ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 ارديبهشت 1395     |     کد : 102504

قدردانی مراجع تقلید از فعالیت‌های دینی شهرداری تهران

حجت الاسلام صادق زاده در دیدارهای فشرده با مراجع معظم تقلید و علما، با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی، مصباح یزدی و محقق داماد(حفظهم ا...) ضمن ارائه گزارش شفاهی و مکتوب از عملکرد سال گذشته شهرداری تهران در حوزه دین و فرهنگ، خواستار استفاده از رهنمودهای ایشان به عنوان نقشه راه مدیریت شهری در انجام فعالیتهای دینی و فرهنگی شد.

قدردانی مراجع تقلید از فعالیت‌های دینی شهرداری تهران
اعتدال: حجت الاسلام صادق زاده در دیدارهای فشرده با مراجع معظم تقلید و علما،  با حضرات آیات مکارم شیرازی،  صافی گلپایگانی، جوادی آملی،  نوری همدانی،  سبحانی،  مصباح یزدی و محقق داماد(حفظهم ا...) ضمن ارائه گزارش شفاهی و مکتوب از عملکرد سال گذشته شهرداری تهران در حوزه دین و فرهنگ،  خواستار استفاده  از رهنمودهای ایشان به عنوان نقشه راه مدیریت شهری در انجام فعالیتهای دینی و فرهنگی شد.

* آیت الله  العظمی صافی:
اقدامات فرهنگی شهرداری تهران مصداق ترویج دین و تعظیم شعائر است
رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در نخستین دیدار با حضور در بیت شریف آیت ا...العظمی صافی گلپایگانی به دیدار معظم‌له نائل آمد.
مرجع بزرگوار شیعه در سن 97 سالگی و متفکر و نویسنده بیش از صدها اثر در زمینه‌های فقه،  ولایت و مهدویت نیز ضمن ابلاغ سلام برای شهردار تهران،  گفت: حمایت و کمک به مساجد و حوزه‌های علمیه،  مصداق ترویج دین و تعظیم شعائر الهی است .
ایشان پس از گزارش حجت الاسلام صادق زاده و رؤیت کتاب توزیع شده میان جوانان معتکف در ارتباط با فضائل حضرت زینب(س) و بعضی دیگر از محصولات فرهنگی،  دو نوشته به زبان عربی مربوط به عقیله بنی‌هاشم را جهت ترجمه و استفاده بهتر،  در اختیار مشاور شهردار تهران گذاشت و توصیه‌هائی در رابطه با نشر و توزیع آن ارائه نمود .

* آیت الله العظمی مکارم:
شهرداری تهران الگوئی
برای سایر شهرهاست
آیت ا..العظمی ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم انتظار انجام چنین اقدامات گسترده فرهنگی اجتماعی را از شهرداری ندارند،  گفت: وقتی شهرداری هم به ظاهر و هم به باطن شهر اهمیت می‌دهد،  این موجب امیدواری مردم می‌شود و واقع امر این است که بایستی در جمهوری اسلامی،  اینچنین باشد.
معظم‌له وجه ممیزه نهادهای جمهوری اسلامی با سایر کشورها را در همین توجه به گسترش معنویت و اخلاق در جامعه دانست و توجه و پشتیبانی شهرداری تهران از مدارس علوم دینی و مساجد برای استفاده بهتر از فرصت‌های ماه رمضان، اعتکاف و ... را در همین راستا و باقیات الصالحات توصیف نمود .
مرجعیت بزرگوار شیعه فرمود: بنده بارها به مسئولینی که از شهرداری قم یا جاهای دیگر می‌آیند توصیه می‌کنم که شهرداری تهران را به عنوان الگو برای خود قرار دهید و ببینید آنها چه کار می‌کنند و چگونه در زمینه‌های فرهنگی تلاش می‌نمایند .
ایشان نشر و تبلیغ این الگوها را سبب ترویج و تسری آن در سایر نقاط کشور دانست و افزود: معلوم نیست تا چه موقع،  این فرصت در اختیار ما باشد و فردا را کسی ندیده است؛ فلذا ای که دستت می‌رسد کاری بکن،  پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار.
استاد دروس عالی حوزه علمیه با ابلاغ سلام برای دکتر قالیباف،  پشتیبانی و حمایت از مساجد و مدارس علوم دینی را،  اندوخته ای برای یوم المعاد ایشان دانست و گفت تا می‌توانید به این اندوخته اضافه نمایید.
آیت ا...العظمی مکارم با بیان اینکه هر کس باید در حد توان خود،  مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن بایستد،  گفت: این مطلب تمثیل آن مرغی است که با قطره آبی در دهان می‌خواست آتش نمرود را خاموش کند ولی نرسیده به آتش،  آن قطره بخار شد  ولی او تلاشش را متوقف نکرد .  
معظم‌له در پایان خطاب به حجت الاسلام صادق زاده گفت: خوشیختانه شهرداری تهران هم می‌خواهد و هم می‌تواند در زمینه‌های مذهبی و تقویت و توسعه باورهای دینی فعالیت کند و امیدواریم این برنامه‌ها ادامه پیدا کند .  

* تقدیر آیت الله العظمی جوادی آملی از شهرداری تهران جهت تسهیل
در ساخت مساجد
آیت ا...العظمی جوادی آملی نیز ضمن اشاره به آیات انتهائی سوره مبارکه واقعه گفت: خداوند به بعضی‌ها وعده می‌دهد که روح و ریحان به آنها هدیه می‌دهد،  در حالیکه مقربان(مانند رسول مکرم اسلام(ص)،  خود روح و ریحانند و این تشبیه نیست . خود این شخص بهشت سیار است و مقرب الهی در دنیا بهشت سیار است و خود مظهر هوالخالق محسوب می‌شود .
فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه آنقدر اسرار در قیامت است که ما فقط گوشه ای از آن را در می‌یابیم،  بیان کرد:  در حدیث شریف کساء،  نیز استشمام بوی خوش حضرت رسول اکرم(ص) با شامه و بینی نیست چرا که این عطر،  عطر ظاهری نیست.
مرجع بزرگوار شیعه ضمن ابلاغ سلام برای دکتر قالیباف و مجموعه مدیریت شهری گفت: انشاء ا... این روح و ریحان نصیب همه شما شود .
در پایان این دیدار،  علامه آیت ا... العظمی جوادی آملی از حمایت و پشتیبانی شهرداری تهران جهت ساخت و تجهیز مساجد تقدیر و تشکر نمود و مراتب قدردانی خود را بابت کمک به ساخت و اتمام پروژه مجموعه فرهنگی مسجد امام حسن عسکری(ع) و حوزه علمیه هدایت واقع در میدان هروی ابراز نمود .  

*  آیت العظمی نوری همدانی:
اقدامات شهرداری تهران در امور دین و حوزه‌های علمیه رضایتبخش است
آیت ا... العظمی نوری همدانی در دیدار با رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران ضمن تبریک اعیاد رجبیه و ابلاغ سلام خالصانه برای دکتر قالیباف گفت: توضیحات شما مفید بود و اقدامات شهرداری تهران در امور دین و حوزه‌های علمیه رضایتبخش است . معظم‌له ادامه داد: در عین حال طلاب و دانش آموختگان مدارس علوم دینی با مشکلات اقتصادی بسیار روبرو هستند . بعضی از اینها مستأجر و عیال وار و در مضیقه اند . از طرفی عده ای نیز که محجوب و عفیف می‌باشند دارای قناعت طبع بوده و درخواستی ندارند لذا سعی کنید تا کمک‌ها به صورت مستقیم به دست اهلش برسد .
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به کمبود عالم عامل و فاضل در تهران امروز گفت: دراین دوره که آخرالزمان نیز می‌باشد دچار قلت الفقها شده ایم . در کلانشهری با جمعیت بیش از ده ملیون نفر یک عالم بنام وجود ندارد. در گذشته افرادی چون آیت ا... خوانساری،  میرزاهاشم آملی،  آشتیانی و ... حضورداشتند . البته این مشکل خاص تهران نیست و سایر شهرها نیز بدان دچارند و اگر با این روند پیش برود،  همین‌هائی که در حوزه هستند نیز جایگزین نخواهند داشت زیرا کمیت، میزان نیست بلکه کیفیت تعیین کننده است .
ایشان ضمن انتقاد از مسئولان اقتصادی بانک‌ها،  دو معضل تورم و بیکاری را اصلی ترین مشکلات کشور دانست و اخذ جریمه دیرکرد از مردم را حرام و نامشروع خواند .
آیت ا...نوری همدانی همچنین مسئله عفاف و حجاب را از دیگر مشکلات فرهنگی کشور نام برد که دامن گیر خانواده‌ها شده است و دولت می‌باید این مطلب را،  ابتدا از اماکن تحت پوشش خود و با ابلاغ بخشنامه به ادارات،  دانشگاهها، بیمارستان‌ها و ... آغاز کند زیرا با حرف که  مشکل حل نمی‌شود.
معظم‌له در پایان ضمن ابلاغ سلام خالصانه و صمیمانه برای شهردار و دست اندرکاران اداره شهر تهران گفت: منتظر دیدار ایشان در قم هستم ضمن اینکه انجام این همه خدمات نیازمند صرف وقت زیاد است و خداوند به ایشان توفیق بیشتر عنایت فرماید.

* تأکید آیت ا...العظمی سبحانی، برضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی در بوستان‌ها
آیت ا...العظمی سبحانی نیز پس از اقامه نماز عشاء،  مشاور شهردار تهران را به حضور پذیرفت . معظم‌له پس از ارائه گزارش توسط رئیس مرکزفعالیتهای دینی گفت: فعالیت‌های شهرداری تهران در سال‌های اخیر بسیار پربار بوده است و دکتر قالیباف پس از شهرداران قبلی،  خدمات شایانی به این شهر انجام دادند .
معظم‌له در ادامه با تأکید بر نظارت بیشتر و عدم غفلت از بوستان‌ها،  آن را سبب آرامش روحی و معنوی خانواده‌ها دانست. ایشان حضور نیروی انتظامی و شهروندان با ایمان را از جمله عواملی دانست که موجب ایجاد آرامش می‌شود.
استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه حفظ دین و نظام،  فعالیت می‌خواهد،  افزود: از طرف من به مسئولین ارشاد توصیه نمائید که مراقبت بیشتری از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب داشته باشند . محیط‌های علمی و فرهنگی نیاز به امنیت خاطر و آرامش معنوی داشته و با بعضی حرکات که در گذشته انجام می‌گرفت همخوانی ندارد.
معظم‌له با ذکر آیه 120 سوره بقره از مصحف شریف که می‌فرماید: «یهودان و ترسایان از تو خشنود نمی شوند،  تا به آیین شان گردن نهی. بگو: هدایت،  هدایتی است که از جانب خدا باشد. اگر از آن پس که خدا تو را آگاه کرده است از خواسته آنها پیروی کنی،  هیچ یاور و مددکاری از جانب او نخواهی داشت .» گفت: لذا نباید کاری کرد که برای رضایت عده ای،  ناخشنودی الهی را به دنبال داشته باشد .  
حجت الاسلام صادق زاده نیز با اشاره به اعزام بیش از سیصد روحانی به اماکن عمومی نظیر مترو و بوستان‌ها جهت مشاوره و پاسخگوئی به مسائل شرعی شهروندان و همچنین برپائی نمازجماعت روز طبیعت در بوستان‌های پایتخت گفت: با تمهیدات پیش بینی شده و نصب سیستم‌های یکپارچه پخش اذان در آینده نزدیک،  شاهد اقامه نماز جماعت در تعداد بیشتری از بوستان‌های پایتخت خواهیم بود.   
در پایان این دیدار،  آیت ا...العظمی سبحانی ضمن تقدیر از کمک شهرداری تهران در ایجاد و توسعه فضای سبز و شاداب حوزه علمیه و مؤسسسه تحقیقاتی امام صادق (ع)،  گفت: در همین مدارس؛ عرفان، کلام و فقه آموخته می‌شود که انشائ ا... ذخیره ای برای آخرت شما و دست اندرکاران این کار باشد .

* آیت ا... مصباح یزدی:
در این دوره،
بعضی خدمات شهرداری تهران بی نظیر بوده است
آیت ا... مصباح یزدی پس از استماع گزارش حجت الاسلام صادق زاده در رابطه با پروژه ارتقاء کیفیت زندگی در محلات مرکزی شهر و ویژه برنامه‌های مرکز فعالیتهای دینی در 400مسجد برگزار کننده مراسم معنوی اعتکاف گفت: آنچه که از بزرگان دین آموخته ایم اینست که نعمت‌های الهی را باید شناخت و شکر آن را به جا آورد که در این صورت نعمت افزایش می‌یابد .
این فیلسوف و متفکر بزرگ شیعه بیان نمود: همه این برکات مرهون حرکت حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی بود. اگر جانفشانی‌های شهیدان و امام شهدا نبود،  امکان انجام خدماتی که ذکر کردید نیز فراهم نمی آمد و از بزرگترین نعمت‌ها وجود یارانی باوفا در کنار امام(ره) بود که لا اقل بخشی از مسئولیت‌ها را به دوش گرفتند از علما گرفته تا کارگزاران کشور که برای خدمت مخلصانه متعهد شدند لذا ما وظیفه داریم برای کسانی که به اهداف انقلاب خدمت می‌کنند دعا نماییم که خداوند به توفیقاتشان بیفزاید .

ایشان مهمترین وظیفه که احتیاج به تخصص،  تعهد،  اخلاص و تلاش شبانه روزی دارد را مدیریت دانست و گفت: ارزش کار مدیریت صحیح در جامعه از کار هزاران نفر مؤثرتر است و هرچه آنها بهتر تصمیم گیری و بیشتر فداکاری نمایند هم اجرشان بیشتر و هم ارزش کارشان بالاتر است بطوری که اکثر مسئولین پس از طی دوران کوتاهی از مسئولیت تغییر چهره داده و به سرعت پیر می‌شوند . اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند که وظیفه دولت سنگین است از همین جا ناشی می‌شود و کار اجرائی راحتی و استراحت ندارد .
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد: از طرفی با توجه به محدودیت منابع،  در میان حجم و گستره کارها،  نیاز به اولویت بندی صحیح وجود دارد و الا ممکن است به کاری مشغول شود که مخاطب و مطالبه کننده زیادی داشته باشد ولی اولویت واقعی نباشد . حال در تشخیص اینکه ملاک ما در تعیین اولویت چیست؛ مسئله را
پیچیده تر می‌کند. معمولاًً در این مورد با انجام تحقیقات میدانی و گزارش گیری،  از علاقه‌ها و احتیاجات مردم آمار می‌گیرند ولی این مطلب یکی از ملاک‌های انتخاب است و شاخصه‌های مهمتری نیز وجود دارد. در اینجا معمولاً،  نظام‌های ارزشی تعیین کننده هستند .
آیت اللّه مصباح با ذکر نمونه ای بیان داشت: مثلاً اگر امر بر این دائر باشد که جهت رفاه بیشتر،  با آمریکا مذاکره کنیم یا به آرمان‌های انقلاب و شهدا وفادار بمانیم و سختی‌ها را تحمل کنیم ؛ تشخیص این مطلب دشوار می‌شود.
اینجاست که دعاهای مردم مؤمن در حق مسئولین و متصدیان امور جهت ارتقاء روحیه استقامت و صبر در مقابل مشکلات تأثیرگذار است .
این استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه گفت: البته در این مملکت یک نهاد قانونی وجود دارد که حرف آخر را می‌زند و آن ولایت فقیه است که اگر خداوند این نعمت را به ما نداده بود چه می‌کردیم . از ابتدای انقلاب بارها مشکلاتی بوجود آمد که اگر تدابیر رهبری نبود معلوم نبود چه خسارات جبران ناپذیری بر این کشور وارد می‌شد . لذا باز باید شکر این نعمت را به جا آورد و برای طول عمر و سلامتی ایشان و خدمتگزاران صادق و مسئولین دعا نمود .
در پایان این دیدار علامه مصباح یزدی خطاب به
حجت الاسلام صادق زاده تصریح نمود: خدماتی که شما بیان نموده اید اعمّ از طرح انضباط اجتماعی،  توسعه مترو،  پشتیبانی از مساجد و دیگر بخش‌ها،  کم نظیر و بلکه بی نظیر است . البته بنده محتاطانه عرض می‌کنم که بعضی کارها سابقه نداشته و بی نظیر است . اینکه نیروهای توانمند داخلی جرأت انجام بعضی کارهای سخت را پیدا کرده اند،  از عنایات الهی است و ما وظیفه داریم دعا کنیم تا افراد در جاهائی که اثرگذاری بیشتری دارند به انجام وظیفه بپردازند .
ممکن است شخصی از لحاظ سنی،  فرزند یا نوه من حساب شود ولی نباید تصور شود که چون وظیفه مهمی است،  صرفاً بنده باید آن را انجام دهم و شهرداری از جمله آن کارها به حساب می‌آید لذا خداوند این بصیرت را به همه بدهد که بدانند توانشان را کجا صرف کنند . در نهایت مطلب مهمی که هست و در سفارش حضرت امیر(ع) به مالک اشتر دیده می‌شود اینکه در انتخاب مشاورین دقت نماید و افرادی با تقوا و بصیر را برای مشورت انتخاب نماید .  
 * آیت اللّه سید علی محقق داماد: حل معضل آسیب‌های اجتماعی،  تنها وظیفه شهرداری نیست
رئیس مرکز فعالیتهای دینی در آخرین دیدار از ملاقات‌های فشرده با مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم به دیدار آیت اللّه سید علی محقق داماد رفت .
استاد دروس خارج فقه و اصول ضمن بیان اینکه بنده در جریان کارهای موفق شهرداری تهران به ویژه پروژه شهر آفتاب قرار دارم گفت ورود مدیریت شهری به مسئله آسیب‌های اجتماعی نشان دهنده وضعیت بغرنج و حاد فرهنگی در تهران و دیگر کلان شهرهای کشور است .
وی با ذکر خاطره ای از فرزند
 آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری در رابطه با طهران قدیم گفت: حتی در طهران آنروز نیز،  بسیاری از مردم همدیگر را نمی شناختند ؛ در حالیکه امروز،  این مسئله به دلیل جمعیت و وسعت فراوان شکل حادتری دارد و موجب می‌گردد تا زمینه برای بروز ناهنجاری‌ها،  مساعد گردد .
فرزند آیت اللّه سید محمد محقق داماد(ره) که از اساتید بزرگ و داماد مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره)مؤسس حوزه علمیه قم بود با تأکید بر اینکه،  مقابله با اعتیاد،  ارتقاء کیفیت زندگی و حل معضل آسیب‌های اجتماعی،  تنها وظیفه  شهرداری  نیست گفت: دولت و اندیشمندان باید روی این مسائل تمرکز و فکر کنند؛ البته ممکن است به فکر باشند ولی دستشان به جائی نرسد .
آیت اللّّه محقق داماد با ابراز نگرانی از آمارهائی که در این رابطه در محضر رهبر انقلاب نیز قرائت شد،  گفت: تعداد بالای موارد ناهنجاری و این هجمه‌ها در کشور و به ویژه این منطقه،  گیج کننده است .
البته هر مقدار و توسط هر ارگانی بتوان گوشه ای از این مشکلات را حل نمود،  غنیمت است .
ایشان ضمن تقدیر از برنامه بلند مدت شهرداری در ساخت 400مسجد در تهران گفت: همانطور که تا کنون انجام شده است شهرداری سعی نماید تا زمینه حضور مردم و خیرین در امر مسجد سازی را تسهیل نماید زیرا بعضی از مردم تمایل دارند که کار نیکی انجام دهند ولی نمی دانند مثلاً اگر نقشه و زمینی برای این کار مهیاء شود و برای شهروندان آن محله اطلاع رسانی لازم انجام گیرد،  در جلب مشارکت مردم مؤثر است .
وی ضمن اشاره به معضل ترافیک در تهران گفت معلوم نبود اگر این بزرگراهها و مترو در تهران وجود نداشت،  چه اتفاقی می‌افتاد ولی در عین حال،  مسائل اخلاقی و حل مشکل ناهنجاری‌های اجتماعی از اهمیت فراوانی نسبت به مسائل فوق برخوردار است و به نظر بنده در مطالبی که بیان نمودید،  اهمیت این مطلب از بقیه بیشتر است .
آیت اللّّه محقق داماد در انتها با بیان اینکه مسئله احیاء بافت‌های فرسوده می‌تواند راه حل مناسبی برای احیاء محلاتی نظیر عودلاجان و
امامزاده یحئی باشد گفت این کار می‌تواند شهرها را زنده کند و توجه دولت به این مناطق سبب می‌شود که هم مشکل مسکن تا حدودی بهبود یابد و هم از هزینه‌های تحمیلی به دولت جهت تأمین آب و برق واحد‌های مسکونی جدید بکاهد.


نوشته شده در   دوشنبه 13 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode