ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 آبان 1394     |     کد : 95727

برجام، پيروزي عظيم ملت ايران و الگويي جهاني براي حل مشكلات است

رئيس جمهوري در همايش سفراي ايران در خارج:

رئيس جمهوري در همايش سفراي ايران در خارج:
برجام، پيروزي عظيم ملت ايران و الگويي جهاني براي حل مشكلات است


رئيس جمهوري ، نقش سفرا را به عنوان نمايندگان ملت براي تحقق اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران بسيار تاثيرگذار دانست و تصريح کرد: وزارت خارجه بايد با ادامه عملکرد هوشمندانه خود راه را براي روابط بهتر با جهان ضمن حفظ اصول، بيش از پيش بگشايد و با منطق و استدلال، چهره واقعي جمهوري اسلامي‌ايران را در جهان ارائه کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در همايش سفرا و روساي دفاتر و نمايندگي‌هاي ايران در خارج‌، اظهارداشت: امروز وزارت خارجه تبلور استقلال، منطق و قدرت ملي است و به هر ميزان که کادر وزارت خارجه، ورزيده‌تر و سازماندهي آنان هوشمندانه‌تر باشد و برنامه‌ريزي‌ها بر مبناي اهداف نظام و واقعيت جهان و چگونگي تأثيرگذاري سخن و رفتار ما بر افکار عمومي‌باشد، بهتر مي‌توانيم به اهداف خود دست يابيم.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که عقب نشيني از اصول، راهي در دستگاه ديپلماسي ندارد، گفت: احترام جهان به ديپلمات‌هاي ما، احترام به عظمت ملت ايران است و امروز وزارت خارجه در قلوب ملت ما جايگاه ويژه‌اي دارد. روحاني با اشاره به اين که قدرت سياسي در تعامل سازنده با جهان خود را به رخ جهانيان مي‌کشد، افزود: فقط تعامل برد – برد به نتيجه مي‌رسد، اما بايد در اين تعامل مراقب چارچوب‌ها و اصول خود باشيم و نبايد از اصول و هويت ديني، ملي و عزت خود کوتاه بياييم.

رئيس‌ شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: اگر تعامل سازنده با جهان به خوبي و با حفظ اصول انجام بگيرد، قدرت سياست خارجي تبلور بيشتري پيدا خواهد کرد.

رئيس‌ جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که وقتي دولت يازدهم فعاليت خود را آغاز کرد، نرخ رشد منهاي 8/6 درصد و نرخ تورم بالاي 40 درصد بود، گفت: کاهش تورم، کنترل رکود و بازگشت اقتصاد به نقطه پيش بيني پذير، پيام محکم و موثر دولت به طرف‌هاي مذاکره کننده بود. روحاني افزود: ‌از سوي ديگر به دنيا ثابت کرديم که دوره ايران هراسي به سر آمده است و اين را با ارائه پيشنهاد طرح جهان عاري از خشونت و مبارزه با افراط‌گري که به صورت اجماع در مجمع عمومي‌سازمان‌ملل متحد به تصويب رسيد، در عرصه عمل هم به منصه ظهور رسانديم. رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که برجام پيروزي عظيم سياسي ملت ايران است، اظهار داشت: با شکرگزاري اين پيروزي است که نعمت خدا افزون مي‌شود. اين دستاورد نه متعلق به دولت يازدهم يا وزارت امور خارجه بلکه متعلق به ملت بزرگ و شايسته ايران اسلامي‌است.

روحاني در تشريح دستاورد بزرگ کشور در عرصه هسته‌اي و سياست خارجي و با تاکيد بر اين که وزير امورخارجه و تيم مذاکره کننده فرزندان سربلند و قاطع ملت ايران و از بهترين سرمايه‌هاي مديريتي کشور هستند‌، خاطرنشان کرد:‌ واداشتن شوراي امنيت به لغو 6 قطعنامه ظالمانه و همچنين تثبيت و ارتقاي حقوق هسته اي، پيروزي تاريخي ملت ايران است.

رئيس‌ جمهوري ادامه داد: ‌اين توفيق از آن ملت ايران بود که آن را در خرداد سال 92 با عنوان تعامل سازنده در يک رقابت آزاد مورد تأييد قرار داد و اعلام کرد که معناي انقلابي بودن باور عملي به استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي‌است.

روحاني‌، سعادت تمامي‌انسان‌ها را آرمان ايران دانست و گفت: بر اين اساس و بر طبق نص قانون اساسي، انقلابي بودن يعني خواستن سعادت براي همه مردم جهان که البته مسلمانان به عنوان خانواده بزرگ اسلامي‌و همسايگان ما در اين ميان جايگاه ويژه‌اي دارند.

رئيس‌ جمهوري در ادامه با بيان اين که براي توفيق در مذاکرات هسته‌اي گام نخست اين بود که بتوانيم آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانيم و وضع اقتصادي پيش بيني پذير ايجاد کنيم، افزود: مسأله ديگر اين بود که چه ساز و کاري براي شروع تعامل سازنده با جهان در پيش بگيريم؟

روحاني با تشريح بخشي از مسير سخت مذاکرات ، اظهارداشت: سرانجام با ياري و حمايت مستمر مقام معظم رهبري، کمک رؤساي قواي مقننه و قوه قضائيه، نمايندگان ملت، اعضاي شوراي عالي امنيت ملي، سازمان انرژي اتمي‌و از همه مهمتر ايستادگي و مقاومت ملت شريف ايران ،برجام به فرجام رسيد.

رئيس‌ دولت تدبير و اميد با ابراز اميدواري نسبت به اين که با اجراي برجام در عرصه سياست خارجي و اقتصاد تحولي ايجاد شود و مردم از ثمرات آن بيشتر بهره‌مند شوند، گفت: ما مطابق با چارچوب‌هاي موجود به ويژه ملاحظات مقام معظم رهبري، اجراي برجام را به پيش مي‌بريم و تلاش ما براي آغاز مراحل اجرايي هم ناشي از آن است که هزينه کمتري از جيب مردم بر اثر تداوم تحريم‌ها صرف شود.

روحاني اضافه کرد: تجربه برجام و رويکرد برد – برد که در آن طرف‌هاي مذاکره بتوانند احساس توفيق در مذاکرات کنند، يک الگو براي حل مشکلات در جهان است‌.

رئيس‌ جمهوري اظهارداشت: در نتيجه برجام نه فقط حقوق هسته‌اي خود را حفظ کرده‌ايم، بلکه با تأييد آن از سوي شوراي امنيت سازمان ملل توانسته‌ايم اين حقوق را ارتقا بخشيم. روحاني تصريح کرد: تمامي‌اين دستاوردها کاملاً عزتمندانه به دست آمده است و تيم هسته‌اي ما همواره سربلند و قاطع و البته با اتکا بر مباني حقوقي و منطقي، حقوق ملت را پيگيري و استيفا کرده‌اند و اين نکته‌اي است که طرف‌هاي مذاکره کننده و حتي دشمنان ما به آن معترفند

برجام الگوي حل مشکلات منطقه‌اي

رئيس‌ جمهوري ،تبديل برجام به الگويي براي حل مشکلات منطقه‌اي و بين‌المللي را خواست بسياري از کشورهاي ديگراعلام کرد و گفت: امروز مسائل بسيار مهمي‌در منطقه داريم که هر روز تداوم آنها فقط به نفع رژيمي‌مثل رژيم صهيونيستي است و اگر صلح، ثبات، امنيت و آرامش يک روز و حتي يک ساعت زودتر در منطقه برقرار شود، اين به ضرر رژيم صهيونيستي و به نفع تمامي‌ملت‌هاي منطقه است.

روحاني با تاکيد بر اين که براي ما مهم است که از ريخته شدن خون حتي يک بي گناه در منطقه پيشگيري کنيم، اظهارداشت: قبلا هم اعلام کرده‌ايم حاضريم مذاکره کنيم منوط به آن که نتيجه اين مذاکرات برقراري ثبات و امنيت در کشورهاي منطقه باشد. رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: ما در قبال ريختن خون و آواره شدن برادران مسلمانمان مسئوليم و نبايد اجازه دهيم حتي خون يک بي گناه به زمين ريخته شود.

روحاني در ادامه با تحليل شرايط منطقه‌اي، خاطرنشان کرد:‌ جوانان کم تجربه در يکي از کشورهاي منطقه، با درشت گويي در برابر بزرگان به جايي نخواهند رسيد.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که شک نداريم مسائل سوريه، يمن و بحرين راه‌حل سياسي دارد و رسيدن به اين راه‌حل فقط با تعامل سازنده امکانپذير است، با اشاره به روند تحولات در يمن، گفت: اگر نگاه عربستان در مسائل کلي منطقه به واقعيت‌ها نزديک‌ شود و دست از مداخلات بردارند، در شرايط جديد بسياري از معضلات از جمله در روابط را مي‌توان حل و فصل کرد و بازگشت رياض از مسير غلط، راه را براي همکاري باز خواهد کرد.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به بهره‌برداري اقتصادي در شرايط پسابرجام و در آينده پساتحريم، خاطر نشان کرد: متأسفانه اقتصاد کشور در دهه‌هاي گذشته بر پايه نفت بوده، اما امروز با توجه به آن چه براي دولت در سياست‌هاي ابلاغي تعيين شده اين است که در برنامه ششم بايد رشد 8 درصدي داشته باشيم و دستيابي به اين ميزان رشد نيازمند 150 ميليارد دلار سرمايه گذاري درسال است.

روحاني با بيان اين که در سرمايه‌گذاري و ورود تکنولوژي به ايران تمامي‌کشورها مي‌توانند حضور داشته باشند، اظهار داشت: توليدات داخلي با تقاضاي داخلي رونق نمي‌يابد و ما نياز به تقاضاي خارجي هم داريم و سفرا بايد با تلاش خود، بازارهاي هدف را از ديگر کشورها شناسايي و امکان حضور فناوران و متخصصان کشور براي مشارکت در پروژه‌هاي خارجي را ايجاد کنند. رئيس‌ جمهوري با بيان اين که شرط حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران انتقال تکنولوژي و مشارکت و ايجاد بازار بزرگتر خارجي براي فناوران کشور است، گفت: امروز توان توليدات ما در کالا و خدمات به گونه‌اي است که مي‌توانيم به ديگر کشورها صادر و با مشارکت آنها در بخش‌هاي گوناگون فعاليت کنيم.

ديپلماسي اقتصادي

روحاني با اشاره به اين که ديپلماسي اقتصادي از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتي است ، گفت: ما امروز نيازمند ديپلماسي علمي، فرهنگي،‌ اقتصادي،‌رسانه‌اي و حتي فضاي مجازي هستيم.

روحاني با بيان اين که بايد در شرايط پساتحريم بتوانيم با جهان در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي، صادرات و فناوري و همکاري دانشگاه‌ها مشارکت کنيم، گفت: در دنياي امروز هيچ کشوري نمي‌تواند به تنهايي معضلات خود را حل و فصل کند و به اهداف خود برسد و اگر درست حرکت کنيم به نقطه‌اي خواهيم رسيد که ديگر انزوا و تحريم ايران امکانپذير نخواهد بود، چرا که هدفگيري دولت، تحکيم بازدارندگي کشور در برابر انزوا و تحريم است.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که نتيجه مذاکرات هسته‌اي، رژيم‌صهيونيستي را به منزوي ترين رژيم جهان تبديل کرد، افزود: امروز دنيا مي‌داند که حل بسياري از مشکلات منطقه منوط به حضور ايران است. روحاني با اشاره به اين که بايد در زمينه فعاليت‌هاي اقتصادي پساتحريم نسبت به حضور فعالانه در مجامع اقتصادي تلاش کنيم، گفت: اگر مي‌خواهيم در زمينه اقتصادي با دنيا رقابت کنيم،بايد وارد مجامع بين‌المللي اقتصادي شويم و در تصميم‌گيري‌هايي که براي تعيين تعرفه‌ها توسط اتحاديه‌ها و ديگر کشورها اتخاذ مي‌شود، حضور داشته باشيم و اين يکي از وظايف اصلي سفرا خواهد بود.

روحاني با اشاره به اينکه اکنون در فضايي قرار داريم که چهره واقعي ملت ايران در آن بروز و ظهور پيدا کرده است و اين ملت براي ثبات منطقه و رشد امنيت در کل جهان تلاش مي‌کنند، گفت: امروز همه متوجه شده‌اند حرف‌هاي گذشته عليه ملت ايران تهمت و افترا بوده و اين فضايي است که بايد ازآن براي سخن گفتن با جهان استفاده کنيم.

رئيس‌ جمهوري، کار سفرا را فقط اداره کردن سفارتخانه ندانست و بر ضرورت تلاش سفرا در توسعه همه جانبه روابط و رفع مشکلات تأکيد کرد و افزود: ما بايد از فضاي به وجود آمده در معرفي صحيح ايران از لحاظ فرهنگي و تمدني استفاده کنيم و ايران و اسلام را به معناي واقعي کلمه به جهانيان بشناسانيم و فضاهاي موجود براي سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي پژوهشي، علمي، فرهنگي و گردشگري را به آنان نشان دهيم. روحاني در اين ديدار همچنين، ياد و خاطره جانباختگان فاجعه منا به ويژه چند نفر از کارکنان وزارت امور خارجه را گرامي‌داشت و اظهار اميدواري کرد: با ادامه پيگيري‌ها ،وضع مفقودان و از جمله رکن‌آبادي از ديپلمات‌هاي پرسابقه وزارت امور خارجه روشن شود‌.

گفته هاي رئيس مجلس

رئيس مجلس هم دراين همايش با بيان اين که سند برجام با تدبير مقام معظم رهبري و نامه ايشان، ساختاري براي اجرا پيدا کرد، افزود: جمهوري اسلامي ايران خواسته‌هايي چون رفع تحريم‌ها و ساماندهي روابط اقتصادي داشته‌ است که در مجموع سند برجام ظرفيتي را به‌وجود آورد و اجازه نداد حرکت فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي ما نيز لطمه بخورد.

به گزارش ايسنا، دکتر علي لاريجاني باتشکر از وزير امور خارجه و تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي به خاطر مذاکرات سخت و نفسگير در دو سال اخير گفت: در طول مدت 2 سال گذشته از نزديک شاهد زحمات تيم مذاکره‌کننده بوده‌ام و اين تيم با توانمندي وزير امور خارجه نهايتاً توانستند خواسته‌هاي کشور در اين مساله را تا حد قابل قبولي محقق سازند .

وي بيان کرد: مذاکرات اصلي از اواخر دولت قبل چندان پيش نمي‌رفت و روزنه‌اي ايجاد شده بود که البته بسياري از مسائل سياسي بغرنج از طريق همين روزنه‌ها شروع مي‌شود اما دولت فعلي به خوبي مسائل را پيش برد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در مجموع سند برجام اجازه نداد حرکت فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي ما لطمه بخورد که البته برخي توجهي به اين ريزه‌کاري‌ها در اين سند ندارند.

وي با اشاره به اينکه آمريکا در عراق و افغانستان نتوانست راهبردهاي خود را پيش ببرد، گفت: کشورهاي اروپايي نيز به دليل مشکلات داخلي و خارجي ديگر قطبي محسوب نمي‌شوند، لذا وضع امروز ما نسبت به گذشته بهتر است و نقش‌آفريني ايران براي پيشرفت و پيشبرد اهدافش آسانتر است. در واقع وقتي شرايط اين گونه ديده مي‌شود، ظرفيت وزارت امور خارجه براي ترسيم مدل‌هاي پيشبرد اهداف مي‌تواند موثر واقع شود.

رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان با اشاره به آشفتگي در منطقه گفت: اين آشفتگي روند شکننده‌اي در مسائل اقتصادي به جا گذاشته است. ضمن آنکه تحريم‌هاي اقتصادي، مديريت اقتصاد کشور را با مشکلات ساختاري مواجه کرده است. به‌عنوان نمونه تورم را به مرز 40 درصد هم رساند. البته تلنگرهايي هم به مديريت اقتصادي مسئولان کشور زد.

لاريجاني مشکل داخلي را مردمي‌نشدن اقتصاد دانست و گفت: در اين سال‌ها واگذاري‌ها تنها ميان سازمان‌ها و يا نهايتاً بخش عمومي بوده است، لذا رقابت اقتصادي را ايجاد نکرده است.

وي ديگر مشکل بخش داخلي را محيط کسب کار بيان کرد و افزود: مجموع قوانين و شرايط براي سهل شدن فضاي کسب و کار و افزايش انگيزه براي سرمايه‌گذاري‌ها نشده است. متاسفانه ايران در ايجاد بستر مناسب براي کسب و کار در سال 2015 رتبه 115 را کسب کرده است. در مورد شروع کسب کار نيز رتبه 82 و مدت‌زمان ايجاد کسب و کار سرمايه‌گذاري در کشور ما 15 روز است، در حالي که در برخي کشورهاي منطقه اين مدت‌زمان 48 ساعت است.

آيت الله آملي لاريجاني‌: عمده هجمه‌هاي حقوق بشري عليه ايران سياسي است

رئيس دستگاه قضا هم در اين همايش با سياسي خواندن عمده هجمه‌هاي حقوق بشري عليه ايران، گفت: هيچ گاه تسليم حقوق بشري که آن را براي ما تفسير مي‌کنند، نمي‌شويم‌.

به گزارش ايرنا ، آيت الله صادق آملي لاريجاني افزود: کرامت انساني به تفسير شما نياز ندارد و ما در چارچوب ايماني و قرآني خود آن را فهم مي‌کنيم.

رئيس قوه قضائيه هجمه‌هاي حقوق بشري عليه ايران را برخاسته از نگاه دوگانه ، مغرضانه و سياسي خواند و گفت: در کنار گوش ما در عربستان هيچ انتخاباتي صورت نمي‌گيرد و رايي در اين کشور داده نمي‌شود‌. آيا اين نقض حقوق بشر نيست؟

آيا کشتار بي رحمانه در يمن توسط عربستان سعودي، مساله حقوق بشري نيست؟ در حالي که کشورهاي غربي از عربستان در اين حمله حتي دفاع مي‌کنند. رئيس قوه قضائيه ادامه داد: فاجعه منا مساله مهمي‌است که اگر اصل عمدي بودن آن را ناديده بگيريم، نبود همکاري در يافتن حجاج مساله قابل توجهي است. به گفته وي، کمک به تروريسم در منطقه يعني داعش و القاعده با پشتيباني عربستان انجام مي‌شود همان داعشي که وحشيانه ترين جنايت را انجام مي‌دهد و آن وقت ما ناقض حقوق بشر معرفي مي‌شويم.


نوشته شده در   سه شنبه 12 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode