ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 فروردين 1395     |     کد : 102025

نمايشگاه كتاب و جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر به بخش خصوصي واگذار مي‌شود

فرهنگ و ارشاد اسلامي آمادگي دارد بسياري از امور مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از جمله نمايشگاه بين المللي كتاب، جشنواره فيلم، تئاتر و مجتمع هاي فرهنگي را به بخش خصوصي واگذار كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
نمايشگاه كتاب و جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر به بخش خصوصي واگذار مي‌شود


فرهنگ و ارشاد اسلامي آمادگي دارد بسياري از امور مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از جمله نمايشگاه بين المللي كتاب، جشنواره فيلم، تئاتر و مجتمع هاي فرهنگي را به بخش خصوصي واگذار كند.

اين مطلب را دكترعلي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز در نشست صبحانه كاري در اتاق بازرگاني صنايع، معادن و كشاورزي ايران اعلام كرد و افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از اولويت ها، واسپاري فعاليت ها است

و در حوزه فرهنگي و هنري مي توان سرمايه گذاري كرد و به طور قطع جزو مواردي است كه توجيه اقتصادي خوبي دارد.

وي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آمادگي دارد جشنواره فيلم و تئاتر را واگذار كند؛ در حال حاضر بخش هايي از نمايشگاه كتاب در حال واگذاري به بخش خصوصي است تا كاملا در اختيار ناشران و اتحاديه هاي نشر باشد؛ مجتمع هاي فرهنگي را هم داريم واگذار مي كنيم؛ اين سياست يك سياست كلي است كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دنبال مي شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نامگذاري سال 95 تحت عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گفت: در وهله نخست وظيفه صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير نهادهاي فرهنگي است كه براي اجراي اين سياست فرهنگ سازي كنند. وي افزود: اكنون بايد از مرحله برنامه ريزي عبور كنيم و دولت و همه نهاد ها بايد وارد عمل شوند؛ به همين سبب امسال دولت با جديت مسئله رونق بخشيدن به توليد را دنبال مي كند.

اين عضو کابينه دولت با اشاره به اينكه دولت تاكنون 16 جلسه در ارتباط با رفع موانع توليد برگزار كرده است، گفت: همه موانع شناسايي شده كه برخي بايد در مجلس، برخي در دولت و برخي هم در وزارتخانه ها برطرف شود.

وي گفت: امسال دولت در مسير افزايش صادرات

غير نفتي گام بر خواهد داشت و در اين زمينه پارسال نخستين سالي بود كه در دو سه دهه گذشته صادرات ما بيشتر از واردات بود. جنتي گفت: در حوزه مسكن تلاش دولت اين است كه اين حوزه را از ركود خارج كند. چرا كه 120 بخش به مسكن مرتبط است و رونق مسكن، رونق در ساير بخش ها را هم به دنبال خواهد داشت؛ در برخي پروژه ها دولت حتي حاضر است اين امور را به قيمت صفر به مردم واگذار كند تا آن ها اجرايي شود. علاوه بر اين دولت امسال در مديريت ارزهاي خارجي هم تمركز خواهد داشت و همين طور شناسايي گلوگاه هاي فساد را مورد توجه قرار خواهد داد.

وي افزود: گلوگاه هاي فساد كاملا شناسايي شده اند و ما هفت - هشت گلوگاه اساسي داريم كه مراكز فساد هستند و دولت آن ها را شناسايي كرده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اقتصاد كشور يك اقتصاد بيمار است؛ بخشي از اين بيماري مربوط به بدهي دولت است كه رقمي سرسام آور است و وقتي كه وزير اقتصاد رقم آن را اعلام كرد، براي همه اعضاي هيات دولت تعجب آور بود.

وي در بخشي ديگري از سخنان خود به مباحث مربوط به وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: بحث اقتصاد خلاق از سال 2001 در دنيا مطرح شده و اكنون در بسياري از كشورها، نهادها و ساختارهايي ايجاد كرده اند و در برخي كشورها اين نهادها زير نظر بالاترين مقام ها قرار دارد.

نامبرده گفت: در كشور ما با توجه به اينكه صاحب تمدني چندهزار ساله هستيم و يكي از امتيازهاي آن فرهنگ و تمدن است و امكانات فيزيكي، مادي و انساني در اين زمينه در اختيار دارد، اما متاسفانه هنوز اين مسئله چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وي ادامه داد: در يكي دو دهه گذشته بيشتر به

بخش هاي فيزيكي صنعت توجه شده و كمتر به حوزه فرهنگ توجه شده است. چرا كه فكر مي كردند حوزه هايي همچون كتاب ، سينما و ديگر حوزه هاي فرهنگي و هنري توجيه اقتصادي ندارد.

جنتي گفت: در طول اين سال ها احساس شد كه برخي حوزه ها توجيه اقتصادي و ارزش افزوده بالايي دارد؛ مثلا در حوزه هنرهاي تجسمي در طول 4 تا 5 سال گذشته توجه ويژه اي شده است و حتي برخي بانك ها موزه هايي از هنرهاي تجسمي را ايجاد كرده اند.

وي ادامه داد: در حوزه فيلم، اكنون فيلم هاي سينمايي يكي از حوزه هايي است كه قبلا مورد بي توجهي قرار داشت، اما اكنون با رونقي كه گرفته است نشان داده كه

حوزه اي قابل توجه است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: پيش از اين كسي به دنبال راه اندازي سينما نبود و بسياري به دنبال تغيير كاربري بودند، اما اكنون مي بينيم كه مجتمع هاي تجاري جديد، در كنار خود سالن هاي سينما هم راه اندازي مي كنند.

وي افزود: توليد فيلم در گذشته درآمد نداشت و هميشه ما بايد به بنياد فارابي كمك مي كرديم تا يك فيلم بسازد، اما اكنون شاهديم كه در 13 روز نوروز امسال 164 ميليارد ريال در حوزه سينما فروش داشته ايم.

اين مقام مسئول گفت: صنايع فرهنگي را بايد به خارج از كشور ببريم كه اين مسئله هم از نظر مادي درآمدهاي قابل توجهي براي ما دارند و هم علاوه بر درآمدهاي مادي، ما توانسته ايم فرهنگ خودمان را عرضه كنيم كه صدور انقلاب يعني صدور آرمان هاي فرهنگي مان.

وي افزود: اميدواريم در دولت يازدهم و دولت هاي بعدي اين راه دنبال شود؛ دولت ها عمده توجهشان به مسائل معيشتي و رونق كسب و كار و ايجاد اشتغال است و مسائل فرهنگي هميشه در رديف آخر بوده و بودجه هاي دولت كمتر به حوزه فرهنگ و هنر تخصيص داده مي شود.

جنتي گفت: در اين زمينه ما اعلام كرده ايم كه حاضريم از طريق صنايع فرهنگي به اقتصاد كمك كنيم. در

كميسيون هاي دولت يك نهاد اقتصاد خلاق قرار است ايجاد شود و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم يكي از محورهاي اساسي برنامه ما رونق بخشيدن به اقتصاد خلاق است.

وي گفت: در اين بخش اگر بتوانيم حركتي ايجاد كنيم از نظر مادي منافع زيادي را به دنبال خواهد داشت، يكي از بخش هاي مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايجاد سامانه هاي نمايش درخواستي است كه از طريق اين سامانه فيلم هاي سينمايي و موسيقي مي تواند از طريق فضاي مجازي در اختيار مردم قرار گيرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: هم اكنون دو هزار فيلم سينمايي داريم كه قابل استفاده است و صدها هزار ساعت موسيقي در صدا و سيما، معاونت هنري و حوزه موسيقي در اختيارمان است كه با بخش خصوصي در اين زمينه مذاكراتي انجام شده است كه مردم با نرخ ارزان و از طريق تلفن همراه و تبلت، از طريق شبكه هاي اجتماعي در تمام دنيا عرضه شود.

وي ادامه داد: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين زمينه توقع درآمد ندارد و تنها كمك مي كند كه اين كار راه اندازي شود.

جنتي اضافه كرد: يكي ديگر از اولويت ها و

سياست هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كاهش مجوزها و كاهش فرآيند صدور مجوزها است، در حال حاضر بيش از 140 مجوز توسط وزارتخانه صادر مي شود و اين به شكلي است كه هر فرد، هر كاري مي خواهد بكند بايد از ما مجوز بگيرد. اين در حالي است كه لزومي به اين امر نيست؛ مثلا براي صدور مجوز موسسه فرهنگي، استعلام از اماكن عمومي را حذف كرده ايم. علاوه بر اين، فرآيندهاي صدور مجوز هم كاهش پيدا كرده است بطوري كه زمان صدور مجوز براي نشر كتاب از هفت تا هشت ماه به 25 تا 30 روزكاهش پيدا كرده و براي موسسه فرهنگي هم زمان صدور مجوز از 5/1 تا دو سال به 5/1 تا دو ماه كاهش يافته است.

وي همچنين در حاشيه اين نشست در جمع خبرنگاران به تشريح آخرين وضع مذاكرات ايران و عربستان در مورد حج پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند ماه گذشته دولت عربستان كارشكني كرده است.البته با جديت به دنبال اين هستيم كه امسال بتوانيم زائران را به مكه مكرمه اعزام كنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر

كارشكني هاي عربستان گفت: مسئولان حج بايد پيش از اين به آنجا

مي رفتند و قرارداد محل هاي اقامتي را منعقد مي كردند، اما دولت عربستان تاكنون به اين افراد رواديد نداده است.

وي با اشاره به اعزام يك هيات براي مذاكره به عربستان گفت: اين نخستين بار است كه به هيات ايراني، آن هم در كشوري ثالث ويزا داده شد كه براي مذاكره به عربستان بروند. جنتي اضافه كرد: در اين ارتباط ما مسايل مختلفي را مطرح كرديم اما طرف عربستاني برخوردهاي منفي داشته است؛ در مورد حمل و نقل هوايي و اينكه هواپيماهاي ما بتواند زائران را به عربستان انتقال دهند، آنها كارشكني مي كنند؛ همچنين در مورد رواديد كارشكني مي كنند؛ ما اعلام كرده ايم كه اگر دولت سوئيس حافظ منافع شما در ايران است بايد در ايران ويزا بدهد اما آنها اصرار دارند در كشوري ثالث رواديد داده شود كه براي ما به هيچ وجه قابل قبول نيست.

وي افزود: در اين مذاكرات، سازمان حج را موظف

كرده ايم كه همه شرايط ما را به مقامات عربستان اعلام كنند و آنها بايد اين شرايط را بپذيرند تا اين حج انجام شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:اگرچه زمان را از دست داديم، اما تلاش مي كنيم اگر مقامات عربستان همراهي كنند امسال بتوانيم مراسم حج را برگزار كنيم.

وي در مورد مساله انحلال شوراي عالي سينمايي گفت: اين مساله را ما پيشنهاد داده ايم. دولت گذشته بخشي از اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به شوراي عالي سينما زير نظر رئيس جمهوري انتقال داد و دو سه جلسه هم برگزار كرد كه مصوبات آن در هيات تطبيق مصوبات دولت با قوانين رد شد.

هيات تطبيق مصوبات دولت با قوانين در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه اين مصوبات خلاف قانون است و بايد اصلاح شود، اما دولت نهم و دهم هيچ گاه آن مصوبات را اصلاح نكرد. جنتي اضافه كرد: ما مخالفيم كه اين نوع فعاليت ها كه جزو وظايف ذاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، به شورايي زير نظر رئيس جمهوري منتقل شود؛ بنابر اين پيشنهاد انحلال آن را مطرح كرديم.

محسن جلال پور رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران هم در اين نشست گفت: گردش مالي صنايع فرهنگي در دنيا بيش از 2 هزار ميليارد دلار است كه سهم ايران از اين گردش چيزي نزديك به صفر است.

وي افزود: گرچه تعبير اقتصاد فرهنگ و هنر در كشور ما چندان متداول نيست، اما در دو دهه اخير اين تعبير در گفتمان كشورهاي پيشرفته ديده مي شود؛ در واقع اقتصاد صنايع فرهنگي به عنوان منبعي پايان ناپذير در توليد ثروت و ايجاد اشتغال روز افزون در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه ديده مي شود.

رئيس اتاق بازرگاني ادامه داد: صنايع سينما، رسانه، موسيقي، چاپ و نشر از صنايع بسيار درآمدزا و اشتغالزا به شمار مي روند كه در صورت سرمايه گذاري مناسب در آن، فوايد سرشاري براي اقتصاد كشور خواهند داشت. زيرا به ازاي هر يك شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه هاي وابسته به آن فعال مي شود. وي تسهيل آموزش مجازي فارسي و تاسيس انستيتوهاي فارسي در عراق به عنوان پيش نياز جذب دانشجو را از جمله اقدامات مطلوب در اين زمينه اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين، اهميت صنعت چاپ و لزوم توجه ويژه به آن بايد مورد توجه قرار گيرد و بايد در اين صنعت تبديل به صادركننده شويم.

نامبرده در ادامه با تاكيد بر اينكه ظرفيت هاي بزرگ توريسم فرهنگي در كشور ما مغفول مانده است، گفت: بايد توريسم هايي از جمله توريسم هاي تاريخي را رونق دهيم؛ مي توانيم تورهاي هخامنشي، سلوكي، صفوي، اسلام شناسي، شيعه شناسي، عشاير، موسيقي سنتي، معماري بياباني، شتر و بيابان، اسب سواري در مسيرهاي تاريخي، قالي، گليم و محصولات كشاورزي و از اين قبيل در كشور راه اندازي كنيم. وي گفت: علاوه بر اين، ثبت تشكل هاي مربوطه و تكميل حلقه تشكلي صنايع فرهنگي و ايجاد فدراسيون ها و كنفدراسيون مربوطه، مورد توجه و علاقه اتاق ايران است.

رئيس اتاق ايران افزود: مقدمات تشكيل فدراسيون اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق ايران در حال انجام است.


نوشته شده در   سه شنبه 31 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode