ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 بهمن 1394     |     کد : 98999

بیان تازه‌ای از «رقیب عتید» توسط آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه مراد از رقیب عتید دو فرشته متفاوت نیست بلکه در راست و چپ انسان فرشته ای است که صفات رقیب و عتید دارد گفت: اینکه تفسیر بطون قرآن تنها با وجود اهل بیت(ع) ممکن است به دلیل این است که آن بزرگواران حتی به نحوه ادای کلمات از زبان جبرائیل نیز آشنایی دارند به همین دلیل احکام وجوبی و تخییری در برخی روایات ناظر به این مسئله است.

بیان تازه‌ای از «رقیب عتید» توسط آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه مراد از رقیب عتید دو فرشته متفاوت نیست بلکه در راست و چپ انسان فرشته ای است که صفات رقیب و عتید دارد گفت: اینکه تفسیر بطون قرآن تنها با وجود اهل بیت(ع) ممکن است به دلیل این است که آن بزرگواران حتی به نحوه ادای کلمات از زبان جبرائیل نیز آشنایی دارند به همین دلیل احکام وجوبی و تخییری در برخی روایات ناظر به این مسئله است.
آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی دیروز 5 بهمن در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف در مسجد اعظم گفت: ای پیامر کفار و مشرکان نه تنها حرف‌های تو را نپذیرفتند اما «ام ابرموا» کردند و اصرار ورزیدند و ما هم مبرمون هستیم.
* کید دشمن
به خودش بر می‌گردد
وی اظهار کرد: بنابراین آنچه زمخشری و علامه طباطبایی(ره) گفته‌اند می تواند ناظر به بخش پایانی سوره طور باشد که فرمود اینها کیدی کردند و خدا نیز کید آنها را پاسخ داد. اینها نقشه می‌کشند در حالی که نقشه آنها در نزد ماست و هر نقشه ای که می خواهند بکشند خدا حضور دارد و هیچ کیدی بیگانه انجام نمی دهد مگر اینکه این کید دامنگیر خود کاید می شود.
وی اظهار کرد: خداوند فرمود اعضاء و جوارح شما سربازان الهی هستند و اگر خدا بخواهد کسی را مکافات کند و بگیرد با همین دست و پا و امضای او این کار را می کند زیرا همه عالم جنود او هستند؛ آنها مکر محکمی در برابر تو به کار گرفتند و ما هم مکر محکمی به کار می بریم اینها پشت درهای بسته بیتوته می کنند ولی ما آنجا حضور داریم.


* تبیینی جدید از رقیب عتید
وی افزود: یک وقتی یک مفهومی در ذهن انسان است اما گاهی انسان حدیث نفس می کند و آن مطلب ذهنی را در ذهن می‌پروراند؛ فرمود همه اینها را ما می شنویم .
این مفسر قرآن با اشاره به آیه شریفه «مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رقِیبٌ عَتِیدٌ» گفت: ما رقیب عتید داریم یعنی در چپ و راست انسان فرشته ای است مراقب و آماده؛ در اینجا یکی رقیب و یکی عتید نیست بلکه هم طرف راست رقیبی عتید است و هم طرف چپ رقیب عتید است و رقیب را رقیب می گویند چون گردن می‌کشد و مراقبت دارد که کنایه از شدت تحفظ است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: به ما گفته‌اند مراقب خودتان باشید یعنی همیشه سرکشی کنید ببینید چه کار می کنید زیرا ما مراقب هستیم و هیچ چیزی بر ما، فرشته ها و اهل بیت مخفی نیست و ما سر و جهر و اخفای از سر را که تو خودت نیز نمی‌دانی می دانیم.
وی اظهار کرد: وقتی این راز شما به صورت حدیث نفس در آمد سخن از یسمع است و نه یعلم؛ وقتی تصمیم می گیرید ما و فرشته های ما آنجا هستند و ضبط می کنند و به محضر پیامبر و اهل بیت(ع) نیز می‌برند.
* دوستی در راه شر منتهی به فرجام شر است
وی افزود: قرآن کریم می فرماید کسانی که مسیر شر را انتخاب کرده اند هر چه باشند شر می بینند زیرا خلت اینها در راه شر بوده و خیال می کردند به یکدیگر خدمت می کنند ولی باطنش شر است و در قیامت آن را خواهند دید.
این مفسر گفت: ما قبل از اینکه فرستاده‌های ما به ما بگویند ما می‌دانیم ولی اینها وظیفه خود را انجام می دهند و صدای گوینده ضبط می شود تا به آنها نشان داده شود.
این مفسر قرآن گفت: اینکه فرمودند اهل بیت(ع) می‌دانند قرآن چه طور نازل شده یک نحوه معجزه است زیرا آنها به نحوه ادای کلمات در زبان حضرت جبرائیل نیز آگاهی دارند.
وی با بیان اینکه قرآن موجود در نزد ما مکتوب است و ما نحوه ادای حروف و کلمات را نمی‌دانیم تصریح کرد: اگر کسی صدای بی صوت خدا و فرشته را بشنود می فهمد این لفظ را چه طور گفته است ما نمی دانیم که جبرئیل تُن صدایش در مخاطبه با پیامبر چطور بوده است ولی اهل بیت(ع) همه اینها را می دانند؛ اینکه روایات گویاست که این آیه برای وجوب و یا تخییر است از آهنگ جبرئیل در انتقال کلام الله توسط اهل بیت(ع) فهمیده می‌شود.
* باطن قرآن قرآن جز با مخاطبان خاص آن شناخته نمی‌شود
وی تصریح کرد: اینکه فرموده‌اند «إنّما یعرف القرآن من خوطب به» مراد همین است؛ در روایت داریم که برخی تابعان از قرآن فتوا می دادند به آنها گفته شد(از طرف معصومین(ع) تو چطور فتوا می دهی در حالی که نمی دانی جبرئیل چطور حرف زده است و از طرفی هم با کشاندن مردم به سمت خود در خانه اهل بیت را بستید ولی ما اهل بیت(ع)شنیدیم که جبرئیل چطور حرف زده است و تن صدای او هم در گوشمان است.
وی تاکید کرد: اگر می گوییم مفسران حقیقی قرآن، اهل بیت(ع) هستند به همین دلیل است زیرا این قرآن بطونی دارد که جز با حضور ائمه(ع) تفسییر نخواهد شد و ما امروز به علت غیبت حضرت حجت(عج) از آن محروم هستیم.


نوشته شده در   سه شنبه 6 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode