ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 مرداد 1394     |     کد : 92222

ورود سرمایه و فناوری و صدور مشترک کالا اولویت ایران در همکاری با اروپاست

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در دیدار «پائولوجنتیلونی» و «فدریکا گوئیدی» وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به جایگاه و سابقه روابط تاریخی دو کشور گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند.

رئیس جمهوری در دیدار وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا:
ورود سرمایه و فناوری و صدور مشترک کالا اولویت ایران در همکاری با اروپاست

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در دیدار «پائولوجنتیلونی» و «فدریکا گوئیدی» وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به جایگاه و سابقه روابط تاریخی دو کشور گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان این که دولت و ملت ایران با ایستادگی در دورانی که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران وضع شده بود، توانستند افتخار بیافرینند، اظهار داشت: در این دولت و دوران تحریم توازن مطلوبی میان صادرات غیرنفتی با واردات به وجود آمد و این شرایط، توان اقتصادی امروز ما را برای تعامل با اقتصادهای دیگر بهتر از گذشته کرده است. رئیس جمهوری افزود: امروز زمینه‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌های خارجی در کشور به ویژه در عرصه‌‌های انرژی، بانک، بیمه، صنایع، حمل و نقل و بهداشت و سلامت وجود دارد و با توجه به بسترهای لازم به ویژه نیروی جوان تحصیلکرده و کارآمد، می‌توانیم از فضای پس از توافق به نفع طرفین و اتحادیه اروپا بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه همکاری‌ها به منظور تحکیم و تقویت ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرد و گفت: مسأله تروریسم و ناامنی بیماری مسری است که به یک منطقه خاص تعلق ندارد و برای جلوگیری از تسری آن باید در زمینه مقابله با افراط و خشونت تلاش کرد و نگذاشت که هیچ انسان بی‌گناهی فارغ از ملیت یا مذهب قربانی گروه‌های تروریستی شود.

رئیس جمهوری ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای بار سنگینی بر دوش ایران قرار دارد و ما می‌خواهیم از همه توان خود برای استقرار صلح و ثبات در منطقه بهره بگیریم و برای دستیابی به این مهم ضرورت دارد با همکاری جمعی تروریسم ریشه‌کن شود. چرا که نفع سیاسی و اقتصادی کشورها و ایجاد آرامش روحی و روانی برای ملت‌ها در گرو این عزم همگانی است.

دکتر روحانی همچنین با تشکر از پیام دعوت رسمی نخست وزیر ایتالیا برای سفر به آن کشور، ابراز امیدواری کرد در فرصتی مناسب از ان کشور که دارای تمدن و فرهنگی باستانی است،‌ دیدار کند. «پائولوجنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا هم در ابتدای این دیدار با تقدیم دعوتنامه رسمی نخست‌وزیر کشورش به رئیس‌ جمهوری ایران برای دیدار از رم، اظهار امیدواری کرد با توجه به رقابت بسیار میان کشورهای مختلف برای میزبانی از دکتر روحانی این دیدار در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی با اشاره به این که در دوران‌های مختلف و فراز و نشیب‌های سیاسی، ایتالیا همواره باب گفتگو و مودت را با جمهوری اسلامی ایران باز نگهداشته است هدف از سفر مجدد خود را توسعه هر چه بیشتر و سریعتر روابط موجود دانست و گفت: دو کشور می‌توانند علاوه بر تعاملات سیاسی، در حوزه‌های تجارت، بازرگانی و اقتصاد و بین‌المللی همکاری کنند، زیرا جامعه جهانی نیاز به نقش‌آفرینی ایران در راستای ثبات و آرامش منطقه دارد .

پائولوجنتیلونی سابقه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور در مسیر جاده ابریشم را میراثی اقتصادی و فرهنگی توصیف و تأکید کرد: رم نیز بر این باور است که باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصادی به نحوی انجام شود که از طریق سرمایه‌گذاری و تولید مشترک به منطقه و کشورهای ثالث که پیرامون ایران قرار گرفتند، صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در هیأت همراهش بازرگانان و صاحبان صنایع بسیار مهم ایتالیا حضور دارند و مشغول مذاکره با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی ایران هستند، اظهار امیدواری کرد این همکاری به نفع طرفین باشد و منجر به انتقال سرمایه و فناوری به ایران و توسعه شبکه ارتباطی و راه‌ها و نیز توسعه صنایع نفت و گاز شود.

دیداروزیران امور خارجه ایران و ایتالیا

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای ایتالیایی خود گفت: روابط تجاری ایران و ایتالیا فراتر از سطح عادی است و برای روابط اقتصاد متوازن ، درازمدت و دربرگیرنده سرمایه گذاری، برنامه ریزی می کنیم .

به گزارش ایرنا، دکترمحمد جواد ظریف و “پائولو جنتیلونی” ،در مذاکراتی که در پی ورود هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا به تهران انجام شد، ابعاد مختلف روابط دوجانبه تهران و رم و همچنین زمینه های همکاری‌ها و مشورت های منظم در باره بحران های منطقه ای و موضوعات مختلف بین‌المللی مورد علاقه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر این که مردم ایران نسبت به اجرای کامل و دقیق تعهدات طرف های مذاکرات هسته ای براساس برجام، کاملا هوشیار و حساس هستند، گفت : سابقه تاریخی، نوعی بدبینی در ذهنیت مردم را فراهم آورده است و توجه کشورهای غربی به خواست آنان و تلاش برای تغییر این ذهنیت در دوره جدید همکاری ها میان ایران و کشورهای اروپایی، عنصری اساسی در شکل‌دهی به مناسبات آینده است.

وی با تشریح سیاست ایران در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و لزوم همکاری و تلاش جمعی برای حل و فصل بحران‌ها و برقراری ثبات و امنیت، خاطرنشان کرد: بی ثباتی‌، ناامنی‌، تروریسم و افراط‌گرایی خلاف مصالح و منافع تمامی کشورهای منطقه است.

وزیر خارجه ایتالیا هم در این دیدار، علاقه مندی و عزم ایتالیا برای ارتقای سطح تماس‌ها میان دو کشور و شروع دوره جدیدی از همکاری برپایه مشترکات و روابط خوب سنتی را اعلام و ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای براساس مسیر و نقشه راه پیش بینی شده به خوبی و به طورکامل طی و نمونه موفقی برای حل و فصل موضوعات اختلافی شود. جنتیلونی همچنین اظهار امیدواری کرد که همکاری دو جانبه و تماس و مشورت های مستمر میان دو کشور در موضوعات مختلف، در تقویت و ثبات منطقه ای و بین‌المللی موثر و تعیین کننده باشد.

دو طرف با تاکید بر این که ایران و ایتالیا همواره از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده‌اند، لزوم توسعه همکاری‌ها و برنامه ریزی برای روابط بلند مدت مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری برای استفاده ازتمامی ظرفیت‌ها را مورد توافق قرار دادند‌.

ظریف و جنتیلونی روابط ایران و ایتالیا را نمونه ای از روابط چند بعدی شامل مناسبات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و آموزشی که مشترکات و حوزه‌های فراوان مورد علاقه را هم در برمی‌گیرد، توصیف کردند. وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این مذاکرات همچنین مشورت‌های منظم و دوره‌ای دو وزیر در تهران و رم را مورد توافق قرار دادند.

ظریف و جنتیلونی در مذاکرات خود، تبادل هیات های پارلمانی ، قضایی و گفتگو و همکاری در زمینه‌های مواد مخدر، حقوق بشر، جرایم سازمان یافته و موضوعات متعدد فرهنگی و آموزشی و میراث فرهنگی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

دکتر روحانی: تروریست‌ها از منطقه رانده خواهند شد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه با تجلیل از ایستادگی و مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم گفت: مردم سوریه، مردمی مظلوم هستند که طی سالهای اخیر تحت ظلم برخی قدرتها و تروریست های جنایتکار قرار دارند.

رئیس جمهوری دخالت های غلط برخی دولت ها و حضور گروه های تروریستی از کشورهای مختلف را دو مشکل اصلی تداوم بحران در سوریه دانست و اظهارداشت: آینده یک کشور به رای و نظر آن ملت بستگی دارد و اگر دخالت قدرت‌ها و تروریسم برطرف شود، بی‌تردید مردم سوریه با فرهنگ بلند خود همه مشکلات را حل و فصل خواهند کرد.

دکتر روحانی خطر تروریسم و اشاعه آن را در کل جهان متذکر شد و گفت: تروریست ها به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی کنند. معضل تروریسم ،خطری فراگیر است و ضرورت دارد همه کشورها و دولت ها، مبارزه با آن را وظیفه خود بدانند. رئیس جمهوری با تا کید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه حمایت از مردم و دولت سوریه در برابر

تروریست‌ها‌ست، گفت: تردیدی نداریم که تروریست ها در نهایت شکست خورده و از منطقه بیرون رانده خواهند شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه راه حل مشکل سوریه، اقدام نظامی نیست و صرفا راه حل سیاسی دارد، اظهار داشت: در عرصه سیاسی همچنان از همه توان و امکانات سیاسی خود برای برطرف کردن مشکلات، ایجاد ثبات و آرامش و تحقق خواست و آرامش مردم سوریه استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک ثبات و امنیت کامل در سوریه استقرار یابد.

وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار، گزارشی از آخرین تحولات میدانی و سیاسی در سوریه ارائه کرد و با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت مردم کشورش، گفت: خوشبختانه سوریه در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار دارد و توطئه‌گران به مرحله نا‌امیدی رسیده اند.

مکالمه تلفنی روحانی با رئیس جمهوری ترکیه

دکتر روحانی روز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه هم، با ابراز تاسف از نا امنی های منطقه و تبیین اوضاع خطرناک آن، به نقش مخرب گروه های تروریستی پرداخت و اظهارداشت: این تحولات و وضع منطقه، گسترش رایزنی های ایران و ترکیه را ضروری می سازد.

رئیس جمهوری، اقدامات گروه های تروریستی در عراق و سوریه را نگران کننده خواند و گفت: این شرایط ناامنی، بی تردید اثر سوء بر کشورهای همسایه نیز برجای می گذارد.

دکتر روحانی افزود: ایران و ترکیه در شرایط بسیار سخت نیز پیوسته در کنار یکدیگر بوده اند و امروز نیز در شرایط سخت کنونی منطقه باید با همکاری نزدیکتر بتوانیم مسایل منطقه را حل کنیم. رئیس جمهوری با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهارداشت: تحکیم و توسعه روابط تهران با آنکارا برای ما بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی لازمه انجام هر عملیاتی علیه تروریسم را هماهنگی با دولت مرکزی کشورها دانست و تصریح کرد: اگر این هماهنگی به وجود نیاید، ممکن است مشکلی حل شود، اما مشکلات بزرگتری هم به وجود می آید.

رئیس جمهوری در پایان با تشکر از تماس تلفنی اردوغان، برای دولت و ملت ترکیه آرزوی سلامتی و سربلندی کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه بی ثباتی، ناامنی و درگیری ها در منطقه باید متوقف شود، گفت: ضروری است با همکاری های مشترک، با تروریسم و افراطی گری به ویژه با گروه تروریستی داعش مقابله کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: داعش بخشی از القاعده است و تداوم فعالیت این گروه تروریستی برای جهان اسلام خطرناک است و همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مبارزه با این گروههای تروریستی اهمیت فراوانی دارد.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode