ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 فروردين 1395     |     کد : 101991

بخش‌هايي از سامانه برد بلند اس 300 براي نخستين‌بار پس از ورود به كشور به نمايش درآمد

بخش‌هايي از سامانه برد بلند اس 300 براي نخستين‌بار پس از ورود به كشور به نمايش درآمد...

نمايش توانمندي‌هاي دفاعي در روز ارتش
بخش‌هايي از سامانه برد بلند اس 300 براي نخستين‌بار پس از ورود به كشور به نمايش درآمد


سرويس سياسي – اجتماعي: نخستين دستاورد توافق برجام در حوزه دفاعي كشور با ورود نخستين محموله از سامانه موشكي «اس300» به كشور و نمايش آن در مراسم رژه ارتش، به بار نشست.

به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز و همزمان با روز ارتش، مراسم رژه نيروهاي سه گانه ارتش و پدافند هوايي با حضور رئيس جمهوري در جوار مرقد مطهرامام راحل برگزار شد.

در اين مراسم باشكوه، يكان‌هاي مختلف ارتش همانند سال‌هاي گذشته از مقابل جايگاه مخصوص رژه رفتند اما نمايش بخش‌هايي از سامانه موشکي اس 300 كه به تازگي وارد كشورمان شده است، نقطه متمايز و ويژگي بارز اين مراسم بود.

رادار، پست فرماندهي و ارتباطات بخش‌هايي از اين سامانه برد بلند بود كه براي نخستين بار‌، در قالب يک گردان به نمايش درآمد.

بنا به اين گزارش قرارداد خريد اين سامانه اواخر سال 2007 ميلادي امضا شد و قرار بود روسيه پنج آتشبار از اين سيستم موشکي به ارزش حدود 800 ميليون دلار را به ايران تحويل دهد اما ديميتري مدودف، رئيس جمهوري وقت روسيه در سپتامبرسال 2010 ميلادي با صدور فرماني تحت عنوان «تدابير مربوط به اجراي قطعنامه شماره 1929 شوراي امنيت سازمان ملل متحد»، تحويل سيستم‌هاي S300، تسليحات زرهي و هواپيما، بالگرد و ناوهاي جنگي به ايران را ممنوع و در پي آن، مسکو قرارداد تحويل سيستم‌هاي S300را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

سال گذشته و پس از موفقيت ايران در حصول برجام، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه دستور لغو ممنوعيت واگذاري اين سامانه به ايران را صادر کرد و به اين ترتيب با ورود نخستين محموله S300به كشورمان، نمونه اي از دستاورد برجام در حوزه دفاعي به بار نشست.

سخنان رئيس جمهوري

لزوم تجهيز نيروهاي مسلح كشورمان به جنگ افزارهاي جديد و پيشرفته با هدف ارتقاي روز‌افزون قدرت دفاعي كشورمان در برابر تجاوزات احتمالي، موضوعي است كه بارها از سوي مسئولان بلند پايه كشورمان مورد تاكيد قرار گرفته است. اهميت اين موضوع در ميان اقشار مختلف مردم هم به اندازه اي است كه برخي گروه‌هاي سياسي طي هفته‌هاي گذشته و پس از خواسته نامعقول برخي كشورهاي بيگانه مبني بر لزوم توقف ايران در حوزه موشكي، سعي كردند رقيب جناحي خود را به بي توجهي به اين گونه اظهار نظر‌ها متهم كنند و حتي در مواردي آنها را موافق با اين مساله جلوه دهند اما ورود سامانه موشكي S300 به عنوان نخستين دستاورد برجام به كشورمان، خط بطلاني بر تمامي ادعاهاي خلاف واقع آنها كشيد و نشان داد كه مسئولان ديروز و امروز كشور نه فقط مخالف توسعه ناوگان موشكي كشورمان نيستند بلكه بر تسريع در اين امور حياتي تاكيد هم دارند.

ضرورت ارتقاي قدرت سخت جمهوري اسلامي در كنار تقويت قدرت نرم، موضوعي بود كه رئيس جمهوري هم ديروز در سخنانش در مراسم رژه روز ارتش بر آن تاكيد كرد و اظهار داشت: آن کسي که مي‌گويد نيازي به قدرت سخت نداريم‌،ساده‌لوح است.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني اظهارداشت: نيروهاي مسلح به عنوان قدرت سخت و دستگاه ديپلماسي به عنوان قدرت نرم هر دو هدف واحدي را دنبال مي‌کنند و آن هدف تأمين امنيت ملي، اقتدار و ثبات و توسعه ايران اسلامي‌است.

وي با گراميداشت روز ارتش جمهوري اسلامي‌ايران و تبريک آن به فرماندهي معظم کل قوا و ملت بزرگ ايران تأکيد کرد: در يک دست ما کتاب، منطق، تدبير و عقلانيت و در دست ديگرمان شمشير است و اين دو در کنار هم هستند.

رئيس‌ جمهوري افزود: ‌اگر نيروهاي مسلح براي آن است که اگر متجاوزي به سوي منافع ملي کشورمان دست درازي کرد آن دست را قطع کند، ديپلماسي هم در ميدان مذاکره به دنبال حفظ حقوق ملت ايران است و همانطوري که نيروهاي مسلح در هشت سال دفاع مقدس به خوبي از حقوق ملت ايران دفاع کردند ديپلمات‌هاي ما هم در صحنه مذاکره در برابر قدرت‌هاي جهاني با کمال شهامت، ايمان و اقتدار از حقوق ملت ايران دفاع کردند و قطعنامه‌هاي ظالمانه‌ را ملغي و از داشتن توان دفاعي مان به خوبي دفاع کردند تا جايي که حتي دشمنان مان هم اذعان دارند که قدرت و توان نظامي‌و موشکي ايران ارتباطي به برجام و قطعنامه 2231 ندارد.

دکتر روحاني با بيان اين که در مذاکرات به خوبي تصريح شده است که قدرت نظامي‌ايران در برابر توطئه‌ها بايد حفظ شود، تأکيد کرد: آن کسي که مي‌گويد نيازي به قدرت سخت نداريم ساده‌لوح است و آن که مي‌گويد قدرت نرم نياز نداريم نگاهش کوتاه‌بينانه است.

وي در ادامه با بيان اين که همه در کنار هم و در داخل يک کشتي قرار داريم و يک نفر اين کشتي را هدايت مي‌کند، اظهار داشت: ما داراي رهبر، دولت، قانون و ملت واحد هستيم و همه در کنار هم قرار داريم، حتي اگر سليقه ما در گفتار و رفتار مشابه هم نباشد اما قطعاً اهداف ما يکسان است و در مسيري حرکت مي‌کنيم که پايان آن حفظ حقوق ملت ايران و دستاوردهاي ملي است.

رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که قدرت نظامي، سياسي و اقتصادي ايران عليه کشورهاي همسايه و جهان اسلام نيست، اظهار داشت: همانطوري که در اجلاس سران کشورهاي اسلامي‌به صراحت اعلام کردم، ايران قدرت کشورهاي اسلامي‌را قدرت خود و قدرت خود را قدرت اين کشورها مي‌داند.

دکتر روحاني تاكيد کرد: آن روز که بغداد و دمشق در برابر تروريست‌ها در خطر بود اين جمهوري اسلامي‌ايران بود که به نداي ملت و دولت اين کشورها پاسخ مثبت داد و با اعزام مستشاران از دروازه‌هاي بغداد و دمشق و حرم‌هاي مطهر دفاع کرد.

رئيس‌ جمهوري افزود: در اجلاس سران اعلام کردم که اگر فردا پايتخت شماها هم توسط تروريست‌ها و صهيونيست‌ها در خطر قرار بگيرد آن قدرتي که به تقاضاي شما پاسخ مثبت خواهد داد جمهوري اسلامي‌ايران خواهد بود.

دکتر روحاني گفت: دشمن خيال نکند که در ميان ملت ايران، دولت و نيروهاي مسلح کشورمان شکافي وجود دارد، ما همه انگشتان يک دست و اعضاي يک پيکر رشيد و توانمندي به نام ملت ايران هستيم و امروز مقتدرتر از هر زمان ديگر از کشور و منافع خود دفاع مي‌کنيم.

رئيس‌ جمهوري گفت: توطئه‌گران بدانند که قدرت نيروهاي مسلح ايران عليه کشورهاي همسايه‌مان نيست بلکه قدرت ما براي دفاع از ايران اسلامي‌و به معناي بازدارندگي فعال است البته در برابر تهديد ما هم تهديد مي‌کنيم، در برابر تجاوز ديگران دست آنها را قطع خواهيم کرد اما منطق ما به ويژه با همسايگان منطق صلح، اخوت و برادري است.

دکتر روحاني اظهار داشت: آن روزي که نيروي دريايي، هوايي و زميني ارتش در دوران جنگ تحميلي برابر متجاوزان ايستادگي کرد، حکمت سخنان امام‌راحل‌(ره) بيش از پيش نمايان شد و افتخارآفرينان بزرگي همچون صياد شيرازي، نامجو، فکوري، ستاري، بابايي، شيرودي و کشوري به صحنه آمدند و با نثار خون، ايثار و فداکاري از کشور حراست و حفاظت كردند.

وي افزود: امام(ره) فرمودند يا يک فرد در ارتش مي‌ماند و يا به حزب و گروهي تعلق مي‌يابد و اگر در حزب و جناحي باشد نبايد در ارتش حضور داشته و اگر در ارتش است نبايد در جناح و حزبي باشد‌، البته اين کلام امام راحل (ره) ‌درباره همه نيروهاي مسلح مصداق دارد و ايشان درباره ساير نيروهاي مسلح هم با همين صراحت سخن گفته‌اند.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که اگر امروز در منطقه ناامن به کشور امن و با ثبات خود افتخار مي‌کنيم به خاطر داشتن ارتش قوي، سپاه مقتدر و بسيج دلاور است، اظهار داشت: اگر امروز در منطقه ناامن، در سراسر ايران امنيت حاکم است و همه کارآفرينان جهاني به سمت ايران حرکت مي‌کنند و به دنبال انجام فعاليت‌هاي اقتصادي، علمي‌و فناوري با ايران هستند به خاطر وجود امنيت در کشورمان است و اين امنيت توسط نيروهاي مسلح در عرصه‌هاي منطقه‌اي و جهاني به نمايش گذاشته شده است.

دکتر روحاني گفت: خانواده بزرگ شهيدان و ايثارگران عزيز بدانند که خون شهيدان آنها تضميني دائمي‌براي اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران بوجود آورده است.

ارتش به هيچ جناحي تعلق ندارد

رئيس جمهوري، ارتش جمهوري اسلامي‌ايران را ارتشي مردمي، مکتبي، ملي و گوش به فرمان رهبري معظم انقلاب دانست و تاکيد کرد: ارتش جمهوري اسلامي‌ايران ارتش اسلام و نظام اسلامي‌است و به کل ملت بزرگ ايران تعلق دارد و متعلق به اين حزب، جناح و يا اين گروه و آن گروه نيست.

وي اقتدار را به معناي قدرت مشروع و مقبول دانست و اظهارداشت: امروز ارتش جمهوري اسلامي‌ايران و ساير نيروهاي مسلح، محبوب دل و مقبول اذهان مردم و مورد اعتماد
کشور هستند.

دکتر روحاني با اشاره به مقاومت دليرانه نظاميان ايران اسلامي‌در دوران دفاع مقدس گفت: اگر ارتش جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي انتظامي‌و بسيج مقتدر در دوران دفاع مقدس در برابر متجاوزان نمي‌ايستادند، امروز سرنوشت ديگري در انتظار مردم ما بود.

رئيس جمهوري تاكيد كرد: اگر امروز قدرت‌هاي استکباري و مزدورانشان در منطقه نمي‌توانند چشم طمعي به جمهوري اسلامي‌ايران و نگاه خيانت آميزي به اين ملت داشته باشند، به خاطر نيروهاي مسلح مقتدر ايران اسلامي‌است.

وي با بيان اين كه ارتش جمهوري اسلامي‌ايران از ميهن، نظام‌، قانون‌، حيثيت‌، جان ملت و منافع و مصالح ملي دفاع مي‌کند، افزود: ارتش جمهوري اسلامي‌ايران آزمون خود را در روزهاي پاياني سال 57 و ماه‌هاي اوليه سال 58 در برابر توطئه‌ها و در جنگ تحميلي هم با مقاومت در برابر ارتش عفلقيان به خوبي نشان داد.

رئيس جمهوري گفت: ملت ما امروز افتخار مي‌کند که داراي ارتشي توانمند، مقتدر و با انگيزه‌هاي اسلامي‌است که به فکر منافع ملي است و از مرزهاي جغرافيايي، سياسي، فرهنگي و ايمان به خوبي حفاظت و حراست مي‌کند.

دکتر روحاني در ادامه شعار انحلال ارتش در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي‌را توطئه اي عليه اقتدار ملي و مرزهاي ايستادگي مقاومت ملت ايران در برابر تجاوزات احتمالي اعلام و تاکيد کرد: با بصيرت حضرت امام (ره ) و نامگذاري روز ارتش، اين توطئه بزرگ خنثي و ارتش مستحکم شد.

نمايش گوشه‌اي از توانمندهاي ارتش

بنا به اين گزارش ديروز علاوه بر سامانه S300‌، تجهيزات جديد ديگري هم به نمايش در آمد.

سامانه‌هاي راداري كاستا و 10شهريور و سامانه اطلاعاتي خيبر،باصر(2)‌،( 3) و همچنين موشك دامي‌اس200، كن اس200، سامانه تلاش IDLV، لانچر سامانه تلاش، رادار حافظ مرصاد، رادار‌هادي مرصاد، رادار جويا مرصاد، سامانه ارتباطي مرصاد، لودر سامانه مرصاد، سامانه پوش‌هاك، موشك‌هاگ پلت، سامانه موشكي راپير، موشك راپير و كن‌هاگ از تجهيزات جديد قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء بود كه از مقابل جايگاه مسئولان‌، فرماندهان نظامي‌و وابستگان نظامي‌كشورهاي خارجي مقيم تهران با يك آرايش ويژه نظامي‌عبور كردند.

همچنين در مراسم رژه ديروز ارتش، چند فروند از جنگنده‌هاي نيروي هوايي به پرواز درآمدند و آمادگي بالاي خود را به نمايش گذاشتند.


نوشته شده در   دوشنبه 30 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode