ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 دي 1394     |     کد : 98644

درآمد 100 ميليارد دلاري از پارس جنوبي

فازهاي 15 و 16 بزرگترين پروژه نفتي كشور به بهره‌برداري رسيد...

فازهاي 15 و 16 بزرگترين پروژه نفتي كشور به بهره‌برداري رسيد
درآمد 100 ميليارد دلاري از پارس جنوبي
رئيس جمهوري: سال آينده، سال رونق است


ـ به ملت بزرگ ايران قول مي‌دهم با عبور از تحريم‌ها، سال‌ آينده، سال عبور از ركود و رونق اقتصادي باشد.

ـ افتتاح فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي نشان داد كه توطئه تحريم نمي‌تواند خللي در مقابل اراده ملت ايران ايجاد كند.

ـ در شرايطي كه بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان نفت به دليل كاهش قيمت اين فرآورده با مشكلات عديده‌اي روبرو هستند، اتكاي كشور به درآمدهاي نفتي در لايحه بودجه سال آينده به 25 درصد كاهش يافته است.

اين مطالب را حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري در مراسم افتتاح فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي اعلام كرد.

دكتر روحاني در اين مراسم با اظهار خرسندي از تحقق وعده‌اي كه مسئولان پارس جنوبي پارسال براي بهره‌برداري از اين دو فاز داده بودند، گفت: سال آينده هم ملت ما شاهد بهره‌برداري از چند فاز ديگر از جمله فازهاي 17 و 18 خواهند بود.

وي افتتاح فازهاي 15 و 16 را نماد همكاري و هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف اجرايي و عملياتي كشور دانست و گفت: اين‌كه قرارگاه خاتم‌الانبياء اجراي چنين پروژه عظيمي را به عهده مي‌گيرد و در موعد مقرر به اتمام مي‌رساند كار ارزشمندي است كه هماهنگي و همكاري بين دولت و نهادهاي مختلف از جمله سپاه پاسداران را به نمايش مي‌گذارد. به گفته رئيس جمهوري، اراده قوي اين ملت براي توسعه كشور و سازندگي ضامن رونق اقتصادي است، بنابراين بعضي‌ها نبايد از ركود صحبت كنند.

وي ادامه داد: دولت، كشور را در شرايطي اداره مي‌كند كه قيمت نفت بشكه‌اي 30 دلار است نه بشكه‌اي 137 دلار.

وي گفت: اين در شرايطي است كه كشورهايي كه جزو بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان نفت هستند و قيمت اين فرآورده را كاهش داده‌اند؛ بيشتر از همه خودشان ضرر كرده‌اند، به طوري كه كسري بودجه آنها به 100 ميليارد دلار رسيده است.

رئيس جمهوري ادامه داد: دولت عليرغم همه توطئه‌ها، بر سر قول خود به ملت پابرجاست و انشاءالله در روزهاي آينده شاهد درهم پيچيده شدن طومار تحريم‌ها در كشور خواهيم بود. به گفته وي، ملت بزرگ ايران با ايستادگي و صبر و تحت رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب توانست از مسير سختي عبور كند كه هفته آينده پس از اجراي برجام عظمت اين كار بزرگ آنها را به مردم توضيح خواهم داد. روحاني گفت: همسايگان ما هم بدانند مردم ايران، ملت بزرگ و غيوري است كه مي‌تواند از همه پل‌هاي سخت زمانه عبور كند و كشتي توسعه كشور را به ساحل امن برساند.

دكتر روحاني ضمن اشاره به اعتماد كامل ملت به دولت در جهت كنترل تورم گفت: همه فازهاي پارس جنوبي در سال 96 تكميل خواهد شد و اين كار بزرگي است كه دولت يازدهم انجام مي‌دهد.

به گفته وي، از امروز به بعد خبرهاي خوشحال‌كننده‌اي براي ملت خواهيم داشت كه يكي از آنها شكست تحريم‌هاست و خبر خوشحال‌كننده ديگر افزايش بارش رحمت آسماني و عبور از خشكسالي‌هاست.

وي با اظهار اين مطلب كه انتخابات بايد صحنه رقابت آزاد، سالم و عادلانه باشد و جاي تهمت و تخريب نيست، گفت: در انتخابات شاهد همدلي و همكاري بين مردم و نظام خواهيم بود و شوراي نگهبان هم از همين مسير همكاري خواهد كرد تا شاهد نشاط سياسي در كشور باشيم. رئيس جمهوري افزود: همچنان كه فاز به فاز در استان بوشهر و در منطقه عسلويه به سمت بهره‌وري قدم جلو مي‌گذاريم، كشور را به سمت استقلال كامل اقتصادي پيش مي‌بريم. آن روزهايي براي ما خوشحال‌‌كننده است كه ثروت اين كشور به پشتوانه فناوري و بهره‌وري و دستمايه تلاش و كوشش جوانان در بازارها و با احياي استعدادها محقق شود.

وي گفت: با تكميل تمامي فازهاي پارس جنوبي سالانه 100 ميليارد دلار درآمد ارزي براي كشور بوجود مي‌آيد كه اين امر نيازمند تعامل سازنده با جهان است.

وي همچنين اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتي تاکيد مي‌کنند، يعني روي پاي خودمان بايستيم و حتي تعامل با جهان هم بر مبناي ابتکار خودمان باشد.

رئيس جمهوري تاکيد کرد: فناوري تنها در نفت و گاز، صنعت و آي تي نيست، در سياست خارجي و گفتگو با جهان هم نياز به فناوري داريم؛همچنين علم فقط در مسايل صنعت نيست، ما در زمينه سياسي هم نياز به علم، دانش و فناوري داريم.

وي با اشاره به اينکه تحريم درست کردن سخت نيست، ولي تحريم برداشتن سخت است و امروز همه بايد دست به دست هم بدهيم و براي ايران تلاش کنيم، افزود: اگر دولت منتخب مردم را تخريب کنيم، چه سودي دارد، دروغ در مدت کوتاهي برملا مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه چرا ما خوشحال نيستيم که ملت ما شادمان باشد، بايد خوشحال باشيم که همه مشغول کار و تلاش هستند، افزود: ممکن است سليقه‌ها يکي نباشد ولي اختلافات کوچک را تبديل به شکاف‌هاي بزرگ نکنيم. ما يک امت هستيم و همه منفعت کشور را مي‌خواهيم.

روحاني تصريح کرد: اگر فازهاي پارس جنوبي يکي پس از ديگري شکوفا شود، تنها به نفع استان بوشهر نيست، لوله گاز لوله صلح و ارتباط و لوله تعامل با جهان است.

دكتر ركن‌الدين جوادي معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت هم در حاشيه اين مراسم به خبرنگار اطلاعات گفت: فازهاي 20 و 21 ميدان گازي پارس جنوبي تا پيش از تابستان سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. وي افزود: در اين دو فاز مجموعاً روزانه 50 ميليون مترمكعب گاز تصفيه شده براي مصارف داخلي توليد مي‌شود. ضمن اينكه سالانه يك ميليون تن اتان قابل مصرف در صنايع پتروشيمي 5/10 ميليون تن گاز مايع مرغوب براي صادرات بازيافت مي‌شود.

جوادي افزود: در فاز 20 و 21 روزانه 75 هزار بشكه ميعانات گازي توليد و 400 تن گوگرد بازيافت مي‌شود.

تکميل ميدان گازي پارس جنوبي تا 5/1 سال آينده

مهندس بيژن نامدار زنگنه وزير نفت هم در حاشيه اين مراسم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي تکميل مراحل مختلف ميدان گازي پارس جنوبي گفت: به جز بخشي از فاز 14، تمامي مراحل توسعه پارس جنوبي تا پيش از خاتمه دوره مديريت دولت يازدهم به بهره برداري خواهد رسيد. وي گفت: در طول دو سال و نيم گذشته 6 فاز پارس جنوبي معادل 150 ميليون مترمکعب گاز در کشور به بهره برداري رسيده که اين موضوع سبب کاهش مصرف سوخت مايع در نيروگاههاي کشور شده است. زنگنه افزود: علاوه بر فاز 12 که اسفند پارسال به بهره برداري رسيد و همچنين فازهاي 15 و 16 که اکنون به بهره برداري رسيدند، فاز17 هم مراحل تکميل را طي مي کند و حتي توليد گاز در اين فاز آغاز شده است.اگرچه اين فاز آماده افتتاح است، اما براي افتتاح، استانداردهاي لازم را ندارد و پيش بيني مي شود اوايل سال آينده به صورت رسمي به بهره برداري برسد.

وي گفت: امسال تلاش مي شود بخشي از فازهاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي با گاز خودشان از دريا به بهره برداري برسند. وزير نفت با بيان اين که تا اواسط سال 96 توليد ميعانات گازي ايران به حدود يک ميليون بشکه در روز خواهد رسيد، يادآور شد: همه اين ميزان توليد در واحدهاي پالايشي جديد همچون ستاره خليج فارس، طرح فراگير پالايشي سيراف و پالايشگاه دوم شيراز فرآورش مي شود. ضمن اين که حجم زيادي از اتان و ال پي جي توليدي در فازهاي پارس جنوبي به عنوان خوراک به پتروشيمي ها تحويل مي شود. وي با اشاره به اينکه هم اکنون با توجه به تحريم‌ها و تهديدهاي موجود هر مترمکعب گاز براي ايران 10 تا 15 سنت هزينه در بر دارد، گفت:اميدواريم با اجراي برجام هزينه هاي صنعت نفت کاهش يابد و ما بتوانيم براي ساخت تجهيزات و ارتقاي توانمندي ملي در اين صنعت تلاش بيشتري انجام شود. زنگنه با قدرداني از تلاشهاي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء، شرکت نفت و گاز پارس و پيمانکاران اجرايي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي افزود: از سال 85 تاکنون با صرف هزينه 6 ميليارد دلاري، زحمت هاي زيادي در اين پروژه کشيده شده است.

وي ادامه داد: ايران اينک کشور قدرتمندي در منطقه است و کشورهايي که در روزهاي اخير روابط سياسي خود را محدود کرده اند، در آينده به عذر خواهي خواهند افتاد. اين عضو کابينه دولت تأکيد کرد: ما مردجنگيم ولي مي خواهيم صلح و آرامش در منطقه حاکم باشد. ما خواهان تنش در منطقه نيستيم .

وي ادامه داد: اگرچه تقاضاي آمريکا از نفت خليج فارس کاهش يافته است، ولي مشتريان جديدي براي بازار نفت اين منطقه يافته شده اند که همچنان اهميت انرژي در اين حوزه جغرافيايي را تضمين مي کنند.

به گفته وزير نفت، چين و هند به عنوان بزرگترين خريداران منابع انرژي جهان در آسيا قراردارند که بخش اعظم نياز خود را از خليج فارس تأمين مي کنند.

وي تاکيد کرد: کاهش بهاي نفت در 5/1 سال اخير صرفا ريشه اقتصادي ندارد، بلکه يک اراده سياسي از سوي برخي کشورها در اين مساله دخيل بوده است.

وزير نفت همچنين با محکوم کردن حمله به سفارت عربستان گفت : ايران قدرتمند براي هيچ کشوري تهديد نيست. وي درباره تنش ايران و عربستان و تأثير آن بر صادرات نفت و گاز ايران گفت: ما نمي خواهيم در منطقه تنش وجود داشته باشد، اما عده اي به دنبال تنش هستند.

زنگنه با بيان اين که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) براساس تنش زدايي کار شده و بزرگترين موفقيت سياسي يکصدسال اخير کشور است، تصريح کرد: در سياست هاي رسمي ايران آمده که ايران بايد کشوري درونزا و برونگرا باشد که برونگرايي به معناي تعامل با دنياست. وي با يادآوري اينکه پيش از شکل گيري برجام عده اي از شياطين مانند رژيم صهيونيستي و برخي ديگر به دنبال جلوگيري از شکل گيري آن بودند، افزود: در اين زمينه آنها پولهاي زيادي خرج کرده و کارهاي زيادي در حوزه اقتصاد انجام داده اند تا برجام شکل نگيرد، اما موفق نشدند.

وزير نفت با بيان اين که پس از تثبيت برجام عده اي تلاش کردند که اين تفاهم به مرحله اجرايي نرسد و هم اکنون هم به اين تلاش ها ادامه مي دهند، گفت: اينگونه افراد فکر مي کنند ايران براي آنها تهديد است، در حالي که ايران قدرتمند تهديدي براي کسي نيست.

وي با بيان اين که منافع ملي براي عده اي فرع است، در حالي که کشور و نظام مهم است، يادآور شد: اين افراد به دنبال جمع آوري آرا براي خودشان هستند و منافع کشور برايشان مهم نيست که اينگونه افراد جوابشان را هفتم اسفند از مردم خواهند گرفت.


نوشته شده در   سه شنبه 22 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode