ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 دي 1394     |     کد : 98001

بايد جلو خشونت‌ فكري و گفتماني را بگيريم

رئيس جمهوري در مراسم گشايش بيست و نهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي:

رئيس جمهوري در مراسم گشايش بيست و نهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي:
بايد جلو خشونت‌ فكري و گفتماني را بگيريم
فرياد جهان اسلام بايد فرياد پايان خشونت و آغاز همكاري و كمك به يكديگر باشد


رئيس جمهوري با اظهار تأسف از آمار بالاي خشونت، ترور و ‌آدمکشي در حوزه دنياي اسلام، شمال آفريقا، خاورميانه و غرب آسيا، بر ضرورت انجام اقدامات لازم براي اصلاح نگاه افكارعمومي جهان به دين مبين اسلام تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروزدر مراسم گشايش بيست و نهمين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با تبريک فرا رسيدن ميلاد پيامبر گرامي‌اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)‌، گفت: فرياد جهان اسلام بايد فرياد پايان خشونت و آغاز همکاري و کمک به يکديگر باشد.امروز پاسخ به نداي پيامبرعظيم الشان اسلام(ص) در گرو وحدت، پرهيز از خشونت و گسترش مودت اسلامي‌است.

وي تاكيد كرد: روزي دغدغه ما اين بود که قدرت‌هاي خارجي به کشتار مسلمانان و اشغال سرزمين‌هاي آنها مي‌پردازند،اما امروز در وضعي هستيم که در جمع کشورهاي اسلامي‌، کشوري با پرچم اسلام بر سر مسلمانان بي گناه بمب و موشک مي‌‌ريزد يا گروه‌هايي به نام دين، اسلام و جهاد، تيغ بر چهره اسلام و مسلمانان مي‌کشند. دكتر روحاني افزود: شايد هيچگاه گمان نمي‌كرديم که روزي در دنياي اسلام رژيم صهيونيستي به عنوان متجاوز اصلي فراموش و حتي از صفحه اخبار کنار گذاشته شود و به جاي آن اخبار کشتار مسلمانان به دست مدعيان اسلام و با پرچمي‌که نام مبارک الله و پيامبر گرامي‌اسلام(ص) بر آن نقش بسته است، در صدر اخبار قرار گيرد. وي اظهار داشت: تاکنون دشمنان‌، اسلام را دين خشونت و خونريزي معرفي مي‌کردند و اکنون جمعي اندک درون امت اسلامي‌هم به نام جهاد‌، در عمل و در کلام‌، اسلام را دين کشتار، خونريزي و ظلم معرفي مي‌کنند.

رئيس‌ جمهوري در ادامه با انتقاد از جامعه بين‌الملل در حوزه اجراي عملي مصوبه پيشنهادي ايران در سازمان ملل درباره مقابله با خشونت و افراطي‌گري، گفت: دو سال قبل دولت جمهوري اسلامي‌ايران طرح مقابله با خشونت و افراطي‌گري را در سازمان‌ملل مطرح و آن را بزرگترين تهديد پيش روي جهان معرفي کرد و راهکار مقابله با آن را دست به دست يکديگر دادن همگاني دانست‌،گرچه به ظاهر اين طرح به تصويب همه کشورهاي اسلامي‌و غيراسلامي‌رسيد‌،اما در مقام عمل گامي‌که حاکي از حسن نيت در عمل به اين پيشنهاد باشد، ديده نشد.

دکتر روحاني با طرح اين سئوال که اين همه خشونت و خونريزي از کجا نشأت مي‌گيرد؟‌، افزود: بي‌ترديد خشونت ذهني، منشأ و مبدأ خشونت عملي است و در آغاز اين انديشه و فکر است که بر مبناي استنباط ناصحيح از متون از تعادل خارج مي‌شود و خشونت را از فکر آغاز و بعد به زبان و سخن مي‌آورد و پس از آن تبديل به گفتمان مي‌کند.

رئيس‌ جمهوري يادآور شد: آغاز خشونت‌، خارج شدن اعتدال از فکر و سخن است. خطر واقعي آن زماني است که در جامعه‌اي خشونت تبديل به گفتمان مي‌شود و تا گفتمان ما بر مدار اعتدال و به دور از افراط نباشد، نتيجه آن خشونت فکري و عملي خواهد بود. دکتر روحاني گفت: جاي تأسف بسيار است که مدارسي به نام دين برپا مي‌شود اما قرائت آنها از دين قرائت خشونت‌آميز است و به جاي اين که هويت اسلام در برابر هويت الحاد و کفر قرار گيرد، هويت شيعه و اهل تسنن را روبروي هم قرار داده‌اند.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که تکفير از خشونت فکري، تحجر و نبود اعتدال نشأت مي‌گيرد، تاكيد كرد: چرا نبايد جامعه، مدارس و درس‌هاي ما بر مبناي هويت توحيد و معاد بنا شود‌؟ مگر اسلام جز لااله الا الله و محمد رسول‌الله به عنوان پايه اصلي شهادتين است؟

دکتر روحاني اظهار داشت: علت تفاوت تفسيرها از دين‌،طبيعت انسان و اساساً‌ تفاوت در اين حوزه قابل قبول است‌،اما تنازع و رودررويي به هيچ وجه پذيرفتني نيست. چرا بايد اصول اساسي دين ما که بايد مبناي وحدت جهان اسلام باشدرا از ياد ببريم؟

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که ما معياري چون کتاب خدا داريم که مبناي ايمان و عقيده ما ست‌، افزود: ما در بسياري از کلمات و سيره اتفاق نظر و بر مسلمات سيره و گفتار پيامبر(ص) به عنوان متون قابل اتکا و رجوع اتفاق نظر داريم و اشکال جايي رخ مي‌نمايد که متون جزمي‌ديگر محل اتکا براي تعريف هويت قرار مي‌گيرد و در نتيجه به جاي تعريف تقابل بين دين و کفر‌، مذاهب اسلامي‌را در برابر يکديگر قرار مي‌دهد.

هلال شيعي،گفتمان بيمارگونه

دکتر روحاني در ادامه با تأکيد بر اين که آنچه عده‌اي به نام هلال شيعي مطرح مي‌کنند گفتمان بيمارگونه و غلط است، گفت: ما نه هلال شيعي داريم و نه هلال سني، بلکه ما بدر اسلامي‌داريم.

رئيس‌ جمهوري لزوم اتحاد مسلمانان جهان را مورد تأکيد قرار داد و اظهار داشت: ويراني سوريه و تخريب بناها و آثار تمدني اين کشور و دزديدن نفت مردم سوريه و فروش آن به ديگران به نفع کيست؟ تضعيف کشوري که در برابر متجاوز اصلي يعني رژيم صهيونيستي سالها مقاومت کرده است، به نفع چه کساني است؟

دکتر روحاني افزود: آيا تضعيف سوريه به نفع دنياي اسلام و به نفع همسايگان مسلمان اين کشور است؟ آيا تخريب سوريه موجب آباداني ترکيه، اردن، ‌عربستان يا ديگر کشورها خواهد شد؟ به جز رژيم صهيونيستي و آنهايي که ضد مسلمانان هستند، چه کسي از ويراني سوريه و عراق خوشحال است؟

وي با اظهار تأسف از اين که 84 درصد خشونت، ترور و ‌آدمکشي در حوزه دنياي اسلام، شمال آفريقا، خاورميانه و غرب آسيا در حال وقوع است‌، افزود: مگر يک مسلمان در برابر خون برادران مسلمان خود مسئول نيست و نبايد پاسخگو باشد؟ آيا درست است که با ثروت جهان اسلام بمب بر سر مردم يمن بريزند يا موشک‌هاي ضد زره از آمريکا خريداري كنند و آن را در اختيار داعش و ديگر گروهک‌هاي ضداسلامي‌قرار دهند؟

رئيس‌ جمهوري گفت: چه شده است که امروز مسلمانان در برابر اين همه خشونت، کشتار و خونريزي سکوت کرده اند و يا حتي به نفع عامل اصلي اين خشونت کمک مي‌کنند؟

دکتر روحاني تاكيد كرد: آيا شرم‌آور نيست که زن ها و کودکان از ميان درياها و رودخانه‌ها به سختي عبور كنند و به پناه يک کشور غيراسلامي‌بروند و آن کشور هم آنها را پشت دروازه‌هاي خود نگه دارد؟ اگر امروز پيامبر اسلام (ص) و اصحاب ايشان در ميان ما بودند اين فاجعه بزرگ را تحمل مي‌کردند؟

رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که براي مبارزه با تروريسم بايد جلو خشونت فکري و گفتماني آن را گرفت‌، اظهار داشت: امروز بايد تصوير منفي اسلام را در فضاي مجازي تصحيح کرد، امروز ظلم بزرگ بر مسلمانان فقط بر مردم کشورهايي مانند سوريه، عراق، يمن و ليبي نيست بلکه بزرگترين ظلم بر چهره اسلام رحماني است.

وي گفت: اسلام دين رحمت، سلام‌، صلح و برادري است و پيامبر اسلام(ص) به عنوان اشرف مخلوقات عالم از جانب خداي متعال دستور مي‌يابد تا عطوفت، مهرباني، مشورت، دوستي‌، برادري و حسن خلق را در ميان مردم ترويج کند.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين كه در شرايط کنوني جهان راهي وجود ندارد جز آن که همه مسلمانان دست به دست هم دهند و متحد شوند‌، از همه کشورهاي اسلامي‌منطقه و خارج از منطقه و حتي آنهايي که تا امروز بر سر همسايگان خود بمب و موشک ريخته‌اند دعوت كرد راه صحيح و درست را برگزينند.

وحدت دنياي اسلام با پيوند فرهنگ و اقتصاد

دکتر روحاني خطاب به کشورهايي که بمب و موشک بر سر همسايگان خود مي‌ريزند، اظهار داشت: شما در يک سال گذشته اگر هزينه خريد بمب و موشک‌ها از آمريکا را به گرسنگان مي‌داديد، امروز ديگر گرسنه و نيازمندي در جهان اسلام وجود نداشت. اگر گروهک‌هايي

چون داعش مي‌توانند سربازگيري کنند، عامل اصلي آن فقر مادي و فرهنگي است، لذا بيا ييد دست به دست هم دهيم واين نوع فقر را از بين ببريم.

وي با بيان اين که سال هاي طولاني از وحدت سخن گفته شده است و اين موضوع صرفاً با کلام تحقق نمي‌يابد‌، اظهار داشت: وحدت دنياي اسلام بدون پيوند فرهنگ و اقتصاد کشورهاي اسلامي‌ايجاد نمي‌شود.همچنين تروريسم با بمب از بين نمي‌رود و بايد با تغيير گفتمان در مسير حذف تروريسم گام برداشت.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنانش تاكيد کرد: روزگاري در ايران حاکماني به نام مغول مسلط شدند و عالمان را کشتند و مساجد را ويران کردند، اما زماني که فرهنگ گفتماني ايران توسط عالمان و حکيمان مسلط شد، همين مغول‌ها مروج احکام اسلام و سازنده مساجد بزرگ اسلامي‌شدند.لذا امروز بايد فکر جوانان دنياي اسلام را تحت تأثير گفتمان صحيح قرار دهيم و بزرگترين وظيفه، تصحيح تصوير اسلام در افکار عمومي‌جهان است و بايد کاري کنيم که افکارعمومي‌با اسلام واقعي آشنا شود.

وي با اشاره به لزوم حرکت در مسير جهان بدون خشونت، اظهارداشت: اين دولت از روز اول به جهان پيشنهاد جهان بدون خشونت را داده و اعلام کرده که هر مشکلي در هر حدي که باشد بر سر ميز مذاکره و گفتمان قابل حل است.

رئيس‌ جمهوري ياد آور شد: ما با مذاکره و منطق توانستيم در برابر قدرت‌هاي بزرگ جهاني، اختلاف و معضلي را که سال ها ميان ما و آنها در حال تشديد بود‌، مهار کنيم و بر سر ميز مذاکره پيچيده ترين مسأله بين‌المللي را به راه حلي بکشانيم که به نفع همه طرف‌هاي مذاکره، منطقه و جهان باشد.

دکتر روحاني افزود: بعد از 12 سال تهمت و ترساندن همسايگان از ما‌، با منطق و گفتگو دروغ بودن ادعاها را ثابت کرديم و نشان داديم جمهوري اسلامي‌به کسي دروغ نمي‌گويد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌هم صراحتاً اعلام کرد که در ايران مرکز مخفي براي غني‌سازي اورانيوم وجود ندارد و مواد هسته‌اي ايران در مسير نظامي‌انحرافي نداشته و پرونده گذشته ايران به طور کامل بسته است.

رئيس‌ جمهوري گفت: مذاکرات هسته‌اي ايران نشان داد که با منطق و استدلال مي‌توان دنياي امروز را به راه حق و مسير درست کشاند و مشکلات بزرگ و پيچيده را با مذاکره حل و فصل کرد.لذا از مدل برجام مي‌توان براي حل ساير مشکلات و اختلافات جهان بهره برد.

رئيس‌ جمهوري همچنين گفت: هيچ کس تصور نکند که گروه‌هاي تروريستي به نفع کسي يا کشوري خواهد بود و کسي فکر نکند که اگر با رهبر کشوري مخالف است با استفاده از ترويج خشونت و بمب و موشک مي‌تواند آن را تغيير دهد. آينده ملت‌ها به دست مردم آن کشور است و با بمب و موشک نمي‌توان براي آينده يک ملت تصميم گرفت. مگر مي‌شود در کشوري مرکز حکومت را تضعيف کرد و همزمان مدعي مبارزه با تروريسم بود؟

فرياد جهان اسلام‌،پايان خشونت

رئيس‌ جمهوري در ادامه با تاکيد بر اين که فرياد جهان اسلام بايد فرياد پايان خشونت و آغاز همکاري و کمک به يکديگر باشد، افزود: اگر مي‌خواهيم به نداي پيامبر اسلام(ص) پاسخ بگوييم همه بايد درحد توان خود فرياد وحدت و معرفي اسلام رحماني و سيره پيامبر را براي جهانيان به صدا درآوريم و دست به دست هم براي آينده روشن دنياي اسلام متحد شويم.

وي گفت: ما بايد قبل از ديگران تجربه‌هاي علمي‌مان را به يکديگر منتقل کنيم و روابط اقتصادي را بين خودمان گسترش دهيم و بيش از ديگران به فکر فقراي جهان اسلام باشيم تا به اين طريق چهره واقعي اسلام را در عمل و زبان معرفي کنيم. اين کار اگر چه دشوار، اما هم شدني است و هم به عنوان وظيفه بر عهده ماست.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که امام راحل ما را دعوت به وحدت و اين هفته را به نام هفته وحدت نامگذاري کردند، اظهارداشت: اين هفته ايامي‌است که مي‌تواند همه فرق و مذاهب را تحت نام پيامبر گرامي‌اسلام به هم نزديک کند و مقام معظم رهبري هم بر وحدت ونزديکي دنياي اسلام تأکيد بسياري دارند. اساساً ما نبايد فقط اين هفته را هفته وحدت بدانيم بلکه همه روزها و ماه‌هاي ما بايد اختصاص به وحدت داشته باشند چرا که با وحدت ماست که دشمنان اسلام از دستيابي به اهدافشان باز مي‌مانند و با وحدت است که ما مي‌توانيم امت واحده اسلامي‌بسازيم.

رئيس جمهوري در ادامه حضورش در سالن مركز كنفرانس سران كشور هاي اسلامي‌از چند جلد کتاب در حوزه وحدت اسلامي‌رونمايي کرد.

سه عامل مانع وحدت ملت هاي مسلمان

بنا به اين گزارش پيش از سخنراني رئيس جمهوري، دبيرکل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي‌در سخناني به تبيين موانع اصلي وحدت ملت هاي مسلمان پرداخت

آيت الله محسن اراکي گفت: امروز کشورهاي مسلمان با سه بحران روبه رو هستند که يکي از بحران ها نفوذ دشمن در مراکز تصميم گيري است و ديگري تفرقه و ستيز داخلي است که بوسيله دشمنان در ميان ملت هاي اسلامي‌ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به بحران گسست ملت ها و کشورهاي اسلامي‌به عنوان سومين بحران، تاكيد كرد: امروز بعضي از کشورهاي اسلامي‌در حال از هم پاشيدگي است و دشمن درصدد پراکنده کردن آنها است تا راهي براي تضعيف ملت هاي اسلامي‌ايجاد کند.

اراكي با اشاره به آياتي از قرآن کريم تاکيد کرد: همه اديان آمدند تا دين واحدي را ايجاد کنند و آنچه که موجب تفرقه مي‌شود، دور شدن از خدا و توحيد الهي است.

در اين کنفرانس كه تا فردا ادامه خواهد داشت، بيش از 300 ميهمان خارجي از 70 کشور حضور دارند که 60 تن از اين افراد را وزرا، روساي پارلمان هاي کشورهاي اسلامي، مفتيان اعظم، علماي برجسته، نخبگان و روساي دانشگاه هاي معروف جهان اسلام تشکيل مي‌دهند.

همچنين در کنفرانس امسال 12 کميسيون شامل اتحاديه علماي مقاومت، بانوان اسلام، مساعي حميده، بررسي کنوني شرايط جهاني اسلام (يک و دو)، بازرگانان تقريبي، دانشگاهيان و فرهنگيان، نخبگان، جوانان، دانشجويان، علل بحران ها و راه هاي برون رفت با تشکيل جلساتي به بررسي مسائل مربوطه مي‌پردازند.

همچنين ديروز و در نخستين روز اين مراسم،شماري از علماي كشور هاي مختلف اسلامي‌نقطه نظرات خود را درباره وحدت كشورهاي اسلامي‌بيان كردند.


نوشته شده در   دوشنبه 7 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode