ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394     |     کد : 99439

ظريف: بناي ايران هراسي فرو ريخت

حضور وزير امور خارجه در انديشكده چتم هاوس لندن و كنفرانس بين‌المللي كمك به مردم سوريه...

حضور وزير امور خارجه در انديشكده چتم هاوس لندن و كنفرانس بين‌المللي كمك به مردم سوريه
ظريف: بناي ايران هراسي فرو ريخت
ايران خواستار برقراري آتش بس در سوريه شد


سرویس خارجی: وزیر خارجه کشورمان شکسته شدن بنای ایران هراسی و ایران ستیزی و انسجام درونی و ایجاد فضای جدید برای رشد و پیشرفت کشور را از دستاوردهای مهم تلاش منسجم و خستگی ناپذیری خواند که تحت رهنمودهای رهبری به دست آمد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به سوریه در لندن به سر می‌برد در نشستی صمیمانه با جمعی از ایرانیان مقیم انگلستان دیدار و گفتگو کرد. ظریف در این نشست با بیان اینکه توانستیم تحریم‌ها را ناکارآمد کنیم، اظهار داشت: مقاومت مردم ایران و مشارکت گسترده آنها در انتخابات سال ١٣٩٢، ناکارآمدی تحریم‌ها را به غربی‌ها اثبات کرد. وی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسید که جز با زبان تکریم نمی‌تواند با ملت بزرگ ایران صحبت کند، افزود: امیدوارم با مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش رو، جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف عالیه خود به پیش برود. وی در این نشست گفت: تهران آماده همکاری اقتصادی با تمامی کشورهای جهان است.

وزیر خارجه ایران در سخنرانی خود در اندیشکده انگلیسی «چتم‌هاوس» نیز خواستار آن شد که بحران سوریه و یمن با نگاه «بازی جمع غیر صفر» حل و فصل شود. ظریف با بیان اینکه منافع ایران و عربستان برای حل و فصل مسائل منطقه «مانعه‌الجمع» نیستند گفت: زیستن در دنیای جهانی شده به معنای آن است که ما دیگر نمی‌توانیم در حالی که دیگران متحمل رنج هستند، لذت ببریم. وزیر خارجه ایران تأکید کرد ما یا با امنیت با یکدیگر زندگی می‌کنیم یا با ناامنی همگی به سمت نابودی گام برمی‌داریم. وی گفت: ما آماده تعامل با شرکایمان در خلیج فارس هستیم اما عربستان سعودی، برای تأمین منافعش به بازی جمع صفر روی آورده است. ظریف گفت: در یمن هیچ هدف نظامی وجود ندارد اما عربستان سعودی برای 11 ماه این کشور را هدف حمله قرار داده است. ظریف گفت: علیرغم اهمال‌کاری‌های عربستان سعودی در حادثه منا و عدم تسلیت این کشور به ایران، ما با ریاض قطع رابطه نکردیم. وی گفت که ایران و عربستان سعودی می‌توانند با تعهد به اصول مشترک و حرکت به سمت اقدامات اعتمادساز فصل تازه‌ای در روابطشان را آغاز کنند. ظریف خاطرنشان کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وی در لندن، به او اطمینان خاطر داده که بانک‌های اروپایی به خاطر همکاری با ایران جریمه نخواهند شد.وزیر خارجه ایران تأکید کرد ایران آماده کمک به ترکیه و روسیه برای کاستن از تنش‌های فعلی است. ظریف درباره مناسبات داخلی ایران هم با بیان اینکه این کشور «تک‌صدایی» نیست گفت که صداهای مختلفی در کشور شنیده می شوند. وی گفت ایران بازیگری منطقی است.گفته می شود از جمله شرکت کنندگان در سخنرانی ظریف در موسسه چتم هاوس، «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا بود که در جمع حضار دیده می‌شد.

از سویی نخست‌وزیر انگلیس با وزیر خارجه ایران در لندن گفتگویی مختصر داشت. در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری انگلیس صادر کرده، آمده است: محمد جواد ظریف و دیوید کامرون موافقت کردند که پیشرفت‌هایی در روابط دو جانبه صورت گرفته و فرصت‌های بیشتری برای تقویت پیوندهای تجاری وجود داشته باشد. دفتر نخست‌وزیری انگلیس همچنین تصریح کرد که کامرون در این دیدار موضوع اتباع دو گانه انگلیسی - ایرانی بازداشتی در ایران را با ظریف مطرح کرد و خواستار پیشرفت سریع در حل و فصل پرونده آنها شد. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان گفت: سفر همتای ایرانی‌اش به لندن که اولین سفر وزیر خارجه ایران به این کشور بعد از 14 سال به شمار می‌آید، نشانه گرم شدن روابط ایران و بریتانیا است. هاموند با انتشار تصاویر دیدارش با ظریف در توئیتر نوشت: در جریان سفر ظریف به لندن، موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت. گفتنی است روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان از سال 2011 پس از ورود معترضان به اقدامات مداخله‌جویانه لندن به سفارت این کشور در تهران قطع شد، اما با روی کار آمدن دولت روحانی، طرفین به سمت عادی‌سازی روابط پیش رفتند و اکنون رابطه دو کشور در سطح کاردار پیگیری می‌شود. وزیران خارجه ایران و انگلیس همچنین اعلام کردند که صدور ویزای سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن به زودی آغاز می شود. وزیر خارجه انگلیس گفت که سفارت کشورش در تهران در کمتر از یک ماه دیگر، کار صدور ویزا برای اتباع ایرانی را از سر می‌گیرد.

در خبری دیگر وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه در لندن درباره روند اجرای برجام به گفتگو نشستند. وزیر خارجه ایران همچنین در حاشیه این نشست با پادشاه اردن، امیر کویت، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، نخست‌وزیر ترکیه، وزیر خارجه سوئد، وزیر خارجه مصر و ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بحران سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

سخنان ظریف در نشست لندن

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه در لندن، تنها راه خروج از بحران سوریه را راه‌حلی سیاسی دانست که از مسیر گفتگوهای داخلی سوریه حاصل شود .وی گفت: نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی، تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفتگوها و نه تحمیل پیش شرط است.

ظریف گفت: پنج سال از تراژدی انسانی سوریه بدون آنکه راه‌حلی برای آن پیدا شود سپری شده و ما همچنان شاهد عواقب آن که روز به روز گسترده‌تر و عظیم‌تر می‌شود هستیم. کشته و زخمی شدن دهها هزار انسان و آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از سوریه، ادامه تخریب‌ها و نمایش بی‌رحمانه بربریت، همه و همه وجدان تمامی بشریت را متاثر ساخته است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: همواره و از ابتدای بحران سوریه، بر این اعتقاد بوده‌ایم که تنها راه خروج از این معضل راه‌حلی سیاسی است که از مسیر گفتگوهای سوری - سوری حاصل شود. علاوه بر این، همواره تاکید داشته‌ایم که نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفتگوها است، نه اینکه تلاش کنند پارامترها و مختصات یا نتیجه چنین گفتگوهایی را دیکته کنند.

وی گفت: بعد از سه نشست «گروه بین‌المللی کمک به سوریه» در وین و نیویورک، اکنون می‌توان گفت که روزنه امیدی به وجود آمده که پایان این کابوس انساندوستانه را ممکن می‌سازد. با وجود این، مسئله مهم و اساسی آن است که تلاش مشترک ما در پایان دادن به درگیری و بسیج همه جانبه و چندوجهی برای ریشه کنی خشونت افراط گرایانه و تروریسم، نباید با ارائه پیش شرط از سوی برخی همراه باشد، زیرا این خطر، تهدیدی یکسان علیه همه ماست و هیچ کس نمی‌تواند تصور کند که می‌تواند از آن برای خود منفعتی کسب کند. بر این اساس، جامعه بین‌المللی باید به طور هماهنگ و منسجم اقدام کرده و از دسترسی افراط گرایان به نیروی انسانی، مالی و نظامی جدید جلوگیری کند.ظریف افزود: در این مسیر، اولین گام عملی و مهم، امتناع از خرید نفت از گروه‌های تروریستی و جلوگیری از انتقال درآمدهای مالی حاصله است .

وی در ادامه سخنانش گفت: علاوه بر آوارگان سوری که کشورشان را ترک کرده‌اند، نزدیک به پنج میلیون سوری نیز در کشور خود آواره شده اند و در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می‌کنند.وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های انساندوستانه خود را بر کمک رسانی به این آوارگان متمرکز کرده و همچون قبل به توزیع غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات اردوگاه‌های پناهندگی و ارائه خدمات عمومی می‌پردازد. علاوه بر این، ما همچنان با همکاری با هلال احمر سوریه در حال کمک رسانی به همه مناطق قابل دسترسی در داخل سوریه هستیم. با وجود این، به دلیل گستره فاجعه انسانی در سوریه، هنوز کارهای بسیار زیادی باقی مانده است.وی خاطرنشان کرد: همچنان بر آمادگی ایران برای مشارکت موثر در تلاش‌هایی که با هدف پایان دادن به درگیری و همچنین کاهش آلام و رنج‌های انسانی مردم سوریه به کار بسته شود، تاکید می‌کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه درعین حال خواستار برقراری آتش بس در سوریه شد. وی در واکنش به توقف سه هفته‌ای مذاکرات صلح سوریه که پس از ادامه اختلافات داخلی معارضان سوری به وقوع پیوست، گفت: امیدواریم توقف مذاکرات ژنو، موقت باشد. ظریف گفت: مشکل در میان معارضان سوری است؛ برخی از آنها که تحت حمایت عربستان، ترکیه و قطر قرار دارند با حضور کردها در مذاکرات مخالفت کرده‌اند، امری که آمریکا و سازمان ملل و روس‌ها آن را برنتافته‌اند. وزیر خارجه ایران در سخنرانی در پارلمان انگلیس هم گفت که بحران سوریه را با نگاه یکجانبه نمی‌توان حل کرد و باید این توهم را که آینده سوریه را می‌توان از بیرون تعیین کرد، کنار بگذاریم.

ظریف با ذکر این نکته که هیچ کشوری در بحث حقوق بشر نمی‌تواند مدعی باشد که کامل است و هیچ نقصی ندارد، گفت: نگرانی هایی در رابطه با نقض حقوق بشر در غرب به ویژه در ارتباط با پدیده اسلام هراسی و تبعیض حقوق مسلمانان و اقلیت های گروهی و قومی داریم. وی افزود: متاسفانه دولت های غربی به دلیل روابط تجاری و منافع حاصله از فروش سلاح به برخی کشورهای منطقه، نقض حقوق بشر در این کشورها را نادیده می گیرند. وی با اشاره به ادعاهای 12 ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت: برای 12 سال همه ما گزینه‌های بد را آزمودیم و همه باختیم. ظریف سپس به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ما از تحریم‌های غرب رهایی یافتیم و غرب هم اطمینان یافت که برنامه ما صلح‌آمیز است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد که ایران خواستار صلح با کشورهای همسایه‌اش در خلیج فارس است اما همسایگان ایران تمایل دارند تمامی تقصیرها را متوجه ایران کنند. ظریف بار دیگر حادثه سفارت عربستان را اشتباه خواند و تأکید کرد که تهران عامل این اقدام را دستگیر کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر بازداشت «بهمن دارالشفایی» که گفته می‌شود خبرنگار سابق رسانه دولتی بی‌بی‌سی بوده از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من درباره این روزنامه‌نگار وفتی که وارد انگلیس شدم، خواندم. بنابراین، درباره او و اینکه چه اتفاقی افتاده اطلاعی ندارم زیرا می‌دانید که ما قوه قضائیه مستقل داریم.

از طرفی دبیرکل سازمان ملل در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند سیاسی گفتگوهای سوری - سوری قدردانی کرد و خواستار پایان تنش در منطقه و یکپارچگی دولت‌های منطقه در مبارزه با تروریسم شد. در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه در لندن، بان کی مون با محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات، وزیر امور خارجه کشورمان بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند گفتگوهای دولت و مخالفان سوریه در ژنو تاکید کرد. ظریف تنها راه‌حل خروج از بحران موجود در سوریه را راه‌حل سیاسی اعلام کرد. وی تاکید کرد: مبارزه با تروریسم در منطقه باید توسط همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به طور جدی دنبال شده و همزمان با روند سیاسی در قالب گفتگوهای دولت و مخالفان بر اساس مصوبات بیانیه وین - ٢ پیگیری شود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین استفاده ابزاری از تروریسم توسط هر طرف خارجی در سوریه را محکوم کرد و آن را غیر قابل قبول دانست.

وعده کمک 11 میلیارد دلاری

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که شرکت کنندگان در نشست موسوم به اهدا کنندگان به سوریه در لندن متعهد شدند 11 میلیارد دلار برای کمک به سوریه جمع آوری کنند. دیوید کامرون، این خبر را در نشستی مطبوعاتی در پایان جلسه کنفرانس موسوم به اهدا کنندگان به سوریه که در آن 70 کشور و نهادهای مختلف بین‌المللی شرکت داشتند، ایراد کرد. کامرون گفت: شرکت کنندگان متعهد شدند شش میلیارد دلار را امسال و پنج میلیارد دلار را تا سال 2020 برای کمک به آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور اختصاص دهند.وی گفت: اوضاع انسانی در سوریه بسیار وخیم شده است و نیاز به کمک‌های انسانی برای این کشور به ویژه آوارگان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و کمک‌هایی که برای سوریه جمع آوری خواهد شد برای حمایت از برنامه‌های انسان دوستانه و بازسازی سوریه اختصاص خواهد یافت اما باید شیوه‌ای جدید برای تعامل با بحران انسانی سوریه در پیش گرفته شود تا کمک‌های اختصاص داده شده هرچه بهتر به دست مردم این کشور برسد. نخست وزیر انگلستان حل دراز مدت بحران سوریه را راهکار سیاسی دانست و گفت: اگر یک لحظه مهم برای حل بحران انسانی سوریه وجود داشته باشد همین الان است. گفتنی است سازمان ملل پیشتر خواستار جمع آوری 7 / 7 میلیارد دلار کمک برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه و آوارگان سوری در خارج از این کشور برای سال 2016 شده بود و کشورهای همسایه سوریه نیز که میزبان میلیون‌ها آواره سوری هستند

2 / 1 میلیارد دلار کمک طلب کرده بودند.

شرکت کنندگان در نشست لندن کمک رسانی به آوارگان سوری در داخل مرزهای این کشور را ضروری‌تر ارزیابی کردند چرا که آنها علاوه بر بی‌خانمانی از شرایط جنگی و بمباران نیز رنج می‌برند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست لندن گفت: وقتی که مردم به خوردن گیاه روی می‌آورند و حیوانات کوچه و خیابان را برای استفاده غذایی شکار می‌کنند، این امر باید وجدان ملت‌ها را بیدار کند و همه ما در قبال این امر مسئول هستیم. نهادهای حقوق بشر بین‌المللی از اینکه بیشتر کمک‌های اختصاص یافته برای خدمات رسانی به آوارگان سوری خارج از مرزهای این کشور اختصاص یابد ابراز نگرانی کرده‌اند و خواهان این شده‌اند تا این کمک‌ها به دست مردم سوریه در داخل مرزهای این کشور نیز برسد.در این میان، وزیر خارجه مصر در نشست حمایت از سوریه در لندن اعلام کرد دولت مصر با دولت سوریه در تماس است. «سامح شکری» گفت که قاهره با مقام‌های سوری تماس‌هایی داشته تا روند ورود کمک‌های بشر دوستانه به سوریه در راستای کمک‌های سازمان ملل به مضایا و کفریا و الفوعه را تسهیل کند.

تعویق مذاکرات صلح

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که مذاکرات صلح این کشور که بنا بود در ژنو انجام شود، موقتاً تا سه هفته دیگر به تعویق افتاد. «استفان دی‌میستورا» گفت که مذاکرات به صورت موقت تا 25 فوریه (6 اسفند ماه) متوقف شده است. در این حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه دلیل به تعویق افتادن مذاکرات سوری-سوری در ژنو را کارشکنی معارضان سوریه به دلیل پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه عنوان کرد. «ماریا زاخارووا» همچنین تأکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چشمان خود را به روی اقدامات ترکیه در نقض حاکمیت سوریه بسته است. معاون وزیرخارجه روسیه هم که به عنوان نماینده مسکو در محل مذاکرات سوری-سوری در ژنو حاضر بود، درباره تصمیم نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای به تعویق انداختن این مذاکرات در ادامه کارشکنی معارضان سوری در روند گفتگوها ابراز تأسف کرد. «گنادی گاتیلوف» اعلام کرد، مسکو از تصمیم نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای به تعویق انداختن مذاکرات سوری-سوری در ژنو متأسف است.

معاون وزیر خارجه روسیه هم از احتمال سفر نمایندگانی از سوی دولت و معارضان سوری به مسکو خبر داد. «میخائیل بوگدانوف» اعلام کرد که احتمالا به زودی نمایندگانی از سوی دولت و معارضان سوری به روسیه سفر کنند و در جریان این مذاکرات احتمالی، چگونگی حل و فصل مسئله از سرگیری مذاکرات سوری-سوری در ژنو در سریعترین زمان ممکن بررسی خواهد شد. وی با اشاره به موضوع نشست احتمالی در سطح وزیران گروه موسوم به «حمایت از سوریه» در شهر مونیخ آلمان گفت: این دیدار به ریاست روسیه، آمریکا، هیات سازمان ملل و با مشارکت سایر بازیگران تأثیر گذار بر اوضاع سوریه برگزار خواهد شد. از سویی کاخ سفید در بیانیه ای ابراز امیدوار کرد که مذاکرات اواخر ماه فوریه برگزار و نتیجه مطلوبی از آن حاصل شود. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: بر اساس اعلام نمایندگان سازمان ملل مذاکرات تعطیل شد اما امیدواریم این مذاکرات با حضور گروههای مخالف برگزار شود. وی گفت: آمریکا امیدوار است بتواند نقش میانجی در حضور هر دو طرف درگیر در سوریه ایفا کند. منابع رسانه ای هم اعلام کردند اعضای هیأت مذاکره کننده سوری در نشست ژنو -۳ پس از تعلیق مذاکرات، این شهر را به مقصد دمشق ترک کردند. «بشار الجعفری» رئیس هیأت مذاکره کننده سوری پیش از ترک ژنو گفت: هیات مخالفان سوری دستوراتی را از عربستان، ترکیه و قطر برای کناره گیری از مذاکرات ژنو دریافت کرده بود.

در این حال رئیس هیات عالی معارضان در گفتگوهای ژنو اعلام کرد تا زمانی که خواست های معارضان در سوریه محقق نشود هرگز به ژنو برنمی‌گردند. «ریاض حجاب» مدعی شد، تا زمانی که خواست‌های انسانی مردم سوریه به ویژه لغو محاصره شهرها و مناطق محاصره شده و رسیدن کمک‌های انسانی و جلوگیری از گلوله باران محقق نشود، هرگز به ژنو برنمی‌گردند. وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: تعویق گفتگوها توسط «دی میستورا» فرصتی است برای جامعه جهانی باهدف فشار بر دولت سوریه و متحدان آن تا به خواست‌های انسانی تن دهد. از طرفی به گفته برخی منابع دیپلمات در هیات سازمان ملل،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در نشستی پشت درهای بسته با اعضای شورای امنیت، ‌دلایل تعلیق مذاکرات ژنو را شرح داد. دی میستورا در این جلسه گزارشی از دلایل تعلیق مذاکرات ژنو درباره سوریه را به نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت ارائه کرد.

در چنین شرایطی دبیر کل سازمان ملل متحد، جامعه بین الملل را به تقویت گفتگوی سیاسی برای پایان دادن به نزاع سوریه فراخواند. بان کی مون بعد از توقف مذاکرات صلح سوریه در ژنو گفت: اوضاع سوریه به جهنم روی زمین شبیه تر است. وی با تاکید بر اینکه راه حل نظامی برای این نزاع وجود ندارد، گفت: تنها گفتگوی سیاسی همه جانبه می تواند ملت سوریه را از درد و رنج غیر قابل تحمل نجات دهد. دونالد تاسک رییس اتحادیه اروپا نیز گفت: بعد از سال ها درگیری مردم سوریه امید خود را از دست داده اند و ما تعهد اخلاقی برای بازگرداندن امید به آنها داریم. این درحالی است که رئیس جمهوری ترکیه مدعی شد، مذاکرات صلح سوریه در ژنو تا زمانی که نیروهای دولتی این کشور و روسیه به حملات خود ادامه می‌دهند، بی‌نتیجه خواهد بود. رجب طیب اردوغان ادعا کرد، روسیه به کشتار مردم سوریه ادامه می‌دهد و آیا این امر می‌تواند باعث صلح شود و می‌توانیم چنین مذاکراتی را برای برقراری صلح در سوریه ادامه دهیم؟

آمادگی عربستان برای حمله

عربستان سعودی اعلام کرد که برای حمله زمینی به مواضع داعش در داخل خاک سوریه آمادگی دارد. «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان تاکید کرد که ائتلاف آمادگی درگیری زمینی در خاک سوریه را دارد. وی گفت که در صورت موافقت دیگر اعضای ائتلاف، نیروی زمینی عربستان برای حمله زمینی به مواضع داعش در سوریه آمادگی دارد. مشاور نظامی وزیر دفاع عربستان هم اعلام کرد که ارتش این کشور در حال حاضر برای انجام رزمایش در شمال این کشور، به عنوان بخشی از عملیات آمادگی برای مبارزه با داعش در سوریه آماده می‌شود که احتمالا در ماه مارس آغاز خواهد شد. روزنامه انگلیسی گاردین نیز با استناد به منابع خود در عربستان سعودی اعلام کرد که ممکن است مقامات این کشور چند هزار نفر از نیروهای مسلح ویژه خود برای اجرای عملیات زمینی به سوریه اعزام کنند. گاردین اعلام کرده که مسئله اجرای عملیات زمینی در سوریه با همکاری نزدیک با ترکیه، تحت بررسی قرار دارد. ریاض و آنکارا چند هفته قبل نهاد هماهنگی نظامی خود را تشکیل دادند.در این حال وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیرو به سوریه گفت که این از آن نوع خبرهایی است که بسیار مورد استقبال واشنگتن قرار می‌گیرد. اشتون کارتر افزود: اگر دیگر کشورهای منطقه که بخشی از ائتلاف مقابله با داعش هستند بر تلاش‌های خود بیافزایند، حفظ شکست داعش آسان‌تر و همچنین رسیدن به همه ابعاد و جنبه‌های غیرنظامی شکست داعش راحت‌تر خواهد بود. کارتر همچنین اعلام آمادگی کرد که درباره این موضوع با عربستان سعودی و ۲۵ کشور دیگر عضو ائتلاف مقابله با داعش که قرار است در نشست بروکسل شرکت کنند، صحبت کند. این درحالی است که دومای روسیه به گفته‌های سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان در خصوص احتمال لشکرکشی به سوریه واکنش نشان داد و اعلام کرد این کار در حکم اعلان رسمی جنگ است. سخنگوی دومای روسیه گفت که اعزام سربازان عربستانی به سوریه، عملاً در حکم اعلان جنگ است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت: مگر عربستان سعودی همه مخالفان خود را در یمن زمین‌گیر کرده است که نیروهای خود را به سوریه بفرستد! «ولادیمیر پسکوف» سخنگوی کرملین هم گفت که دولت روسیه برنامه عربستان برای اعزام نیرو به سوریه با دقت پیگیری می‌کند.

از طرفی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مدارک مهمی دارد که نشان می‌دهد ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه آماده می‌شود. مساله‌ای که آنکارا آن را رد کرده و مسکو را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آنچه جنایاتش در سوریه خوانده، متهم کرده است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نشانه‌ها و مدارک بسیاری از آمادگی پنهان نیروهای مسلح ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در داخل اراضی سوریه که از استقلال و حاکمیت ملی برخوردار است، وجود دارد. وی تاکید کرد: علاوه بر استقرار نیرو و تجهیزات نظامی در نقاط مختلف مرز مشترک ترکیه - سوریه، تجهیزات مهندسی که برای آمادگی باهدف ورود نظامی استفاده می‌شوند در طول این مرز مستقر شده‌اند.

خبر دیگر اینکه عناصر تروریستی حاضر در شمال استان حلب برای مقابله با پیشروی‌های ارتش سوریه در این منطقه «شورای نظامی واحد» تشکیل دادند. این درحالی است که ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای درپی شکسته شدن محاصره چهار ساله مناطق شیعه نشین نبل والزهرا تاکید کرد که پیروزی در این عملیات ضربه‌ای محکم به تروریست‌ها و حامیانش بود.اما آزادسازی نبل و الزهرا حامیان تروریست ها را نگران کرد. پس از اعلام خبر شکسته شدن محاصره نبل و الزهرا، جان کری، سوریه و روسیه را به تلاش برای حل بحران سوریه از راه‌های نظامی متهم کرد. کری مدعی شد: ادامه عملیات ارتش سوریه و حملات هوایی روسیه آشکارا نشان داد که دمشق و مسکو به جای راهکارهای سیاسی، تلاش دارند به راهکارهای نظامی روی بیاورند. وزیر خارجه فرانسه هم ضمن متهم کردن دولت بشار اسد و نیز روسیه به ایجاد اخلال در روند مذاکرات صلح سوریه به دلیل پیروزی‌های اخیر علیه گروه‌های تروریستی گفت: رژیم اسد و روسیه محاصره شهرهای سوری را متوقف کنند. «لوران فابیوس» دولت بشار اسد و نیز مسکو را به ایجاد اخلال در روند مذاکرات صلح سوریه متهم کرد. فابیوس با اشاره به اینکه اقدامات نظامی نیروهای ارتش سوریه و نیروهای هوایی روسیه حتی طی مدت مذاکرات نیز ادامه داشت ادعا کرد: این اقدامات بود که باعث به تعویق افتادن مذاکرات صلح سوریه شد و رژیم اسد و روسیه هر چه سریعتر باید محاصره شهرهای سوری را متوقف کنند.

«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه هم به انتقاد از روسیه پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 10 هزار پناهجو فقط به دلیل بمباران‌های روسیه در سوریه خود را به مرزهای ترکیه رسانده‌اند. وی ادعا کرد که حملات هوایی روسیه عامل اصلی بحران انسانی در سوریه است. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم ادعا کرد که بمباران روسیه علیه مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه، در مسیر یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای حل بحران این کشور مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. دبیر کل ناتو اظهار داشت: «حملات هوایی شدید روسیه که بیشتر مواضع گروه‌های مخالف دولت سوریه را هدف قرار می‌دهند، تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران را با مشکل مواجه می‌کند.از طرفی روزنامه نیویورک‌تایمز که در یادداشتی به واشنگتن پیشنهاد کرده بود برای فروپاشی دولت سوریه به مقام‌های این کشور پیشنهاد پول و پناهندگی اعطا شود تا از نظام اسد جدا شوند، درعین حال با اشاره به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در نزدیکی حلب، نوشته است که از زمان آغاز عملیات روسیه در سوریه، ارتش سوریه در موضع تهاجمی قرار گرفته و فشار بر اسد کاهش یافته است.

ادامه پیشروی ارتش

نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود در نبرد با تروریست های تکفیری کنترل کامل شهرک «رتیان» در حومه شمالی حلب را به دست گرفتند. در همین راستا ارتش سوریه به سوی شهرک «مارع» در حومه شمالی حلب در حال پیشروی است. نیروهای ارتش سوریه همچنین موفق شدند کنترل شهرک «عتمان» در شمال شهر درعا را به دست بگیرند. نیروهای ارتش سوریه همچنین پس از انجام حملات توپخانه‌ای و موشکی به دو شهرک «بیانون» و «مایر» واقع در شمال شرق و جنوب شرقی «الزهرا» با پشتیبانی جنگنده‌های روسی و سوری، اقدام به پاکسازی این دو شهرک کردند.

در این حال شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که بالگردهای نیروی هوایی آمریکا محموله بزرگی از تسلیحات را به پایگاهی هوایی در استان حسکه سوریه منتقل کردند. سه بالگرد نیروی هوایی ارتش آمریکا این تسلیحات را که شامل مهمات و تسلیحات سبک بود به پایگاه هوایی رمیلان در شمال شرق سوریه منتقل کردند. قرار است این تسلیحات به شهر کرد نشین کوبانی (عین العرب) در مرز سوریه-ترکیه رسانده شود که در نزدیکی این پایگاه هوایی قرار دارد. این تسلیحات در اختیار تشکیلات نظامی کردها قرار خواهد گرفت که در قالب ائتلافی تحت عنوان «نیروهای سوریه دموکرات» برای پیشروی بسوی شهر حلب در شمال سوریه آماده می‌شوند. در چنین شرایطی خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه از افتتاح دفتر نمایندگی کردهای سوریه در مسکو خبر داد. قرار است این دفتر نمایندگی در 10 فوریه جاری در پایتخت روسیه افتتاح شود.

خبر دیگر اینکه سرویس‌های اطلاعات مالی روسیه، عراق، ایران و سوریه برای مبارزه با «تامین مالی داعش» با یکدیگر به توافق رسیدند.


نوشته شده در   شنبه 17 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode