ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 آبان 1394     |     کد : 95329

مسلمانان جهان سنگ تمام گذاشتند

برای بزرگداشت مقاومت حضرت اباعبدالله(ع) و عزای شهدای عاشورای حسینی...

برای بزرگداشت مقاومت حضرت اباعبدالله(ع) و عزای شهدای عاشورای حسینی
مسلمانان جهان سنگ تمام گذاشتند
و علیرغم شرارت‌های مستخدمین صهیونیست در گوشه و کنار جهان،

اعتدال: علیرغم شرارت‌های مستخدمین صهیونیست در کشورهای شیعه و اقدامات تروریستی در مراسم‌های عزاداری، محبین اهلبیتِ آخرین رسول خدا(ص)، در سالروز شهادت کشتی نجات امت،  در اقصا نقاط جهان به میدان آمدند و در ایران اسلامی نیز [از بالاترین مقام‌های دینی، کشوری، لشکری تا کف جامعه] - همراه با مسلمانان سایر کشورها، برای زنده نگهداشتن مقاومت حسینی(ع)، با فریادهای «لبیک یا حسین» و «هیهات من الذله» به اقامه عزای حضرت سید و سالار اهل بهشت، حضرت اباعبدالله(ع)  و یاران فداکار آن حضرت پرداخته و برای شاد کردن قلب امام زمان(عج) سنگ تمام گذاشتند.
عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ظهر دیروز به یاد نماز خوف حضرت سیدالشهدا(ع) و نیز برای بزرگداشت فرموده امام شهیدان که فرموده است «إنّی اُحبّ الصلوة»، نماز جماعت ظهر عاشورا را در نقاط مختلف کشور باشکوه تمام اقامه کردند.
به گفته محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور، امسال علاوه بر هزاران نماز مردمی در مساجد، معابر و تکایا، نماز جماعت ظهر عاشورا در 500 نقطه محوری در سراسر کشور و 2780 بقعه متبرکه اقامه شد. گزارش مراسم عزاداری دیروز در گوشه و کنار ایران اسلامی را به گزارش خبرگزاری‌های ایرانی می‌خوانید
پس از شهادت حبیب بن مظاهر(ع)، حضرت امام حسین(ع) از زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی خواست تا با نیمی از یارانش، جلوی ایشان بایستند. سپس امام با آنان، نماز خوف گزارد، امام در حال نماز بود که تیری به سوی ایشان پرتاب شد. سعید بن عبدالله حنفی جلوی امام ایستاد و با جانش از او محافظت کرد، بی‌‌آنکه به چپ و راست برود، تا آنکه بر اثر تیرهائی که خورده بود به زمین افتاد، در حالی که می‌گفت: خدایا! آنان را همچون عاد و ثمود، لعنت کن، خدایا!‌ سلام مرا به پیامبرت برسان و از درد و رنج زخم‌هایم به او خبر ده که هدفم از یاری فرزندان پیامبرت، رسیدن به پاداش تو بوده است، سعید این جملات را گفت و به شهادت رسید - رضوان الهی بر او باد- افزون بر جای ضربه‌های شمشیر و زخم نیزها، سیزده تیر در بدن او یافتند.
دانشنامه امام حسین(ع) می‌نویسد: از آنجا که منابع موجود، فقط نماز ظهر سیدالشهدا(ع) را گزارش کرده‌اند، به نظر می‌رسد در هنگام نماز عصر، ‌امام و یارانش شهید شده باشند و به وقت نماز عصر نرسیده باشند، به ویژه آنکه در منابع کهن تصریح شده است که بعد از ظهر دوباره جنگیدند و جنگ بالا گرفت.
* اقامه با شکوه نماز ظهر عاشورا
هیئات مذهبی و مردم عزادار ظهر دیروز شور و شعور حسینی را در هم آمیختند و به پیروی از امام و مقتدای خویش، فریضه الهی نماز را به جا آوردند و پس از آن دوباره به عزاداری پرداختند.
اهمیت نماز ظهر عاشورا به این علت است که سیدالشهدا(ع) با وجود حضور در میدان جنگ و تیراندازی لشکر عمر سعد، اقدام به برپائی نماز جماعت کرد تا نشان دهد، جز برای احیای دین خدا و برپائی سنت‌های جدش قیام نکرده است.
مردم خداجوی ایران اسلامی با نوای «یا حسین(ع)» دیگر مسمانان جهان، با سیاه‌پوشی سطح شهرها و شرکت در محافل عزاداری، لباس عزا بر تن کرده و همچنان 1376 سال پس از مصیبت بزرگ دشت نینوا، ناله سر می‌دهند.
عزاداران که شب عاشورا را با نوای «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است / مکن ای صبح طلوع» سر کردند، از نخستین ساعات دیروز( دهم محرم‌الحرام سال 1437 هجری قمری) با حضور در میادین اصلی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بار دیگر با امام حسین(ع) و یاران باوفای حضرت عهد و پیمان بستند.
در ادامه به گوشه‌ای از آداب و رسوم ایرانیان در ایام محرم و روز عاشورا به نقل از فرس اشاره می‌شود:
* کردستان،
تجلی‌گاه وحدت عاشورایی
مردم استان کردستان که بافت قومی ترک و کرد و سنی و شیعه را در خود جای داده است، متفاوت از سایر استان‌های کشور است و به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند.
محرم که می‌رسد، مردم استان کردستان از سنی و شیعه، از ترک و کرد همه و همه در مراسمات این ایام شرکت می‌کنند به گونه‌ای که کردستان در روز عاشورا تجلی‌گاه وحدت ملی می‌شود.
در ماه محرم در جای‌جای میهن اسلامی، مراسم‌های مختلفی از جمله عزاداری برای شخصیت والای امام حسین(ع) و روز تاسوعا و عاشورا در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.
این ایام در میان مردم اهل سنت و تشیع کردستان نیز از احترام ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در طول دو ماه محرم و صفر هیچگونه مراسم شادی و عروسی برگزار نمی‌شود.
ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) انکارناپذیر است و منابع و کتاب‌های نویسندگان و شعرای این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است.
آئین‌های عزاداری ویژه دهه نخست محرم با برپائی نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر ادامه می‌یابد و بعد از ظهر عاشورا تمامی بیرق‌ها و علم‌ها به صورت افقی پیشاپیش دسته‌های عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسین(ع) و 72 نفر از یاران باوفایش به حرکت درآمده و با برگزاری شام غریبان حسینی به پایان می‌رسد.
* باران اشک در خراسان جنوبی
هم‌زمان با عاشورای حسینی استان خراسان جنوبی سراسر غم و اندوه شد و باران اشک عاشورائیان باریدن گرفت.
در عاشورای حسینی خراسان جنوبی حال و هوای دیگری دارد و ابرهای سیاهی که روزهای اخیر شدت گرفته بودند، دیروز بارانی‌تر شدند و سراسر استان باران اشک در سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانش شده است.
دیروز کمتر کسی در خانه است همگی به هئیت‌ها و تکایا و مساجد رفته تا در سوگ شهادت احیاکننده امر به معروف و نهی از منکر و نماز به سر و سینه بزنند.
عشق حسین(ع) دیروز در دل اهالی خراسان جنوبی از پیر و جوان گرفته تا دختر و پسر٬ از مرزی‌ترین نقاط تا دل مرکز استان غوغا کرده است.
در بیرجند بسیاری از مردم طبق سنتی همیشگی حضور باشکوهی در مزار شهدا و مزار اهل قبور دارند٬ آنان آمده‌اند تا یادی کنند از کسانی که امسال در میانشان نیستند.
توزیع نذورات دیروز در گوشه گوشه استان از روستاها گرفته تا شهرها دیده می‌شود.
عزاداران حسینی به سمت مکان‌هائی که برای نماز ظهر عاشورا مشخص شده است، هم‌اکنون در حال حرکتند تا به یاد آخرین نماز امام حسین(ع) نماز باشکوهی اقامه کنند.
* اهتزاز پرچم سرخ حسینی
در سمنان
ماز ظهر عاشورا در روستاها، شهرها و مراکز شهرستان‌های استان سمنان با حضور خیل عزاداران حسینی اقامه شد و در شهرستان‌های بزرگ و مهم این استان نظیر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار از شور و حال خاصی برخوردار بود.
نماز باشکوه ظهر عاشورای دیروز با حضور پرشور و شعور عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در نقاط مختلف استان سمنان اقامه شد.
نماز ظهر عاشورا در روستاها، شهرها و مراکز شهرستان‌های استان سمنان با حضور خیل عزاداران حسینی اقامه شد و در شهرستان‌های بزرگ و مهم این استان نظیر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار از شور و حال خاصی برخوردار بود.
نمازگزاران استان سمنان همزمان با ایام حزن و اندوه شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) در میعادگاه‌ها و مکان‌های از پیش تعیین‌شده، نماز ظهر عاشورا را به یاد مقتدایشان اقامه کردند.
در کنار برگزاری نماز ظهر عاشورا در استان سمنان، برنامه‌های متعدد دیگری نیز اجرا شد که فضای سراسر اندوه و ماتم را بر شهرها و روستاهای این استان گسترده ساخت.
نمازگزاران حسینی پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، در خیابان‌ها و محله‌ها به سوگواری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و نوحه‌خوانی پرداختند.
اهتزاز پرچم سرخ حسینی در سمنان نیز از برنامه‌های جنبی قابل توجهی بود که با حضور صدها نفر از مردم مرکز استان سمنان انجام شد؛ در این برنامه، پرچم بزرگ سرخ حسینی که متبرک به نام نامی سیدالشهدا (ع) بود، بر فراز میدان امام حسین (ع) برافراشته شد.
* عزاداری حسینی در جای جای استان زنجان
با حضور گسترده مردم، مراسم عزداری حسینی در جای‌جای استان زنجان به عنوان «پایتخت شور و شعور حسینی» برگزار شد.
همزمان با نهمین روز از ماه محرم، مراسم تاسوعای حسینی با حضور مردم زنجان در تکایا، مساجد، حسینیه‎ها و بقاع متبرکه استان زنجان برگزار شد.
مردم پایتخت شور و شعور حسینی در یوم‎العباس با برگزاری برنامه‎های مختلف عزاداری و سینه‎زنی شعور حسینی خود را به نمایش گذاشته و ارادت خود را به آستان قمر منیر بنی‎هاشم ارائه کردند.
* شور حسینی  در زنجان
دیروز هم همچون روزهای گذشته دستجات عزاداری در خیابان‎ها و مناطق مختلف زنجان با برگزاری مراسم عزاداری، یوم‎العباس را به حضور امام زمان (عج) تسلیت گفته و خود را در غم شهادت سقای کربلا، سردار امام حسین (ع) سهیم کردند.
پخش نذورات، برپائی ایستگاه‎های صلواتی، پخت و توزیع حلیم از برنامه‎های زنجانی‎ها در این روز بود که هر کس به نوعی عشق و ارادت خود را به آستان قمر بنی‎هاشم ابراز داشتند.
* حضور رئیس مجلس در عزاداری قم
رئیس مجلس شورای اسلامی درمراسم عزاداری روز عاشورا در قم و برخی روستاهای آن شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم عزاداری روز عاشورا در دفتر رهبر معظم انقلاب، و بیوت حضرات آیات نوری همدذانی و سبحانی شرکت کرد.
وی همچنین در جمع عزاداران حسینی در روستاهای بیدهن و کرمجگان در مراسم تعزیه حضور یافت.
دکتر علی لاریجانی نماز ظهر عاشورا را هم در مسجد انصارالله روستای کرمجگان خواند و در سخنانی در جمع عزاداران این روستا با گرامیداشت حماسه عاشورا، اظهارداشت قیام امام حسین علیه السلام الگوی مبارزه با ظالمان و ستمگران در دنیای امروز است.
* برپائی آئین گل مالی در خرم‌آباد
عشق به حسین در دیار لرستان سرما، گرما، تابستان و زمستان نمی‌شناسد، مردم این دیار دیروز هم مانند سال‌های گذشته رسم چندساله گل‌مالی را برگزار کردند.
یکی از رسم‌های سنتی و دیرینه مردم دیار ولایت‌مدار لرستان به‌ویژه خرم‌آباد آئین گل‌مالی در عزای امام حسین(ع) است.
مردم لرستان همزمان با آغاز روز عاشورا در گل و گلابی که از قبل آماده شده، فرو رفته و خود را گل‌مالی می‌کنند، همچنین زنان نیز به یاد مصیبت و بی‌برادر شدن حضرت زینب(س) گل را بر چادر سیاه و سر خود مالیده و به سوگ اباعبدالله الحسین(ع) نشسته و به عزاداری می‌پردازند.
آئین گل‌مالی در دیار فلک‌الاافلاک مسئول و غیرمسئول، نوزاد و پیر و جوان نمی‌شناسد، از این‌رو با اذان صبح مردم لرستان به ویژه مردم خرم‌آباد خود را برای گل‌مالی آماده می‌کنند.
دیروز همانند سال‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم خرم‌آباد در این آئین بوده‌ایم، به نوعی که حضور کودکان، نوجوانان و جوانان حال و هوای ویژه‌ای به این آئین داده است.
این مراسم با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان و استاندار لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.
بر مبنای این گزارش، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس با آغشته کردن خود به گل در رسم چندساله گل‌مالی شرکت کرد.
بر اساس این گزارش، در حاشیه این مراسم مسئولان هیئت‌های مذهبی از حضور پررنگ نیروی انتظامی طی شب‌های گذشته و دیروز تقدیر کردند.
عشق به حسین در دیار لرستان سرما، گرما، تابستان و زمستان نمی‌شناسد، مردم این دیار دیروز هم مانند سال‌های گذشته رسم چندساله گل‌مالی را برگزار کردند.
* اقامه نماز ظهر عاشورا در مشهد‌الرضا(ع)
ظهر دیروز و همزمان با سراسر کشور، مردم سرزمین خورشید در جای‌جای این خطه عظیم و در مشهد‌الرضا(ع) نماز ظهر عاشورا را در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی و همچنین در حرم مطهر امام رضا(ع) اقامه کردند.
عزاداران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ظهر دیروز و به یاد رشادت‌ها و فداکاری‌های آن حضرت و به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع)، نماز ظهر را در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و همچنین در بارگاه منور امام رضا(ع) اقامه کردند.
در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و در چهارراه شهدای مشهد دسته‌های عزاداری با شنیدن صدای ملکوتی اذان ظهر، دست از عزاداری کشیده و به اقامه نماز پرداختند.
نماز ظهر عاشورا در چهارراه شهدای مشهد به امامت آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان‌مقدس حضرت معصومه(س) اقامه شد.
عاشقان ولایت در حرم مطهر رضوی نیز نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد اقامه کردند.
دیروز مشهد مقدس یکپارچه در رثای امام حسین(ع) سیاه‌پوش است و اشک ماتم می‌ریزد، دیروز مشهد مقدس مملو از زائران و مجاورانی است که همراه با دسته‌جات عزاداری به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند تا شهادت حضرت اباعبدالله‌(ع) را به فرزند بزرگوارشان امام رضا(ع) تسلیت عرض کنند.
* عزاداری عاشورائی در ساری
عزاداری عاشورای حسینی همزمان با سراسر کشور با شعار «هیهات منا الذله» در امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد.
از صبح دیروز هیئت‌های عزاداری شهرستان ساری و روستاهای حاشیه شهر برای عزاداری در قالب طرح سوگواره بصیرت عاشورائی در جوار بقعه امامزاده عباس (ع) این شهرستان حضور یافتند.
مراسم عاشورای حسینی از صبح دیروز در حالی با حضور بیش از 20 هیئت مذهبی در امامزاده عباس (ع) ساری برگزار شد که عزاداران با زنجیرزنی و سینه‌زنی برای شهادت مظلومانه امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.
مردم شهرستان ساری همزمان با سراسر کشور فریاد یا حسین(ع) را سر دادند و به یاد مظلومیت و ندای «هل من ناصر ینصرنی» سینه‌زنی کردند.
عزاداران امام حسین(ع) در عاشورای حسینی با سینه‌زنی و زنجیرزنی به تبیین شخصیت امام حسین (ع) پرداختند و اشک ماتم ریختند.
«هیهات منا الذله» شعار محوری برنامه‌های طرح بصیرت عاشورائی در مازندران است که این شعار با حضور هیئت‌های مذهبی و عزاداری همزمان با سراسر کشور در روز عاشورا در امامزاده عباس (ع) ساری طنین‌انداز شد و عزاداران نفرت و انزجار خود را از مصادیق ظلم، جور و استکبار یعنی اسرائیل و آمریکای جهان‌خوار اعلام کردند.
نماز ظهر روز عاشورا یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های طرح سوگواره بصیرت عاشورائی در کشور به‌شمار می‌رود که دیروز همزمان با سراسر کشور در 300 بقعه و امامزاده مازندران اقامه می‌شود.

*زنجان غرق در ماتم و عزا
امسال نیز مانند سال‎های گذشته، اجتماع عزاداران حسینی در تاسوعا در میدان انقلاب زنجان با شکوه خاصی برگزار شد و عزاداران سید و سالار شهیدان در این شهر، با شکوه و نظم خاص به نوحه‎خوانی و عزاداری پرداختند.
گردهمایی بزرگ عزاداران حسینی با شرکت مردم و هئیت‎های مذهبی از نخستین ساعات صبح دیروز آغاز و تا شب ادامه دارد.
زنجان دیروز در تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزا شده است و در نهمین روز ماه محرم که منتسب به علمدار کربلا ابالفضل العباس(ع) است، حال و هوای ویژه‌ای دارد،دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی حرکت خود را از نقاط مختلف این شهر به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) برگزار کرده و صدای نوحه و عزا از همه نقاط این شهر به گوش می‌رسد.
عزاداران حسینی با حضور در این مراسم‌ در سوگ شهادت امام حسین(ع)، ابالفضل العباس(ع) و دیگر شهدای کربلا به سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.
* زمزمه یوم‎العباس زنجانی‎ها
مردم زنجان هر ساله روز نهم ماه محرم را به یاد سقای تشنه لب کربلا با خواندن اشعار ترکی تاثیرگذار برگزار می‎کنند.
ای شمع حرمخانه قربانون اولوم عبّاس
جان لار سنه پروانه قربانون اولوم عباس
ایلده شب تاسوعا سسلر آدوی دنیا
معناده دیَر زهرا قربانون اولوم عباس
* دسته عزاداری موسی بن جعفر (احمدیه زنجان)
اما اوج عزاداری‌های روز تاسوعای مردم زنجان به حرکت دسته عزاداری احمدیه زنجان باز می‌گردد.
در این دسته عزاداری که بعد از دسته عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان از دستجات بزرگ عزاداری شهر زنجان محسوب می‌شود، هزاران نفر حاضر می‌شوند.
دسته عزاداری احمدیه زنجان بعد از ظهر دیروز از مقابل این مسجد تا امامزاده سید ابراهیم زنجان برگزار شد.
عزاداری حسینی مردم زنجان در قالب دسته عزاداری احمدیه از چند شبکه تلویزیونی به صورت زنده برای عاشقان اباعبدااه در داخل و خارج کشور پخش شد.
* مشارکت 1400 هیئت مذهبی
 در عاشورای بوشهر
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر از مشارکت 1400 هیئت مذهبی در عزاداری عاشورای حسینی در استان بوشهر خبر داد.
نوشاد نوشادی پیش از ظهر دیروز در آئین یادواره شهدای فاریاب دشتستان اظهار داشت: برگزاری مراسمات یادواره شهدا در واقع گامی در راستای تجلیل از این افتخارآفرینان بلندمقام است.
وی افزود: رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس از امام حسین (ع) و یاران باوفایش الگو گرفتند و دیروز تجلیل از این عزیزان در روز عاشورای حسینی امری مهم است.
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر خاطر نشان کرد: امسال برنامه‌های مهم و ارزشمندی در دهه اول محرم برگزار شده و استقبال مردم و مسئولان استان بوشهر از این برنامه‌ها بسیار خوب بوده است.
نوشادی از مشارکت 1400 هیئت مذهبی در عزاداری عاشورای حسینی در استان بوشهر خبر داد و گفت: دیروز بیش از یک‌هزار و 400 هیئت مذهبی در شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر در برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی مشارکت کرده‌اند.
فرمانده سپاه ناحیه دشتستان نیز بیان کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا و حضور باشکوه مردم نشانه قدرشناسی مردم از رزمندگان اسلام است.
نعمت‌الله غلامپور افزود: مردم دشتستان همواره در مراسمات مذهبی و فرهنگی حضوری باشکوه داشته‌اند و امیدوار هستیم این گونه برنامه‌ها تداوم داشته باشد.
وی یادآور شد: در دشتستان به طور مرتب شاهد برگزاری مراسمات یادواره شهدای عظیم‌الشان هستیم و استقبال مردم بسیار خوب است.
در این آئین از خانواده شهدای منطقه فاریاب دشتستان تجلیل به عمل آمد.
* عزاداری خوزستانی‌ها
 با نوای آهنگران و فخری
مردم خرمشهر با نوای گرم حسین فخری و به سبک واحد در رثای سید و سالار شهیدان سینه‌زنی کردند و اشک ماتم ریختند. اهوازی‌ها نیز با نوای آشنای صادق آهنگران، یاد و خاطره 72 شهید کربلا را زنده نگه داشتند.
* قزوین در عاشورای حسینی یکپارچه عزادار شد
قزوین در عاشورای حسینی یکپارچه عزادار شد وهزاران دلداده و عاشق حسینی در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری به مرثیه سرایی پرداختند.
قزوین  در عاشورای حسینی یکپارچه هزدار شد هزاران دلداده و عاشق حسینی در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری به مرثیه سرایی پرداختند.
روز گذشته، مراسم عاشورای حسینی در استان قزوین همزمان با سراسر کشور  با شکوه و معنویتی خاص برگزار شد و عاشقان و دلدادگان سرور و سالان شهیدان در این روز با تمام وجود خود به عزاداری و سینه زنی پرداختند.
بر پایه این خبر در روز عاشورا عزاداران حسینی در مکان‌های مذهبی استان از جمله امامزاده حسین(ع) به سوگ نشستند و در سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانشان بر سر و سینه زدند.
در این روز همچنین فریادهای «یاحسین» «یا حسین» در شهر گوش می رسید و ارادتمندان امام حسین (ع) و عزداران حسینی عشق و دلدادگی خود را به این امام مظلوم نشان دادند.
شب گذشته نیز مراسم شام غریبان در جای جای شهر برگزار شد.
* ندای «لبیک یاحسین»
 اهالی کهگیلویه و بویراحمد
در شهرستان‌های هشتگانه استان کهگیلویه و بویراحمد که خود دارای بخش‌ها و دهستان‌ها و روستاهای زیادی است، آئین عزاداری سیدالشهدا(ع) با شور و حرارت زیادی در حال انجام است. در یاسوج مرکز استان نیز چنین مراسمی در خیابان‌های منتهی به مصلای یاسوج در حال انجام است.
از صبح دیروز دسته‌های عزاداری در شهرها و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد یاد ابی‌عبدالله الحسین (ع) و 72 یار باوفایش را گرامی داشتند.
در شهرستان‌های 8 گانه استان که خود دارای بخش‌ها و دهستان‌ها و روستاهای زیادی است، این آئین با شور و حرارت زیادی در حال انجام است.
در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد چنین مراسمی در خیابان‌های منتهی به مصلای یاسوج در حال انجام است.
در برخی از شهرهای استان از جمله لنده و سوق که تعزیه‌ای به قدمت و درازای یک قرن دارند این کار در حال انجام است.
مردم با سینه‌زنی و زنجیرزنی خود را برای برگزاری نماز ظهر عاشورا آماده می‌کنند تا در مصلاها و مکان‌های از پیش تعیین شده نماز ظهر عاشورا را به جای آورند.
در صحن امامزادگان واجب‌التعظیم نظیر چنین برنامه‌هایی در سطح شهرها و روستاهای استان در حال برگزاری است.
مردم در روستاها با نواها و مرثیه‌های محلی یاد شهیدان روز عاشورا را با اشک و ماتم و اندوه گرامی می‌دارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تعداد 8 شهرستان دارای چندین بخش و تعداد 1700 روستای کوچک و بزرگ است که در هر کوی و برزن این نقاط اکنون مراسم عزاداری برپاست.
* بندرگز گلستان در سوگ محرم با مراسم سنتی عاشورا
در روز عاشورای حسینی، شهرها و روستاهای استان گلستان آرام ندارند و مردم این دیار در فراق بهترین بندگان خدا می‎سوزند و عاشقانه برای حکایت تنهایی حسین (ع) مرثیه غم‎انگیز دلتنگی سر می‎دهند. زلال محرم همچنان در شهرستان بندرگز جاری است و هنوز صدای یا حسین چون شمیمی خوش بو، در فضای این دیار سبز طنین ‎افکنده است و جان مشتاقان و محبان اهل‌بیت را می‎نوازد، عزاداری‎هایتان قبول... .
در این ایام شهرها و روستاهای این ملک شمالی آرام ندارند و مردم این دیار در فراق بهترین بندگان خدا می‎سوزند و عاشقانه برای حکایت تنهایی حسین (ع) مرثیه غم‎انگیز دلتنگی سر می‎دهند.
عاشقان اهل‌بیت در شهرستان بندرگز هر ساله، در ایام تلخ و حزن‎انگیز محرم، با برپایی برنامه‎های سوگواری، یاد حادثه عظیم محرم را زنده نگاه می‎دارند و با برپایی آئین‎های سنتی و مذهبی به اهل‌بیت ابراز ارادت و دلبستگی می‎کنند.  
شهر و روستای این شهرستان کوچک این روزها ترجمان غم است، غمی بزرگ که در سینه غم‎بار مردمش تنیده است تا جلوه‎گاه حادثه‎ای باشد که اتفاقات بزرگ آن الگوی تمام آزادگان عالم است.
برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی که طی چند سال اخیر در مسجد جامع بندرگز برگزار می‎شود، از جمله برنامه‎هایی است که بازگو کننده بخشی از واقعه تلخ و غم‎انگیز عاشورای سرخ حسینی است.
دسته‎روی‎ها در این دیار از اوایل ماه محرم چون رودهای جاری و پیوسته، بیان‎گر محبتی جاودانه است، مهری که سینه‎ها را در تسخیر خود گرفته و جان را مجذوب جاودانه‎ترین عطش تاریخ کرده است.
در روستاهای این شهرستان نیز همچون شهرها، محرم جاری جاری است، دسته‎های عزاداری طبق سنت دیرینه مسیر می‎پیمایند و در دامنه باورهای خدشه‎ناپذیر خود، بر سر و سینه‎زنان با بیرقی که نماد تنهاترین سردار و علم‎دار تاریخ است در کوچه‎های دیار خود فریاد یا حسین(ع) را سر می‎دهند.
* سنت دسته‎روی بین
 روستاهای هم‎جوار بندرگز
همچون سالیان پیش، بسیاری از روستاهای این شهرستان، مجری آئین‎های خاص خود در این ایام هستند، رفتن دسته‎های عزاداری بر مبنای دعوت روستاهای همسایه از جمله مراسم خاطره‎انگیز و زیبایی است که نشان‌دهنده الفت و مهربانی بین مردم این دیار و ارادت آنان به ائمه معصوم(ع) و خاندان پاک رسول‎الله(ص) است.      
این دسته‎روی‎ها از سال‎های بسیار دور از روز هفتم محرم به شکل رفت و آمد دوجانبه آغاز می‎گردد، از شهر بندرگز به روستای «گز غربی»، از روستای «سرطاق» به روستای «سرمحله»، از روستای «سوته‎ده» به روستاهای «باغو» و «گل‎افرا» که هر کدام طبق برنامه خاصی مدیریت می‎شود.
این دسته‎روها یک‌بار به شکل شبانه و بار دیگر نیز طی روز انجام می‎شود و البته در روز هفتم و هشتم محرم از عزاداران پذیرایی می‎شود، میزبانی این پذیرایی تقریبا توسط یک نفر از اهالی روستا است که به دلیل نذری کهن هر ساله آن را بر عهده گرفته است و البته طی این سال‎ها حتی درگذشت بانی جلسه نیز موجب نشده که فرزندان از ادای این نذر که توسط والدین‌شان انجام گرفته شانه خالی کنند.
طی ایام محرم در این روستاها، عزاداران در منازل افرادی که سال گذشته به رحمت خدا رفته‎اند، حضور می‎یابند و ضمن تسلیت درگذشت عزیزشان از سوی خانواده متوفی پذیرایی می‎شوند.
در روز عاشورا نیز همه اهالی شهر و روستای این منطقه در امامزاده‎های آن به ویژه امامزاده حبیب(ع) نوکنده و امامزاده علیرضا(ع) سرطاق حاضر می‎شوند و در قالب دسته‎های بزرگ سینه‎زنی به طور گروهی عزاداری می‎کنند.
زلال محرم همچنان در شهرستان بندرگز جاری است و هنوز صدای یا حسین چون شمیمی خوش بو، در فضای این دیار سبز طنین ‎افکنده است و جان مشتاقان و محبان اهل‌بیت را می‎نوازد، عزاداری‎هایتان قبول... .

*عطرآگین شدن
خیابان‌های اصفهان به بوی کربلا
خیابان‌های شهر اصفهان برای عزای حسینی، پرچم به دست گرفته‌ و علم به دوش دارند، گوئی آسمان هم قبل از شهادت سید و سالار شهیدان بغض کرده و هوای گریه دارد.
«باب» به معنای در و‌«حوائج» جمع حاجت است و باب‌الحوائج یعنی درهای حاجت؛ بدین معنا که هر کسی حاجتی دارد، می‌تواند از این طریق حاجتش را بگیرد؛ حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) به جهت این که در درگاه خدا مقرب است، باب الحوائج خوانده می‌شود، چون می‌توان با توسل به آن حضرت، حاجت خویش را گرفت.
تاسوعا روزی است که امام‌ حسین(ع)و یارانش در آن روز در کربلا محاصره شده و سپاه اهل شام بر آن‌ها گرد آمدند و ابن مرجانه و عمر بن سعد به دلیل فراوانی سپاه مسرور شدند و امام‌حسین(ع) و یارانش را ضعیف شمردند و یقین کردند که دیگر یاوری برای حسین(ع)نخواهد آمد و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد.
پیش از ظهر روزجمعه و همزمان با نهمین روز از ماه محرم، دسته‌های عزاداری مراکز فرهنگی و هیئت شهر اصفهان از محل آسایشگاه جانبازان این شهر حرکت خود را آغاز و بعد از شنیدن سخنرانی آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان و حجت‌الاسلام نیلی‌پور به سمت میدان امام(ره) حرکت کردند.
قافله عزاداری حسینی «یا نافذ البصیرت» همه ساله در روز تاسوعای حسینی به همراه دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی خود را به میدان امام(ره) می‌رسانند و با تشکیل کاروانی چند صد نفری، به عزاداری سیدالشهداء(ع)‌و حضرت عباس(ع) می‌پردازند.
*کاروان عزای حسینی
 پیر و جوان نمی‌شناسد
بیا با ما همراه شو، کاروان عزای حسینی پیر و جوان نمی‌شناسد؛ زن و مرد، کودک جوان همه دسته دسته و
گروه گروه به قافله می‌پیوندند؛ از خودروی شخصی خود پیاده شو و آرام آرام همنوا با سوگواری عباس سینه بزن، موتورسیکلت خود را رها کن و پیاده در این قافله زنجیر بزن، دوچرخه اگر داری از آن پیاده شو و پرچم عزای حسین(ع)را بگردان.
کمی که با قافله همراه شدی بوی حسین(ع) را درک خواهی کرد، از آن سو علم و کتل می‌آید، جوانی در ابتدای قافله طبل‌زنان می‌گرید و کودکان با سربند یا ابوالفضل زنجیرهای خود را به نشانه عزا بر شانه خود می‌کوبند؛ به راستی این قافله یادآور قافله کربلاست؛ آری مشکی بپوش برای عزاداری سقای کربلا، همان که قمر بنی‌هاشم می‌خواندنش.
*خیابان‌های شهر برای عزای حسین(ع) پرچم به دست گرفته‌اند
خیابان‌های شهر هم برای عزای حسین(ع) پرچم به دست گرفته‌ و علم به دوش دارند و آسمان هم یک روز قبل از شهادت حسین(ع) بغض کرده و هوای گریه دارد؛ کم‌کم نیمی از راه را سپری کرده‌ای و گذر زمان را نمی‌فهمی؛ کمی جلوتر بوی دود اسپند به مشامت می‌رسد، نوجوانی در سوگ امام خود اسپند دود می‌کند.
همه آمده‌اند از نقاط مختلف شهر برای سوگواری اباعبدالله‌الحسین، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان و حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی قدم‌زنان سینه می‌زنند و در میان مردم کاروان را دنبال می‌کنند.
*این حرکت‌ها روحیه‌ معنوی
در نسل جوان را تقویت می‌کند
در ادامه این حرکت عاشورایی جوانان بسیاری از هیئت، مساجد و مراکز فرهنگی حضور داشتند که محمدصالح باقری، یکی از همین جوانان در حالی که پرچم امام حسین(ع)را به دست داشت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این نوع قافله‌ها یادآور شجاعت و استقامت کربلای امام حسین(ع)و به خصوص حضرت ابوالفضل(ع) است و روحیه‌ای معنوی را در میان نسل جوان تقویت خواهد کرد.
باید در این قافله حرکت کنی تا نمایشگاهی از وفاداری، محبت و عنایت مردم نسبت به ماه محرم و امام حسین(ع)به چشم خود ببینی و از نزدیک لمس کنی و متوجه شوی که علی‌رغم تمام تلاش‌های رسانه‌های بیگانه بر خاموش کردن فرهنگ عاشورا، همچنان چراغ این فرهنگ روشن و روز‌به‌روز نور خدا در مردم روشن‌تر می‌شود.
حضور این قافله در نماز عبادی سیاسی جمعه معنا و مفهوم دارد و مفهومش این است که همه چیز ما به نماز ختم می‌شود و این‌که امام حسین(ع)در ظهر عاشورا نماز را به عنوان ستون دین برپا کرد که این نکته بسیار مهمی است.
*قافله‌ای وفادار از
نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی
در ادامه مسیر کاروان حسینی به مردی میانسال برخوردیم که از او خواستیم جمله‌ای را در وصف این حرکت عاشورائی برای ما بیان کند که در پاسخ به فارس گفت: اگر نگاهی به این قافله بیندازید، خواهید دید که همه از جوانان نسل
سوم و چهارم انقلاب هستند که با شور و شوق و علاقه و
سر دادن شعارهای بسیار پرمحتوا در صحنه حضور پیدا کرده‌اند.
حجت‌الاسلام سید محمود فقیهی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این حرکت پرشور با همراهی هیئت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی مراکز فرهنگی استان اصفهان شکل گرفته که باید روزبه‌روز تقویت و به مدلی از یک عزاداری نمادین تبدیل شود تا نتیجه آن در انعکاس رسانه‌های جهان دیده شود.
*نمایش عملی فرهنگ عاشورا
در حرکت قافله حسینی
حجت‌الاسلام احمد سالک در حین حرکت و همراهی با قافله حسینی، به فارس گفت: این نوع حرکت
یک پیام داخلی و یک پیام خارجی دارد؛ پیام داخلی آن نشان‌دهنده انسجام مردم حول محور عاشورا علاوه بر شکست‌ناپذیری آن است و پیام خارجی آن برای کسانی بوده که در مقابل انقلاب اسلامی صف‌بندی کرده‌اند که تحقق اراده ملت پشت سر رهبرشان سد پولادینی در مقابل دشمنان اسلام خواهد بود.
وی افزود: این جریان پیامی دارد که دشمن را می‌لرزاند و همانند پیاده‌روی روز اربعین که بیش از بیست میلیون نفر جمعیت از نجف به سمت کربلا حرکت کردند، نیز بر دشمنان مؤثر است و نشان می‌دهد که پس از گذشت 13 قرن از حادثه کربلا هنوز عاشورا زنده و شکوفاتر از گذشته است که نمونه آن همایش جهانی شیرخوارگان حسینی بود؛ این همایش بیش از 800 نقطه جهان را در برگرفت و حضرت علی‌اصغر(ع) به عنوان سند مظلومیت امام‌حسین(ع) حرکت عظیمی را آفرید.
نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آن چیزی که محور حرکت مردم بوده عاشورای امام‌حسین(ع) است، به نوعی این مراسم یادآور تمام محتوای فرهنگی عاشورا بوده و همچون محتوای فرهنگی «هیهات منا الذله» است؛ پیام عاشورا برای جامعه بشری قابل توجه است و به جوانان ما درس خودسازی می‌دهد؛ حرکت قافله تاسوعای حسینی فرهنگ عاشورا را به طور عملی در صحنه اجتماع به نمایش می‌گذارد.
*اجتماع بزرگ عاشورائیان
در حسینیه اعظم شیروان
در آستانه عاشورای حسینی، اجتماع بزرگ عاشورائیان به میزبانی حسینیه اعظم شیروان و با حضور 23 هیئت مذهبی عصر دیروز در این حسینیه استان خراسان شمالی برگزار شد.
*عزاداری مثال‌زدنی اهل تسنن و
تشیع در تالش
امام جمعه تالش (از شهرهای استان گیلان) عزاداری حسینی مردم اهل تسنن و تشیع این شهرستان در تاسوعای حسینی را بی‌‌نظیر خواند.
در نهمین روز از دهه محرم اجتماع بزرگ عاشورائیان حسینی به میزبانی حسینیه اعظم شیروان و با حضور
23 هیئت مذهبی عصر دیروز در محل این حسینیه و خیابان‌های امام خمینی و خیابان‌های مجاور باشکوه خاصی برپا شد.
در این آئین روحانی، شرکت‌کنندگان به یاد قیام
عبدالله‌الحسین و یاران باوفایش به سوگواری و عزاداری و سینه‌زنی پرداختند.
مداحان اهل‌بیت شهرستان شیروان در مدح سالار شهیدان امام حسین (ع) نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرائی کردند.
در این آئین عضو هیئت‌ امنای حسینیه اعظم شیروان از ماه محرم به‌عنوان ماه انتخاب زندگی پاک و پاکیزه در زیر چتر دین، دیانت و ولایت یاد کرد.
عباس کاظمی افزود: همه بایستی با الگو قرار دادن زندگی حسینی و مسلک عاشورائیان در این مسیر گام برداریم.
شهردار قوچان اظهار کرد: قیام عاشورا سبب زنده ماندن اسلام شده که هیچ حادثه تاریخی به عظمت این واقعه نداریم.
عباس کاظمی اضافه کرد: باید از زندگی ائمه اطهار(ع) و سفارشی‌های آنان برای زندگی سعادتمندانه درس‌ها گرفت.
*پیاده‌روی 12 کیلومتری
 عزاداران کرمانی
مردم روستاهای ریگان از توابع استان کرمان، با پای پیاده بیش از 12 کیلومتر راه را طی کردند و در
مسجد ابوالفضل(ع) ریگان به عزاداری پرداختند.
به مناسبت تاسوعای حسینی مردم این شهرستان بر سر و سینه زدند و در رسای حضرت ابوالفضل (ع) اشک ماتم ریختند.
دیروز هئیت‌های عزاداری از روستاهای اطراف از ساعت‌های ابتدائی روز، خود را به مرکز شهرستان رساندند و در عزای ساقی لب تشنگان عزاداری کردند.
مردم روستاهای ریگان با پای پیاده بیش از
 12 کیلومتر راه را طی کردند و در مسجد ابوالفضل (ع) ریگان به عزاداری پرداختند.
دیروز شهرستان ریگان حال و هوای معنوی خاصی داشت، تمام هئیت‌های عزاداری با تجمع در مسجد
حضرت ابوالفضل‌(ع) که در ورودی شهرستان است به عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله‌(ع)و ابوالفضل‌(ع) نشستند.
*عزاداری بیش از 90 هئیت مذهبی
در ریگان
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ریگان در این زمینه به فارس گفت: بیش از 90 هئیت مذهبی در شهرستان ریگان دیروز با عزاداری خود شور و حال وصف‌ناپذیری ایجاد کردند.
حجت‌الاسلام محمد صادق نازلی اظهار کرد: در
روز تاسوعای حسینی نیز سفره احسان امام حسین‌(ع) در تمام روستاهای شهرستان برپا بود و اهالی روستاها میهمان این سفره بودند.
وی بیان داشت: در روز عاشورا نیز تمام هئیت‌های عزاداری در میدان عاشورای این شهرستان تجمع کرده و به عزاداری می‌پردازند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ریگان نیز عنوان کرد: دیروز در دورترین نقطه از مرکز شهرستان مراسم تاسوعای حسینی برگزار شد و مردم مناطق محروم شهرستان در رسای سقای لب تشنگان اشک ماتم ریختند.
حجت‌الاسلام منصور نعمتی اظهار داشت: مراسم تاسوعای حسینی به همت بیش از 90 کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان برگزار شد.
*فهرج در سوگ علمدار کربلا
به سوگ نشست
بر مبنای این گزارش، تجمع بزرگ هیئت‌های عزاداری
شهر فهرج در میدان و بلوار جمهوری اسلامی این شهر برگزار شد.
هیئت‌های مذهبی فهرج روز جمعه همزمان با تاسوعای حسینی در سوگ علمدار کربلا در خیابان‌ها و میادین شهر فهرج با راه‌اندازی دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری و سوگواری پرداختند و سپس در تجمع بزرگ هیئت‌های عزاداری در بلوار جمهوری اسلامی و نماز جمعه شرکت کردند.
همچنین عاشقان و شیفتگان سرور و سالار شهیدان با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر و روستاها از عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) پذیرائی کردند.
گفتنی است، عزاداری حسینی در روز عاشورا باشکوه خاصی در شهر و بخش‌های این شهرستان برگزار می‌شود.
*طنین «لبیک یا سقا» در اردبیل
اردبیلی‌ها در اجتماعی باشکوه طنین «لبیک یا سقا»را به بلندای آوازه حضرت ابوالفضل عباس (ع) سر داده و از آن حضرت مدد خواستند.
در مراسمی که بعدازظهر دیروز در میدان عالی‌قاپوی اردبیل و خیابان‌ها اطراف با حضور هزاران عزادار حسینی برگزار شد شرکت‌کنندگان در حالی که بارها ندای «لبیک یا اباالفضل» «لبیک یا حسین» سرداده در یوم‌العباس از علمدار کربلا خواستند تا مرادشان را داده و اسلام و ارزش‌‌های آن و عنصر ولایت‌مداریشان را مورد صیانت و دفاع قرار دهد.
مراسم باشکوه اردبیلی‌ها در عصر تاسوعای حسینی که با همراهی صدها نفر از میهمانان داخلی و خارجی همراه بود به صورت زنده از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و رسانه‌ها پخش شد تا اوج اجتماع مردمی را در شهر دارالارشاد و پایتخت حسینیت همه شاهد و ناظر باشند.
*اعلام وفاداری با عباس اعلام وفاداری با ولایت
عزادارن حسینی اردبیلی در حالی فریاد «لبیک یا خامنه‌ای» «لبیک یا حسین» بارها فریاد زدند که به یاد مظلومیت سیدالشهدا (ع) و قمر منیر بنی‌هاشم اظهار عشق و صلابت و دلدادگی کرده و اوج فریادشان را در همراهی با نافذ بصیرت کربلایی حضرت ابوالفضل عباس (ع) نشان دادند.
نوحه‌ها، مرثیه‌ها و شاه بیت‌ها مداحان اهل بیت حال و هوای خاص به این مراسم معنوی بخشیده بود به طوری که اردبیلی‌ها فریاد زدند «ای اوجا قامت، معدن غیرت ابوالفضل عباس (ع)» «شیرخدا بالاسی، یار ولایت» «باب‌الحوائج آقا، ایله عنایت بیزه» «ای دلم قبله حاجات یا ابوالفضل» «سالک کوی محبت یا اباالفضل» «هانسی گروهین بیله مولاسی وار شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» و دیگر تکیه‌ها و رجزخوانی‌هایی که در قامت حضرت ابوالفضل (ع) سر داده و ابراز وفاداری می‌کردند.
دستجات عزاداری و گروه‌های مردمی در حالی که بیرق‌های سیاه با نام مبارک حضرت عباس (ع) و امام حسین(ع) در هوای بهاری اردبیل در دومین ماه از فصل پاییز در دست گرفته بودند علم‌ها را به حرکت درآورده و بارها فریاد زدند «یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی» «سردار سپهدار قیام حسین، ابوالفضل عباس (ع)».
در جمع سخنرانان زمانی که نامی از سردار شهید حسین همدانی مدافع حرم حضرت زینب (س) به میان آورند شرکت‌کنندگان یکصدا یا زینب سر داده و با صلوات و فاتحه یاد و سردار خاطره سردار شهید حسین همدانی را گرامی داشتند.
در این بین بازار احسانات و توزیع نذورات نیز گرم بود به طوری که در ایستگاه‌های مختلف از چای و شربت گرفته تا غذاهای نذری، حلوا و آش توزیع می‌شد.
حضور میهمانانی از کشورهای مختلف به ویژ ه آذربایجان، ترکیه و روسیه نیز در اردبیل جالب توجه بود به طوری که این میهمانان با لباس‌های سیاه در مراسم حاضر شده بودند.
خبرنگاران و عکاسان پرتلاش نیز از مکان‌های تعریف شده و پشت بام از تجمع عظیم اردبیلی‌ها در «یوم‌العباس» گزارش و تصاویری را پخش کرده و در کنار آن تلاش شبکه‌های مختلف صدا و سیما برای پخش این مراسم نیز جالب توجه بود.
در کنار این مراسم همچنان رسم دیرین اردبیلی‌ها شمع‌گردانی نیز برگزار شده و اردبیلی‌ها به یاد سقای نینوا شمع‌های خود را در مساجد مختلف روشن کردند.
تجمع عظیم اردبیلی‌ها در حالی حال و هوای معنوی به دیار مردمان دوستار اهل‌بیت و امام حسین (ع) و حضرت عباس‌(ع) بخشیده بود که زنان و مردان در رثای شهدای کربلا گریه سر دادند.
مراسم تاسوعای حسینی در اردبیل در حالی برگزار شد که این آئین بعد از اتمام نماز جمعه با تلاوتی از
آیات قرآن آغاز شده و سپس حجت‌الاسلام حسین نوری مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه اردبیل سخنانی در بیان فضایل امام حسین (ع) و اهل بیت را به همراه ویژگی‌های حضرت عباس (ع) مطرح کرده و سپس مداحان اهل‌بیت سید محمد عاملی، عبدالله داداشی، نادر جوادی، حسن یحیوی و مسعود غفرانی به مداحی پرداختند.
*اقامه عزای حسینی در
دروازه نجف - کرمانشاه
عزاداران حسینی در قالب هیئت‌های مذهبی با شور و شعور در مقابل مسجد جامع کرمانشاه حضور یافتند و به عزاداری پرداختند.
عزاداران حسینی دیروز در قالب دسته‌جات و هیئت‌های مذهبی با شور و شعور در مقابل مسجد جامع کرمانشاه حضور یافتند و به عزاداری پرداختند.
عزاداران حسینی در سوگ سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش به عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و مرثیه‌سرائی پرداخته و ایستگاه‌های پخش نذری در نقاط مختلف دروازه نجف دائر شده است.
مردم متدین کرمانشاه در تاسوعای حسینی با سیاه‌پوش شدن آئین عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزار کردند و در هنگام اذان ظهر به اقامه نماز پرداختند.
کرمانشاهیان از دیرباز به عشق نوکری اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و تدین و اعتقادات مذهبی زبانزد بوده‌اند.
وجود حسینیه‌ها، زینبیه‌ها، تکایا، هیئت‌ها و مساجد متعدد در گوشه و کنار این دیار نشان از این دارد که بوی تربت حسین (ع) می‌آید و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت با فرارسیدن محرم با شور و شعور به عزاداری سالار شهیدان می‌پردازند.
محرم که می‌آید ریش‌سفیدان شهر از گذشته می‌گویند و نحوه عزاداری‌های ایام قدیم را سینه به سینه به نسل جوان انتقال می‌دهند و هیئت‌ها به تکاپو می‌افتند که مراسمات محرم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند.
مداحان تلاش می‌کنند با اشعار و مرثیه‌های مناسب و تأثیرگذار به مداحی بپردازند و سخنرانان از قیام و حرکت همیشه زنده امام حسین(ع) می‌گویند.
* قم؛ قلب تپنده جهان تشیع
میزبان عاشوراییان
شهر قم میزبان خیل عظیم زائران و عزادارانی است که از نقاط دور و نزدیک خود را به این شهر رسانده‌اند تا در مراسم‌های ویژه عزاداری شهر بانوی کرامت حضور یابند.
در تاسوعای حسینی شهر قم یکپارچه عزا و ماتم است و از جای جای این شهر صدای شیون و ناله در غم شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش بلند است.
هیئت‌های عزاداری از نخستین ساعات صبح طبق برنامه از پیش تعیین شده حرکت خود را از مسیرهای مختلف به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز کرده‌اند و پس از حضور در حرم بانوی کرامت، شهادت امام حسین‌(ع) را به دخت موسی بن جعفر تسلیت می‌گویند.
در دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز مراسم عزاداری ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور خیل عظیم مردم برگزار می‌شود و حجم حضور جمعیت در این مراسم به قدری است که جمعیت در خیابان‌های اطراف نیز مستقر می‌شوند.
*جمکران میزبان عزاداران منتظر
در تاسوعای حسینی مسجد مقدس جمکران میزبان زائرانی است که از نقاط مختلف کشور خود را به این مکان مقدس رسانده‌اند تا شهادت سومین امام همام شیعیان را به حضرت ولیعصر‌(عج) تسلیت بگویند.
*حضور گسترده عزاداران
در نماز جمعه
با توجه به مصادف شدن تاسوعای حسینی با روز جمعه، با فرا رسیدن ظهر و هنگام اقامه نماز، دسته‌های عزاداری در مسیرهای حرکت به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) فعالیت خود را متوقف کرده و به جمع نمازگزاران جمعه پیوستند و نماز عبادی سیاسی جمعه در تاسوعای حسینی با شکوه و عظمتی وصف ناپذیر برگزار شد.
آیت‌الله اعرافی امام جمعه قم در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه قم اظهار کرد: عاشورا آوردگاه دو فرهنگ و نقطه تقابل دو راهبرد بسیار متفاوت یعنی فرهنگ منحط اموی و فرهنگ علوی است؛ منابر حسینی باید لایه‌های معرفتی عاشورا را
تحلیل کنند و به نسل جوان ارائه دهند و علاوه بر این، جلوه‌ای از شور و حال حماسی آن هم باشند.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: عاشورا فرهنگی مختص گذشته نیست بلکه دیروز هم زنده است و امّت را به مقاومت و ایستادگی در برابر
اسلام‌های آمریکائی و دروغین دعوت می‌کند؛ عاشورای دیروز یعنی ایستادگی در برابر اسلام سعودی، اسلام ساز‌ش‌پذیر با ظلم و اسلام داعشی و در عاشورا نکته مهمی تجلی کرد به این معنا که انسان باید به صورت خانوادگی در خدمت اسلام باشد.
وی در خطبه دوم به سنت اصیل عزاداری حسینی در میان ایرانیان اشاره کرد و گفت: جای تقدیر و سپاس از همه مسلمانان است که مشعل عزای حسینی را در کشورمان و سایر نقاط جهان روشن نگاه داشته‌اند؛ این مراسم سوگواری باید همواره باقی بماند و بر فروغ آن افزوده شود.
اعرافی با اشاره به تنگ‌نظری‌هائی که در برخی کشورهای محدود نسبت به عزاداری‌های حسینی صورت می‌گیرد عنوان کرد: در روزهای اخیر در کشورهائی همچون مالزی با
عزاداران حسینی برخوردهائی صورت گرفته، کینه‌های اموی داعشی‌ها در برخی نقاط در برابر
امواج خروشان حسینی می‌ایستد ولی دشمنان این خط سرخ بدانند پرچم حسینی همواره برافراشته می‌ماند و داعشی‌ها نمی‌توانند در برابر این امواج خروشان ایستادگی کنند.
*برگزاری مراسم پرشور
هیئت‌های مذهبی
از جمله مکان‌هایی که در این ایام میزبان خیل عظیم عزاداران حسینی است هیئت خادم‌الرضا است که شب‌ها میزبان هزاران نفر نفر از عزاداران حسینی است.
مراسم عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا(ع) هرشب از ساعت 20 و 30 دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام صادقی و مداحی حسین سیب سرخی و یاسین شیخ زاده در مجموعه ورزشی حیدریان قم برگزار می‌شود و جوانان در این مراسم حضور بسیار پرشوری دارند.
هیئت رزمندگان اسلام نیز از دیگر هیئت‌هائی است که مراسم پرشور عزاداری خود را در مجتمع
امام خمینی قم و در جوار مزار مطهر شهدا برگزار می‌کند.
مراسم‌های این هیئت عزاداری با سخنرانی
حجت‌الاسلام رفیعی و مداحی سید مهدی میرداماد با استقبال بسیار با شکوه و پرشور مردم قم روبه‌رو است.
*فعالیت پایگاه‌های انتقال خون
در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی پایگاه‌های انتقال خون استان قم نیز در دو بخش پایگاه مرکزی و پایگاه روح‌الله فعال هستند.
در پایگاه روح‌الله با توجه به نزدیک بود به هسته مرکزی شهر حجم حضور مردم نوع‌دوست بیشتر است و عزاداران در این روزها اقبال بیشتری برای اهدای خون خود به نیازمندان دارند.
*ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی
از جمله اقدامات صورت گرفته در تاسوعا و عاشورای حسینی ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی است؛ همانگونه که امیر سامع معاون خدمات شهری
شهرداری قم می‌گوید 120 ایستگاه صلواتی در هسته مرکزی شهر جانمائی شده و برای آنها مجوز صادر شده است.
وی ادامه می‌دهد: در ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی و صدور مجوز به نکات ایمنی و همچنین ترافیکی توجه شده است تا فعالیت این ایستگاه‌ها موجب بروز ترافیک نشود و توصیه‌های لازم نیز به مسئولان این ایستگاه‌ها ارائه شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری قم بیان می‌کند: در سطح شهر نیز شهرداری قم با بسیج نیروها و بهره‌گیری از
3 هزار نفر از پرسنل خود، زمینه لازم برای حضور عزاداران در نقاط مختلف شهر به ویژه هسته مرکزی را فراهم کرده است و ستادهای هشت‌گانه با مدیریت مناطق شهرداری نیز مشغول خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی هستند.
*استقرار خودروهای آتش نشانی و نیروهای هلال احمر
با توجه به ضرورت تسریع در امداد رسانی به حوادث احتمالی، آتش‌نشانی قم نسبت به استقرار خودروهای خود در 20 نقطه از شهر اقدام کرده است.
همچنین در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) از موتورهای امدادی مجهز به
دستگاه ویژه اطفاء حریق استفاده شده است تا در صورت بروز حادثه در کمترین زمان ممکن خدمات رسانی صورت گیرد.
هلال احمر قم نیز نسبت به استقرار امدادگران، پرستاران و پزشکان در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری اقدام کرده است تا در صورت بروز مشکل برای عزاداران خدمات امدادی و درمانی در اسرع وقت ارائه شود.


*پیش بینی برای اقامه نماز ظهر عاشورا
از جمله اقدامات پیش بینی شده در شهر مقدس قم برپائی نماز ظهر عاشورا به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) است.
در این خصوص نهادها و دستگاه‌های مختلف قم از روزهای قبل برنامه‌ریزی را برای برپائی هرچه با شکوه‌تر نماز ظهر عاشورا انجام داده‌اند و طبق هماهنگی صورت گرفته فرا ظهر هیئت‌های مذهبی در هنگام اذان برنامه‌های عزاداری خود را متوقف کرده و در جای جای این شهر به اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا می‌پردازند.
برگزاری مسابقه عکس نماز ظهر عاشورا نیز از دیگر اقدامات فرهنگی است که با همکاری سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری، استانداری، ستاد اقامه نماز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما انجام می‌شود.
* اهتزاز پرچم متبرک به مرقد امام حسین (ع) در اردبیل
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اردبیل گفت: با هماهنگی مسئولان کشوری همزمان با عاشورای حسینی پرچم متبرک به مرقد
امام حسین‌(ع) در اردبیل به اهتزاز درآمد.
اسفندیار هوشیار دیروز به فارس گفت: در حال و هوای معنوی ماه محرم و بعد از پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد موفق شدیم پایتخت حسینیت را متبرک به پرچم گنبد مطهر امام حسین (ع) کنیم که با ورود به اردبیل و با استقبال هیئت‌ها و دستجات مختلف عزاداری در محلات ششگانه و دیگر مناطق به اهتزاز درآمد تا مردم بتوانند نذورات و احسانات خود را در قالب تبرک این پرچم مرقد مطهر امام حسین (ع) انجام دهند.
وی با بیان اینکه آئین‌های تاسوعا و عاشورای حسینی امسال با شور و عظمت در اردبیل برگزار شد و این حکایت از معنویت بی‌پایان عاشورا و باورها و اعتقادات مردم حسینی اردبیل در احیای دین و ارزش‌های الهی دارد، گفت:‌ همانطوری که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند در چنین برنامه‌هایی باید کار فرهنگی به شکل گسترده و با اولویت انجام شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اردبیل جهالت مردم و انحراف جامعه را در به وجود آمدن حادثه تلخ و جانسوز عاشورای یادآور شد و افزود: حادثه عظیم و اتفاق ناگواری که در سال 61 هجری در کربلا رخ داد برای همیشه جاهلان زمان را سرافکنده کرده و زمینه‌ای را فراهم کرده است تا امّت جاهل زمان همچنان به کار کرده در عاشورا سرافکنده شده و پشیمان باشند.
هوشیار تصریح کرد: ما در حالی برای امام حسین(ع) اشک ماتم می‌ریزیم که این اشک‌ها را دارای ارزش و تبرک معنوی می‌دانیم و بر این باوریم که این اشک ریختن‌ها در حقیقت اعلام وفاداری به امام حسین‌(ع) است.
این مسئول به اقدام شورا و شهرداری در حرکت‌های فرهنگی در ماه محرم اشاره کرد و ادامه داد: این حرکت‌ها نظیر اجرای طرح پاکبان و یاران محرم زمینه‌ای را فراهم کرده تا خود مردم راغب به انجام کارهای فرهنگی و ارزشی باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اردبیل به تشکیل موکب‌های عزاداری اربعین حسینی و مسئولیت استان در اعزام کاروان‌های زیارتی به حرم امام حسین (ع) در اربعین حسینی اشاره کرد و یادآور شد: سعی خواهیم کرد تا روزانه به 10 هزار نفر از زائران ارائه خدمات کنیم که این ارائه خدمات در قالب تهیه غذا و امور بهداشتی و فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود.
هوشیار بیان کرد: با توجه به اینکه محوریت و مرکزیت خدمات بهداشتی زائران اربعین با استان اردبیل است قطعاً چادرها و
ایستگاه‌های مختلفی در ارائه خدمات به مردم برپا خواهد شد.
*اقامه نماز ظهر عاشورا در همدان به یاد نماز عشق اباعبدالله(ع)
نماز جماعت ظهر عاشورا در دارالمومنین همدان به یاد نماز عشق اباعبدالله(ع) در دشت کربلا اقامه شد.
دیروز مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در همدان با حضور هیئات مذهبی، دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی با حضور زن و مرد، پیر و جوان و خرد و کلان در دارالمومنین همدان برگزار شد.
برگزاری مراسم تجمع عاشوراییان با عنوان «همدلی با حسین(ع)، همزبانی با زینب(س)» با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در رثای حضرت اباعبدالله(ع) جلوه خاصی را به شهر بخشیده بود، مراسم با شعار
«لبیک یا حسین(ع)» به نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز ثارالله(ع) در دشت کربلا ختم شد.
نماز جماعت ظهر و عصر به امامت
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی؛ نماینده ولی فقیه در استان همدان، با حضور خیل عاشقان به نماز و منادی این فریضه الهی در دشت کربلا، اقامه شد.
در بین‌‌الصلاتین؛ نماینده ولی فقیه در استان همدان بعد از سلام به اباعبدالله(ع) و لعن به دشمنان این امام همام گفت: دیروز از تمام نمازگزاران به خاطر حرکت در مسیر
امام حسین(ع) در اقامه نماز اول وقت، تقدیر و تشکر می‌کنم.
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان اینکه امید است دیگر عزاداران و هیئت‌های مذهبی نیز قدم در مسیر این حرکت سازنده و الهی بگذارند؛ اظهار کرد: هدف امام حسین(ع) اقامه نماز و اجرای امر به معروف و نهی از منکر بود که باید این امر همواره مد نظر باشد.
وی خطاب به نمازگزاران گفت: شما دیروز در امنیت کامل نماز خود را اقامه می‌کنید اما
امام حسین(ع) و یاران باوفایش در حین اقامه نماز نیز از کینه و خباثت دشمنان آل‌الله در امان نبودند.
امام جمعه همدان ادامه داد: با وجود این دشمنی و ناامنی، حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش، نماز خود را به جماعت و اول وقت اقامه کردند که این امر نشان از اهمیت این فریضه الهی دارد.
وی در پایان سخنانش از عزاداران حسینی خواست برای ظهور هر چه سریعتر امام زمان(عج) و ریشه‌کنی ظلم و ستم در دنیا دعا کنند و همیشه در مسیر حق و حقانیت قدم بردارند.
*پرچم سرخ امام حسین (ع)
در رشت به اهتزاز درآمد
پرچم سرخ امام حسین(ع) با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی(ع)در میدان شهدای ذهاب رشت به اهتزاز درآمد.
در عاشورای حسینی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی و هیئت‌های مذهبی و عزادار با تجمع در میدان شهدای ذهاب رشت به سوگ نوه پیامبر (ص) نشستند.
دسته‌های عزاداری با عَلَم‌های بزرگ و متوسط خیابان‌ها را طی کردند و با نوحه‌خوانی و زنجیرزنی در میدان شهدای ذهاب رشت «شهرداری» عزاداری بسیار باشکوهی را به نمایش گذاشتند.
پرچم‌های بزرگ که با قدرت دست دارنده آن، به هر طرف حرکت می‌کرد نمایش زیبایی از سپاه اباعبدالله‌الحسین(ع) در ذهن انسان‌ها تداعی می‌شد.
با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی پرچم سرخ امام حسین(ع)در میدان شهدای ذهاب رشت به اهتزاز درآمد تا نشان دهد که راه
امام حسین(ع)راه تمام عاشقان اهل بیت‌(ع) در مقابل یزیدیان زمان است.
*باران اشک عاشورائیان
در خراسان جنوبی
هم‌زمان با عاشورای حسینی استان خراسان جنوبی سراسر غم و اندوه شد و باران اشک عاشورائیان باریدن گرفت.
در عاشورای حسینی خراسان جنوبی حال و هوای دیگری دارد و ابرهای سیاهی که روزهای اخیر شدت گرفته بودند، دیروز بارانی‌تر شدند و سراسر استان باران اشک در سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانش شده است.
دیروز کمتر کسی در خانه است همگی به هئیت‌ها و تکایا و مساجد رفته تا در سوگ شهادت احیاکننده امر به معروف و نهی از منکر و نماز به سر و سینه بزنند.
عشق حسین(ع) دیروز در دل اهالی خراسان جنوبی از پیر و جوان گرفته تا دختر و پسر٬ از مرزی‌ترین نقاط تا دل مرکز استان غوغا کرده است.
در بیرجند بسیاری از مردم طبق سنتی همیشگی حضور باشکوهی در مزار شهدا و مزار اهل قبور دارند٬ آنان آمده‌اند تا یادی کنند از کسانی که امسال در میانشان نیستند.
توزیع نذورات دیروز در گوشه گوشه استان از روستاها گرفته تا شهرها دیده می‌شود.
*دیروز سرزمین طلای سرخ سرتاسر سیاه‌پوش است
عزاداران حسینی به سمت مکان‌هایی که برای نماز ظهر عاشورا مشخص شده است، هم‌اکنون در حال حرکتند تا به یاد آخرین نماز امام حسین(ع) نماز باشکوهی اقامه کنند.
*تعطیلی دو حرم مطهر
در دمشق
حرم های مطهر حضرت زینب کبری و حضرت رقیه (س)، ساعتی پس از آغاز مراسم سوگواری شهات ابا عبدالله الحسین (ع) و عاشوری حسینی، به دلیل جلوگیری از هرگونه حملات تروریستی تعطیل شد.
با توجه به حمله خمپاره ای تروریستی شب عاشورا به منطقه زینبیه و برخورد خمپاره ها به نقاطی در نزدیکی حرم و نیز اصابت چند گلوله خمپاره به بازارهای اطراف حرم حضرت رقیه (س)، مسئولان امنیتی این دو حرم شریف از ادامه برگزاری مراسم عزادای صرف نظر کردند.  
این منبع با اشاره به حمله انتحاری تروریستها در محرم سال گذشته علیه اتوبوس حامل زوار لبنانی در مجاورت قلعه دمشق، خاطرنشان کرد ، مقامات ذیربط نگران تکرار چنین عملیاتی در روز عاشورا هستند.
گفتنی است، مدافعان حرم تدابیر شدید امنیتی در محدوده دو حرم مطهر اتخاذ کردند.
البته با این وجود ، مراسم عزادای عاشورای حسینی و شهادت سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش در مساجد و حسینیه های محله های شیعه نشین شهر دمشق برگزار شد.
 




نوشته شده در   شنبه 2 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode