ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 خرداد 1395     |     کد : 103333

گشايش مجلس دهم با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پيامي‌به مراسم افتتاحيه دهمين دوره مجلس با سپاس از حضورحماسي مردم درانتخابات مجلس قانونگذاري...


گشايش مجلس دهم با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پيامي‌به مراسم افتتاحيه دهمين دوره مجلس با سپاس از حضورحماسي مردم درانتخابات مجلس قانونگذاري، نمايندگان مجلس را به دنبال کردن الزامات تحقق اقتصاد مقاوم و گسترش و تعميق فرهنگ اسلامي‌و همچنين پرهيزازسرگرم شدن به زايده‌هاي جناحي و غالب ساختن انگيزه‌هاي شخصي برمصالح عمومي‌توصيه و خطاب به آنان تأکيد کردند: وظيفه‌ انقلابي و قانوني شما آن است که مجلس را سنگري استواردربرابرترفند و فسون و افزون‌خواهي گستاخانه‌ استکبارونقطه‌ اتکاي درخشانِ مردم مؤمن و انقلابي بسازيد.


متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي‌که صبح ديروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب قرائت شد، به اين شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌

آغاز دهمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي‌در ماه مبارک شعبان را که ماه معنويّت و خشوع و ماه اعياد بزرگ مذهبي است، به ملّت عظيم‌الشّأن ايران اسلامي‌و به شما برگزيدگان و پذيرندگان مسئوليّت‌هاي بزرگ تبريک مي‌گويم وازآحاد مردم عزيز که با حماسه‌ي انتخابات، چرخه‌ي بي‌وقفه‌ي قانونگذاري را تداوم بخشيده و حلقه‌ي ديگري براين زنجيره‌ي حياتي افزوده‌اند، سپاسگزاري مي‌کنم. اين همه، برآمده از توفيق الهي و نشانه‌ي لطف و رحمت ذات اقدس اواست که دست قدرت بي‌همتا را مددکارملّت و کشورونظام اسلامي‌ساخته است. دل و زبان از سپاس‌گويي اين نعمت ناتوانند.

ملّت ايران با حضورحدّاکثري درانتخابات پراهمّيّت مجلس قانونگذاري، بيعت ديرين خود با نظام جمهوري اسلامي‌را بارديگر تکرارکردند و با اين زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند. وفاداري ارزشمند ملّت، مسئولان نظام را در بخش‌هاي گوناگون به احساس مسئوليّت و شکر نعمت فرامي‌خواند. ذمّه‌ي ما مسئولان، اکنون سنگين‌بارترازگذشته است.

سوگند نمايندگان -که در نخستين روزِ کاريِ خود اداء خواهند کرد و سوگندي شرعي و الزام‌آوراست- سرفصل‌هاي اساسيِ وظايف نمايندگي در مجلس را بيان کرده است؛ شما برادران و خواهران محترم مي‌توانيد با حکمت و خردمندي و اخلاص و پارسايي، اين وظايف را درخلال عمل قانوني خود -که عمدتاً قانونگذاري و نظارت است- تحقّق بخشيده، نزد خدا و خلق سرافراز گرديد. دراين صورت است که مجلس شوراي اسلامي‌را درجايگاه ويژه‌ي خويش يعني «دررأس امورکشور» نگاه خواهيد داشت.

شرايط طوفاني منطقه و جهان و ماجراجويي‌هاي بين‌المللي سلطه‌گران و اتباعشان، ايران اسلامي‌را با اوضاع پيچيده‌تري ازگذشته روبه‌رو ساخته است. اقتدارکشور براي مواجهه با اين شرايط، به هوشمندي وعزم راسخ و در دست داشتن ابتکارعمل از سوي همه‌ي مسئولان نياز دارد. وظيفه‌ي انقلابي و قانوني شما نمايندگان محترم آن است که مجلس را سنگري استواردربرابر ترفند و فسون و افزون‌خواهي گستاخانه‌ي استکبارونقطه‌ي اتّکاي درخشانِ مردم مؤمن و انقلابي بسازيد. تحقّق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه‌ي الزامات قطعي آن و نيزتلاش مجدّانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي، دو اولويّت فوري کنوني است. اولويّت‌هاي مهمّ ديگري در بخش‌هاي گوناگونِ مربوط به اقتدارملّي و استحکام امنيّت و مصونيّت کشور، وجود دارد که تضمين‌کننده‌ي استقرارعدالت اجتماعي و استقلال و پيشرفت کشوراست. شناخت اين اولويّت‌ها ازجمله‌ي وظايف نمايندگان و دردسترس ذهن هوشمند آنان است.

نمايندگان محترم را به توکّل و حُسن ظن به وعده‌هاي خداوند قادرواستقامت درصراط مستقيم الهي توصيه مي‌کنم وازسرگرم شدن به زائده‌هاي جناحي و غالب ساختن انگيزه‌هاي شخصي برمصالح عمومي‌برحذرمي‌دارم.

لازم مي‌دانم از نمايندگان محترم مجلس نهم و رئيس پرتلاش و خدوم آن و همه‌ي هيئت رئيسه، و نيز ازهمه‌ي دست‌اندرکاران انتخابات مجلس دهم، در همه‌ي بخش‌هاي آن صميمانه تشکّر و قدرداني کنم.

ياد امام راحل عظيم‌الشّأن و شهدا وايثارگران اين راه را گرامي‌مي‌دارم، و با سلام و تعظيم به حضرت ولي‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) توفيقات همه‌ي شما را از خداي متعال مسئلت مي‌کنم.

و‌السّلام عليکم و‌رحمةالله و‌برکاته‌

سيّد علي خامنه‌اي‌/7 خرداد 1395

اعضاي هيات رئيسه سني درجايگاه

به گزارش خبرنگارما، درآغازمراسم افتتاحيه، اعضاي هيات رئيسه سني دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌معرفي و در جايگاه حضور يافتند.

اميدوار رضايي معاون قوانين مجلس شوراي اسلامي‌دراجراي ماده 10 آيين نامه داخلي، اعضاي هيات سني دهمين دوره مجلس را معرفي کرد.

وي از عبدالرضا‌هاشم زايي ازحوزه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر به عنوان رئيس سني، سيد مصطفي ذوالقدراز حوزه ميناب، جاسک‌، رودان و بشاگرد به عنوان نايب رئيس، سيده فاطمه حسيني از حوزه انتخابيه تهران، ري شميرانات و اسلامشهر به عنوان دبيراول و سميه محمودي ازحوزه انتخابيه شهرضا و دهاقان به عنوان دبيردوم دعوت كرد درجايگاه هيات رئيسه حضور يابند.

پس از حضورهيات رئيسه سني مجلس دهم درجايگاه، عبدالرضا‌هاشم زايي رئيس سني مجلس دهم زنگ آغاز مجلس دهم را به صدا درآورد.سيده فاطمه حسيني هم دستورکاراولين جلسه دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌را قرائت کرد.

سخنان رئيس جمهوري

رئيس جمهوري دراين مراسم‌، قوه مقننه را مظهرحاکميت مردم، نظارت عمومي‌و جايگاهي براي اتصال بخش‌هاي مختلف کشور دانست و تاکيد کرد: براي رسيدن به اشتغال و رفاه مردم و رفع فقردرجامعه، راهي جز تلاش مضاعف براي رشد و رونق اقتصادي نداريم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر حسن روحاني با بيان اين که "درسال جاري به رشد اقتصادي 5 درصدي مي‌رسيم"، اظهارداشت: اگرهمه دست به دست هم دهيم و اولويت اول را اقتصاد و اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بدانيم، مي‌توانيم به رشد مناسب دست يابيم.

رئيس جمهوري، يکي ازالزامات تحقق رشد 8‌درصدي را که درسياست‌هاي اقتصاد مقاومتي هم برآن تاکيد شده است، سرمايه گذاري 30 تا 50 ميليارد دلاري از منابع خارجي برشمرد و گفت: بايد با هماهنگي مجلس و دولت، جغرافياي سرمايه، بازار و تکنولوژي را مشخص کنيم و ازاقتصاد مقاومتي که ديپلماسي اقتصادي و از وظايف مشخص شده دولت است، به خوبي بهره‌برداري کنيم.

دکترروحاني با اشاره به اين که "اراده دولت مثل گذشته‌، حسن سلوک با ديگر قوا و با مجلس خواهد بود"، گفت: براي حل معضلات و مشکلات کشور‌، نيازمند تعامل هستيم؛ البته همه درنهايت تسليم قانون هستيم.

رئيس جمهوري با تاکيد براين که "بايد تسليم قانون باشيم"، اظهارداشت: با اجراي قانون است که مي‌توانيم به خوبي ازمشکلات کشورعبورکنيم.

دکترروحاني همچنين با بيان اين که "مردم درانتخابات، رشد فوق العاده اي را از خود نشان دادند"، گفت: مجلس قواعد بازي افراد جامعه و شهروندان را در زمين بزرگ کشور و جامعه تعيين مي‌کند. اگر قواعد بازي شفاف نباشد هرچقدربازيگر قوي باشد، درکارزاررقابت جهاني ناموفق خواهد بود.

رئيس جمهوري اظهارداشت: مردم دراين انتخابات نشان دادند، خواستار بهبود زندگي و روابط توأم با آرامش و عزت با خارج و همچنين حل مشکلات اساسي جامعه به ويژه اقتصادي هستند.

رئيس جمهوري درادامه به موضوع تورم قوانين درجامعه اشاره كرد و با تاکيد براين که " امروز به تنقيح قوانين و کيفيت قوانين و نه کميت آنها نيازمنديم"، اظهارداشت: تورم قوانين مساله اي را حل نخواهد کرد.ما قوانيني را مي‌خواهيم که به طور شفاف، راه را به خوبي براي بازيگران جامعه مشخص کرده باشد.

دکترروحاني افزود: ضروري است که کشور را به رشد مناسب و جوانان را به اشتغال در شأن آنان برسانيم.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به منويات رهبرمعظم انقلاب درباره اقتصاد و فرهنگ به عنوان اولويت مجلس دهم، ادامه داد: بايد با بهره گيري مناسب از امکانات، استعدادها و ظرفيت‌هاي فراوان کشور، براي رفع مشکلات تلاش کنيم.

دكترروحاني با قدرداني از نمايندگان مجلس پيشين، به ويژه هيأت رئيسه و رئيس مجلس نهم، ادامه داد: مجلس قبلي به خوبي در مسأله برجام درکنار دولت و مردم بود و همه با هدايت و رهنمودهاي مقام معظم رهبري، توانستيم مهمترين مسأله سياسي کشور، منطقه و بين‌المللي را به نحو احسن و با کمترين هزينه به مقصد برسانيم.

وي افزود: بي‌ترديد نياز به همکاري داريم و اراده دولت مانند گذشته و بيش از گذشته حسن سلوک با ديگر قو است.

دکترروحاني با اشاره به اين که دولت يازدهم درآغازکاربا مشکلات و تلاطم‌هاي اجتماعي و اقتصادي مواجه بود که با همکاري مجلس و حمايت مردم توانست به خوبي از آن عبور کند، افزود: در طول سه سال گذشته آرامش در بازار جاي خود را به تلاطم اقتصادي داده است و از تورم خطرناک دو رقمي‌که مي‌توانست براي جامعه بسيارمشکل‌آفرين باشد، به تورم 10 درصدي رسيديم و امسال به تورم تک رقمي‌دست خواهيم يافت.

دکترروحاني تأکيد کرد: براي اشتغال جوانان تحصيلکرده راهي جز رشد و رونق اقتصادي نداريم. دردهه‌هاي اخيرکشوري را نمي‌توان يافت که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادي و اشتغال مناسب دست يافته باشد.

گزارش وزير کشور

براساس اين گزارش، وزيرکشورهم انتخابات را برگرفته ازاصول قانون اساسي دانست و گفت: وزارت کشور به نمايندگي ازدولت‌، در طراحي حرکت براي اجراي انتخابات، محکمات شرعي، قانوني و اخلاقي را مبناي کارخود قرارداد.

عبدالرضا رحماني فضلي با ارائه گزارشي از روند برگزاري انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، از رهبرمعظم انقلاب که با رهنمود وارشادات حکيمانه و مدبرانه خويش دربرگزاري انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌راهگشاي مسير بودند و رئيس جمهوري براي فراهم ساختن بسترمناسب براي برگزاري انتخابات تشکر کرد.

وزيرکشوريادآورشد: آنچه که دراين دوره از برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌قابل ذکراست، سرعت عواملِ دست اندرکار، درشمارش آراء و اعلام نتيجه نهائي بود.

رحماني فضلي با بيان اين که از مجموع 288 نفرمنتخب دهمين دوره مجلس‌، 271 نفر مرد و17 نفرهم زن هستند، افزود: درباره منتخبِ سوم مردم اصفهان هم، مطابق آنچه که شوراي نگهبان اعلام کرده است، ابطال انتخابات نسبت به يک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشورازقانون، دراين زمينه اقدامات قانوني لازم، ازجمله ارجاع موضوع به مراجع ذيصلاح و مجلس براي ارائه استفساريه دنبال شده است که کماکان منتظرحل و فصل قانوني موضوع هستيم.

رحماني فضلي اضافه کرد: البته ذکراين نکته ضروري وانکارناپذير است که مجموعه قوانين و مقررات فعليِ برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي، پاسخگوي نيازهاي مجريان، ناظران ومردم شريف ايران نبوده و نيازمند اصلاح و بازنگري است.

رئيس هيات سني مجلس دهم تاکيد کرد: ‌اين مجلس به‌عنوان يک نهاد قانوني و نظارتي ازحداکثر توان خود براي اجراي درست و قانوني برجام استفاده خواهد کرد.

عبدالرضا‌هاشم‌زائي با اشاره به اين که يکي از موضوعات مجالس نهم و دهم موضوع برجام بوده است، گفت: برجام به خودي خود داراي عناصرارزشمند وقابل بحث است اما فراترازبرجام بايد به اراده و اقتدارجمهوري اسلامي‌ايران دراجراي برجام انديشيد.

وي افزود: مجلس دهم مي‌تواند به اتکاي رأي‌اعتمادي که ملت به برنامه‌هاي تغييرو تدبيردادند و نتايج آن درهمه حوزه‌هاي انتخابيه مشهود است، روح جسارت در تصميم‌گيري، انسجام، حکمراني و اقتدار دراجراي وظايف را در قوه مجريه و دولت بدمد.

رونمايي ازتمبريادبود مراسم افتتاحيه مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري همچنين‌در حاشيه افتتاحيه دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌از تمبريادبود مراسم افتتاحيه مجلس دهم رونمايي کرد.

دراين مراسم که ديروزدرحاشيه افتتاحيه مجلس دهم انجام شد، آيت‌الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه، علي لاريجاني رئيس مجلس نهم و حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني توليت آستان امام خميني(ره) حضور داشتند که پس ازرونمايي ازاين تمبرآن را امضا کردند.

حاشيه‌هاي افتتاحيه مجلس

آيت الله‌هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه، آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان، آيت‌الله محمد علي موحدي کرماني، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني، حجت‌الاسلام والمسلمين علي اکبر ناطق نوري‌، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهوري، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، محسني اژه اي معاون اول و سخنگوي قوه قضائيه، سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي، جعفر منتظري دادستان کل کشور، سردارسرلشكر صفوي دستيارو مشاورارشد فرمانده معظم کل قوا، سردارسرلشكر فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح، علي طيب نيا وزيراموراقتصادي و دارايي، محمد باقر قاليباف شهردار تهران، محمد جواد ظريف وزيرامورخارجه، بيژن زنگنه وزيرنفت، فاني وزيرآموزش وپرورش، حجتي وزيرجهادكشاورزي، علوي وزيراطلاعات، نعمت زاده وزيرصنعت، معدن وتجارت، گودرزي وزيرورزش وجوانان، سردارسرتيپ حسين دهقان وزيردفاع، صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، واعظي وزيرارتباطات وفناوري اطلاعات، چيت چيان وزيرنيرو، رضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي، سورنا ستاري معاون علمي‌و فناوري رئيس جمهوري، اميرسرتيپ عبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده کل ارتش، ولي‌الله سيف رئيس كل بانک مرکزي، محمد رضا باهنر، مهدي چمران رئيس شوراي شهرتهران، ورزشکاران‌، اعضاي شوراي نگهبان ونمايندگان ادوارمجلس وجمعي ازشخصيت‌هاي لشكري وكشوري، سفرا ونمايندگي‌هاي خارجي مقيم ايران در صحن مجلس حضورداشتند.

*درابتداي جلسه يک جلد قرآن مجيد در کنار ميز هر يک ازمنتخبان گذاشته شده بود و در کنار ميز اقليت‌هاي مذهبي کتاب آسماني شان قرارداشت، سپس متن سوگند نامه دراختيار منتخبان قرار داده شد و آنان سوگند ياد کردندو پس از قرائت سوگند نامه، منتخبان مجلس، متن‌ها را امضا کردند.

*برخي نمايندگان در پايان جلسه خواهان دادن تذکرآيين نامه اي بودند که‌هاشم زايي رئيس سني مجلس خطاب به آنان گفت: تذکرات را براي رئيس اصلي بگذاريد، ما فقط دو ساعت رئيسيم!

* جلسه افتتاحيه مجلس شوراي اسلامي‌در ساعت 10:40 دقيقه پايان يافت و منتخبان مجلس شوراي اسلامي‌براي تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام راحل به حرم مطهر امام خميني(ره) رفتند.

صدور اعتبار نامه 282 منتخب مجلس دهم

دبير ستاد انتخابات کشور گفت: به جز 8 اعتبار نامه، اعتبار نامه ساير منتخبان مجلس دهم صادرشده است.

علي پورعلي مطلق اظهار داشت: شوراي نگهبان انتخابات حوزه بندر لنگه را ابطال کرده است و نماينده اين حوزه در انتخابات ميان‌دوره‌اي برگزيده مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اين که اعتبار نامه چهار منتخب تبريز و يک منتخب حوزه اهر و هريس هنوز صادر نشده است، افزود:‌ با در نظر گرفتن حوزه‌هاي مراغه و عجب‌شير، بندر لنگه و اصفهان در مجموع اعتبار نامه 8 منتخب مردم صادر نشده است.

بنا به اين گزارش، انتخابات در حوزه تبريز و اهر و هريس هنوز به تائيد شوراي نگهبان نرسيده است. شوراي نگهبان انتخابات حوزه بندر لنگه و همچنين آراي مينو خالقي منتخب سوم اصفهان را ابطال کرد. منتخب مردم مراغه و عجب شير هم پس از برگزاري انتخابات، در سانحه رانندگي جان باخت. بنابراين به جز 8 اعتبار نامه، اعتبارنامه ساير منتخبان مجلس دهم توسط فرمانداري‌هاي سراسر کشور صادر شده است.

رئيس ستاد انتخابات کشور رعايت دقيق قانون انتخابات، رعايت بي طرفي وزارت کشور و اعتقاد به حق‌الناس بودن راي مردم را از جمله عوامل برگزاري انتخابات آرام و باشکوه دانست.

محمدحسين مقيمي‌در گفتگو با ايسنا، با بيان اين که برگزاري دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان رهبري يک اقدام ملي بود که با همکاري همه نهادها، قوا، رسانه‌ها و همچنين حضور مردم بسيار باشکوه برگزار شد، افزود: ما تجربه تلخ يا سختي در اين انتخابات نداشتيم و اگر داستان اصفهان پيش نمي‌آمد خيلي خوب بود.


نوشته شده در   يکشنبه 9 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode