ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394     |     کد : 97210

قدرت اگر نقد نشود به سوي استبداد مي‌رود

كساني بايد به مجلس بروند كه منافع ملي را به منافع شخصي و جناحي نفروشند...

رئيس جمهوري در مراسم 16 آذر:
قدرت اگر نقد نشود به سوي استبداد مي‌رود
كساني بايد به مجلس بروند كه منافع ملي را به منافع شخصي و جناحي نفروشند


رييس جمهوري ديروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که با حضور تشکل‌هاي مختلف دانشجويي و دانشجويان، استادان، روساي دانشگاه‌ها و جمعي از مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، گفت: همه بايد مورد سئوال قرار بگيرند و هيچ فردي خود را مستثني از سئوال ملت ندانسته و همه مسئولان بايد به پاسخگويي در برابر مردم افتخار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني با قدرداني از همه دانشجوياني که از سوي تشکل هاي دانشجويي آزادانه و شجاعانه در انتقاد يا دفاع از دولت سخن گفتند، اظهارداشت: از مهمترين جاهايي که قدرت بايد در آن نقد شود، دانشگاه است و اساسا اگر قدرت در هر کشوري مورد انتقاد و سئوال قرار نگيرد، به انحراف و استبداد کشيده خواهد شد.

رييس‌ جمهوري با بيان اينکه تمام مسئولان کشور، مستقيم يا غيرمستقيم افتخار دارند که منتخب ملت باشند، گفت: هيچ مقامي در جمهوري اسلامي وجود ندارد که توسط مردم انتخاب نشود و اينکه گفته مي‌شود در جمهوري اسلامي دو نوع مقام انتصابي و انتخابي داريم، توهين است. دکتر روحاني گفت : " نگاه دانشجو و دانشگاه بايد هميشه منتقدانه و منصفانه باشد" . ما بايد در نقد هم، اعتدال را رعايت کنيم و اين نکته را مورد توجه قرار دهيم که افراط در انتقاد يا حمايت، گمراه کننده است. رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه بايد فرصت‌هاي بيشتري براي نقد و انتقاد وجود داشته باشد، تا بتوانيم اشتباهات و کاستي‌هاي خود را برطرف و جبران کنيم، افزود: مصون از خطا نيستيم اما تلاش ما در مسير خدمت به مردم و برداشتن گام‌هايي براي موفقيت کشور است.

رييس جمهوري با بيان اينکه هرگاه مردم در صحنه حضور داشتند، موفق و پيروز بوده‌ايم، گفت: مردم در انتخابات سال 92 موضوع هسته‌اي را به بحث گذاشته‌اند و اگر آثار تحريم و راه‌حل مسأله مورد بررسي و بحث مردم قرار نمي‌گرفت به اين پيشرفت‌ها در موضوع هسته‌اي دست پيدا نمي‌کرديم.

رييس‌ جمهوري با بيان اينکه ما بايد در مفاهيم اصولي مانند عدالت ، حاکميت ملي ، مبارزه با استعمار، منافع ملي و جايگاه و رسالت دانشگاه ها به اجماع و وحدت نظر برسيم، گفت: اين اجماع به ما کمک خواهد کرد و بايد اساتيد و دانشجويان بتوانند اين اجماع را بوجود آورند. دکتر روحاني ادامه داد: اين درست است که ما بايد در برابر ديگران بايستيم و مشکلات کشور را با امکانات داخلي بسازيم، اما آيا معناي آن اين است که نبايد با دنيا سخن بگوييم و مشکلات خود را تا سرحد جنگ با ديگران به پيش ببريم؟ ما در برابر هر توطئه احتمالي مي‌ايستيم و پيروزيم اما جنگ و درگيري بايد آخرين راه حل باشد.

رييس‌ جمهوري با بيان اينکه برخي مدعي هستند دولت يازدهم فقط دولت منطق، لبخند و مذاکره در دنيا بوده، اما در زمينه تقويت بنيه دفاعي کشور تلاش کمتري کرده است ، اظهار داشت: اقداماتي که اين دولت طي دو سال گذشته براي تقويت و گسترش بنيه دفاعي کشور انجام داده معادل 10 سال قبل از آن بوده است و اين چنين نيست که در جريان مذاکرات از تقويت بنيه دفاعي غافل بوده ايم ، چرا که حفظ آمادگي کامل، ضروري است.

دکتر روحاني اضافه کرد: اگر آمادگي دفاعي‌مان صد در صد نباشد جنگ بر ما تحميل خواهد شد؛ لذا همزمان با پيروزي در برجام، مهمترين موشک راهبردي خود را نيز آزمايش کرديم. رييس‌ جمهوري با اشاره به اظهارات يکي از دانشجويان درباره وضعيت اقتصادي کشور گفت: يکي از دلايلي که توانستيم در مذاکرات هسته‌اي توفيق يابيم، ايجاد ثبات و آرامش در بازار و داخل کشور بود.

دکتر روحاني با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه 45 درصد در آغاز فعاليت دولت يازدهم، خاطر نشان کرد: امروز در شرايطي هستيم که اين تورم در حال تک رقمي شدن است. يعني 36 واحد درصد در طول 2 سال گذشته تورم نقطه به نقطه را کاهش داده‌ايم . رييس‌ جمهوري با تأکيد بر اينکه معيار ارزيابي در تمامي عرصه‌ها به ويژه در عرصه اقتصادي، شاخص‌هاي آماري است، گفت: انتخابات و رقابت جناح‌هاي مختلف براي اين است که شاخص‌ها تغيير کرده و بهبود يابد و چنانچه امروز اعتماد مردم به دولت نسبت به سال 92 در حال افزايش نباشد، بي‌ترديد پيشرفت و توفيقي به دست نياورده ايم و در چنين صورتي فايده و تفاوتي نمي‌کند که کدام جناح و فرد حاکم باشد.

دکتر روحاني با بيان اينکه فضاي دانشگاه سال 94 نسبت به سال 92 بسيار متفاوت شده است ، اظهار داشت: البته ممکن است، هنوز مشکلاتي وجود داشته باشد که آن را نمي‌پسندم و بايد به سمت رسيدن به فضاي مطلوب تلاش خود را ادامه دهيم، اما از شما دانشجويان مي‌پرسم، آيا در سال 91 و 92 هم به اين راحتي مي‌توانستيد براي بزرگداشت 16 آذر اجتماع داشته باشيد؟

رييس‌ جمهوري اضافه کرد: زماني بود که کسي جرأت نمي‌کرد از جنبش دانشجويي سخن بگويد و از بيان اين کلمه مي‌ترسيد.

دکتر روحاني با تأکيد بر اينکه "دانشگاه نيازمند فضاي امن و نه فضاي امنيتي است" ، گفت: معيار اقتدار نظام سرمايه اجتماعي است و به شما اطمينان مي‌دهم که راه دولت يازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو و وزارت علوم تغيير نکرده است.

رييس‌ جمهوري در ادامه با بيان اينکه رشد اقتصادي سال 91 منفي 6.8 بود و در عمق رکود قرار داشتيم، اظهار داشت: در سال 92 اين رقم اقتصادي را به منفي 1.9 رسانده و در سال 93 رشد اقتصادي‌مان به مثبت 3 ارتقاء يافت.

دکتر روحاني تلاش دولت را استقلال دانشگاه ها دانست و گفت: همه تلاش ما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين است که در اين شورا صرفاً به مسايل مربوط به سياستگذاري کلان پرداخته شود و امور اجرايي به خود دانشگاه‌ها برگردانده شود. دکتر روحاني بر مؤلفه آزادي دانشگاه‌ها هم تأکيد کرد و گفت: اگر دانشگاه در علم، پژوهش و بيان آزاد نباشد نمي‌توانيم به اهداف خود در مباحث سرمايه انساني و توسعه علمي و فرهنگي دست يابيم.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه، امروز در شرايط بعد از برجام و تحول اقتصادي و تعامل با دنيا قرار داريم، اظهار داشت: دانشگاه‌ها بايد از اين فرصت براي تعامل علمي با جهان استفاده کنند تا از يکسو بتوانند از دانش ديگران استفاده کرده و از سوي ديگر ، ديگر کشورها و دانشگاه ها نيز بتوانند از دستاوردهاي علمي آنها بهره‌مند شوند.

رييس‌ جمهوري در ادامه حضور فعال در فضاي انتخابات را مورد تأکيد قرار داد و گفت: اين که مجلس آينده چگونه بايد باشد، بسيار موضوع مهمي است اما در انتخابات دولت به جناح ها توجه نمي کند بلکه به مجلسي توانمند براي دفاع از منافع ملت مي انديشد . بايد کساني در مجلس حضور يابند که منافع شخصي و جناحي خود را بر منافع ملي ترجيح نداده و دلسوز مردم باشند.

دکتر روحاني تصريح کرد: همه بايد تلاش کنيم حماسه سال 92 را در سال 94 نيز تکرار کنيم و بتوانيم مجلسي توانمندتر و قدرتمندتر داشته باشيم. رييس‌ جمهوري با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان در خصوص شوراي نگهبان اظهار داشت: نظر من نسبت به شوراي نگهبان همان نظر قانون اساسي است؛ قانون اساسي شوراي نگهبان را ناظر مي‌داند ما هم آن را ناظر مي‌دانيم.

رييس‌ جمهوري در ابتداي سخنان خود نيز با بيان اينکه 16 آذر روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبي، آزاديخواهي و ايستادگي نخبگان ملت و دانشجويان در برابر استعمار و استبداد است و به هيچ مقطع زماني محصور نمي‌شود، گفت: 16 آذر يک روز تاريخي براي دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ايران است. دکتر روحاني با اشاره به ايستادگي و مبارزات دانشجويان و شهادت سه دانشجوي قهرمان پس از کودتاي 28 مرداد در برابر استبداد و استعمار بيگانگان، خاطرنشان کرد: آرمان و راهي که سه دانشجوي شهيد در 16 آذر آغاز کردند در 22 بهمن 57 به نتيجه رسيد.

رييس‌ جمهوري که اظهاراتش با شعارهاي "روحاني ، روحاني حمايتت مي کنيم همراه بود" ، گفت: با درود بر شهيدان دانشگاه و بزرگاني چون بهشتي‌ها ، مطهري‌ها، مفتح‌ها، شريعتي‌ها و بازرگان‌ها که معلم ايستادگي در برابر استعمار بودند، دانشگاه، دانشجو، علم، فناوري و تحقيق، افتخاري براي فرهنگ اين سرزمين و ملت بزرگ ايران است .

*سخنان رئيس دانشگاه

دکترمحمود فتوحي رئيس دانشگاه صنعتي شريف هم در اين مراسم با اعلام اين که با ميزان بودجه تخصيص يافته به دانشگاه ها پيشرفت علمي محقق نخواهد شد گفت: سرانه هر دانشجو در کشور به نسبت درآمد ملي يک دهم کشورهاي پيشرفته است.

وي شکوفايي علمي دانشگاه ها را مستلزم استقلال علمي و عملياتي دانشگاه ها دانست و افزود: ضروري است که موانع قانوني و حقوقي را در مسير نوآوري از دانشگاه ها سلب کرده از پيش روي آنان برداشته شود و جا دارد از اقدامات انجام شده در زمينه اعطاي اختيارات به هيأت امناي دانشگاه ها قدرداني کنيم. فتوحي تاکيد کرد: پيشرفت علمي کشور با تخصيص کمتر از نيم درصد از درآمد خالص ملي به پژوهش تحقق پذير نيست و اين درصد در کشورهاي پيشرفته 5برابر است در حالي که نسبت دانشجويان آنها به کل جمعيت، نصف ما است. سرانه هر دانشجو در کشور به نسبت درآمد ملي يک دهم کشورهاي پيشرفته است .

وي اظهار داشت: اين ميزان تنگناي شديد و نامتناسب مالي پيامدهاي تلخي در فعاليت هاي دانشگاهي در پي دارد که از جمله آنها شرايط سخت زندگي دانشجويي است. عدم توجه به کار علمي و کاهش نشاط، اميد و آينده سازنده در کشور در زندگي سخت دانشجويي تاثير گذاشته و باعث شده است که بيگانگان دست طمع به سوي دانش آموختگان و فرهيختگان ما دراز کنند.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينکه شکوفايي استعداد علمي کشور با گسترش کمي و بدون عمق آموزش و دانش حاصل نمي شود، تصريح کرد: اين گونه گسترش و افزايش دانشجويي تنها سرابي از پيشرفت را پديد مي آورد .


نوشته شده در   سه شنبه 17 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode