ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 مرداد 1394     |     کد : 92101

سال آینده شرایط کشورمتحول خواهد شد

دکتر روحانی رئیس جمهوری دیشب در گفتگوی تلویزیونی با تشریح روند دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق هسته‌ای، درباره سایر مسائل جاری کشور به طور مستقیم با مردم سخن گفت.

رئیس جمهوری در گفتگوی تلویزیونی با مردم :
سال آینده شرایط کشورمتحول خواهد شد
خروج بدون جنگ از فصل ۷ منشور ملل متحد دستاورد بی‌نظیری بود

دکتر روحانی رئیس جمهوری دیشب در گفتگوی تلویزیونی با تشریح روند دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق هسته‌ای، درباره سایر مسائل جاری کشور به طور مستقیم با مردم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ما وی درباره میزان انطباق برجام با وعده‌های داده شده وی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: خرسندم که امشب میهمان مردم خوب ایران و هموطنانمان در خارج هستم. به خاطر ایستادگی و صبوری‌شان و به خاطر موفقیت‌هایشان در طول تاریخ بعد از انقلاب به‌ویژه در دوران دفاع مقدس و مذاکرات هسته‌ای تبریک می‌گویم.

وی افزود: دلم می‌خواهد از این نقطه شروع کنم که چرا مذاکره را انتخاب کردیم و عزم جدی داشتیم.

رئیس جمهوری با بیان این که امکان‌پذیر نیست ملت ایران در زمینه‌ای شکست بخورد افزود: در مقام عمل ما دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد اما شرایط آن را یک رهبر و یک ملت و همه دست‌اندرکاران فراهم کند. مقاومت ملت یک سرمایه بود.

کار دانشمندان ما یک دستاورد بود. اگر نمی‌توانستیم در زمینه هسته‌ای ناموفق می‌شدیم، در بقیه مراحل شکست می‌خوردیم در این صورت معنا نداشت که با ما مذاکره کنند.

از سوی دیگر حضور آنها در حماسه سیاسی و در انتخابات یک سرمایه بود. این یک نوع رفراندوم بود که چگونه باید حرکت کنم و منطق ما و ادب ما چه باید باشد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه که ما منطق و درست‌گویی را انتخاب کردیم، به پیشنهاد خود در سازمان ملل در زمینه مقابله با خشونت اشاره کرد و افزود: کشور متعلق به ملت ایران است و دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است.

این موفقیت البته مربوط به ملت و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و عنایات حق و توجهات حضرت ولی‌عصر و هنر دانش مذاکره‌کنندگان است و توانستند این بار را در مقصد اول به نتیجه برسانند.

رئیس شورای عالی امنیت در مورد میزان اعتماد به وعده‌های غرب گفت: ما با هر کشوری اگر مذاکره می‌کنیم بر مبنای اهداف و چارچوب است و قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است. البته درباره برخی کشورها مردم ایران به آنها اعتماد ندارند و هنوز این خصومت ادامه دارد و اما معنای آن این نیست که اگر با کشوری مشکل داریم نتوانیم در مورد برخی مسائل گفتگو کنیم. این منافات ندارد که کشوری دوست ما نباشد اما درباره یک مسأله بین‌المللی مذاکره کنیم.

از زمان توافق ژنو تاکنون آنها به قول‌شان عمل کردند و ما هم عمل کردیم. پس معلوم می‌شود که می‌توان اعتماد کرد.

وی اضافه کرد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم یا در برابر دنیا پیروز شویم یا شکست بخوریم، منطق درستی نیست و راه سومی هست که راه برد ـ برد خواهد بود. توافق برد ـ باخت اگر بشود، پایدار نیست. در این توافق‌ ما سه هدف مهم داشتیم که به آن دست یافتیم و طرف مقابل یک هدف داشت که به آن دست یافت.

بنابراین آنچه امروز به دست آمده نمی‌توانیم بگوییم اعتماد ۱۰۰ درصد داریم.

شما با تجارتی که با یک کشور انجام می‌دهیم ۱۰۰ درصد مطمئن نیستید که او به آن عمل کند و لذا مکانیسمی در نظر می‌گیرید که ضرر نکنید و او هم این‌گونه عمل می‌کند. با تجربه‌ای که در این دو سال داشتیم امیدواریم توافق به خوبی پیش برود. انشاء‌الله توافق عملیاتی و اجرایی می‌شود و نتیجه آن را مردم می‌بینند.

وی در پاسخ به این موضوع که ایران بمب اتمی موهوم خود را فروخت و تلاش کرد که امنیت و توسعه اقتصادی را بخرد گفت: آنها می‌گویندکاری کردند که ایران یک سال زمان نیاز دارد که به بمب برسد. از نظر ما این کاملاً خیال‌پردازی است.

اساساً مساله هسته‌ای که یک معضل شد،‌ طرف مقابل احساس کرد ما دنبال ساخت بمب هستیم. این به نمونه‌برداری اولیه‌ای بر می‌گیرد که آلودگی‌های بالا ۷۰ درصد غنی‌سازی را نشان می‌داد. برای ما هم عجیب بود. بعدها روشن شد برخی سانتریفیوژهای خریداری شده این مشکل را داشتند و مربوط به کشور خریداری شده بود.

وی افزود: ما اساساً دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. اگر ما این سیاست را دنبال می‌کردیم، آن زمان که صدام علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کرد، چنین کاری را می‌کردیم زیرا ساختن سلاح شیمیایی کار سختی نبود.

رئیس جمهوری با اشاره به این که جنگ ما جنگ شرافتمندانه بود گفت: آن زمان که جنگ بود دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم الان که با کسی جنگ نداریم. لذا اگر طرف مقابل فکر می‌کند این موفقیت را به دست آورده است، ایرادی ندارد.

رئیس جمهوری گفت: این توافق موفقیت بزرگی برای ماست. ما تحت فصل هفتم شورای امنیت بودیم.

ما تا قطعنامه اخیر، تهدید‌کننده امنیت جهانی به شمار می‌رفتیم اما اکنون در قطعنامه جدید کشوری هستیم که باید با ما تعامل کنند آن هم به‌عنوان کشوری که دنبال فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز است.

روحانی به ژاپن و عراق به عنوان دو کشوری که سال‌ها تحت فصل هفتم شورای امنیت بوده‌اند گفت: ما با دیپلماسی و بدون جنگ، سازمان ملل را وادار کردیم که ما را از تحت فصل هفتم خارج کند و این را بی‌نظیر می‌دانم. ما بدون عقب‌نشینی از اصول این موفقیت را به دست آوردیم. در این قطعنامه حقوق هسته‌ای ما تثبیت شده و در این قطعنامه هم گفته شده که تحریم‌ها برداشته شود. پس ما به ۳ هدف بزرگ رسیدیم.

رئیس جمهوری با اشاره به برخی نگرانی‌ها از نظارت و بازرسی‌ها گفت: آنچه ایران پذیرفته ان‌پی‌تی و پادمان بوده و آنچه در طی توافق می‌پذیریم پروتکل الحاقی است و ۱۴۰ کشور آن را اجرا می‌کنند.

هیچ کس در دنیا امنیت و اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند ما نخواهیم گذاشت هیچگونه اسرار نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی، خدشه‌دار شود.

وی افزود: هیچ نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد و قدرت دفاعی ما به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. برخی می‌گویند دولت دنبال رفع رکود، رفع تورم، سیاست خارجی و… است و دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست. ما در زمینه تقویت دفاعی کاری که انجام دادیم به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال گذشته است. ما حتی در زمینه هسته‌ای اولین تست مکانیکی IR8 را انجام دادیم. ما زیاد اهل تبلیغ نیستیم. ما روی امنیت ملی خود حساس هستیم و یکی از دستاوردهای توافق، تقویت امنیت ملی ماست.

ما از هیچ تهدیدی نمی‌ترسیم و امروز با این توافق نه شبه تهدید‌ی و نه شبح تهدیدی علیه ما وجود ندارد. ما باید فضای امن ایجاد کنیم و اجرای توافق و قطعنامه‌ نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه تحریم تسلیحاتی، محدودیت‌ شده آن هم برای ۵ سال و موردی هم می‌توانیم معامله کنیم.

در عین حال قطعنامه ۲۲۳۱ هیچگونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند. ما نمی‌گذاریم قدرت موشکی و دفاعی ما تهدید شود و نخواهد شد.

اقتصاد پساتحریم

رئیس شورای عالی اقتصاد درباره اثرات اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها گفت: دولت از آغاز دنبال حل و فصل اقتصادی بود و یکی از دلایل پیروزی ما در مذاکرات، موفقیت‌های اقتصادی بود. اگر ما در این زمینه نتیجه نمی‌گرفتیم طرف مقابل به این باور می‌رسید که تحریم‌ اثرگذار بوده است. به هر حال آنچه به مردم در زمینه کاهش تورم و ایجاد رشد اقتصادی دادم عمل شده است و آرزوی ۴۰ ساله این مردم که تورم یک رقمی است برآورده می‌شود.

وی با بیان این‌که تحریم موفق نبود، اما موثر بوده است، گفت: این تحریم برای کاسبان تحریم بسیار سودمند بود و لذا بسیار عصبانی‌اند. ما باید تلاش می‌کردیم دروازه جهان به طور کامل به روی مردم ایران باز شود.

این مذاکرات این هدف را داشت که دروازه‌های دنیا برای صادرات کالاهای ما و ورود سرمایه‌ها و تکنولوژی‌ها باز شود. با اجرای توافق هسته‌ای همه تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود. من از تیم سیاسی تشکر می‌کنم. همچنین از تیم‌های اقتصادی فنی و خبری تقدیر می‌کنم که به تیم سیاسی کمک کردند.

روحانی با اشاره به این که در آینده مسائل بیشتری از مذاکرات را مطرح خواهم کرد، افزود: روزهای سخت و پرفراز و نشیب بود و من هیچوقت ناامید نبودم و تردیدی در موفقیت نکردم و امروز در موفقیت این ملت تردیدی نمی‌کنم.

رئیس جمهوری با اشاره به این که شاید عده‌ای با نظام مساله داشته باشند اما همه خوشحالند گفت: تنها دولتی که در دنیا عصبانی است، اسرائیل است و یکی دو کشور در منطقه ابراز ناراحتی می‌کنند.

تمام روسایی که تلفنی با من صحبت کردند و یا نامه دادند، همه خوشحال بودند. همه ملت‌ها خوشحالند. از آن رو که حقوق آنها تثبیت شده است و ما با منطق بر توطئه‌ای که علیه ما وجود داشت موفق شدیم.

وی ادامه داد:‌ ملت ما اگر منسجم باشد زیر خیمه رهبری و تحت پرچم اسلام، موفق خواهد شد. رئیس جمهوری درباره نگرانی‌ها از احتمال واردات کالا به دنبال آزاد شدن پول‌های بلوکه شده گفت:‌ هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. روزگاری وضع درآمد ارزی‌مان خیلی‌خوب بود و ۷۰۰ میلیارد دلار خرج کردیم و نتیجه چه بود ۲ هزار بنگاه اقتصادی تعطیل و ۵۰۰ هزار نفر در اوج درآمدی ارزی بیکار شدند. کالا وارد کردند و برای دیگران اشتغال ایجاد شد.

اگر تحریم لغو و دروازه‌ها باز شود و کالا وارد شود این جای تبریک ندارد، باید تسلیت گفت: من در دیدار با وزیر خارجه فرانسه گفتم هر کشوری سرمایه بیاورد و بخواهیم مشترکاً کالاهای ساخته شده داخل ایران را صادر کنیم، از آن استقبال خواهیم کرد. ما جلسات متعدد اقتصادی داشتیم و با تیم اقتصادی‌مان هفته‌ای یک جلسه داریم و بر افزایش ورود سرمایه تأکید داریم.

وی افزود: آنچه می‌خواهیم اشتغال برای جوانان و افق اقتصادی است و باید دستور رهبری را در رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی عملی کنیم.

رئیس جمهوری با بیان این که ما با رفع تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی همچنان دنبال خواهد شد ادامه داد: من از همه منتقدین تشکر می‌کنم و حامیان دولت جای خود دارد.

از جوانان هم تشکر می‌کنم و به خصوص از حمایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی کردند. من مخالف تعطیلی شبکه‌های اجتماعی بودم و هستم.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در اقتصاد موفق شویم باید همدل و همراه باشیم و به اهداف مورد نظر ملت ایران برسیم.


نوشته شده در   دوشنبه 12 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode