي اين مبالغ تخلف به شمار آمده و موجب ضمان و تخلف اداري محسوب خواهد شد.

5 - همه دستگاه هاي اداري، به ويژه آن دسته از شرکت ها و بانک هاي دولتي که براي انجام وظايف قانوني اقدام به ايجاد يا ثبت شرکت يا عناوين مشابه در داخل يا خارج از کشور مي کنند، بايد از انتخاب مديران ستادي به عنوان عضو هيأت مديره به هر نحو خودداري کنند و در موارد ضرور نيز که با تائيد بالاترين مقام دستگاه تعيين مي شود حق دريافت هيچگونه حقوق يا پاداش را نخواهند داشت.

6- شوراي حقوق و دستمزد که به موجب قانون، مسئوليت بررسي و هرگونه تصميم گيري در مورد حقوق و مزايا را به عهده دارد، موظف است ضمن بررسي همه نظام هاي پرداخت دستگاه هاي مشمول و غيرمشمول قانون مديريت خدمات کشوري، نسبت به هماهنگي پرداخت ها و عادلانه کردن آن اقدام کند. از آنجايي که در سال 1395 پرداخت­هاي بدون مجوز شوراي حقوق و دستمزد در کل کشور ممنوع اعلام شده است، کليه دستگاه­ها موظفند حتي اگر از مراجع قانوني متفاوتي براي تعيين حقوق و مزايا برخوردار باشند، پرداخت­هاي خود را با اين شورا هماهنگ نموده و موافقت آن را اخذ نمايند.

7- دولت به منظور اعمال يکپارچگي در نظام حقوقي پرداخت­ها و رفع هرگونه خلأ يا ابهام قانوني، لايحه مربوطه را به فوريت تهيه و با تصويب آن، تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد کرد.

8- از دستگاه­هاي ذيربط، مطبوعات و رسانه­ هاي جمعي مي­ خواهم تا در خصوص مواردي که به صورت نادرست و تحت عنوان فيش­ حقوقي يا پرداخت غيرمتعارف، مطرح شده ولي ماهيّت متخلّفانه نداشته است، افکار عمومي را در جريان قرار دهند؛ تا گل­ آلود کردن اين چشمه زلال، مانع از پيگيري اقدامات عدالت­ جويانه دولت نگردد، و برخورد با موارد تخلّف، بهانه تخريب و ناسپاسي نسبت به خيل عظيم کارکنان و مديران امين و پرتلاش تمامي دستگاه­هاي لشکري و کشوري خدمتگزار مردم نشود.

9- دولت از اين فرصت براي برنامه ريزي و ساماندهي «نظام شفافيت اطلاعات» در منابع و مصارف عمومي و تسريع در اجراي قانون دسترسي و انتشار آزادانه اطلاعات استفاده خواهد کرد تا مردم که ولي ­نعمتان اصلي سرمايه­ ها و منابع عمومي کشورند، بتوانند بر امور و اموال خود نظارت داشته و با نصايح خود به مسئولان، سلامت و استحکام نظام را تضمين کنند.

وزراء و مسئولان دستگاه هاي اجرائي موظفند همه اقدامات مقرر در گزارش کميته ويژه را ظرف مهلت تعيين شده به انجام رسانده و نتيجه را گزارش نمايند. معاون اول محترم بر سرعت و دقت کار نظارت خواهد کرد.

خداي بزرگ را شاکريم که در ماه رحمت خود که ماه شهادت امام عدالت، حضرت علي (ع) نيز هست، توفيق آن را داد که دولت تدبير و اميد در مسير اصلاح نظام پرداخت­ها و باز کردن اين گره کور، کهنه و برجا مانده از ساليان دور قدمي بردارد و عهد خود با مردم را تجديد کند.

حسن روحاني


نوشته شده در   سه شنبه 15 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode