ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 مهر 1394     |     کد : 94758

رئیس جمهوری: پاسخ منتقدان بر‌جام را خواهم داد

دکتر روحانی رئیس جمهوری با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشورمان به دنبال توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به زودی پاسخ منتقدان داخلی برجام را خواهد داد.



 دکتر روحانی رئیس جمهوری با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشورمان به دنبال توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به زودی پاسخ منتقدان داخلی برجام را خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ما، وی که دیروز در «همایش ملی روز روستا» در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: آنچه ما در این دو سال به دست آوردیم به دلیل امید، حضور، مشارکت و تلاش مردم بود.چنانکه توانستیم در مذاکرات هسته ای به یک افتخار بزرگ تاریخی برسیم.

روحانی اضافه کرد: همه رهبران دنیا بدون استثنا به جز رژیم غاصب اشغالگر منفور که عصبانی است، تمام کشورها و تمام سران دنیا توافق هسته ای را کار عظیمی می دانند. کاری شده که نه فقط در این دهه بلکه در دهه‌های گذشته بی مانند است.

وی تصریح کرد: همه اذعان دارند که ایران به توفیقی بزرگ دست یافته و این افتخار ملت ایران است. آنهایی که می خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی این کار را می کنند، ما یک ملت و قدرت هستیم و صحنه های افتخار متعلق به ما است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: ما امروز شرایط بعد از برجام و تحریم را می بینیم و به حول و قوه الهی در هفته های و ماه های پیش رو همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می ریزیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از افتخارات ملی ما صحنه انتخابات خواهد بود و حضور مردم پای صندوق آرا و انتخابات مهم است، تاکید کرد: از نظر دولت، این حزب و آن حزب و این جناح و آن جناح تفاوتی ندارد؛ آنچه مهم است صالح ترین و قوی ترین افراد و کسانی هستند که ملی می اندیشند، به فکر کشور هستند و جامعه و کل کشور را می بینند.

روحانی گفت: ما باید در مسایل مهم کشوری نگاه ملی داشته باشیم نه جناحی و گروهی و آنهایی که دارای این دید هستند، باید وارد صحنه شوند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توسعه مناطق روستایی اظهار داشت :

دولت تمام توان خود را برای توانمند کردن روستاها در برنامه ششم توسعه به کار می بندد. ما ضمن خدمت رسانی به روستاها باید دو مساله را حل کنیم. نخست؛ سطح خدمات عمومی باید به روستاها همچون شهرها گام به گام ارتقا یابد. نباید علم، درمان و اشتغال کالای شهر باشد؛ باید همه دست به دست هم دهیم و خدمات عمومی را به روستاها منتقل کنیم.

وی با اشاره به این که در دو سال گذشته گام های بسیار مهمی در زمینه درمان و بهداشت برداشته شده است، افزود: استقرار پزشکان همچنین پزشکان متخصص در مناطق روستایی و ایجاد مراکز درمانی برای این است که یک روستایی مجبور نشود برای درمان به نقطه دیگری برود.

رئیس جمهوری یادآور شد: هنگامی که از تمرکززدایی سخن می گوییم، فقط موضوع، مدیریت نیست، بلکه شامل همه زمینه ها می شود؛ بنابراین باید بتوانیم علم، دانش و فناوری را هم به مناطق روستایی ببریم.وی با اشاره به اهمیت

بهره وری آب اظهار داشت: با کشاورزی سنتی نمی توانیم در روستاها مردم را ثروتمند کنیم؛ ناچاریم تحول ایجاد کنیم و شکل زمین های زراعی را بر مبنای بهره وری تغییر دهیم. باید زمین های کشاورزی را تجهیز و زه کشی را طبق بهره وری عوض کنیم. باید با کمترین آب بیشترین محصول را به دست آوریم و همچنین برای کشاورزان اقدامات تشویقی در نظر بگیریم.

دکتر روحانی انتقال فناوری های نو به روستاها را هم موضوع مهمی دانست و گفت: فناوری های نو برای محیط زیست و آب ضروری است. ما ناچاریم از فناوری های نو استفاده کنیم و این کار قدم به قدم انجام می شود.

وی با اشاره به احداث ۶ هزار کیلومتر جاده آسفالته برای روستاها طی دو سال گذشته گفت: امسال هم تلاش می کنیم که ۴ هزار کیلومتر دیگر به جاده آسفالته روستاها اضافه شود.

رئیس جمهوری با اشاره به این که قرار است ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب روستایی دریافت شود، گفت: می توانیم شرایطی فراهم کنیم که روستاهای ما به عنوان مراکز امید، تولید و توسعه پایدار در کشور باشند و این کار در صورتی امکان پذیر است که روستاهای ما در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد و به حول و قوه الهی این قدم را برخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت فاجعه منا به محضر ملت ایران و همه ملل اسلامی بویژه خانواده های جانباختگان گفت: این همه دوربین در منا وجود دارد و اتاق های مانیتور آنها لحظه به لحظه تمام خیابان ها و تمام جمعیت را رصد می کنند و حتی می توانند از افراد عکس و فیلم بگیرند . ضمن اینکه برای حضور در منا تقسیم بندی شده است که چه ساعتی حجاج و از کدام کشور برای رمی جمرات بیایند؛ چطور چنین حادثه ای درکشوری رخ می دهد که آن همه هلیکوپتر، هواپیما و پول نفت در اختیار دارد. این بی تدبیری در آغاز حادثه و همچنین بی تدبیری در ادامه حادثه وجود داشته است.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ۱۰ دقیقه نخست یا دقایق اول قابل قبول است. اما اینکه این همه ساعت زائران خانه خدا زیر آفتاب با تشنگی مانده اند، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: البته دولت به مسئولیت خود واقف است و خوشبختانه ندای مظلومیت در حضور سران جهان در سازمان ملل به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر امور خارجه که یکی از قهرمانان ملی در تاریخ ما است، همه تلاش خود را از لحظه نخست با مسئولین سیاسی در سطح جهان و دبیر کل سازمان ملل انجام داد.

روحانی همچنین تلاش های وزیر بهداشت در پیگیری فاجعه منا را هم با وجود همه مشکلات مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه دولت اقدامات خود را در خصوص فاجعه منا ادامه می دهد، افزود: بیش از ۲۰ کشور عزیزان خود را در این فاجعه از دست دادند. اما ایران نخستین کشوری بود که توانست پیکرهای جانباختگان را به کشور بازگرداند و بیشترین تلاش را برای شناسایی جانباختگان انجام دهد و همچنین بیشترین تحرک را درسطح دنیا برای این فاجعه داشته است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب زیباترین کلمات را در این حادثه بیان کردند و ملت بزرگ ایران صبور، سرافراز و قدرتمند با یکدیگر همدلی و همنوایی کردند که بیان من از تجلیل این ملت قاصر است .

رئیس جمهوری توضیح داد: شاهدیم هنگامی که این پیکر های مطهر فاجعه منا به استان ها می رسد، چه اجتماع و حضوری از مردم بوجود می آید و این علاوه بر دلداری و تسلیت به خانواده آن عزیزان، نشان دهنده انسجام، وحدت ملی و یک کشور یکپارچه و متحد است.

مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در این همایش با اشاره به اینکه طی سه دهه گذشته با اجرای برنامه های جامع، خدمات زیربنایی در روستاها افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد: فاصله خدمات رسانی به شهرها و روستاها روز به روز کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مطابق توافق انجام شده بین دو وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو، سطح برداشت آبهای زیرزمینی به گونه ای تنظیم

می شود تا در یک دوره زمانی پنج ساله میزان تغذیه سفره های زیرزمینی و برداشت ها به تعادل برسد. مطابق برنامه ریزی ها، طی یک دوره

۲۰ ساله میزان سطح آبهای زیرزمینی به روند سابق آن برخواهد گشت.

وزیر جهاد کشاورزی بخش کشاورزی را یک زنجیره توصیف کرد که تنها به یکی دو حلقه آن توجه شده، در حالی که خدمات پیشین و پسین تولیدات کشاورزی در روستاها به راحتی با قیمت های پایین تر و رقابتی تر قابل دسترسی است و پایداری و ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: طی سنوات گذشته برنامه های توسعه ای خوبی در چارچوب اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی طراحی شده که پایه و اساس آنها ارتقای بهره وری است و از جمله مهم ترین آنها می‌توان به توسعه کشت های گلخانه ای اشاره کرد.

این گزارش می افزاید: دکتر علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این همایش گفت: چهار دهه پیش روستاها به عنوان یک استراتژی اساسی در کشور مطرح بودند، اما به نظر می رسد امروز برخی سیاست ها از جمله هدفمندی یارانه ها تاثیر مستقیم بر زندگی شهری و روستایی گذاشته باشد، به طوری که در حال حاضر برخی از آینده روستاها به عنوان یک بحران یاد می کنند.

وی گفت: توسعه به مفهوم انباشتن تندیس های بزرگ، ساختمان‌های آسمانخراش و… نیست بلکه در حقیقت افزایش شادی و نشاط مردم است که باید از محلی گرایی و پایین ترین اقشار اجتماعی شکل گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آمارها حاکی است در پایان سال ۹۲ سهم اشتغال در مناطق روستایی ۱ر۵۰درصد بوده است و استان های اردبیل، کرمان و کردستان بیشترین و استان های تهران، یزد و هرمزگان کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: به عنوان یک ویژگی بسیار مهم، نرخ اشتغال بخش خصوصی در روستاها بسیار بالاست و رقم ۸ر۹۳درصد اشتغال روستایی در بخش خصوصی گویای مزیتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

همچنین دکترمحمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به ماههای پایانی برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: برنامه ششم توسعه در دو بخش احکام و ارقام و اعداد کمی در دست تدوین است.

وی گفت: احکام مورد نیاز برنامه ششم در حال حاضر از سوی هیات وزیران در دست بررسی است و همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی

در حال نوشتن اهداف توسعه هستند. آنچه در این برنامه نیازمند آن هستیم تغییر نگاه و رویکرد نسبت به گذشته است و عدالت خواهی نظام جمهوری اسلامی این الزام را برای برنامه ریزان به وجود آورده تا در بودجه ریزی به دنبال تسری خدمات شهرها به روستاها باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به تغییر نسبت شهرنشینی و روستانشینی از سال ۵۵ تا ۹۰ که امروز مطابق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۷۰ درصد جمعیت کشور ساکن شهرها هستند، هشدار داد: بخش زیادی از جمعیت شهرنشین امروزی ساکن سکونتگاه های غیررسمی اطراف شهرها هستند.

وی گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا ساکنان سکونتگاه های غیررسمی شهری به روستاها برگردند و با برنامه ریزی و مدیریت بهینه و حمایت از فرصت های مزیت دار شغلی، مقدمات این مهم را فراهم کنیم .

نوبخت با اشاره به برخی آمارها یادآور شد: با وجود بیش از ۷۶۳ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز، سالانه بیش از ۶میلیارد مترمکعب از سفره های آب زیرزمینی اضافه برداشت داریم که اگر در برنامه ششم توسعه مدیریت نشود، قطعا به سوی بحران پیش می رویم.

وی تصریح کرد: توسعه کشت های گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس، استفاده از ظرفیت های مرزهای آبی طولانی در شمال و جنوب کشور، جلوگیری از فرسایش خاک (که از دهه ۵۰ تا کنون ۵ برابر شده) از جمله اقداماتی است که می تواند روستاها را به کانون تولید و ارزش آفرینی تبدیل کند.


نوشته شده در   سه شنبه 14 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode