ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 اسفند 1396     |     کد : 182988

تصویب تحریم‌های تازه در واشنگتن ما به دنبال وعده‌های برجام در وین!

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام طرحی را به تصویب رساند که خواستار اعمال تحریم علیه مقام‌های ایران به بهانه‌های حقوق بشری است، همزمان نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر همراهی اروپا با واشنگتن علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد!

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام طرحی را به تصویب رساند که خواستار اعمال تحریم علیه مقام‌های ایران به بهانه‌های حقوق بشری است، همزمان نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر همراهی اروپا با واشنگتن علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد!

به گزارش فارس، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را که خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌های ایران است به تصویب رساند.
طرح موسوم به «قانون حقوق بشر و گروگان‌گیری ایران» (طرح شماره 4744) اکنون بایستی برای طی مراحل قانونگذاری و تبدیل شدن به قانون، ابتدا در صحن علنی مجلس نمایندگان و پس از آن، در مجلس سنا به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.
این طرح، در صورت تبدیل شدن به قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند ظرف حداکثر 270 روز بعد از اجرایی شدن آن، گزارشی را درباره آن دسته از مقام‌های ارشد حکومت ایران که مرتکب نقض حقوق بشر طبق شرایط مطروحه در قانون‌های قبلی آمریکا شده‌اند تهیه کرده و آن را به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند.
بند دیگری از این طرح، ایران را به «گروگان‌گیری» و «بازداشت خودسرانه» شهروندان ایالات متحده متهم کرده و از وزیر خارجه آمریکا خواسته ظرف حداکثر 120 روز بعد از اجرایی شدن طرح، گزارشی شامل راهبرد این کشور برای جلوگیری از اقدام ادعایی مقام‌های ایران در این زمینه‌ها ارائه کند.
طرح شماره 4744 همچنین با تغییر مفاد قوانین قبلی آمریکا از دولت این کشور خواسته علیه ‌اشخاص ایرانی که مرتکب «برخی اقدامات خاص» علیه شهروندان آمریکا یا‌ اشخاص ایرانی می‌شوند تحریم‌هایی را اعمال کند.
اقدامات و افراد قابل تحریم که در این طرح به آنها ‌اشاره شده عبارتند از:
- افرادی که در ایران بنا به انگیزه‌های سیاسی دستور ارعاب، آزار، اخاذی، بازداشت یا محاکمه شهروندان ایالات متحده یا ساکنان دائمی این کشور را صادر کنند، سفارش به این کار کنند، بر این فرایندها نظارت کنند و یا در این موارد مباشرت داشته باشند؛
- افرادی که بنا به انگیزه‌های سیاسی دستور ارعاب، آزار، اخاذی، بازداشت یا محاکمه ایرانی‌ها، ساکنان ایران یا افراد دارای اصالت ایرانی در خارج از این کشور را صادر کنند، سفارش به این کار کنند، بر این فرایندها نظارت کنند و یا در این موارد مباشرت داشته باشند؛
برای نفراتی که مطابق ادعاها مرتکب اقدامات فوق‌الذکر تشخیص داده شوند تحریم‌هایی مانند منع صدور روادید برای سفر به آمریکا و مصادره اموال و دارایی‌ها اعمال خواهد شد.
اروپا با آمریکا همراهی کرد!
روز پنجشنبه نمایندگان کشورهای اروپایی در برلین با نماینده آمریکا درخصوص تصمیم دولت «دونالد ترامپ» برای آینده برجام مذاکره کردند؛ این نشست یک روز پیش از نشست کمیسیون برجام برگزار شده است.
«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در میان خبرنگاران از موضع نماینده این وزارتخانه در نشست پنجشنبه با نمایندگان اروپا سخن گفت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با‌ اشاره به گفت‌و‌گوهای برلین اعلام کرد اروپا در این گفت‌و‌گوها با کلیت استدلال ما در جهت مخرب بودن رفتارهای ایران موافقت کرد.
نوئرت به موضع اتخاذ شده از سوی «برایان هوک» مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا در نشست برلین پرداخت و گفت که این موضع‌گیری، با توجه به حذف «رکس تیلرسون» از کرسی وزارت، تغییری نکرده چون «هوک آنجا مواضع دولت را مطرح می‌کند نه مواضع شخص وزیر را.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «برایان در آنجا درخصوص رفتار مخرب ایران صحبت کرد و اروپایی‌ها هم با کلیت موضع ما در این خصوص، توافق داشتند.»
همه کشورها علیه ایران
 وارد عمل شوند!
«هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه و تثبیت حضورش در سوریه متهم کرد و گفت همه باید برای مقابله با جمهوری اسلامی تلاش کنند.
وی که در موزه یادمان هلوکاست در واشنگتن درباره اوضاع سوریه صحبت می‌کرد افزود: «در سرتاسر خاورمیانه ، ایران در حال ‌اشاعه تسلیحات، دمیدن در آتش فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیانی مانند حزب‌الله است. این رژیم با افتخار شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دهد و با انکار هلوکاست وجدان هر فردی را می‌آزارد.»
مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: «در سوریه، اقدامات ایران مستقیما عامل تداخل در تلاش‌ها برای کاهش تنش، شکست دادن داعش و محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه بوده است.»
وی با بیان این ادعا که ایران از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت مالی کرده و آنها را با هواپیماهای غیرنظامی به سوریه منتقل می‌کند، گفت: «هدف ایران ایجاد یک جای پای نظامی ثابت در سوریه است که تهدیدی برای اسرائیل بوده، منافع ایالات متحده را تضعیف کرده و شبه‌نظامیانی را تقویت می‌کند که ایران از آنها برای تضعیف کشورهای عربی و ترویج خشونت استفاده می‌کند.»
مک‌مستر ادامه داد: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. تمام کشورهای مسئول باید برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در سوریه و سرتاسر منطقه وارد عمل شوند. به عنوان نمونه، ما علیه متحد ایران، حزب‌الله، اقدامات قانونی انجام داده‌ایم و از دیگر ملت‌ها هم می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند.»
وی در ادامه در اظهاراتی که نقض صریح متن توافق هسته‌ای با ایران است، کشورهای مختلف را از هرگونه همکاری با شرکت‌هایی که به ادعای او با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارند، منع کرد.
محدودیت‌ها علیه ایران
 باید حفظ شوند
یک روزنامه انگلیسی نیز در آستانه دور سوم مذاکرات اروپا و آمریکا پیرامون برجام و برای حفظ واشنگتن در این توافق نوشت، اکنون با انتخاب وزیر خارجه جدید، آمریکا مواضعی حداکثری می‌گیرد.
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت، دو دور گذشته گفت‌وگوها میان اروپا و آمریکا پیرامون برجام، در لندن و پاریس برگزار شد اما طرفین موفق به حصول توافق نشدند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ‌اشاره به نشست برلین، آن را «آخرین شانس» برای اجماع بر سر «اصلاح» توافق هسته‌ای توصیف کرده است.
یک فرد مطلع هم به این نشریه گفته است که یکی از نشانه‌های نگرانی اروپا درباره فروپاشی برجام این است که در نشست پیشین طرفین پیش‌نویس یک توافقنامه جداگانه و تکمیلی بر برجام را رد و بدل کرده‌اند.
یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه افزودن مکمل بر «توافق‌های کنترل تسلیحاتی» امری معمول است، مدعی شده است: «آنچه ما درخواست کرده‌ایم، نمونه‌های متعدد تاریخی دارد.»
دولت آمریکا که توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» توصیف کرده، ادامه حضور خود در توافق هسته‌ای را به تغییر مفاد این توافق مشروط کرده است. رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که اروپا توافق هسته‌ای را غیرقابل مذاکره توصیف کرده، اما برای گفت‌وگو درباره توافق‌های مکمل اعلام آمادگی کرده است.
در ادامه آمده است، یک دیپلمات اروپایی گفته «اگر آمریکایی‌ها قصد داشته باشند در نهایت [از برجام] خارج شوند، این به سبب تلاش اندک ما برای بررسی نگرانی‌هایشان، نخواهد بود».
آمریکا برای توافقی جدا با متحدان غربی‌اش شامل انگلیس،‌ آلمان،‌ فرانسه و اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو است اما هنوز با دیگر طرف‌های حاضر در برجام شامل روسیه، چین و ایران گفت‌وگو نداشته است.
فایننشال تایمز در ادامه نوشت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا خواستار توافقی تازه است که شامل بازرسی‌های سرسختانه‌تر از تجهیزات هسته‌ای ایران می‌باشد و می‌خواهد این توافق برنامه موشک‌های دوربرد ایران را شامل شود و مانع اقدامات ایران در خاورمیانه باشد. رئیس‌جمهور آمریکا به بند «غروب» در برجام معترض است که به ایران اجازه می‌دهد محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای خود را کم‌کم کنار بگذارد.
بر اساس این گزارش «این توقعات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها گفته‌اند مباحث نظامی جدا از برجام است و همچنین عباس عراقچی از مذاکره‌کنندگان ارشد ایرانی اخیرا در انگلیس تاکید کرد، هیچ بندی به نام بند غروب در برجام وجود ندارد.»
«مارک دوبوویتز» رئیس ‌اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که روابط و نفوذ بسیار زیادی در کاخ سفید دارد، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت انتظار دارد که تا روز ۱۲ می‌(۲۲ اردیبهشت) که ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اصلاح برجام است، این توافق با تغییراتی روبرو شود، اما «سؤال این است که آیا این تغییرات واقعی خواهند بود، یا جعلی.»
مرتبط کردن برنامه موشکی با توافق هسته‌ای یکی از خواسته‌هایی است که از سوی دولت آمریکا مطرح شده است. یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «مستثنی کردن موشک‌ها از توافق اصلی، یک خطای دیپلماتیک بوده است.»
در ادامه آمده است، اروپایی‌ها از فشار بیشتر بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فشار بر فعالیت‌هایش در یمن و سوریه، حمایت کرده‌اند. با این وجود، اروپایی‌ها هنوز این ادعای آمریکا را که می‌تواند بدون نقض کردن توافق هسته‌ای، بندهای موسوم به «غروب آفتاب» را اصلاح کرد، نپذیرفته‌اند. بندهای غروب آفتاب، بندهایی هستند که سقف زمانی محدودیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تعریف کرده‌اند. واشنگتن می‌گوید بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال تمام محدودیت‌های اعمال‌شده بر گستره و حجم برنامه هسته‌ای ایران رفع می‌شود. به همین دلیل، آمریکا به دنبال تغییر بندهای توافق و ابدی کردن این محدودیت‌هاست.
یک دیپلمات اروپایی در این مورد می‌گوید: «اگر این بندها را به هم بریزید، به هم‌پیوستگی و تمامیت توافق را به هم زده‌اید. رفع این موضوع بدون اینکه توافق اصلی تضعیف یا به هم بخورد، دشوارترین بخش کار است.»
با این وجود، مقام آمریکایی مورد استناد فایننشال تایمز، می‌گوید اصلاح این بندها و ابدی کردن محدودیت‌ها، برای نگه داشتن ترامپ در توافق هسته‌ای حیاتی است، «به خصوص با توجه به پیشینه فریبکاری سیستماتیک ایران، حتی اگر تروریسم آنها را نادیده بگیریم، ضروری است که این محدودیت‌ها ادامه یابد.»
نشست کمیسیون مشترک در وین
 تحریم‌های جدید ضدایرانی و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین صورت گرفته است.
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز 25 اسفند (16 مارس) با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا ‌اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.
براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا «برایان هوک» مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا ریاست هیئت آمریکایی در این دور از نشست‌ها را برعهده ‌دارد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز چهارشنبه 23 اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد که مشکلات، موانع و تخطی‌ها و بدعهدی‌هایی که احتمالا توسط طرف‌های مقابل و قطعا از سوی آمریکا صورت گرفته را در این نشست کمیسیون دنبال خواهیم کرد.
نشست کمیسیون مشترک این بار در حالی در وین برگزار می‌شود که حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو با ‌اشاره به «نقض‌های مکرر برجام» توسط آمریکا، عنوان کرده است: «آمریکا مرتب در حال نقض برجام است و این مایه نگرانی ایران است. در نتیجه ما این موضوع را در وین مطرح خواهیم کرد».
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه 15 اسفند ماه در نشست شورای حکام آژانس با‌ اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام و با تأکید بر اینکه آمریکا باید به همه تعهدات برجامی‌ به طور کامل و بی‌قید و شرط عمل کند، گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی‌قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.
محمدجواد ظریف روز دوشنبه 21 اسفند در سفر به اسلام‌آباد و در جمع رسانه‌های پاکستانی درخصوص برجام گفت: «توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب یک توافقنامه بین‌المللی است و اگر ترامپ بخواهد این توافقنامه را نقض کند یقینا خود این کشور در جهان منزوی خواهد شد‌.»
وی افزود: «آمریکا به مفاد این توافقنامه بین‌المللی عمل نمی‌کند، زیرا که نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از فوائد آن بهره‌مند شود، بنابراین دولت آمریکا عملا در حال نقض برجام است.»
ظریف همچنین گفته است: معتقدیم که اتحادیه اروپا باید پیامی واضح به آمریکایی‌ها بدهد و آن اینکه اگر آنها به نقض برجام ادامه دهند یا درصدد تغییر آن باشند، یقینا با انزوای بین‌المللی مواجه خواهند شد.
دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا‌ اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) چهارشنبه 22 آذر ماه 1396 در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شده بود.
در حالی مسئولین دولتی از جمله وزیر امور خارجه بر نقض مکرر برجام از سوی آمریکا تاکید کرده و از اروپا می‌خواهد که پیامی واضح به آمریکا بدهد که به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اروپا با سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن اعلام همراهی کرده است و از سوی دیگر همزمان با نشست کمیسیون مشترک برجام تحریم‌های جدید ضدایرانی در آمریکا به تصویب رسیده است.
به نظر می‌رسد با گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن برجام و نتیجه تحقیقا صفر توافق هسته‌ای برای ایران دیگر نقض برجام از سوی آمریکا برای مسئولین دولتی محرز شده است، تاسف‌بار اینکه وزارت امور خارجه به جای اذعان به اینکه مسیر گذشته درست نبوده است بر همان سیاست‌های پیشین که به برجام منتهی شده است تاکید کرده و از اروپا تقاضای مساعدت می‌کند!
پیش از این رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده بود که اروپا آقا اجازه آمریکا است و برای رسیدن به نتیجه بایستی با آمریکا بست و امروز از شرّ نقض مکرر برجام از سوی آمریکا به اروپا پناه برده‌اند و مشخص نیست که پس از همراهی اروپا با ایالات متحده چه خواهند کرد؟!
 زمانی که امضای وزیر خارجه آمریکا سند و تضمین بود برجام به نتیجه دلخواه آمریکا و غرب رسید و امروز که آنها امضای خود را مخدوش کرده و به تعهدات خود عمل ننموده‌اند جز اظهار گلایه از سوی دولتمردان کشورمان کاری مشاهده نمی‌شود!
پایان یازدهمین
نشست کمیسیون مشترک برجام
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+5 در وین به کار خود پایان داد.
این نشست به ریاست عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و هلگا‌ اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.
در این نشست «فرزانه شرف‌بافی» مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.
عراقچی، پنج‌شنبه هفته گذشته در اظهاراتی، ضرب‌الاجل ترامپ درباره برجام را خلاف تعهدات آمریکا خواند و بار دیگر تصریح کرد که توافق وین به هیچ وجه امکان مذاکره و بحث مجدد ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند.

 


نوشته شده در   شنبه 26 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode