ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 آبان 1394     |     کد : 96164

رئيس جمهوري: منشور شهروندي را به اجرا مي‌گذارم

در گفتگو با شبكه «فرانس دو» و «راديو يك اروپا»...

در گفتگو با شبكه «فرانس دو» و «راديو يك اروپا»
رئيس جمهوري: منشور شهروندي را به اجرا مي‌گذارم
تمامي شهروندان بايد از حقوق مساوي برخوردار باشند



حجت الاسلام والمسلمين دکترحسن روحاني در گفتگو با شبکه "فرانس 2 و يوروپ 1" ، گفت : ايران از مدت‌ها پيش به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي‌ملحق شده است‌. ما در چارچوب اين پيمان، با آژانس بين المللي انرژي اتمي‌همکاري کرده ايم و گزارش آژانس به روشني نشان مي‌دهد که ايران همکاري خوبي با آژانس داشته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، افزود : ايران امروز بيش از هر زمان ديگري مصمم به عمل به تعهداتش در چارچوب توافق هسته اي است؛ البته اين مشروط به پايبندي گروه 1+5 به تعهداتشان است. روحاني گفت : ايران هرگز در جستجوي دستيابي به سلاح هسته اي نبوده است و نيست. ايران همواره خواستار استفاده صلح آميز از انرژي اتمي‌است و نتيجه بازرسي‌ها ثابت کرده که ايران هرگز از مسير صلح‌آميز خودش منحرف نشده است.

رئيس جمهوري در پاسخ به اين سئوال که آيا شما مي‌توانيد به روشني بگوييد که ايران، هرگز در آينده قصد دستيابي به بمب اتمي‌ندارد؟ گفت : شما بي شک شنيده ايد که رهبر معظم ايران عليه ساخت و در اختيار داشتن سلاح‌هاي اتمي‌و استفاده از آن فتوا صادر کرده اند و اين بدان معناست که در دکترين دفاعي ايران سلاح هسته اي درگذشته،حال وآينده، هيچ جايي نداشته و ندارد، درنتيجه مي‌توان گفت که ايران هرگز به دستيابي به سلاح هسته اي فکر نکرده است و در آينده هم همين گونه خواهد بود. رئيس جمهوري در ادامه، گسترش روابط ميان ايران و فرانسه را به نفع دو کشور دانست و ابراز اميدواري کرد سفرش به اين کشور، اقدامي‌براي منافع دو کشور باشد‌.

فقط مردم سوريه بايد تصميم بگيرند

رئيس جمهوري در ادامه برضرورت بازگرداندن امنيت به سوريه ، برگزاري انتخابات و نقش مستقيم ملت اين کشور در تعيين سرنوشت کشورشان تاکيد کردودر باره علل حمايت ايران از بشار اسد ،گفت: مساله شخص نيست. مساله ملت ،امنيت و ثبات سوريه است. مساله آوارگان و مسائل بشردوستانه و بحث تروريسم مطرح است. مسائل واقعي اين‌ها هستند. من فکر مي‌کنم که چنين سئوالاتي ما را از سئوالات واقعي منحرف مي‌کنند. ما همگي بايد براي مبارزه با تروريسم، بازگرداندن امنيت و ثبات تلاش کنيم. تصميم گيري در‌باره اين مسائل بر عهده مردم سوريه است.

روحاني در پاسخ به اين سئوال که از نظر فرانسه و بخش بزرگي از غرب، بشار اسد به دليل بمباران ملتش وغير نظاميان نمي‌تواند به طور موثر با تروريسم مبارزه کند ونظر شما در اين باره چيست؟گفت: آيا بدون استقرار يک دولت مرکزي قوي در دمشق مي‌توان با تروريسم مبارزه کرد؟ کدام کشور را مي‌شناسيد که توانسته باشد بدون يک قدرت مرکزي قدرتمند با تروريسم نبرد کند؟ دولت سوريه براي نبرد با تروريسم بايد قدرتمند باشد.

مجري برنامه در ادامه پرسيد : سوريه بايد قدرتمند شود يا بشار اسد؟ که رئيس جمهوري پاسخ داد : قبل از هر چيز در سوريه بايد با تروريسم مبارزه کنيم. بايد تروريست‌ها را از سوريه بيرون کرد. اين نخستيتن اولويت ماست. ما بايد به گونه اي عمل کنيم که اين سئوال تغيير کند. مساله شخص" آ" يا "ب" نيست، مساله يک شخص نيست. بايد اين روحيه را تغيير داد. بايد به امنيت بازگشت. مردم بايد به خانه‌هايشان بازگردند و سپس اين مردم سوريه هستند که بايد دولتشان را انتخاب کنند.

مجري پرسيد: "اولاند" رئيس جمهوري فرانسه و اروپا نمي‌خواهند که اسد در انتخابات سوريه شرکت کند. از نظر شما وي يک نامزد قابل قبول است؟

روحاني گفت: ما حق نداريم در آينده کشور‌هاي ديگر دخالت و نامزدهاي انتخاباتي را انتخاب کنيم. همه چيز به مردم سوريه ربط دارد. ما فقط بايد به مردم سوريه کمک کنيم. ما بايد به گفتگو ميان سوري‌ها کمک کنيم. اين اقدامي‌است که بايد در آن مشارکت کنيم. مجري گفت: شما مي‌گوييد که بايد به مبارزه با تروريسم کمک کنيم. اما ايراني‌ها در سوريه حضور گسترده اي دارند، مشاوران ايراني و شايد نظاميان ايراني از بشار اسد حمايت مي‌کنند، نيروهاي روسيه هم بمباران مي‌کنند، اما نيروهاي داعش عقب نشيني نمي‌کنند. آيا واقعا با گروه دولت اسلامي‌مبارزه مي‌شود يا با ساير شورشياني که با رژيم مبارزه مي‌کنند؟

روحاني گفت: ما با تروريسم مبارزه مي‌کنيم. ما قصد داريم با تروريسم مبارزه کنيم. نه فقط ما، بلکه دولت سوريه هم در حال مبارزه با تروريسم است.

رئيس جمهوري در باره اين که تروريست‌ها چه گروه‌هايي هستند‌، گفت: تروريسم که مشخص است. همه در باره داعش هم عقيده هستند. داعش يک گروه تروريستي است. القاعده و تمامي‌شاخه‌هاي آن در سوريه از جمله جبهه النصره و احرار الشام تروريست هستند. در زمينه مشخص کردن تروريسم اختلاف نظري وجود ندارد. ما با هرگونه تروريسم مخالف هستيم. در اين زمينه مشکلي وجود ندارد. تروريست‌هاي زيادي هستند که سوري نيستند.

تنها راه حل مساله فلسطين

رئيس جمهوري در بخش ديگري از اين گفتگو، يگانه راه حل بحران سرزمين‌هاي اشغالي را بازگشت تمامي‌فلسطيني‌ها و برگزاري انتخاباتي آزاد دانست.

مجري پرسيد: رئيس جمهوري سابق ايران در همين مکان در مصاحبه اي به ما گفت، اسرائيل جايي در نقشه خاورميانه ندارد. اکنون ما همان سئوال را از شما مي‌پرسيم، آيا امروز اسرائيل جايي در نقشه خاورميانه دارد؟

روحاني گفت: نقطه نظر ما در قبال فلسطين روشن است. از نظر ما تمامي‌کساني که فلسطيني هستند و به ساير کشورها پناه برده اند، بايد به کشورشان بازگردند، انتخاباتي زير نظر سازمان ملل برگزار و به راي مردم فلسطين احترام گذاشته شود.

مجري پرسيد: آيا شما خواستار وجود دو کشور هستيد. آيا اين بدان معناست که اگر يک کشور فلسطيني ايجاد شود، شما موجوديت و حاکميت اسرائيل را به رسميت خواهيد شناخت؟ آيا چنين روزي مي‌رسد؟ از نظر ايران در چه شرايطي اين روز فرا مي‌رسد؟

روحاني پاسخ داد: ما از يک کشور حرف مي‌زنيم. کشوري که همه در آن جمع شوند و راي بدهند. چراکه پيش از سال 1948 يک کشور بود. اوضاع پيش از آن سال چگونه بود.

مجري پرسيد: پس شما خواستار شکل گيري يک کشور هستيد و در اين صورت اسرائيلي هم وجود نخواهد داشت. روحاني گفت: ما در اين باره صحبت نکرديم. ما در باره راي ملت صحبت کرديم، تمامي‌يهوديان، مسلمانان و مسيحيان و تمامي‌کساني که به اين سرزمين تعلق دارند و به ساير کشورها پناهنده شده اند، بايد به کشور بازگردند و راي بدهند. روحاني در باره مشروعيت داشتن يا نداشتن اسرائيل تصريح کرد : ما بارها گفته ايم که مشروعيت اسرائيل کنوني را رد کرده ايم. به همين دليل ما هيچ ارتباطي با اين دولت نداريم. تنها راه حل برگزاري يک انتخابات آزاد است. روحاني در باره شعار مرگ بر امريکا در ايران‌، گفت: اخيرا رهبر معظم ايران به اين مساله اشاره کرد ند که اگر ملت ايران مي‌گويند مرگ بر آمريکا، هدفشان ملت آمريکا يا شخص خاصي نيست. ملت ايران مخالف سياست‌هاي آمريکا هستند. شما مي‌دانيد که ملت ايران خاطرات خوشي از اقدامات و عمليات آمريکا در ايران ندارند، در نتيجه در کلامشان با اقدامات مداخله جويانه آمريکا مخالفت مي‌کنند.

مردم بايد به قوانين احترام بگذارند

رئيس جمهوري رعايت حجاب و رعايت قوانين تصويب شده توسط منتخبان ملت در مجلس را ضروري توصيف کردو گفت:ما مسائل مهمتري داريم. هر کس در زندگي خصوصي اش آزاد است و مي‌تواند هر کاري که دوست دارد انجام بدهد. اما ما در ايران قوانيني داريم و ايراني‌ها بايد به اين قوانين احترام بگذارند‌.

وي افزود:در هر کشوري براي حضور زنان و مردان در جامعه و براي مثال در باره نوع پوشش قوانيني وجود دارد. در کشورما بايد به قوانين احترام گذاشته شود، چرا که اين قوانين در مجلس تصويب شده‌اند و منتخبان مردم به قوانين راي داده‌اند. از اين رو مردم بايد به تصميمات نمايندگانشان احترام بگذارند.

روحاني گفت: ممکن است که نظرات ما به طور کامل منطبق با نظرات ساير مسئولان نباشد. من دو سال پيش در انتخابات شرکت کردم، ديگر نامزدها و من نظراتمان را بيان کرديم. ملت ايران با تکيه بر برنامه‌هاي ارائه شده انتخابشان را کردند. من از منشور شهروندي صحبت کردم و اين منشور را به اجرا خواهم گذاشت. من در حال آماده کردن اين طرح هستم. اين منشور در آينده منتشر خواهد شد و با اجراي آن شاهد يک تحول مثبت هستيم‌.در اين منشور تمامي‌شهروندان بايد از حقوق مساوي برخوردار باشند.

مجري پرسيد: ما مي‌دانيم که شما براي تحقق وعده‌هايتان براي احترام به آزادي تلاش‌هايي کرده ايد. شما با اشاره به اين منشور و آزادي بيان در اين باره صحبت کرديد. چرا ايران يک نقاش به نام فرقداني را به سال‌ها حبس محکوم کرد؟ چرا اخيرا برخي از همکاران وي دستگير شده اند و معلوم نيست که کجا هستند؟ شما محافظه کاران و پليس مخفي را سرزنش کرديد. اگر آنها بي گناه باشند، آيا به عنوان رئيس جمهوري مي‌توانيد آنها را آزاد کنيد؟

روحاني پاسخ داد: در ايران رئيس جمهوري بر اساس قانون اساسي وظايف مشخصي دارد. در قانون اساسي، حقوق زيادي براي مردم وجود دارد و مسئوليت من نظارت بر اجراي قوانين بنيادين است و اگر اين قوانين ناکافي باشند، اين مساله را به نهادهاي ذيربط گوشزد خواهم کرد.

لغوتحريم‌ها

روحاني در باره اين که چه کساني در ايران از لغو تحريم‌ها بهره خواهند برد ، گفت :لغو تحريم‌ها عليه ايران، به نفع اتحاديه اروپا و صلح و امنيت در جهان است.

وي افزود :همه از اين تحول و تغييرات سود خواهند برد. ما از همان ابتدا تحريم‌ها را تصميمي‌ناعادلانه عليه ايران مي‌دانستيم. امروز هم اين تصميم را ناعادلانه مي‌دانيم و اميدواريم که لغو آن سريع انجام شود. در پي لغو تحريم‌ها، شرکت‌هاي خصوصي و دولتي داخلي و خارجي براي سرمايه‌گذاري و انتقال فناوري وارد عمل مي‌شوند و مي‌توانند در هدف قراردادن بازارهاي منطقه با يکديگر همکاري کنند. ما از تمامي‌سرمايه گذاران در سراسر جهان دعوت مي‌کنيم که با شرايط بسيار خوبي که در ايران وجود دارد، فعال شوند‌.

روحاني در باره قراردادهايي که در سفرش به فرانسه منعقد مي‌شود‌‌، تصريح کرد‌: پيش از سفر من در زمينه‌هاي حمل و نقل، کشاورزي، صنعت و به ويژه خودرو و همچنين در زمينه از سرگيري پروازها ميان دو کشور مذاکراتي انجام شده است. در جريان سفر من ،توافقنامه‌هايي منعقد خواهيم کرد که مبنايي براي توافقات تجاري خواهند بود.

وي در باره خريد هواپيماهاي اير باس ،گفت: شرکت‌هايي چون ايرباس، بويينگ و ساير شرکت‌هاي بزرگ به ما هواپيما مي‌فروشند وشرکت‌هاي بزرگ و به ويژه ايرباس در ايران حضور دارند و ما ازاين شرکت‌هاي بزرگ به ويژه ايرباس خريد خواهيم کرد.

روحاني در باره اين که ايران و فرانسه مي‌توانند راهبرد آرامش، تفاهم و همکاري صميمانه و پايدار را در پيش بگيرند،اظهار داشت: من با هدف ترسيم نقشه‌اي در زمينه همکاري بلند مدت و ميان مدت تلفني با اولاند گفتگو کرده‌ام. ما در ديداري که در حاشيه مجمع عمومي‌سازمان ملل در نيويورک داشتيم برسر اين موضوع تاکيد کرديم. اکنون متني براي اين سفر آماده شده است که وزراي امور خارجه دو کشور اين متن را امضا خواهند کرد و اين متن مبنايي براي روابط نزديک تر و توسعه روابط ميان ايران و فرانسه در آينده خواهد بود.

گفتگو با شبکه تلويزيوني «راي نيوز» ايتاليا

بر اساس اين گزارش ، رئيس جمهوري در گفتگو با شبکه تلويزيوني "راي نيوز" ايتاليا هم با تاکيد بر اين که تهران از گسترش همکاري‌ها با رم استقبال مي‌کند، گفت: ايتاليا سال‌ها نخستين شريک تجاري ايران در ميان کشورهاي اتحاديه اروپايي بوده و اکنون هم فرصت براي به دست آوردن اين جايگاه مهيا ست.

روحاني با اشاره به مواضع معتدل ايتاليا در قبال ايران، گفت: در تحولات جديد در روابط ميان ايران و اتحاديه اروپا، ايتاليا جزو کشورهاي بسيار بااهميت براي ماست و توسعه روابط تهران - رم به نفع ملت‌هاي دو کشور و ساير کشورهاي اروپايي است‌.

رئيس جمهوري به علاقه مندي و احترام مردم ايران به تاريخ و فرهنگ ايتاليا اشاره و ابراز اميدواري کرد سفرش به رم‌، آغازي براي توسعه بيش از پيش روابط دو کشور باشد.

رئيس جمهوري در باره زمان لغو تحريم‌ها و اثر آن در انتخابات مهم پارلمان و مجلس خبرگان که به زودي برگزار خواهد شد ،‌ گفت: احتمال اين که تا پايان سال 2015 ميلادي به روز اجراي اين توافق برسيم و به طور طبيعي تحريم‌ها برداشته شود، زياد است. البته هنوز کارهاي زيادي بايد انجام گيرد. هر دو طرف مشغول فعاليت هستند تا زمينه را براي روز اجرا آماده کنند و من فکر مي‌کنم تا پايان امسال اين کار شدني است، اگر تمامي‌برنامه ريزي‌هايي که شده به خوبي اجرايي و عملياتي شود.

روحاني در پاسخ به سئوالي درباره سوريه و اين که از نظر ايران آينده سوريه بدون اسد متصور است، گفت: آنچه که براي ما در بحث سوريه مهم است، مساله مبارزه با تروريسم و گروه تروريستي داعش است و اين که ضرورت دارد تمامي‌کشورها در اين مبارزه سهيم شوند. بازگشت ثبات و امنيت به سوريه و بازگشت امن آوارگان هم از اولويت‌ها ست.

روحاني درباره آزادي مطبوعات در ايران، گفت‌: امروز رسانه‌ها و مطبوعات آزادانه از دولت و رئيس جمهوري انتقاد مي‌کنند، در حالي که قبلا چنين فضايي نبود،بنابراين گام‌هاي مهمي‌برداشته شده اما در عين حال در برخي از زمينه‌ها فقط قوه مجريه قادر نيست که مسائل را حل و فصل کند. نوعي هماهنگي ميان قواي مجريه و قضائيه لازم است و گاهي هماهنگي ميان سه قوه مورد نياز است.اميدوارم در آن مواردي که نياز است بتوانيم هماهنگي لازم را در فرصت‌هاي آينده به وجود بياوريم. روحاني با اشاره به اين که ما به تمامي‌يهوديان در سراسر جهان و کتاب مقدسشان احترام مي‌گذاريم، گفت: دين يهود و يهوديان از مساله سياست‌هاي صهيونيسم جداست. صهيونيسم يک موضوع است و يهود موضوع ديگري است. بسياري از يهوديان دنيا هم از صهيونيست‌ها متنفر هستند و حتي در آمريکا برخي از يهوديان هستند که عليه صهيونيست‌ها تظاهرات مي‌کنند. ما با سياست‌هايي که رژيم صهيونيستي در منطقه ما اعمال مي‌کند، کشتار فلسطيني‌ها و کشتار بي رحمانه کودکان کاملا مخالفيم. مردم ما اين سياست‌هاي رژيم صهيونيستي را کاملا محکوم مي‌کنند و به حمايت‌هاي يکجانبه آمريکا از رژيم صهيونيستي هم اعتراض دارند.

رئيس جمهوري تاکيد کرد: بنابر اين فکر مي‌کنم اين دو با هم منافات ندارد که سياست‌هاي رژيم صهيونيستي مورد نفرت مردم باشد اما در عين حال يهوديان، دين يهود و کتاب آنان مورد احترام ما باشند. روحاني در باره سفارتخانه‌هاي ايران و آمريکا در دو کشور ، اظهارداشت: به نظر من کليد اين کار دست خود آمريکايي‌ها است. اگر آمريکايي‌ها سياست خودشان را نسبت به انقلاب اسلامي‌و مردم ايران عوض کنند، بابت ظلم‌هايي که به مردم ايران کردند عذرخواهي و تصميم بگيرند که به ملت ايران احترام واقعي بگذارند، آن وقت حتما شرايط عوض خواهد شد.

رئيس جمهوري ادامه داد: به هر حال ما يک تجربه 37 ساله داريم. آمريکا اشتباه‌هاي زيادي را نسبت به مردم و انقلاب اسلامي‌و در دوره جنگ تحميلي مرتکب شده است که مردم ما را بسيار عصباني کرده است؛ بنابراين آمريکايي‌ها اگر روزي تصميم بگيرند که از مسير خودشان برگردند و رفتار عادلانه اي نسبت به مردم ايران داشته باشند، آن روز شرايط مي‌تواند کاملا تغيير کند‌. گفتني است رئيس جمهوري اسلامي‌ايران به دعوت رسمي‌همتايان خود، امروز به ايتاليا و سپس به فرانسه سفر مي‌کند.

روز اجراي توافق و لغو تمامي‌تحريم‌هاي اقتصادي تا پايان سال ميلادي فرا مي‌رسد

رئيس جمهوري همچنين در گفتگويي با "کوريره دلاسرا"؛پرشمارگان ترين روزنامه ايتاليايي هم در‌باره رفتار طرف آمريکايي در روند اجراي توافق هسته اي واين که تا دسامبر کداميک از تحريم‌ها برداشته خواهد شد، اظهارداشت: در اين دوره بايد اتحاديه اروپا، آمريکا و ساير کشورهاي 1+5 اقدامات خودشان را انجام دهند به گونه اي که در روز اجرا تمامي‌تحريم‌هاي اقتصادي، مالي و بانکي رفع شود و ايران هم به تعهداتي که داده است تا آن روز همزمان عمل مي‌کند. ما کارمان را آغاز کرده ايم و کار طرف مقابل هم آغاز شده و به اين ترتيب فکر مي‌کنم تا پايان سال بتوانيم به روز اجرا برسيم.

رئيس جمهوري گفت: قرار همه ما اين است که هيچ تحريم جديدي توسط کشورهاي 1+5 وضع نشود و ما هم به تعهدات خودمان پايبند بمانيم. طبيعي است که هر طرفي تعهداتش را نقض کند، طرف مقابل ملتزم به اجراي آنها نخواهد بود و در اين فرايند، اگر آمريکا يا هر يک از کشورهاي 1+5 به تعهداتشان عمل نکنند ،ما هم ديگر متعهد نخواهيم بود.

روحاني افزود: اما مساله روابط ايران با آمريکا يک مساله بسيار طولاني است خود آمريکايي‌ها هم به دنبال توافق هسته اي، تمامي‌تحريم‌ها را برنمي‌دارند بلکه فقط تحريم‌هايي را برمي‌دارند که در ارتباط با مساله هسته اي است.

رئيس جمهوري در عين حال، تاثيرچگونگي اجراي اين توافق را بر ساختن آينده بسيار مهم دانست و تاکيد کرد: اگر اين توافق به خوبي اجرا شود، زمينه را براي تنش کمتر ميان ايران و آمريکا و تجربه شرايط جديد، مهيا مي‌کند.

روحاني در باره بازداشت چند تن از شهروندان آمريکايي در ايران ، گفت: دستگيري افراد چون دلايلش به قوه قضائيه ارجاع مي‌شود و در نهايت در يک دادگاه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، نمي‌تواند مرتبط با مسائل سياسي باشد. در ايران مانند ساير کشورهاي آزاد و دمکراتيک، راجع به مسائل سياسي اختلاف نظرهايي وجود دارد اما در عين حال ما به حقوق شهروندان و اتباع خارجي که در ايران زندگي مي‌کنند متعهد هستيم.

رئيس جمهوري همچنين درباره اعدام‌ها و اين که آيا اين روش راه کارآمد و موثري براي کاهش جرم و جنايت است، گفت: اصولا بايد اثر واقعي مجازات، بازدارندگي باشد و باعث عبرت ديگران شود تا از جرم فاصله بگيرند. البته تمامي‌مجازات‌ها مورد سئوال است از اعدام گرفته تا زندان تا هر مجازات ديگري مثل جريمه، که چه مقدار مي‌تواند تاثيرگذار باشد؟ اما مجازات‌ها در هر کشوري تابع قوانين جزايي آن کشور است. شما مي‌دانيد در بسياري از کشورها مجازات اعدام وجود دارد و از جمله ايران و در برخي از کشورها هم مجازات اعدام وجود ندارد. درعين حال هر دو اين گروه کشورها هنوز گرفتار بسياري از مشکلات و جرائم هستند.

روحاني در باره آينده روابط ميان ايتاليا و ايران ، تصريح کرد : من خوشحالم که بعد از توافق هسته اي نخستين سفرم به يک کشور اروپايي (ايتاليا) است که با آن داراي روابط خوب بوديم وهستيم. اين روابط در آستانه تحولي تازه است.




نوشته شده در   شنبه 23 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode