ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 آبان 1390     |     کد : 28487

از بانوان قرآن‌پژوه ايران و جهان تجليل شد

در نهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه، با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران

در نهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه، با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران
نهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه روز پنج شنبه دو بخش داخلي و خارجي و نكوداشت مفسر قرآن كريم خانم روستا در سالن‌ همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزارشد.
در نهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه روز پنج شنبه، با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، لاله افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، از بانوان قرآن‌پژوه در عرصه ملي و بين‌المللي در رشته‌هاي هنري، پژوهش، فنون قرائت و حفظ، مربيگري و مبلغ و داور قرآن تجليل شد.
در ابتداي اين همايش، بعد از تلاوت آياتي از قرآن مجيد، مقاله‌اي با عنوان "آيين نيايش در قرآن كريم"، توسط مينا شيخي ارائه شد. در ادامه سعيده غروي گزارش كميسيون پژوهش را در قالب آسيب‌شناسي پژوهش‌ها ارائه كرد.
از ديگر سخنراني‌هاي بخش اول اين همايش بين‌المللي كه توسط نفرات برتر از كشورهاي كانادا، هندوستان، تونس، عربستان، مصر و بحرين ارائه شد در خصوص امام خميني(ره) و قرآن كريم و فعاليت‌هاي قرآني بانوان در كشورها اين بود
شايان توجه است كه در اين بين سخنراني خانم مدارك عيسي احمد قاسم، فرزند رهبر شيعيان بحرين كه درباره مقاوت شيعيان اين كشور با الهام از آموزه‌هاي عاشورايي صحبت كرد، مورد استقبال ويژه‌ حضار قرار گرفت.
****************** لاله افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي:
بيداري اسلامي تبديل به يك موضوع جهاني شده است
لاله افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، در بخش دوم برنامه‌هاي اين همايش، در خصوص دستاوردهاي برپايي اين همايش سخنراني كرد و عنوان كرد كه بيداري اسلامي به تك تك كشورها در حال سرايت است و بيداري اسلامي امروزه تبديل به بيداري انساني شده است و همانند خطاب‌هاي قرآني كه همه‌ بشر را مدنظر دارد، بيداري اسلامي امروز تبديل به يك موضوع جهاني شده است.
رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي درباره‌ دستاوردهاي برپايي همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه تصريح كرد: جمع‌آوري 8 هزار پايان‌نامه‌ قرآني، شناسايي هزاران بانوي قرآني در زمينه‌هاي هنري، فنون قرائت، حفظ، مربيگري و غيره از بركات برگزاري اين همايش است. 270 مقاله‌ قرآني به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است و اين فعاليت‌ها نشان‌دهنده‌ ظرفيت‌هاي بالاي بانوان قرآن‌پژوه است.
*************************** دبير همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه:
اعجاز آيات با ديدگاه هرمونتيك انديشمندان غرب قابل دريافت نيست
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر احمد احمدي، دبير همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه، در ادامه برنامه‌هاي اين همايش، در خصوص‌ رموز جاودانگي قرآن كريم سخنراني كرد و خاطرنشان كرد: قرآن كريم دريايي بيكران است كه كسي كه به آن متصل باشد، از اين درياي بيكران معارف بهره مي‌برد. هر بار كه انسان آيات قرآن را تلاوت مي‌كند، معرفت و برداشت جديدي مي‌تواند به آن افزوده شود و اين جاي شگفتي است كه چگونه خداوند اين همه رموز را در آيات كتاب آسماني قرار داد كه هر چقدر بخوانند كهنه نمي‌شود. معارف قرآن كريم مي‌توانند در مراحل مختلف براي انسان تجلي پيدا كند.
وي افزود: آيات قرآن داراي اعجازهاي بسياري است به طوري كه اولياي خدا با توسل به همين آيات و سوره‌ها مشكلات مادي و معنوي خود را برطرف ‌مي‌كنند. اين قدرت اعجاز آيات با عقل عادي و با ديدگاه هرمونتيك انديشمندان غرب قابل دريافت نيست. در روايات آمده است قرآن كريم داراي هفت بطن است كه البته يكي از آن بطون تجلي قرآن در عالم ظاهر است.
******************************* قاليباف با انتقاد از رواج بداخلاقي ها و رواج فضاي غيبت ، ‌تهمت و دروغ:
‌انقلاب و خون شهدا براي تحقق قرآن محوري و اخلاق مداري در جامعه اسلامي بود
شهردار تهران گفت : ‌همه انقلاب و خون شهداي ما براي تحقق آن بوده است که دين مدار و اخلاق مدار در جامعه حرکت کنيم و اگر به اين حوزه ها بي توجه باشيم و راه ديگري برويم عاقبت خوبي در پيش نداريم و خداوند هم اين گونه وعده نداده است که به هر کسي يا گروهي که در اين مسير حرکت مي کند خواه با هر نام و نشاني باشد ، توفيق دهد .
به گزارش خبرنگار "تهران سما" ، ‌دکتر محمد باقر قاليباف، در اين همايش ضمن تبريک به مناسبت دهه ولايت و تشکر از همه کساني که در برگزاري اين همايش تلاش کردند ، گفت : اين همايش از يک سو به دليل اين که موضوع آن قرآن و قرآن قانون الهي است ، مهم است چرا که قرآن کتاب زندگاني در همه ابعاد مادي و معنوي است و هر کس در مسير قرآن قرار گيرد عزت دنيوي و توفيق الهي مي يابد و دنيا و آخرت خود را تضمين مي کند و از سويي ديگر از آن جهت حائز اهميت است که بانوان قرآن پژوه در اين موضوع همت کرده اند .
وي افزود : حضور بانوان در اين همايش بسيار حياتي است ، و حضور آنها در اين عرصه قطعا با حضور مردان متفاوت است چرا که هدف نهايي و غايي هر جامعه اي به ويژه در جامعه اسلامي ما براي همه مسئولان در همه سطوح جامعه و خانواده ، تربيت انسان هاي صالح است و اين اصل را مهم ترين ماموريت و رسالت خود مي دانيم و از اين رو حضور بانوان در عرصه قرآن پژوهي و اين که در اين مسير حرکت کنند به دليل جايگاهي که در تربيت جامعه دارند ، بسيار حائز اهميت است .
شهردار تهران با تاکيد بر اين که تربيت انسان ها مهم ترين رسالت است ، ‌تصريح کرد : بانوان در اين موضوع منحصر به فرد هستند چرا که هم مادر و هم همسرند و تربيت و محور خانواده که اساس يک جامعه و حکومت است نزد بانوان است و اگر اين فضا قرآني و با زيستي مومنانه باشد بي نظير خواهد بود.
قاليباف در ادامه خاطر نشان کرد : امروز ممکن است تفاخر به اسلام و يا ادعاي مسلماني زياد باشد ،‌ اما آن چه مهم است اين که چقدر معرفت و شناخت نسبت به قرآن داريم و اين شناخت چقدر به عمل و رفتار ما منجر مي شود و اين در اختيار بانوان است که در اين زمينه به درستي نقش ايفا کنند .
وي ‌در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين که نقش دفاع مقدس از نقش انقلاب مهم تر بود ، افزود : ‌زماني که انقلاب اسلامي پيروز شد هرچند بر اساس محور اسلام بود اما انقلاب با تکيه بر مباحث نظري پيروز شد ‌وعينيت فضاي قرآني و زيست مومنانه در دوران دفاع مقدس محقق شد.
شهردار تهران تصريح کرد : هميشه در ايام محرم و در هيات مذهبي به سرو سينه مي زنيم و از خدا مي خواهيم که همه چيز خود را در راه امام حسين (ع) فدا کنيم ، ‌اما در دوران دفاع مقدس اين حرف عينيت يافت و ديديم مادراني که چند فرزند خود را در اين راه دادند و پدراني که وقتي فرزندشان که فرمانده گردان بود و به شهادت رسيد ، ‌پيکر فرزند شهيد و فرمانده خود را از خط خارج مي کردند و خود در خط مي ماندند و اشک نمي نريختند تا مبارزه کنند .
وي در ادامه گفت :‌ هرچند شايد برخي بچه هاي آن دوران در ابتداي ورود به جبهه حزب اللهي نبودند و حتي نماز صبحشان قضا مي شد ،‌ اما مهم آن بود که با هر گرايشي وقتي در محيطي که زيست مومنانه بر اساس معرفت و شناخت عميق قرآني و فرهنگ اهل بيت (ع) شکل گرفته بود ، قرار مي گرفتند کمتر از دو هفته تاثير آن فضا را درتمام رفتارشان مي ديديم و نتيجه آن بود که زماني که پايشان روي مين مي رفت کوچکترين ناله اي نمي کردند تا دشمن متوجه صدايشان نشود و مسير ادامه پيدا کند و امروز وظيفه ما نيز آن است که تلاش کنيم اين فضاي قرآني و زيست مومنانه را در جامعه گسترش دهيم .
قاليباف در ادامه تصريح کرد : هر چند امروز بيش از هر چيز بر تربيت انسان هاي صالح تاکيد داريم و بايد اخلاق دين مدار مهم ترين موضوع و دغدغه جامعه اسلامي باشد ، اما متاسفانه جامعه امروز ما اين گونه نيست و در برخي عرصه ها کمتر به سنت هاي الهي توجه مي شود و فضاي غيبت ، ‌تهمت و دروغ که خانمان سوز و خانمان برانداز است در جامعه ما وجود دارد .
وي افزود : ‌همه انقلاب و خون شهداي ما براي تحقق آن بوده است که دين مدار و اخلاق مدار در جامعه حرکت کنيم و اگر به اين حوزه ها بي توجه باشيم و راه ديگري برويم عاقبت خوبي در پيش نداريم و خداوند هم اين گونه وعده نداده است که به هر کسي يا گروهي که در اين مسير حرکت مي کند خواه با هر نام و نشاني باشد ، توفيق دهد .
شهردار تهران همچنين نقش بانوان در جامعه را نقشي کليدي و منحصر به فرد دانست و خاطر نشان کرد : روزي بزرگي به من گفت ‌در نظام اسلامي مديران اجرايي در رابطه با دين مردم مسئول هستند و از اين رو وظيفه من فقط رسيدگي به امور خدماتي شهر نيست ، ما در شهرداري وظيفه و تکليف خود مي دانيم که در اين راه و هر تشکلي که به ويژه با محوريت قرآن و جوهره ديني حرکت مي کند با تمام توان همکار ي کنيم تا شاهد تاثيرات مثبت آن در جامعه باشيم و تربيت انسان هاي صالح را داشته باشيم و از خدا مي خواهيم که ما را در اين راه ياري دهد و لحظه اي به حال خود وانگذارد .
***************************** علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي:
قرآن براي همه‌ زمان‌ها و همه‌ انسان‌ها نازل شده است
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، ديگر مهمان ويژه نهمين همايش بين‌‌المللي بانوان قرآن‌پژوه بود كه در خصوص تأثير قرآن كريم در عرصه‌هاي فردي و اجتماعي سخنراني كرد و با اشاره به بيداري اسلامي گفت: امروزه حركت‌هايي در قالب بيداري اسلامي در كشور‌هاي مصر، تونس، يمن، بحرين و غيره مشاهده مي‌شود كه همگي حاكي از تأثيرگذاري قرآن در عرصه اجتماعي است.
وي ادامه داد: در احاديث آمده است كه راز نو بودن قرآن در اين امر معرفي شده است كه اين كتاب آسماني براي همه‌ زمان‌ها و همه‌ انسان‌هاي نازل شده است و مختص به يك زمان و يك نژاد خاص نيست. در دوره‌اي كه دشمن با تبليغات وسيع قصد مهجوريت قرآن را داشت، برخلاف انتظار آن‌ها توجه بيشتر مردم به معارف قرآن كريم پديد آمد.
لاريجاني اظهار كرد: بحث مبارزه با جهل و حقيقت‌مداري يكي از عواملي است كه قرآن كريم بر آن استوار است. قرآن كريم انسان‌ها را همواره بر زندگي بر اساس حق و حقيقت رهنمون كرده است و اين در حالي است كه زندگي بسياري از انسان‌هاي امروز گرفتار ابهام است. اگر زندگي فردي و اجتماعي براساس آموزه‌هاي قرآن و حقيقت‌طلبي باشد، امنيت و ثبات در خانواده و جامعه پديد خواهد آمد.
وي عامل مهم و حيات‌بخش قرآن كريم را بحث بشارت‌هاي قرآن دانست و گفت: موضوع عدالت يكي از مواردي است كه در قرآن بسيار به آن توجه شده است و اين مسئله در سياست‌هاي كشورهاي مثل آمريكا كه فريب و نيرنگ را براي حكومت جايز مي‌دادند مورد غفلت قرار گرفته است. از اين‌رو سياستمداران آمريكايي متوجه اين امر نيستند كه ملت‌هاي ايران و مصر درباره ظلم اين مستكبران قيام مي‌كنند و بايد توجه داشت در انقلاب بحرين نيز باوجود سركوب مردم، پيروزي با مظلومان است و به طور كلي پيروزي مظلومان بر ظالمان و عقوبت مستكبران در اين منطقه يكي از سنت‌هاي الهي است.
وي با اشاره به دستاوردهاي برپايي همايش بانوان قرآن‌پژوه تصريح كرد: يكي از بركات نظام اسلامي گسترش فعاليت‌هاي قرآني در بين بانوان است و بيداري اسلامي و بازگشت ملت‌ها به معارف الهي از بركات قرآن كريم است. بايد توجه كرد راز ماندگاري و پايداري انقلاب‌هاي و قيام‌هاي منطقه در تمسك به آموزه‌هاي قرآن كريم است، همان‌گونه كه نظام جمهوري اسلامي ايران توانست با اتكا بر قرآن، اعتماد به نفس و استقلال خود را احيا كند و در برابر استكبار جهاني بايستد. باوجود فريب‌كاري رسانه‌اي غرب در كتمان حقيقت يك شيدايي و اشتياق در بين مردم جهان در به روآوري به معارف الهي وجود دارد.
************************ تجليل از بانوان قرآن‌پژوه
در پايان بخش دوم، از بانوان قرآن‌پژوه در عرصه ملي و بين‌المللي در رشته‌هاي هنري، پژوهش، فنون قرائت و حفظ، مربيگري قرآن با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، لاله افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، با اهداي لوح يادبود تجليل شدند.
**************** دبير علمي همايش بانوان قرآن پژوه:
جمع‌آوري 15 هزار پژوهش قرآني
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد عبداللهيان، دبير علمي همايش، در پايان، ضمن ارائه گزارشي از دستاوردهاي اين همايش گفت: تاكنون بيش از هشت هزار پايان‌نامه‌ قرآني به همت بانوان در دبيرخانه‌ اين همايش در قم گردآوري شده است.
وي ادامه داد: اين تعداد به همراه پژوهش‌هاي قرآني آقايان به ميزان 15 هزار پژوهش رسيده است و تمامي اين پايان‌نامه‌ها در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار گرفته است به طوري كه اين بانك اطلاعاتي تبديل به يك دايرة‌المعارف شده است كه از موازي‌كاري در امر پژوهش‌هاي قرآني جلوگيري كرده و باعث ارتقاي سطح كيفي مقالات شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبداللهيان عنوان كرد: اين بانك اطلاعاتي خود بهترين دليل بر رد تهمت عليه شيعه مبني بر عدم توجه به قرآن است. ما از جهان عرب 2800 مقاله‌ قرآني جمع‌آوري كرده‌ايم كه 500 مقاله در دبيرخانه‌ اين همايش موجود است. اين در حالي است كه قبل از انقلاب حتي يك پايان‌نامه‌ قرآني از طرف بانوان دفاع نشده بود، ولي از سال 66 اين ميزان به 10 هزار پايان‌نامه رسيد. همه اينها توجه شيعيان به قرآن است كه در سايه‌ جمهوري اسلامي ايران پديد آمده است.
وي با اشاره به اعلام فراخوان همايش "ياسين در آئينه‌ معرفت" خاطرنشان كرد: تلاش ما بر اين است كه با اعلام فراخوان حدود سه جلد كتاب درباره‌ سوره ياسين تدوين شود و خانواده ياسين متشكل از افرادي كه هر روز اين سوره را تلاوت مي‌كنند، تشكيل شود.
حجت‌الاسلام عبداللهيان افزود: براي قرائت سوره‌ ياسين خواص بسياري برشمرده شده و در روايات آمده است كه قرائت اين سوره ناچاري و اضطرار را از انسان دور مي‌كند.
********************* توسط دبير علمي همايش بانوان قرآن پژوه و رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي،
مهمترين شاخصه همايش بانوان قرآن‌‌پژوه تشريح شد

و دست آخر اينكه، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد عبداللهيان، دبير علمي نهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه و لاله افتخاري، رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي ديروز، 27 آبان‌ماه، در برنامه تلويزيوني و زنده "گفت‌‌وگوي جمعه اخبار قرآني" حضور يافتند.
اين برنامه گفت‌‌وگومحور با دعوت از بانيان اين همايش به دنبال آن بود تا به معرفي و تبيين بيشتر دلايل برگزاري هرساله اين همايش بين‌المللي ـ كه روزگذشته، 26 آبان‌ماه، نهمين دوره آن در سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران برپا شد ـ بپردازد.
حجت‌الاسلام عبداللهيان گفت: برپايي همايش بين‌المللي بانوان قرآن‌پژوه در آغاز يك طرح بود كه پيش از به اجرا درآوردن آن به حضور رهبر معظم انقلاب رسيديم و با طرح اين موضوع كه بايد فضايي را براي تجليل از بانوان پژوهشگر قرآني در سطح بين‌المللي ايجاد كرد، پيشنهاد راه‌اندازي چنين همايشي را داديم.
وي افزود: از سال 82 به دنبال به اجرا درآوردن طرح برپايي همايش بانوان قرآن‌پژوه بوديم كه هفتمين دوره برپايي اين همايش كه چهار هزار و 500 نفر از بانوان قرآن‌پژوه و فعال قرآني به حضور مقام معظم رهبري رسيدند بهترين دوره برپايي اين همايش بود كه همچنان آثار اين حضور در بين جامعه بانوان قرآني نمايان است.
عبداللهيان بيان كرد: در چند بخش از جمله بخش هنري كه شامل؛ هنر خوشنويسي قرآني، تذهيب، نگارگري و ... است طي اين چند سال برگزاري همايش به دليل جايگاه و تأثير جهاني هنر در كنار بانوان پژوهشگر قرآني از بانوان هنرمند نيز تجليل به عمل آمد و نيز از بانوان فعال در زمينه حفظ، داوري و مبلغ و مروج قرآن نيز تكريم شد.
مسئول مركز معارف اسلامي امام رضا(ع) افزود: در نهمين دوره نيز از 28 بانوي فرهيخته قرآني در حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران تجليل به عمل آمد كه هشت نفر در رشته هنر، هشت نفر در رشته پژوهش، چهار نفر در رشته حفظ، داوري و مربيگري قرآن و هشت نفر نيز بانوان مسلمان ديگر كشورها حضور داشتند.
وي گفت: امسال توجه بيشتري به حضور بانوان از كشورهايي شد كه بيداري اسلامي در آنجا اتفاق افتاده است و از كشورهاي مصر، تونس و بحرين حضور داشتند، چون پيش از اين دعوت از بانوان به دليل وجود حكومت‌هاي اين كشورها امكان‌پذير نبود و هم‌اكنون فرصت مغتنمي حاصل شده است تا اين بانوان را با مجموعه فعاليت‌هاي قرآني كشورمان و ديگر بانوان جهان اسلام آشنا سازيم.
عبداللهيان در بخش ديگري به موضوع جمع‌آوري 15 هزار پايان‌نامه قرآني كه بيش از 10 هزار پايان‌نامه متعلق به بانوان است اشاره كرد و افزود: از نخستين پايان‌نامه قرآني در سال 66 دفاع شده است و به نگارش درآمدن چنين مجموعه‌هايي به بركت پيروزي انقلاب اسلامي ايران بوده است و جمع‌آوري اين پايان‌نامه‌ها، مانع از انجام شدن تحقيقات تكراري و مشابه يكديگر مي‌شود و عاملي در ارتقاي سطح پايان‌نامه‌هاي قرآني خواهد بود.
در ادامه برنامه گفت‌و‌گوي جمعه اخبار قرآني كه مهدي قصري‌زاده، مجري ـ كارشناس آن را اداره مي‌كرد، افتخاري، نماينده مجلس شوراي اسلامي، اصل برگزاري اين همايش را زحمتي دانست كه حجت‌الاسلام عبداللهيان و اعضاي خانواده ايشان متحمل مي‌شوند و نيز از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمين احمد احمدي قدرداني كرد.
وي گفت: به دليل حضورم به عنوان مشاور در امور بانوان مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، چند دوره است كه در امر دعوت از بانوان قرآني از ديگر كشورهاي اسلامي با همايش بانوان قرآن‌پژوه همكاري دارم. ظرفيت عظيمي در جهان اسلام چه در كشورهاي اسلامي و چه در بين اقليت مسلمان كشورهاي غير‌اسلامي وجود دارد كه موجب مي‌شود چنين برنامه‌هايي در كشورمان برپا شود.
افتخاري تصريح كرد: نقش بانوان در ايجاد بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه براي همگان مشخص شده است و چنين بانواني گنجينه‌هاي بزرگي هستند كه در منطقه پخش هستند و اين وظيفه ما است تا اين افراد را براي داشتن تعامل با يكديگر به هم معرفي كنيم. استكبار جهاني نيز به دنبال آن است تا وارد اين عرصه شود و از طرق مختلف در اين كشورها نفوذ كند و با استفاده از ظواهر جذاب صحبت از برابري و آزادي زنان در همه موارد را داشته باشد.
وي برپايي اين همايش را رفتن به سمت همگرايي بيشتر برشمرد و افزود: به دنبال آن هستيم تا تشكل جهاني بانوان مسلمان را داشته باشيم كه اين تشكل بايد كاملاً صبغه مردمي داشته باشد و يا گروه‌هاي دوستي پارلماني در جهت انتقال تجربيات بانوان شكل گيرد و حتي مي‌توان در اين بخش به تبادل استادان دانشگاهي پرداخت.


نوشته شده در   شنبه 28 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode