ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 تير 1394     |     کد : 91641

ظریف: در حد توان اکثر خطوط قرمز را رعایت کردیم

وزیر امور خارجه کشومان پیش از ظهر دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات وین و سند به دست آمده به نمایندگان ارائه دهد، ظریف در گزارش خود گفت: در حد توان اکثر خطوط قرمز را رعایت کردیم .

وزیر امور خارجه کشومان پیش از ظهر دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به همراه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات وین و سند به دست آمده به نمایندگان ارائه دهد، ظریف در گزارش خود گفت: در حد توان اکثر خطوط قرمز را رعایت کردیم .


به گزارش کیهان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گزارش خود به نمایندگان ملت اظهار داشت:  در جریان مذاکرات برای ۶ کشور به ظاهر بزرگ دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا روشن شد غنی‌سازی ما و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولاً هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای ایران هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.
خواسته کلیدی ۵+۱ عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای!
ظریف در ادامه گزارش خود اظهار داشت: برای طرف مقابل خواسته کلیدی در مذاکرات این بود که از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان پیدا کنند،‌ آنچه که طرف مقابل به دست آورده علی‌رغم همه رجزخوانی‌ها، در حقیقت تحصیل حاصل است.
ظریف با بیان اینکه هیچ یک از نیازهای کشور به واسطه این محدودیت‌ها تعطیل نخواهد شد و با اشاره به نظارت‌های پیش بینی شده در سند به دست آمده گفت: اینها نظارت‌هایی است که پس از بررسی‌های گسترده کارشناسی، امکان سوءاستفاده از آنها وجود ندارد و اطلاعات مخل امنیت کشور را در دسترس بیگانگان قرار نمی‌دهد.
وی در ادامه به دستاوردهای ایران پرداخت و تاکید کرد: بزرگترین دستاورد ما، مهر تأیید شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران است که اصولا چنین امری در تاریخ 70 ساله شورای امنیت بی‌سابقه است.
ظریف در ادامه گفت: ما هیچگاه ادعا نکرده و نمی‌کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک، کاملا به نفع ایران است. باز تأکید می‌کنم که مذاکره اصولا یک بده بستان است و تا زمانی که هر دو طرف به میزان قابل توجهی از خواسته‌های خود نرسیده باشند هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد.
وی در ادامه به تشریح برخی از دستاوردها پرداخته و گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه‌های بانکی‌، مالی،‌ نفتی،‌ گازی، پتروشیمی‌،‌ تجاری، بیمه و حمل و نقل که به بهانه برنامه هسته‌ای توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا وضع شده است در ابتدای توافق بطور کامل لغو و متوقف خواهد شد.
بندهایی که الزام آور نیست
وزیر امور خارجه ادامه داد: بندهای تند و الزام‌آور قطعنامه 1929 مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از‌ آن و سازوکار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در 1929 به یک درخواست غیرالزام‌آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شد به نحوی که امکان واردات و یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم می‌شود. این مورد نیز منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری بر برجام نخواهد داشت.
شاخصه یک توافق خوب
 رعایت خطوط قرمز رهبر انقلاب
وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: شاخصه یک توافق خوب از نظر همه ما، رعایت خطوط قرمز و چارچوب‌های اصلی ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری است. تیم مذاکره‌کننده مفتخر است که در طول 2 سال گذشته، همواره رعایت این خطوط و چارچوب‌ها را سرلوحه کار خود داشته است.بحمدالله امروز می‌توانم گزارش دهم که در حد توان، اکثریت خطوط قرمز و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم.
وی در ادامه گزارش خود به موضوع تحریم‌ها پرداخته و تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته‌ای بطور کامل و در روزی که به عنوان روز توافق شناخته خواهد شد، لغو و در روز اجرایی شدن، عملا به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته می‌شود.
ظریف همچنین گفت: تحریم تسلیحاتی و موشکی به شکلی که اشاره کردم از ابتدا به محدودیت تبدیل شده و بعد از مدت معینی برداشته خواهد شد و نقض این تحریم‌ها نقض توافق نخواهد بود. در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن نظامی و دانشمندان در توافق امضا شده اخیر بین ایران و آژانس به گونه‌ای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد.
ظریف تاکید کرد:  برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل، هیچ یک از سانتریفیوژها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج و یا منهدم نمی‌شوند. قلب اراک نیز پس از خروج، در کشور نگهداری خواهد شد.
خط قرمز عدم بازرسی از صنایع دفاعی کاملا محقق شد
ظریف همچنین تاکید کرد:  خط قرمز بعدی، خودداری از پذیرش بازرسی و یا قبول ممنوعیت در حوزه صنایع دفاعی و موشکی بود که به صورت کامل در توافق حاصل شده و حتی در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی تامین شده و به محضر مقام معظم رهبری نیز گزارش شده است.
وی ادامه داد: با مقاومت بسیار شدید تیم مذاکره‌کننده، طرف مقابل خواسته‌های اولیه خود برای نظارت و راستی‌آزمایی بر برنامه موشکی و تست‌های موشکی را بطور کامل کنار گذاشت.
ظریف ادامه داد: ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از استقلال حاکمیت و تمامیت ارضی خود در مقابله با هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد.
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: این برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ یا تسلیم و بدون اجرای الزامات 6 قطعنامه فصل هفتمی منشور از زیر بار تحریم‌ها و نهایتا از زیر بار نظارت شورای امنیت آزاد می‌شود. برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشور هدف در تدوین قطعنامه مورد مشورت و مذاکره قرار گرفته است. چنین اقدامی در تاریخ شورای امنیت سابقه ندارد.
چیزی به نام تحریم
در قطعنامه وجود ندارد
وزیر امور خارجه تصریح کرد: با ضمیمه شدن برجام و قطعنامه شورای امنیت، این شورا رسما برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ایران را علیرغم همه قطعنامه‌های گذشته خود می‌پذیرد و بر آن تاکید می‌کند. دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه وجود ندارد حتی در ضمیمه آن.
ظریف گفت: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند تمام قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیتی کشور حفظ خواهد شد و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز دستخوش تغییر نخواهد شد و ما به سیاست حمایت از متحدین خود در منطقه برای مقابله با افراط وتروریسم ادامه خواهیم داد.
مذاکره با جنود شیطان ساده نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در گزارش خود به نمایندگان تصریح کرد: مذاکره امر ساده‌ای نیست آن هم در چالشی که با جنود شیطان باشد. مذاکره با کسانی که همواره به دنبال مکر و کید و حیله بودند کار ساده‌ای نیست.
وی گفت: بنده با توجه به سوابق حضورم در سازمان انرژی اتمی و دانشگاه شریف، شهادت می‌دهم مسئولیت شرعی، وجدانی، عرفی و عقلانی‌ آنچه که در بُعد فنی به دست آوردیم را می‌پذیرم.
صالحی اظهار داشت: دستاوردی که به دست آمد، دستاورد بزرگی است و تاریخ نشان خواهد داد پارادایم تعاملات سیاسی جهان به گونه‌‌ای فراگیر تغییر خواهد کرد و زنگ این تغییر در وین زده شد.
گفتنی است در جلسه علنی دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به درخواست تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای رای مثبت دادند.
دیگر مصوبات نمایندگان
وکلای ملت در جلسه دیروز  با اصلاح تبصره الحاقی به ماده 39 پولی و بانکی کشور ایراد شورای نگهبان را برطرف کردند.
خبر دیگر اینکه مجلس لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد را که توسط شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شده بود مجدداً به تصویب رساند.
از سوی دیگر مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عضویت شورای فرهنگ عمومی درآمد.


نوشته شده در   چهارشنبه 31 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode