ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 ارديبهشت 1395     |     کد : 102232

کشورهاي مستقل بايد هر چه بيشتر به يکديگر نزديک شوند

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رييس جمهوري آفريقاي جنوبي:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رييس جمهوري آفريقاي جنوبي:
کشورهاي مستقل بايد هر چه بيشتر به يکديگر نزديک شوند


حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (يکشنبه) در ديدار آقاي «جاکوب زوما» رئيس‌جمهوري آفريقاي جنوبي، با تأکيد بر ضرورت افزايش همکاريهاي متنوع اقتصادي و سياسي، خاطرنشان کردند: کشورهاي مستقل بايد هر چه بيشتر به يکديگر نزديک شوند و همکاريهاي خود را برغم اخلالگريهاي بعضي از قدرتهاي استکباري افزايش دهند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي به قطع رابطه با رژيم تبعيض نژادي آفريقاي جنوبي پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کردند و گفتند: جمهوري اسلامي به‌صورت تقريباً همزمان، هم با رژيم صهيونيستي و هم با رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي قطع رابطه کرد.

رهبر انقلاب با يادآوري نقش برجسته نلسون ماندلا در ساقط کردن رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي و سابقه روابط ديرين و صميمي او با جمهوري اسلامي، افزودند: با استمرار مبارزات ماندلا و مردم آفريقاي جنوبي، آن رژيم ظالم و ضد بشري از بين رفت و ماندلا با اين کار، در واقع روح تازه‌اي به صحنه مبارزاتي کل آفريقا دميد.

ايشان، نگاه جمهوري اسلامي به آفريقاي جنوبي را نگاهي مثبت و سازنده خواندند و گفتند: روابط ايران و آفريقاي جنوبي بسيار گرم، و همکاريهاي دو کشور در مجامع جهاني با يکديگر بسيار کارساز و مؤثر است اما بايد مبادلات اقتصادي و تجاري نيز متناسب با ظرفيتهاي دو کشور افزايش يابد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي تعامل دو کشور در جنبش غيرمتعهدها را يکي ديگر از زمينه‌هاي همکاري برشمردند و افزودند: اين همکاريها به نفع همه کشورهاي غيرمتعهد خواهد بود.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: منافع کشورهاي مستقل در افزايش تعاون و همکاري در عرصه‌هاي مختلف است و بايد با موانعي که برخي قدرتها در برابر اين همکاريها ايجاد مي‌کنند، مقابله کرد. در اين ديدار که آقاي روحاني رييس جمهوري نيز حضور داشت، آقاي جاکوب زوما رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي با قدرداني از حمايتهاي جمهوري اسلامي ايران از مردم کشورش در مبارزه با رژيم آپارتايد، گفت: مردم آفريقاي جنوبي هيچگاه اين حمايتها را فراموش نخواهند کرد و سفر ماندلا به ايران نيز در قدرداني عملي از همين حمايتها بود. آقاي زوما با بيان اينکه ما همواره مخالف تحريمهاي غرب عليه ايران بوده‌ايم، گفت: زمينه‌هاي فراوان و بِکري براي افزايش همکاريهاي دو کشور وجود دارد و ما تلاش مي‌کنيم آغازي دوباره در روابط اقتصادي و تجاري داشته باشيم.

رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص ضرورت همکاري کشورهاي مستقل، افزود: برخي قدرتها با بهانه‌هاي غير موجه، مانع شکل‌گيري روابط کشورهاي مستقل هستند ولي ما با اتحاد و همصدايي در مسائل جهاني، مي‌توانيم بسياري از مشکلات را حل کنيم.

آقاي زوما، تلاش براي تغيير ساختار سازمان ملل و شوراي امنيت را يکي از عرصه‌هاي همکاري دانست و افزود: کشورهاي عضو شوراي امنيت بدون توجه به افکار عمومي جهان و مصوبات مجمع عمومي، از ساز و کار نامناسب اين شورا براي صدمه زدن به کشورهاي ديگر استفاده مي‌کنند.

رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي با تجليل از تفکر روشن و مقاومت رهبري و ملت ايران، افزود: جمهوري اسلامي ايران نشان داده است که مي‌تواند با اتکا به خود در محيط خصمانه دنيا، مسائلش را حل کند و اسوه‌اي برازنده براي همه باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 6 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode