ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 ارديبهشت 1395     |     کد : 102440

مردم خواهان حل مشكلات هستند نه دعواي سياسي و حزبي

رئیس‌ جمهوری، شوراهای اسلامی‌شهر و روستا را بازوان قدرتمند نظام و دولت در سراسر کشور دانست و تأکید کرد: مردمسالاری یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی‌ایران است.

رئيس جمهوري در همايش شوراها:
مردم خواهان حل مشكلات هستند نه دعواي سياسي و حزبي

 رئیس‌ جمهوری، شوراهای اسلامی‌شهر و روستا را بازوان قدرتمند نظام و دولت در سراسر کشور دانست و تأکید کرد: مردمسالاری یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی‌ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در همایش بزرگ شوراها که همزمان با نهم اردیبهشت؛ روز ملی شوراهای اسلامی‌شهر و روستا در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: حضور، مشارکت و نشاط مردم در صحنه، آرای آنها و همه انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود به معنای اهمیت مشورت در انجام امور است، چرا که هر فردی به رأی و نظرات دیگران اعتنا نکند در مسیر شکست قرار خواهد گرفت.

وي با بيان این که خداوند به پیامبر اسلام(ص) هم امر می‌کند که در امور از مشورت با دیگران استفاده کند، اظهار داشت: سیره پیامبر اسلام(ص) نشان می‌دهد که انسان‌ها به هر میزان عالم، عاقل، مدبر، مدیر و آینده‌نگر که باشند به تنهایی نمی‌توانند نظراتی کامل را ارائه کنند، لذا باید با صاحبنظران مشورت و پس از آن با توکل به خدا اقدام به عمل كنند.

دکتر روحانی با بیان این که ریشه و فلسفه تشکیل شورا این نیست که در یک شهر یا روستا احزاب، جناح و گروه‌هایی بخواهند برای پیروزی بر دیگری با هم رقابت کنند، افزود: البته رقابت سالم موضوعی حائز اهمیت است، اما هدف از تشکیل شورا این است که بعد از انتخاب شدن همه ذهن را از منافع شخصی، حزبی و قومی‌خالی كنيم و با همه توان، برای خدمت به مردم و کشور بیندیشیم و تلاش کنیم.

رئیس‌ جمهوری با بيان این که دولت برای به رفع مشکلات شوراهای اسلامی‌شهر و روستا تلاش کرده است، از ارائه دو لایحه با عنوان « مدیریت یکپارچه شهری» و « درآمد پایدار شهرداری‌ها» به مجلس شورای اسلامی‌در حل این مشکلات خبر داد.

پایبند قانون باشیم

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاكيد كرد: همه باید به قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس که افتخاری برای کشور و منطقه است‌، پایبند باشیم. قانون اساسی می‌گوید نماینده با رای مردم حوزه انتخابیه اش انتخاب می‌شود و به محض این که رای آورد و در مجلس شورای اسلامی‌اعتبارنامه اش تصویب شد، نماینده است و در این میان چیز دیگری نداریم.

دکتر روحانی که اظهاراتش با تشویق پی درپی اعضای شوراهای اسلامی‌سراسر کشور در همایش تائید می‌شد، گفت: مرحله دیگر بعد از رای مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای اسلامی‌است و هیچ نهاد دیگری در این میان نمی‌تواند مداخله کند. رئیس‌ جمهوری افزود: افتخار ما در کشور و منطقه، قانونگرایی و پیش بردن امور با مشارکت مردم و عقل و خرد جمعی است.

دکتر روحانی با بيان این که نمایندگان مجلس فقط به حوزه انتخابیه خود تعلق ندارند بلكه نمایندگان ملت ایران هستند و باید مسائل را در سطح ملی مورد بررسی قرار دهند، تاكيد كرد: کشور باید توسط مردم و با رأی و نظر آنها اداره شود و افتخار ما این است که کشور را با رأی مردم اداره و راهمان را با مسیر الهی و قرآنی مشخص می‌کنیم.

رئیس‌ جمهوری افزود: قانون اساسی که بخش وسیعی از آن از قوانین اسلام و قرآن اقتباس شده است به ما می‌آموزد که چگونه جامعه را اداره کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر این که مشکلات کشور باید با کمک و مشارکت مردم حل شود، اظهار داشت: خواست مردم از ما حل معضلات کشور است و نه دعواهای سیاسی، حزبی و جناحی و این که شورای عالی استان‌ها می‌تواند به دولت طرح ارائه کند به دلیل آن است که این نظرات از سراسر کشور جمع‌آوری مي‌شود و می‌تواند به دولت در مسیر حل مشکلات کمک کند. رئیس‌ جمهوری حضور حدود ۱۱۷ هزار نفر در کشور به عنوان اعضای شوراهای اسلامی‌شهر و روستا را سرمایه بزرگی برشمرد و تاكيد کرد: عدالت یکی از مهمترین اهداف شوراها ست تا به این واسطه بتوانند بر نحوه اجرای درست برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، درمانی و فرهنگی اشراف و نظارت داشته باشند.

دکتر روحانی افزود: امروز کلانشهرها با مشکلات و معضلات زیادی از جمله آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و کم‌آبی مواجهند که بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم نمی‌توان بر این مشکلات فائق آمد. رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این که دولت با همراهی، مشارکت و کمک مردم توانایی اجرای برنامه‌های خود را خواهد داشت، گفت: مردم از ما حل و فصل مشکلاتشان را می‌خواهند و اعضای شوراهای شهر و روستا به عنوان بازوان قوی نظام و دولت در سراسر کشور می‌توانند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشند.

دکتر روحانی معضل کم‌آبی را به عنوان مشکلی اساسی در بسیاری از مناطق کشور برشمرد و با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی در حفظ و حراست از آب، محیط زیست و هوای سالم افزود: شوراها باید تلاش کنند محیط سالم و طبیعی از بین نرود و در این زمینه شوراها و شهرداری‌ها باید در ساخت و سازها و اعطای مجوزها با دقت کامل عمل کنند تا باغ‌ها و طبیعت کشور تبدیل به برج‌ها و منازل مسکونی نشود.

رئیس‌ جمهوری تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به گاز و جمع‌آوری خودروهای فرسوده در سال ۹۵ را از اقدامات دولت در مسیر کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ اعلام كرد و اظهار داشت: دولت در موضوع محیط زیست وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید از همه توان خود در این مسیر استفاده کند.

وي با تأکید بر ضرورت شفاف سازی روند اطلاع رسانی به مردم گفت: باید اطلاعات به طور درست، دقیق و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد و اگر مسئولان در موضوعی دچار اشتباه شدند‌،آن را به مردم اعلام و از آنها عذرخواهی کنند‌.همچنين اگر دیگران اشتباهی مرتکب شده‌اند‌،باید آن اشتباه برای مردم مشخص و تبیین شود.

رئیس‌ جمهوری گفت: ملت ایران صاحبان اصلی این مملکت هستند و افتخار ما باید خدمت به آنها باشد و آنان را از آنچه در کشور اتفاق می‌افتد مطلع کنیم و در این زمینه اگر حتی یک ریال از حق مردم را اتلاف کردیم‌،باید دلیل آن را به مردم توضیح دهیم.

توقیف دارایی‌های ایران

دکتر روحانی با اشاره به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از سوی آمریکا و جریان‌هایی که در کشور اتفاق افتاده است، گفت: این که دیگران ظالم هستند موضوعی است که برخی کشورها به لحاظ قدرت نظامی، اقتصادی و نفوذ خود به عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند که در رأس آنها آمریکا قرار دارد.

رئیس‌ جمهوری افزود: آمریکا به لحاظ آن که تصور می‌کند صاحب قدرت و زور است باوجود شکست‌هایی که در سال‌های اخیر در افغانستان و عراق داشته است و ان‌شاءالله مداخله آن در سوریه هم با شکست مواجه می‌شود، اما همچنان خوی استکباری خود را حفظ کرده است و ملت‌های دنیا باید سال‌ها مبارزه و مقاومت کنند تا بتوانند آن را اصلاح كنند.

دکتر روحانی با بیان این که دولت آمریکا قطعاً مسئول اعمال غیرقانونی خود است و دولت ایران این مسأله را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند، گفت: باید حواسمان جمع باشد که چه کسانی این پول را در محلی قرار داده‌اند که آمریکا امروز نسبت به آن دست‌اندازی داشته باشد و باید پاسخ این سؤال داده شود که چرا بعد از آن همه هشدارهایی که در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ داده شد اقدامی‌انجام نگرفته است.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که ذخایر بانک مرکزی در سراسر دنیا باید مصون بماند، اظهارداشت: دادگاه هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به دست‌اندازی به این ذخایر حکمی‌صادر کند و اگر حکمی‌صادر شود قطعاً غیرقانونی خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران اقدامات خلاف قانون را نمی‌پسندد و دولت آمریکا در قبال این اقدام در برابر دولت و ملت ایران مسئول است و ما از هیچ اقدامی‌برای احقاق حقوق ملت ایران فروگذار نخواهیم کرد. رئیس‌ جمهوری تاكيد کرد: دولت کارگروهی را برای بررسی همه موارد این مسأله مشخص کرده است و از آنها خواسته‌ایم که نتیجه بررسی‌ها را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانند.

بهره گيري از دانش بانوان براي توسعه كشور

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود حضور بانوان در مسئولیت‌های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به دلیل علم، دانش و توانمندی بانوان ایران زمین دانست و گفت: ما باید از همه فرصت‌های موجود در کشور و توان، فکر و دانش بانوان در توسعه و آبادانی به بهترین شکل استفاده کنیم.

وي همچنين با تأکید بر ضرورت حفظ سبک زندگی اسلامی‌در جامعه گفت: احترام به بانوان و زنان در جامعه و خانواده یکی از مهمترین اصول سبک زندگی اسلامی‌است. پیش از سخنان دکتر روحانی‌، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در تقویت نقش و تأثیرگذاری شوراهای اسلامی‌شهر و روستا به عنوان حلقه‌های وصل دولت و مردم ارائه کرد.

همچنین چند نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی‌شهر و روستا از مناطق مختلف کشور به بیان نقطه‌نظر و دیدگاه‌های خود پرداختند.


نوشته شده در   شنبه 11 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode