ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 آذر 1394     |     کد : 96698

آمريكايي ها حق ندارند از تجزيه عراق صحبت كنند

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌صبح ديروز ‌در ديدار فواد معصوم رئيس جمهوري عراق و هيأت همراه، عمق روابط دو کشور و دو ملت‌ايران و عراق را ريشه‌دار و تاريخي و فراتراز روابط کشورهاي همسايه و در يک منطقه دانستند...



حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌صبح ديروز ‌در ديدار فواد معصوم رئيس جمهوري عراق و هيأت همراه، عمق روابط دو کشور و دو ملت‌ايران و عراق را ريشه‌دار و تاريخي و فراتراز روابط کشورهاي همسايه و در يک منطقه دانستند و با تأکيد بر لزوم صيانت از وحدت ملي در عراق گفتند: ملت عراق، ملتي بزرگ و صاحب تاريخ کهني است که از ظرفيت بسيار مهم جوانان قدرتمند و هوشيار برخوردار است و بايد از‌اين ظرفيت در جهت رساندن عراق به جايگاه شايسته خود استفاده شود. ايشان با اشاره به ارتباط برادرانه، صميمي‌و محبت آميز دو ملت‌ايران و عراق با وجود هشت سال جنگ تحميلي از سوي صدام با تحريک بيگانگان، آن را پديده‌اي عجيب خواندند و افزودند: راهپيمايي مراسم روز اربعين يک نمونه از‌اين ارتباط دوستانه است ،به گونه‌اي که مردم عراق در پذيرايي از زائران‌ايراني، از انفاق و محبت و ارادت چيزي کم نمي‌گذارند.

رهبرانقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: مسئولان دو کشورايران وعراق بايد از‌اين فضا و فرصت براي منافع دو کشور بيشترين استفاده را بکنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اظهار خرسندي از پيشروي‌هاي اخيردر عراق و غلبه نسبتاً خوب برفتنه داعش، بر لزوم مراقبت از وحدت کنوني درعراق تأکيد کردند و افزودند: در ساختار تشکيلاتي حکومت عراق، رئيس جمهور از جايگاه خاصي برخوردار است و مي‌تواند در کم کردن اختلافات و افزايش وحدت، نقش آفريني مؤثري کند.

ايشان با اشاره به تلاش برخي طرف‌هاي خارجي براي‌ايجاد اختلاف درعراق، خاطرنشان کردند: مردم عراق اعم از شيعه و سني و کرد و عرب، قرن‌ها است که بدون هيچ مشکلي در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند، اما متأسفانه برخي کشورهاي منطقه و همچنين بيگانگان به‌دنبال بزرگنمايي اختلاف‌ها هستند که بايد درمقابل آن‌ايستاد وازهرگونه بهانه‌اي که زمينه ساز بروز اختلافات مي‌شود، پرهيز کرد. رهبرانقلاب اسلامي، بروز اختلافات و کشيده شدن آن به صحنه عمومي‌عراق را زمينه ساز اظهارات مداخله جويانه بيگانگان دانستند و گفتند: نبايد فضا به گونه‌اي شود که امريکايي‌ها به خود جرأت دهند تا به‌صورت علني صحبت از تجزيه عراق بکنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: چرا بايد کشوري همچون عراق که کشوري بزرگ، ثروتمند و صاحب تاريخ هزار ساله است، تجزيه و به مناطق کوچکتر تقسيم شود، تا همواره در معرض اختلاف و نزاع قرار گيرد؟

ايشان افزودند: قطعاً مسئولان عراقي، روابط خارجي با کشورهاي ديگرازجمله امريکا را براساس مصالح و منافع مردم‌اين کشور تنظيم خواهند کرد ،اما نبايد به امريکايي‌ها اجازه داد که عراق را همچون ملک شخصي خود تصور کنند و هر صحبتي را بيان و هراقدامي‌را انجام دهند.

رهبرانقلاب با تأکيد بر‌اين‌ که عراق امروز به واسطه ملت بزرگ خود و همچنين جوانان توانمند و هوشيار، با عراق گذشته کاملاً متفاوت است، گفتند: جوانان عراق اکنون بيدار شده‌اند و به قدرت و توانايي خود پي برده‌اند و چنين جواناني قطعاً زير بار سلطه امريکا نخواهند رفت. حضرت آيت الله خامنه‌اي، نيروهاي داوطلب مردمي‌عراق در جنگ با داعش را مظهر بارزِ بيداري و قدرت جوانان عراقي خواندند و تأکيد کردند: بايد از ظرفيت و توانايي‌هاي جوانان عراق براي رساندن‌اين کشور به جايگاه شايسته خود بيش از پيش استفاده شود. ايشان با تأکيد برآمادگي همه جانبه جمهوري اسلامي‌ايران براي انتقال تجربيات و توانايي‌هاي علمي، فناوري، دفاعي و خدماتي خود به عراق، افزودند: بايد تلاش شود تا سطح همکاري‌هاي اقتصادي دو کشورارتقاء بيشتري يابد.

در‌اين ديدار که آقاي جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري هم حضور داشت، رئيس جمهوري عراق هم با ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبرانقلاب اسلامي، به جايگاه و نفوذ کلام حضرت آيت الله خامنه‌اي در ميان مردم و مسئولان عراق به عنوان يک مجتهد و مرجع تقليد بزرگ، اشاره کرد و گفت: توصيه‌هاي جناب عالي درباره حفظ وحدت و پرهيز از اختلاف درعراق، قطعاً تأثيرگذار خواهد بود. وي از کمک‌هاي ‌ايران به‌ويژه در شرايط بسيار سخت حمله داعش تشکر و قدرداني کرد و با اشاره به مشترکات تاريخي، ديني و فرهنگي دو ملت‌ايران و عراق، گفت: ما خواستار گسترش بيش از پيش روابط دو کشور و استفاده از تجربيات و توانايي‌هاي‌ايران در زمينه‌هاي مختلف هستيم.

فواد معصوم وضع عمومي‌عراق و انسجام و هماهنگي دروني را نسبت به گذشته بهتر ارزيابي کرد و افزود: در مقابله با داعش نيز توفيقات زيادي به‌دست آمده و هماهنگي ارتش، نيروهاي داوطلب و پيشمرگان کرد زمينه ساز ضربات سنگيني به داعش شده است.

ديدار نخست‌ وزير الجزاير با رهبر انقلاب

حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين پيش از ظهر ديروز در ديدار ‌عبدالمالک سلال نخست وزيرالجزاير و هيأت همراه، با اشاره به نزديکي ديدگاه‌هاي سياسي ‌ايران و الجزاير در بسياري از مسائل منطقه‌اي و بين المللي گفتند: علاوه بر نزديکي ديدگاه‌هاي سياسي، همواره ملت‌ايران ديدگاه مثبتي به کشور و مردم الجزاير داشته است و‌اين موضوع هم به دليل مجاهدت‌هاي مردم الجزاير بر ضد استعمار در دوران انقلاب الجزاير است.

ايشان ارتباط معنوي و قلبي ميان ملت‌ها را زمينه بسيارمناسبي براي گسترش همکاري‌ها به ويژه درعرصه اقتصادي دانستند و افزودند: سطح همکاري‌هاي‌ايران و الجزاير بسيار پايين است و اميدواريم با‌اين سفر و با تشکيل کميسيون مشترک، درآينده نزديک وهمچنين با سفرآقاي جهانگيري به الجزاير، روابط اقتصادي دو کشور گسترش روز افزون بيابد.

رهبرانقلاب اسلامي‌با اشاره به سخنان نخست وزيرالجزاير درباره پديده داعش و لزوم مقابله جدي کشورهاي منطقه با تروريست‌هايي که چهره اسلام را تخريب کرده‌اند، گفتند: موضوع داعش و تروريست‌هايي که با نام اسلام در سراسر منطقه پراکنده شده‌اند، يک موضوع عادي و طبيعي نيست بلکه‌اين تروريست‌ها به وجود آورده شده‌اند و مورد حمايت هستند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اظهار تأسف از حمايت برخي کشورهاي اسلامي‌منطقه از تروريست‌هاي داعش و همچنين با اشاره به حمايت امريکا و دشمنان اسلام از‌اين تروريست‌ها تأکيد کردند: کشورهاي اسلامي‌که دلسوز هستند و با يکديگر تفاهم بيشتري دارند، مي‌توانند با گفتگو و همکاري، به راه حل عملي براي مقابله با تروريست‌ها برسند. ايشان با يادآوري جبهه مقاومت متشکل ازالجزاير،‌ايران، سوريه و چند کشور ديگر که در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي‌تشکيل شده بود، افزودند: برخي کشورهايي که دنباله رو امريکا هستند، مانع از ادامه فعاليت آن مجموعه شدند، اما به نظر مي‌رسد اکنون زمينه تشکيل چنين مجموعه‌اي متشکل از کشورهاي اسلامي‌که داراي ديدگاه‌هاي مشترک هستند، وجود دارد.

رهبرانقلاب اسلامي‌خاطرنشان کردند: اگرچنين مجموعه‌اي تشکيل شود،‌اين کشورهاي اسلامي‌مي‌توانند در مسائل مهم دنياي اسلام تأثيرگذار باشند و براي مشکلات منطقه و با مبارزه با تروريست‌ها، اقدامات عملي انجام دهند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در پايان اظهار اميدواري کردند آقاي بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير هرچه زودتر سلامتي خود را باز يابد.

نخست وزير الجزايرهم دراين ديدار، نشست کشورهاي صادر کننده گاز در تهران را موفق خواند و با اشاره به گفتگوهاي خود با مقامات کشورمان، گفت: ديدگاه‌هاي‌ايران و الجزاير در مسائل سياسي به‌ويژه موضوع مبارزه با داعش و تروريست‌ها در منطقه بسيار به يکديگر نزديک است و اميدواريم با توجه به مذاکرات تهران، سطح روابط اقتصادي نيز از شرايط کنوني خارج شود و به سطح قابل قبولي برسد.

ديداررئيس‌جمهوري بوليوي

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي عصرديروز در ديدار آقاي «اوو مورالس» رئيس‌جمهوري بوليوي با تجليل از ايستادگي جذاب و قهرمانانه بوليوي و برخي ديگر از کشورهاي امريکاي لاتين در مقابل زورگويي‌هاي جبهه استکبار، سياست خطرناک امريکا در دنيا و منطقه امريکاي جنوبي را تغيير هويت جوانان خواندند و تأکيد کردند: بايد با تقويت اراده‌ها و افزايش ارتباطات و همکاري‌ها، در مقابل اين سياست سلطه‌جويانه ايستادگي کرد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي ايستادگي در مقابل افزون‌خواهي‌هاي امريکاي مستکبر را امتيازي مهم و حتي با اهميت‌ترازملي شدن صنعت نفت براي بوليوي و آقاي مورالس برشمردند و گفتند: ايران اولين کشوري در دنيا بود که با نهضت مردمي و مستقل امام خميني(ره) به‌طور کامل از سيطره امريکا بيرون آمد و در مقابل معارضه‌هاي دو امپراتوري شرق و غرب و انواع فشارهاي نظامي، امنيتي و اقتصادي آنان ايستادگي کرد. رهبرانقلاب تأکيد کردند: برهمين مبنا، جمهوري اسلامي ايران از هر کس درهرجاي دنيا که در مقابل زورگويي و سلطه ايستادگي کند، حمايت مي‌کند. ايشان با اشاره به امکانات و استعدادهاي فراوان بوليوي خاطرنشان کردند: اين ظرفيت‌ها و همچنين روابط بين دو کشور و زمينه‌هاي متعدد همکاري مي‌تواند در خدمت منافع ملت‌ها و ايستادگي در مقابل زورگويان قرار بگيرد. حضرت آيت الله خامنه‌اي پيشرفت‌هاي اقتصادي بوليوي با هدف تأمين استقلال سياسي و استقلال اقتصادي را لازم و ارزشمند دانستند و گفتند: علاوه بر پيشرفت‌هاي سخت‌افزاري بايد به پيشرفت‌هاي نرم‌افزاري نيز توجه کرد.

رهبر انقلاب، سياست امريکا در دنيا و همچنين در منطقه امريکاي لاتين را تغييرهويت بوميان و جوانان با استفاده از شيوه‌هاي جديد ارتباطي خواندند و خاطرنشان کردند: اگر امريکايي‌ها در اين سياست خود موفق شوند و بتوانند فکر جوانان را به «فکر امريکايي» تبديل کنند، آنگاه بدون نياز به کودتاي نظامي و اقدامات سخت، بر کشورها مسلط خواهند شد. ايشان، تقويت هويت بومي و شناساندن ارزش‌ها به جوانان را راه مقابله با اين سياست امريکا برشمردند و تأکيد کردند: با تکيه به خداوند متعال و با تقويت اراده‌ها مي‌توان در اين نبرد پيروز شد. در اين ديدار، آقاي «اوو مورالس» رئيس‌ جمهوري بوليوي نيز با اظهار خرسندي از ديداررهبرانقلاب اسلامي، گفت: ما جنابعالي را پدر و راهنماي همه انقلاب‌هاي مستقل و به‌ويژه انقلاب‌هاي منطقه آمريکاي لاتين مي‌دانيم و از سخنان ارزنده، الهام بخش و اميدآفرين شما درس‌هاي فراواني آموخته‌ايم.

آقاي مورالس دخالت‌هاي آمريکا را مشکل‌ساز خواند و گفت: در ابتداي پذيرش مسئوليتم در پاسخ به هشدار آمريکايي‌ها در خصوص رابطه با ايران، تأکيد کردم که ما کشوري مستقل هستيم و براي ارتباط با ديگران از کسي اجازه نمي گيريم. رئيس‌ جمهوري بوليوي با تاکيد بر اين‌که به آمريکايي‌ها باج نداده و نخواهيم داد، افزود: با ملي کردن صنعت نفت بوليوي، استقلال و حاکميت خود را تثبيت کرديم و به سال‌ها تجاوز غرب پايان داديم. آقاي مورالس حجم پيشرفت‌ها و خدمات در دوران استقلال بوليوي را چندين برابر دوران وابستگي به غرب دانست و با تأکيد بر ضرورت دستيابي به استقلال اقتصادي در سايه استقلال سياسي، گفت: امروز توليد ناخالص ملي بوليوي به بيش از 36 ميليارد دلار افزايش يافته که در مقايسه با دوران وابستگي، اين ميزان چهار برابر شده است. رئيس‌ جمهوري بوليوي به تجربيات و توانمندي هاي فراوان ايران در بخش‌هاي گوناگون علمي و فناوري اشاره کرد و افزود: ايران و بوليوي دو متحد تاريخي، فرهنگي و مردمي هستند و اميدوارم روابط دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف گسترش يابد. آقاي مورالس گفت: بوليوي همواره مواضع جمهوري اسلامي را ستايش مي‌کند و اطمينان داريم که ايران با ثبات به راه خود ادامه خواهد داد. رئيس‌ جمهوري بوليوي افزود: بوليوي نيز در سايه گسترش همکاري‌ها و روابط با کشورهاي انقلابي و مقاوم مانند ايران، داراي اقتدار، استقامت و ثبات است.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode