ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 فروردين 1395     |     کد : 101503

توافق تهران، آنكارا و باكو براي مقابله با تروريسم تجزيه‌طلبي و مناقشات منطقه‌اي

در اجلاس سه‌جانبه وزراي خارجه سه كشور در رامسر حاصل شد...

در اجلاس سه‌جانبه وزراي خارجه سه كشور در رامسر حاصل شد
توافق تهران، آنكارا و باكو براي مقابله با تروريسم تجزيه‌طلبي و مناقشات منطقه‌اي


رامسر ـ خبرنگار اطلاعات: در پايان چهارمين نشست اجلاس سه جانبه وزراي خارجه ايران، ترکيه و جمهوري آذربايجان بعد از ظهر سه شنبه در رامسر با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد. مهمترين نکات مورد تاکيد اين بيانيه عبارتند از:

ـ تقويت همکاري‌ها در چارچوب سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله سازمان همکاري اقتصادي اکو و سازمان همکاري اسلامي.

ـ اهميت بالاي ارتقاي برادري و وحدت اسلامي و مواجهه با چالش‌هاي فراروي جهان اسلام و تمايل به همکاري موثرتر در زمينه تقويت رواداري، تفاهم و اخوت اسلامي.

ـ تعهد عميق سه کشور نسبت به تقويت همکاري‌ها در زمينه مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي و تجزيه طلبي.

ـ پايبندي نسبت به تأسيس کمربند صلح، ثبات، امنيت، شکوفايي و همکاري منطقه‌اي بيشتر در همه زمينه‌ها.

ـ درخواست حل و فصل سريع مناقشه جمهوري آذربايجان و ارمنستان از روش‌هاي مسالمت‌آميز و بر اساس حقوق بين‌الملل.

ـ استقبال از برجام و درخواست از ديگر طرف‌هاي متعهد براي اجراي واقعي و مسئولانه تعهدات خود.

ـ حمايت از پيشنهاد ايران درباره جهان عاري از خشونت و افراط (مصوب سازمان ملل) و درخواست اجرا و عملياتي کردن مفاد آن.

ـ سرزنش عدم تحمل و تبعيض بر اساس جنسيت، رنگ، دين، اعتقاد و قوميت و ضرورت برقراري گفتگو ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و اعلام پايبندي خود نسبت به ابتکار ائتلاف تمدن‌ها و اهميت اجلاس قريب‌الوقوع مجمع جهاني ائتلاف تمدن‌ها در باکو.

ـ توافق براي تشکيل کميته راهبري به رياست معاونان سياسي وزراي امور خارجه به منظور پيگيري برنامه اقدام مشترک مصوب.

* امضاي 2 سند همكاري

وزير امورخارجه از امضاي دو سند همكاري در نشست وزراي خارجه ايران،جمهوري آذربايجان و تركيه در رامسر خبر داد و گفت: براي اطمينان از اجرايي شدن تصميمات اتخاذ شده، كميته راهبري با حضور معاونين سياسي وزراي خارجي 3 كشور تشكيل مي شود.

محمدجواد ظريف عصر ديروز در پايان چهارمين نشست سه جانبه وزراي خارجه ايران، جمهوري آذربايجان و تركيه با اشاره به برگزاري اين اجلاس اظهار داشت: همكاران ما در روزهاي گذشته روي دو سند كار كرده بودند كه در اين اجلاس اين اسناد به تصويب رسيد.

وزير امور خارجه گفت: در بيانيه اجلاس بر اصول مشتركي كه همه به آن پايبند هستيم تاكيد شده و همچنين در آن، همكاري هايي كه قرار است 3 كشور با هم داشته باشند مورد تاكيد قرار گرفته است.

ظريف ادامه داد: سندي ديگر كه در 2 روز گذشته روي آن بحث شده و مورد توافق قرار گرفته بود، سند برنامه مشترك كاري 2 سال آينده بود و در آن، توافق كرديم كه چه اقداماتي و در چه حوزه هايي انجام دهيم.

وي حوزه هاي همكاري 3 كشور را ترانزيت، انرژي، توريسم و مسائل فرهنگي اعلام كرد و اظهارداشت: يكي ديگر از توافقات 3 كشور همكاري براي تامين صلح و امنيت در منطقه بود كه در اين زمينه هم بحث هاي خوبي مطرح شد.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشور ادامه داد: در اين نشست ، همه طرف ها بر مواضع مشترك و رعايت حقوق بين الملل ، اجراي صحيح توافقات بين المللي مثل برجام و تعهداتي كه كشورها در برجام داده اند، مورد تاكيد قرار گرفت.

به گفته ظريف همچنين در اين نشست بر تضمين اتحاد كشورهاي اسلامي به ويژه در اجلاس سازمان همكاري اسلامي در استانبول، همچنين آتش بس و حل و فصل مسالمت آميز منطبق بر حقوق بين الملل اختلافات از جمله در قره باغ كه امنيت منطقه را با نگراني مواجه ساخته است تاكيد شد و اين موضوعات مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

وزير امورخارجه با بيان اين كه تصميمات خوبي براي همكاري سه جانبه گرفته شد افزود: براي اطمينان از تصميمات اتخاذ شده در اجلاس، مقرر شد كميته راهبري تشكيل شود.

به گفته ظريف برخي از تصميماتي كه در نشست هاي قبلي اتخاذ شده بود، اجرايي نمي شد و براي اطمينان از اجرايي شدن تصميمات اين نشست ها، كميته راهبري دائمي متشكل از معاونين سياسي وزراي خارجي 3 كشور تشكيل شد.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره محل اجلاس آتي وزراي خارجه 3 كشور گفت: اجلاس بعدي در جمهوري آذربايجان خواهد بود.

وزير امورخارجه قرار است براي شركت در نشست مشترك با وزراي خارجه جمهوري آذربايجان و روسيه ، از رامسر راهي باكو شود. دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران همچنين در چهارمين نشست اجلاس سه جانبه ايران، جمهوري آذربايجان و ترکيه با اشاره به اشتراکات تاريخي و جغرافيايي و فرهنگي بر سياست ثابت تهران براي گسترش همکاري‌ها با آنكارا و باكو و ساير کشورهاي همسايه تاکيد کرد. ‏

وي با اشاره به نتايج نشست‌هاي قبلي 3 جانبه، خواهان گسترش همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف از جمله توريسم، انرژي و حمل و نقل شد.

وزير امور خارجه گفت: بايد با درايت كشورهاي منطقه به ويژه همسايگان شاهد فضاي صلح و آرامش باشيم.

وي با يادآوري رايزني و گفتگوي تلفني خود با وزير خارجه ارمنستان پيش از سفر به رامسر، افزود: البته هماهنگي براي برگزاري اجلاس چهارم قبل از اين درگيري‌ها بود و ما بر پايان دادن به درگيري‌ها تاكيد داريم و معتقديم بايد از هر ظرفيتي براي پايان دادن اين درگيري‌ها استفاده شود.

وي با بيان اين كه 3 كشور مي‌توانند در زمينه گردشگري، ترانزيت كالا و گمرك با يكديگر همكاري‌هاي خوبي داشته باشند، افزود: خطر افراطي‌گري و تروريسم منطقه ما را تهديد مي‌كند و كشورهاي منطقه از آن رنج مي‌برند.

رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: هماهنگ كردن تلاش‌ها براي مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم يكي ديگر از اهداف برگزاري اين اجلاس است.

وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان هم با تشريح آخرين تحولات جاري در منطقه قره باغ، انرژي و حمل و نقل و سرمايه گذاري را به عنوان برخي از مهمترين حوزه‌هاي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي 3 کشور معرفي کرد.

وزير خارجه ترکيه هم با تبريک مجدد به جمهوري اسلامي ايران و دکتر ظريف براي مديريت موفق مذاکرات هسته‌اي و تشريح مواضع ترکيه در باره بحران قره باغ، توريسم، تجارت، حمل و نقل و انرژي را مهمترين ظرفيت‌هاي گسترش همکاري اقتصادي سه جانبه دانست و تاکيد کرد كه کميته‌هاي فرعي اجلاس سه جانبه بايد فعال شود.

خبر ديگر اين‌كه وزير خارجه جمهوري آذربايجان، با دکتر محمد جواد ظريف ديدار و گفتگو کرد.‏

در اين ديدار آخرين تحولات منطقه و روابط دوجانبه مورد گفتگو و رايزني قرار گرفت و دکتر ظريف با اشاره به مشکلات و بحران‌هاي موجود در منطقه و در روابط ميان کشورهاي مختلف اعلام کرد: در اين شرايط بايد همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا شاهد تشديد يک مشکل و بحران ديگر نباشيم.

وزير امور خارجه همچنين با تاکيد بر ضرورت توقف فوري درگيري‌ها و بازگشت مجدد آرامش به منطقه قره باغ آمادگي کامل ايران را براي به‌کارگيري همه تلاش خود با هدف حل ‌و فصل مسالمت‌آميز مناقشه جاري را اعلام کرد.

وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان هم در اين ديدار آمادگي كشورش را براي سرمايه گذاري در خط آهن رشت، قزوين و آستارا اعلام کرد.‏


نوشته شده در   چهارشنبه 18 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode