ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 فروردين 1395     |     کد : 101903

مقابله ايران با تلاش‌هاي موذيانه عربستان در نشست كشورهاي اسلامي

هيات جمهوري اسلامي‌ايران با تلاشهاي مخرب عربستان سعودي در نشست وزراي خارجه كشورهاي اسلامي‌در استانبول به طور قاطع مخالفت كرد و نسبت به عواقب اين رويكرد هشدار داد.

با حضور دكتر روحاني در اجلاس سران سازمان همكاري اسلامي صورت مي‌گيرد
مقابله ايران با تلاش‌هاي موذيانه عربستان در نشست كشورهاي اسلامي

هيات جمهوري اسلامي‌ايران با تلاشهاي مخرب عربستان سعودي در نشست وزراي خارجه كشورهاي اسلامي‌در استانبول به طور قاطع مخالفت كرد و نسبت به عواقب اين رويكرد هشدار داد.

به گزارش ايرنا، گفته مي‌شود در نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي‌در استانبول (سه شنبه 24 فروردين)، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در واكنش به طرح چهار بند ضد ايراني و يك بند عليه حزب الله لبنان در پيش نويس اعلاميه اجلاس سران كشورهاي اسلامي‌كه از سوي عربستان سعودي و با حمايت برخي از همپيمانانش ارائه شده بود، اين اقدام را برخلاف روح همبستگي اسلامي‌و در چارچوب منافع رژيم صهيونيستي دانسته و نسبت به عواقب اين رويكرد مخرب هشدار داده است.

ظريف با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاري از سازمان همكاري اسلامي‌در دوران جنگ تحميلي صدام عليه ايران اظهار داشت: در آن مقطع آقاي طارق عزيز وزير خارجه وقت عراق، بندهايي ضد ايراني را با حمايت تعداد معدودي از كشورهاي منطقه به تصويب مي‌رساند اما ما اعتنايي به اين رويكردهاي ضد ايراني نمي‌كرديم. بايد از گذشته درس عبرت گرفت، ببينيد الان طارق عزيز كجاست؟

وزير خارجه سپس اين پرسش رامطرح کرد که چرا برخي كشورهاي عضو سازمان همان سياستهاي شكست‌خورده را تجربه مي‌كنند؟

ظريف درباره محكوم كردن حزب الله لبنان نيز اظهار داشت: اين اقدام تنها باعث خشنودي رژيم صهيونيستي و تشويق آن مي‌شود.

ظريف در سخنراني خود در اين نشست ضمن تاكيد بر اينكه اجلاس سران بايد به دنبال تقويت وحدت اسلامي‌باشد اعلام كرد: مشكلات و اختلافات ميان كشورها بايد از طريق گفتگوهاي دوجانبه حل شود نه اينكه مسائل دوجانبه را به نشست‌هاي چند جانبه كشاند.

وي ضمن اشاره به بهانه جويي‌هاي عربستان سعودي براي سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و كنسولگري اين كشور در ايران به دنبال اقدام تحريك آميز سعودي‌ها، به محكوميت اين حملات توسط ايران و برخورد جدي با مرتكبين اين حادثه اشاره و تاكيد كرد :عليرغم اقدامات مخرب برخي كشورهاي عضو سازمان عليه ايران، ما همواره بهبود روابط با كشورهاي همسايه و اسلامي‌را با اولويت دنبال كرده‌ايم.

اين درحالي است كه برخي از اين كشورها از صدام حسين در جريان جنگ عليه ايران حمايت كردند و در جنايات صدام عليه مردم ايران شريك بودند‌.

مطابق اخبار موجود ، هيات عربستان در اجلاس با همراهي تعدادي از كشورها مانع از باز شدن بحث در باره اين بندهاي اعلاميه سازمان شده است.

لازم به ذكر است پيش نويس سند فوق الذكر در جريان نشست كارشناسان ارشد كشورهاي عضو در اسفند ماه سال گذشته در جده تدوين شد و هيات رسمي‌كشورمان به دليل عدم اعطاي رواديد از سوي دولت عربستان امكان حضور و مشاركت در اين نشست را پيدا نكرده بود.

تصويب بندهاي ضد ايراني و ضد حزب الله لبنان نشاندهنده سوء استفاده ابزاري عربستان و برخي كشورهاي همسو از سازمان همكاري اسلامي‌براي اهداف سياسي مخرب خود مي‌باشد كه تنها باعث تضعيف جايگاه سازمان در عرصه بين المللي و از ميان رفتن اعتبار آن نزد افكار عمومي‌در جهان اسلام و ايجاد و گسترش تفرقه ميان كشورهاي اسلامي‌مي‌شود.


نوشته شده در   جمعه 27 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode