ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 بهمن 1394     |     کد : 98953

توصیه یک مرجع تقلید برای چاپ قرآن با خط نستعلیق

آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کردند:

آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کردند:
توصیه یک مرجع تقلید برای چاپ قرآن با خط نستعلیق

اعتدال: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه خط نستعلیق، عروس خط‌هاست، گفت: در مسابقات بین المللی بهتر است این نکته جا بیفتد که اگر خطاطان هر کشوری خواستند برابر خط خوانا و زیبای خود، قرآن را بنویسند مانعی نباشد.
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به مناسبت سی امین سال تأسیس این سازمان با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گزارشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم به محضر معظم له ارائه کردند.
به گزارش اعتدال به نقل از اسراء نیوز: مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به مناسبت سی‌امین سال تأسیس این سازمان به همراه حجت الاسلام و المسلمین اسکندری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گزارشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم به محضر معظم له ارائه کردند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به جایگاه رفیع قرآن کریم در میان سایر کتب الهی اظهار داشتند:
قرآن کتابی است که هیچ واژه‌ای - حتی «کلب» و «ابولهب» - را در آن بی وضو نمی توان دست گذاشت و بوسید ایجاب می‌کند که توجه بیشتری معطوف به این کتاب باشد.
ایشان در ادامه با اشاره به صفات ثبوتیه و صفات سلبی قرآن کریم فرمودند: خواندن قرآن کریم، آسان است ولی فهمیدن آن بسیار سخت است. قرآن، وزین و نفس‌گیر و دلپذیر است، به گونه‌ای که وقتی بر پیامبر نازل می‎شد آن حضرت احساس خستگی می‌کردند.
قرآن در بُعد صفات ثبوتیه؛ سنگین به معنای وزین و آسان به معنای دلپذیر است و در بعد صفات سلبیه سبک و بی مغز نیست و از طرفی هم دشوار نیست. یعنی در عین آسان بودن و دلپذیر بودن بی مغز و محتوا نیست و در عین سنگینی و وزین بودن دشوار نیست. جمیع این صفات تنها در قرآن کریم یافت می‌شود.
معظم له در فراز دیگری از سخنان خود به مسئله چاپ قرآن کریم در کشور اشاره کردند و بیان داشتند: چاپ قرآن با خط نستعلیق که عروس خطوط فارسی است این مزیت را دارد که خواندن آن برای فارسی زبانان راحت تر است به خصوص نسل جوان و کودکان با خط نستعلیق بهتر می‌توانند خواندن قرآن را فرا بگیرند.
این مرجع تقلید با اشاره به ادعای سعودی‌ها که در چاپ قرآن کریم، خود را برتر می‌دانند، اظهار داشت: آنها چون به حرمین شریفین نزدیک هستند و قرآن چاپ می‌کنند، خود را به آنها وابسته می‌دانند، در حالی که دستشان خالی است.
معظم له ادامه دادند: در مسابقات بین المللی قرآن باید این نکته مدنظر گرفته شود که علاوه بر وجود یک رسم الخط بین المللی، هر کشور بتواند قرآنی با خط متناسب با فرهنگ کشور خود داشته باشد و قرآن را با آن خط بیاموزد و قرائت کند و البته آن قرآن با رسم الخط بین المللی در جای خود محفوظ است.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: هر ملتی با خطی که با فرهنگ خود سازگاری بیشتری دارد بهتر می‌تواند با قرآن ارتباط برقرار کند در حالی که معنا و واژگان همان واژگان است و تغییری در معنا ایجاد نمی‌شود بلکه تنها نحوه نگارش تغییر کرده است.
معظم له در پایان توصیه فرمودند در کنار چاپ‌های بین المللی قرآن، قرآن‌هایی جهت آموزش به کودکان و نوجوانان با خط نستعلیق تهیه شود.
او تصریح کرد: قرآن ترجمه شده با زبان فارسی در کتابخانه مدینه موجود است و باید این را جا انداخت که هر ملتی می‌تواند قرآن کریم را طبق زبان و فرهنگ خود نگارش کند، به گونه‌ای که خواندن آن یکی باشد.
به گزارش اعتدال، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی قم: در ابتدای این دیدار مهدی قره شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور، گزارشی از سه دهه فعالیت این دفتر ارائه کرد ...
متن گزارش رئیس سازمان دارالقرآن را


رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: در سه دهه گذشته 8 هزار و 749 مجوز چاپ و نشر قرآن با تیراژ 160میلیون جلد صادر شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی قم، مهدی قره شیخ‌لو شنبه شب به مناسبت سی‌امین سال فعالیت
دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی، گزارشی از سه‌دهه فعالیت این دفتر ارائه و اظهار کرد: دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن از سال 1364 رسماً فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون خدمات گسترده‌ای ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه در طول سه‌دهه گذشته  401‌هزار و 666 جزء قرآن تصحیح شده است، گفت: 60 مصحح قرآن در این دفتر مشغول فعالیت هستند که این افراد از بین قاریان و حافظان قرآن و افرادی که در رشته‌های علوم قرآن تحصیل کرده‌اند، انتخاب شده‌اند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: برای تصحیح یک‌جلد قرآن، یک میلیون حرف و حرکت را باید با چشم کنترل کرد تا اشکالی در چاپ به وجود نیاید.
قره شیخ‌لو با اشاره به اینکه یک‌میلیون و 378 هزار و 300 اشکال قبل از چاپ در 30 سال گذشته گرفته شد، تصریح کرد: در سه دهه گذشته 8 هزار و 749 مجوز چاپ و نشر قرآن با تیراژ‌160 میلیون جلد صادر شده است.
به گفته وی، برای افرادی که در بخش تصحیح قرآن کریم فعالیت می‌کنند دوره‌های مختلف آموزشی در نظر گرفته شد.
رئیس سازمان‌ دارالقرآن‌الکریم از انجام تحقیقات گسترده بر روی علامت‌گذاری و کتابت قرآن کریم خبر داد و افزود: بخشی از این تحقیقات منتشر شده و بقیه آنها امسال در قالب کتاب منتشر می‌شود. قر‌ه شیخ‌لو گفت: خدمات خوبی در
30 سال گذشته توسط دفتر دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن انجام شده و مصححان بدون اسم و با مظلومیت خاصی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند.


نوشته شده در   دوشنبه 5 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode