ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 تير 1395     |     کد : 104679

اولین نمایشگاه بین‌المللی «قرآن و عترت» در حرم رضوی(ع)

همراه با نمایش قرآن‌هائی با دست‌خط منسوب به ائمه اطهار(ع) از دیروز آغاز و تا 20 تیر ادامه دارد

همراه با نمایش قرآن‌هائی با دست‌خط منسوب به ائمه اطهار(ع) از دیروز آغاز و تا 20 تیر ادامه دارد
اولین نمایشگاه بین‌المللی «قرآن و عترت» در حرم رضوی(ع)

اعتدال: «اولین نمایشگاه قرآن و عترت» در صحن جامع حرم مطهر رضوی(ع) حد فاصل ایوان ولی عصر(عج) و ورودی باب الجواد(ع) از ساعت ۱۸ تا ۲۳ پذیرای زائران، علاقه‌مندان و بازدید کنندگان خواهد بود.
به گزارش اعتدال، محمدامین توکلی زاده با بیان اینکه اولین دوره نمایشگاه قرآن و عترت از دوشنبه، 14 تیرماه مصادف با 28 ماه مبارک رمضان در بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام آغاز می‌شود و تا 20 تیر نیز ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: در این نمایشگاه مؤسسات مختلف علمی و قرآنی آستان قدس رضوی همچون بنیاد پژوهش‌های اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی، دانشگاه امام رضا(ع)، مؤسسه چاپ و انتشارات، مؤسسه آفرینش‌های هنری، بنیاد فرهنگی رضوی و شرکت به نشر با محوریت اداره کل روابط عمومی حضور خواهند داشت.
وی هیئتهای مذهبی، مرکز علمی-پژوهشی جامعة المصطفی العالمیة و مدافعان حرم را از دیگر شرکتکنندگان این نمایشگاه قرآنی معرفی و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ رضوی، ایجاد فضای انس با قرآن به ویژه در بین نسل جوان و تقویت زمینه‌های رشد فرهنگ قرآنی در جامعه از جمله مهم‌ترین اهداف برپائی این نمایشگاه در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام است.

* تجلی هنر و ذوق اسلامی
وی در ادامه با بیان اینکه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، هنر و ذوق اسلامی را در این نمایشگاه متجلی خواهد کرد، گفت: نمایش آثار و تابلوهای هنری با مضامین قرآنی برای علاقمندان، اجرای نقاشی خط با ابعاد 8 متر در 2 متر و فروش محصولات هنری با تخفیفات ویژه از جمله برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اولین نمایشگاه قرآن و عترت است.
توکلی زاده درباره حضور بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نمایشگاه، اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی ضمن برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های قرآنی در این نمایشگاه، افزون بر 400 عنوان کتاب با موضوعات
«قرآن»، «فقه»، «کلام»، «فلسفه»، «تاریخ اسلام»، «کودک و نوجوان»، «طب الرضا(ع)» و ... را با تخفیفات 35 تا 50 درصدی عرضه خواهد کرد.
مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه‌ آستان قدس رضوی دانشگاه علوم اسلامی را یکی دیگر از شرکت کنندگان این نمایشگاه خواند و گفت: غرفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ارائه آثار متنوع علمی و فرهنگی اعم از کتاب، پایان‌نامه و آثار مکتوب با مضامین قرآنی از دانشجویان و اساتید خود و همچنین برپائی نشست‌های مشاوره‌ای در حوزه قرآن‌پژوهی، بدون شک از بخش‌های جذاب این نمایشگاه برای فعالان حوزه و دانشگاه خواهد بود.
وی ضمن معرفی شرکت به نشر به عنوان یکی از فعالان حوزه انتشارات که در نمایشگاه قرآن و عترت حضور فعال خواهد داشت، عنوان کرد: عرضه تولیدات مذهبی شامل قرآن، مفاتیح و ادعیه، ارائه آثار با موضوعات قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان و فروش کتب مختلف چاپ شده توسط شرکت به نشر با تخفیفات ویژه، از بخش‌های دیگر این نمایشگاه قرآنی است.

* رونمائی از
قرآن رحلی یعقوبی
مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی با بیان اینکه رونمائی از قرآن رحلی یعقوبی، توسط مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از جمله ویژه برنامه‌های اولین دوره نمایشگاه قرآن و عترت است، تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 40 نوع قرآن با تنوع‌های بسیار در نوع صحافی و کاغذ، خط، ترجمه و تذهیب توسط مؤسسه چاپ و انتشارات به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین این مؤسسه بیش از 70 نوع مفاتیح، کتب ادعیه، نهج البلاغه و سایر کتاب‌های دینی و مذهبی را در انواع و قطع‌های مختلف عرضه و طرح ارائه قرآن با قیمت تمام شده و تعویض قرآن‌های فرسوده با نو را نیز اجرا می‌کند.
توکلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به حضور بنیاد فرهنگی رضوی در این نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: غرفه بنیاد فرهنگی رضوی در این نمایشگاه با محوریت بهره از ظرفیت‌های برتر دانش آموزان قرآنی برپا شده است و علاوه بر ارائه دستاوردهای مختلف در حوزه قرآن و عترت، نخبگان قرآنی مدارس امام رضا(ع) را نیز معرفی میکند.
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه‌ آستان قدس رضوی ادامه داد: از دیگر خدمات بنیاد فرهنگی رضوی که با هدف آگاه‌سازی افراد و ترویج زندگی به سبک دینی در این نمایشگاه ارائه می‌شود، می‌توان به انجام برنامه‌های متنوع قرآنی با حضور دانش آموزان برتر، ارائه نرم افزار قرآنی مبین، ارائه نهج البلاغه با تخفیف 50 درصد با مشارکت هیئت ثقلین و برگزاری جشن عید فطر اشاره کرد.
وی همچنین درباره حضور دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این نمایشگاه گفت: دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام نیز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی غیر دولتی با بخش‌های متنوعی پا به این نمایشگاه گذاشته است که از آن جمله می‌توان به معرفی فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و افتخارات قرآنی، ارائه درسنامه امام رضا(ع)، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تجربه نگاری یا خاطرنویسی دانشجوئی با موضوع قرآن و عترت اشاره کرد.
وی با بیان اینکه مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی یکی دیگر از مؤسسات فرهنگی است که محصولات و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه خواهد کرد؛ متذکر شد: انتشارات مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در قالب کتاب، پوستر و نرم افزار در موضوعات مختلف کودک و نوجوان، جوانان، خانواده‌ها، تشکل‌های فرهنگی و ... محصولات فرهنگی مختلفی را ارائه می‌کند.
توکلی‌زاده در پایان نشر مفاهیم قرآن و عترت را محور فعالیت‌های آستان قدس رضوی دانست و خاطرنشان کرد: امروز آستان قدس رضوی با بهره‌مندی از اندیشمندان و صاحب‌نظران، جریانی مستمر در پژوهش، اشاعه، ترویج مبانی و معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام را آغاز کرده است، با این هدف که مضامین و مفاهیم عمیق و گسترده قرآنی و رضوی به گونه‌ای کارآمد در سطوح گوناگون زندگی عموم مردم جاری شود.

* ارائه  300 عنوان اثر  از بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
 همچنین همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن و عترت حضور یافته و به عرضه و معرفی 300 عنوان محصول پرداخته است.
نمایشگاه  قرآن و عترت به همت اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی برپا شده است و مؤسسات آستان قدس رضوی با هدف معرفی تازه‌ترین فعالیت‌های قرآنی خود و آشنا کردن اقشار مختلف مردم با فعالیت‌های قرآنی بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) در این نمایشگاه حضور یافته اند.
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از مؤسسات  فرهنگی فعال در این نمایشگاه است و با دو غرفه فروش و معرفی محصولات و آثار قرآنی در این نمایشگاه حضور یافته است.
 این مرکز قرآن‌پژوهی را جزو فعالیت‌های اصلی خود قرار داده و از ابتدای تأسیس در رشته‌های گوناگون قرآنی و رشته‌های مرتبط، پژوهش‌های ارزنده‌ای را انجام داده است.
نشست‌های علمی و مشاوره‌های فرهنگی و خانوادگی، معرفی و رونمایی از آثار قرآنی جدید همچون جلد 30 المعجم، جلد 1 لطائف التفسیر و جلد 3 پرتوی از هدایت قرآن، معرفی کتاب برای برگزاری مسابقات قرآنی، ارائه بسته فرهنگی با تخفیف ویژه با موضوع قرآن و حدیث و ارائه تخفیف ویژه فروش کتاب در بخش فروش آثار را میتوان از دیگر فعالیت‌های قرآنی این مرکز در ماه مبارک رمضان دانست.
* نمایش نفایس قرآنی کتابخانه مرکزی آستان
قدس رضوی
در این نمایشگاه منتخبی از جزوات قرآنی شریف با دست‌خط منسوب به ائمه اطهار(ع) و آثار خطی قرآنی قرن اول تا قرن 14 هجری قمری موجود در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در قالب ماکت قرآنی یا فاکسی‌میله در معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شده است.
جزوه‌های قرآنی منسوب به دست‌خط امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام جعفرصادق(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) از جمله مهمترین آثار این مجموعه به شمار می‌رود.
از دیگر آثار قرآنی خطی نیز می‌توان به قرآن یاقوت مستعصمی در قرن هفتم ه. ق؛ جزوه قرآنی زمرد ملک بنت سلطان محمود در قرن ششم ه. ق، نسخه قرآنی 16 سطری محمد شفیع ارسنجانی در سال 1303 ه. ق، نسخه قرآنی عبدالله معلم اصفهانی به خط نستعلیق در قرن 12 ه. ق. و نسخه قرآنی عبدالقاسم حسن بن احمد بن خطیب در قرن ششم ه. ق، اشاره کرد.
این نمایشگاه با همکاری اداره کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی و با حضور مؤسسات و سازمان‌های وابسته به این مجموعه بزرگ موقوفاتی در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع) دایر شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند از 14 تا 20 تیر 1395، با حضور در نمایشگاه بین‌المللی «قرآن در جوار عترت» واقع در صحن جامع رضوی در حدفاصل باب‌الجواد(ع) و باب‌الرضا(ع)، از آثار نفیس و کم‌نظیر قرآنی کتابخانه مرکزی این آستان مقدس بازدید کنند و با این گنجینه فاخر تاریخی بیشتر آشنا شوند.
* مدافعان حرم؛ میهمانان ویژه نمایشگاه قرآن و عترت حرم مطهر رضوی(ع)
قربان ترخان درباره حضور مجتمع فرهنگی عزاداران حسینی افغانستانی های مقیم مشهد در نمایشگاه قرآن و عترت حرم رضوی اظهار کرد:‌ این مجتمع افزون بر 30 سال است که کار خود را در مشهد مقدس آغاز کرده و به صورت کاملا مردمی اداره می شود.
وی با بیان اینکه هیئت عزاداران حسینی یکی از مهم ترین هیئت های عزاداری مهاجران در مشهد و ایران به حساب می آید، به آستان نیوز گفت: در نمایشگاه قرآن و عترت که در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، طی برنامه ریزی های صورت گرفته هیئت عزاداران حسینی نیز شرکت می کنند.
مدیر مجموعه فرهنگی عزاداران حسینی گفت:‌ برای حضور در این نمایشگاه برنامه هایی همچون برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع مدافعان حرم، نمایشگاه عکس و پوستر از فعالیت های هیئت عزاداران حسینی، معرفی قاریان و حافظان برتر مهاجر، فعالان فرهنگی مهاجر و ... پیش بینی شده است.
ترخان بیان کرد:‌ نشر خبرنامه مخصوص نمایشگاه در طول زمان برگزاری در دستور کار است که این خبرنامه با نام صدای همدلی منتشر خواهد شد و در برگیرنده مطالب و مباحث نمایشگاه و حواشی آن و همچنین صفحه ای مخصوص مطالب و مصاحبه های مربوط به مدافعان حرم خواهد بود.
وی تصریح کرد‌:‌ این نشریه در چهار صفحه و به صورت رنگی و در شمارگان 500 نسخه چاپ می شود و همه روزه به صورت رایگان در میان بازدید کنندگان توزیع خواهد شد.
مدیر مجموعه فرهنگی عزاداران حسینی خاطر نشان کرد: هدف هیئت عزاداران حسینی در نمایشگاه قرآن و عترت حرم مطهر  رضوی ایجاد محیطی کاملا صمیمی است که زمینه آشنایی و تبادلات فرهنگی میان مهاجران و برادران و خواهران ایرانی را فراهم کند.
ترخان گفت: قرار است در طول برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت به همت هیئت عزاداران حسینی مسابقه مقاله نویسی با موضوع فاطمیون و رزمندگان فرا مرزی برگزار شود که برای سه نفر اول این مسابقه جوایز خوبی در نظر گرفته شده است و به هفت نفر دیگر هدایایی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.
وی در پایان از تلاش های آستان قدس رضوی برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد.
با تشکر از آستان نیوز


نوشته شده در   سه شنبه 15 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode