ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 شهريور 1394     |     کد : 93980

برنامه دولت برای توسعه استان‌های محروم شرق کشور

در بازدید معاون اول رئیس جمهوری از طرح‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اعلام شد....

در بازدید معاون اول رئیس جمهوری از طرح‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اعلام شد
برنامه دولت برای توسعه استان‌های محروم شرق کشور
 

 خبرنگار اطلاعات: معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اظهارات برخی از منتقدان در مورد استفاده دولت از پول‌‌های صندوق توسعه ملی با اشاره به این‌که دولت فقط ۱۰ میلیارد دلار با مجوز رهبری و برای منابع آب و خاک از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: دولت متعهد شده است که این پول را به عنوان وام برداشت کرده و آن را به صندوق بازگرداند.

اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات زابل که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان این‌که در مقطع مهمی به لحاظ تصمیم‌گیری در تاریخ دولت قرار داریم، یادآور شد: در مقطع فعلی علاوه بر بحث تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی که در اجرای سیاست‌های آن، هم ملت و هم دولت، مسئولیت دارند و هم در آستانه تدوین برنامه ششم در دولت یازدهم هستیم، همچنین از طرفی در مقطعی به نام پساتحریم نیز قرار داریم.

جهانگیری با تأکید بر این‌که آحاد مردم باید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند، گفت: نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی همگانی باید در سیاست‌هایی که برای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود، نقش‌آفرینی داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، افزود: تدوین برنامه ششم فرصتی است که در آن برای ۵ سال آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به توافق انجام گرفته در پرونده هسته‌ای،‌اظهار کرد: برخی از دوستان در ۲سال اخیر عمر دولت یازدهم به سادگی لب به انتقاد می‌گشایند، بروند مرور کنند و بگویند که دولت باید چه بخش‌هایی را مدیریت می‌کرد و امروزچه بخش‌هایی را مدیریت کرده است.

وی با تأکید بر این‌که در این ۲ سال باید بدهی‌ها، کمبودها و مطالبات روزافزون ملت را مدیریت می‌کردیم، گفت: در۲ سال گذشته بدهی‌ها، کمبودها و مطالبات را مدیریت کردیم و با وجود همه اینها ۲ سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم.

وی تأکید کرد: باید برای همه گرایش‌های سیاسی، قومیت‌ها و مذاهب مختلف موجود در کشور به عنوان یک سرمایه ملی احترام قائل شویم و بدانیم که چنانچه همه این سرمایه‌ها به صحنه بیایند ان‌شاءالله می‌توانیم مشکلاتی را که پیش پای ملت و کشور قرار گرفته است برطرف کنیم. او اضافه کرد: پس از تحریم‌ها باید از منابع نفتی به خوبی استفاده کنیم. در این دوران می‌توانیم به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهیم. همچنین در این دوران باید تلاش کنیم که زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی تأمین و این بخش را فعال کنیم.

* کانون توسعه سواحل

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محرومیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و با تأکید بر این‌که این استان نیازمند برنامه‌ای ویژه برای توسعه است، افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های سیستان و بلوچستان مرزهای آبی این استان است. حتماً باید به مرزهای آبی استان از جمله چابهار و سواحل مکران رسیدگی کرد و تلاش کنیم که این سواحل را به کانون اصلی توسعه در منطقه تبدیل کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به نیاز استان سیستان و بلوچستان به گاز، تأکید کرد: پس از سفر رئیس‌جمهوری به این استان و پس از انجام کارهای کارشناسی تصمیم گرفته شد که حتماً باید گاز به این استان وارد شود. عملیات‌ابتدایی این طرح آغاز شده است و گاز به زابل خواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتباط ریلی میان چابهار با مشهد اظهار داشت: از جمله اقدام‌هایی که باید حتماً در این استان اتفاق بیفتد اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و مشهد است.وی با اشاره به اشتیاق کشورهای خارجی به سرمایه‌گذاری در سواحل، یادآور شد: کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی ایران و انتقال آن به کشورهای خاورمیانه هستند که باید تلاش کنیم از سرمایه و ظرفیت‌های موجود در این راستا استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به پروژه انتقال و توزیع آب به دشت سیستان یادآور شد: پس از سفر رئیس‌جمهوری به این استان طرح آبیاری مداوم ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی مورد توجه دولت قرار گرفت. پس از انجام بررسی‌ها دریافتیم که با بودجه دولت اجرای این طرح غیرممکن است. در آن زمان آقای روحانی در نامه‌ای و بنا بر ضرورت کار از مقام معظم رهبری درخواست کردند که به دولت اجازه برداشت معادل ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی بدهند که مقام معظم رهبری نیز با این درخواست موافقت کردند.

* احیای تالاب‌هامون

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضع تالاب‌هامون و نیاز رسیدگی به این تالاب، تأکید کرد: باید در مورد حوزه آب رود هیرمند گفت‌وگوهای اساسی با افغانستان داشته باشیم. ان‌شاءالله با این گفت‌وگوها و همچنین با همت و پیگیری استاندار و رئیس سازمان محیط زیست تالاب‌هامون احیا خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تبدیل منطقه سیستان به منطقه آزاد، گفت: مطالعات لازم برای تصویب این طرح انجام شده است و امیدواریم که در یکی ۲ هفته آینده طرح منطقه آزاد سیستان در دولت تصویب شود.

جهانگیری در پایان با اشاره به تعامل اهل سنت و شیعه در استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که اهل سنت کشور همواره رابطه خوبی با دولت و نظام دارند، افزود: امنیت موجود در استان سیستان و بلوچستان نتیجه همدلی و همکاری از جمله بلوچ‌ها و سیستانی‌ها و شیعه و اهل سنت این استان است.‏

وی گفت: در مسائل مرزی و آب سیستان از قبل صحبت‌هایی مطرح بوده که مردم در این سفر در جریان آن قرار خواهند گرفت.

* بازدید از طرح انتقال آب

معاون اول رئیس‌جمهوری و هیات همراه همچنین از اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان دیدن کردند.

در این بازدید وزیر جهاد کشاورزی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، معاونان وزرا، استاندار و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی معاون اول رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.محمد حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید از مراحل مختلف طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله گزارشی ارائه داد.

استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب مطمئن به مزارع کشاورزی منطقه سیستان به وسیله لوله از جمله مهمترین طرح‌هایی به حساب می‌آید که در این سفر مورد بازدید مسئولان کشوری قرار گرفته است.علی اوسط‌هاشمی اظهار داشت: این طرح با هدف استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آن در حوزه فعالیت‌های کشاورزی در سیستان در حال اجرا است.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در راس هیات ۴۰ نفری متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فناوری و علمی رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزرا و شماری از روسای سازمان‌های مختلف وارد زابل شد و مورد استقبال استاندار و شماری از مسئولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.‏

* تلاش برای احیای‌هامون ‏

دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی میلک گفت: دولت یازدهم برای احیای تالاب‌هامون اقدام‌ها و نشست‌هایی در سطح بین‌المللی از جمله سازمان ملل و مسئولان و کارشناسان داخلی داشته است.

وی ادامه داد: در سطح همکاری‌های ملی نیز کارگروهی برای احیای‌هامون در داخل کشور تشکیل شده است.‏

* خراسان جنوبی محور ارتباط ‏

معاون اول رئیس‌جمهوری بعد از ظهر دیروز هنگام ورود به فرودگاه بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: خراسان جنوبی از لحاظ موقعیت مهمترین محور برای ارتباط سواحل جنوبی ایران با آسیای میانه است و باید زیرساخت‌های لازم در استان ایجاد شود.اسحاق جهانگیری افزود: امید است در دوران پساتحریم منابع جدید در اختیار کشور قرار گیرد و با این منابع طرح‌های توسعه‌ای بیشتری به اجرا درآید و همچنین بتوانیم در استان خراسان جنوبی پروژه راه آهن را اجرایی کنیم.وی افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به خراسان جنوبی تصمیم گرفته شد که پروژه راه آهن شرق کشور از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بیرجند و از این شهر به مشهد اجرایی شود که در بودجه امسال اعتباری برای این پروژه گذاشته شد و مطالعات آن درحال نهایی شدن است.در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به بیرجند، بیمارستان فوق تخصصی و تامین اجتماعی و تصفیه خانه آب شهر بیرجند بهره‌برداری شد. شرکت در شورای اداری استان خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های دیروز سفر جهانگیری به بیرجند بود.‏

طرح تحول نظام سلامت

معاون اول رئیس جمهوری در بیرجند با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید در عرصه های مختلف در ۲ سال گذشته گفت: یکی از کارهای مهم اجتماعی دولت یازدهم اجرای طرح تحول نظام سلامت در جامعه است.

اسحاق جهانگیری دیروز در آیین بهره برداری از بیمارستان ۱۴۰ تختخوابی تامین اجتماعی و ساختمان اداره کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: با اجرای این طرح آرامش در حوزه بهداشت و درمان حاکم شد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز درمانی، موجب رضایتمندی مردم شده است.

او ادامه داد: در اجرای طرح بیمه همگانی نیز ۹میلیون نفر از قشرهای مختلف مردم از جمله روستائیان، عشایر و کشاورزان که بیمه نبودند، از مزایای بیمه برخوردار شدند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: با توجه به اقدام های انجام شده در سیاست خارجی و افق روشنی که برای آینده کشور وجود دارد، مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سازمان تامین اجتماعی را از جمله نهادهای گسترده برای خدمات رسانی به افراد زیر پوشش در کشور ذکر کرد.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم از مزایای خدمات تامین اجتماعی استفاده می کنند.

جهانگیری در ادامه اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در بخشی از دوران فعالیت خود دچار فرسودگی شد که اشکالاتی را می توان برآن گرفت که فضا را متشنج کرد و این فضا به سه قوه نیز کشیده شد و حتی برخی نهادها را تحت تاثیر قرار داد.همچنین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مجموع افراد زیر پوشش این سازمان را ۴۰میلیون و ۲۳۰ هزار نفر ذکر کرد.سید تقی نوربخش گفت: هزینه درمان افراد مستمری بگیر گاهی مواقع سه برابر مبلغ بیمه پرداختی آنان است.وی اضافه کرد: در حال حاضر خدمات درمانی به بیمه شدگان از طریق ۸۰ بیمارستان و حدود ۳۰۰ مرکز درمانی و خرید خدمات از دیگر مراکز به افراد زیر پوشش ارائه می شود.

این مسوول یادآور شد: در حال حاضر این سازمان ۱۸خدمات و مزیت بیمه ای از جمله بیکاری، از کارافتادگی و … را به بیمه شدگان ارائه می دهد.


نوشته شده در   يکشنبه 29 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode