ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 تير 1394     |     کد : 91370

ظريف: تا جايي كه لازم باشد كار را ادامه مي‌دهيم

رضايت مذاكره‌كنندگان ايران و 1+5 در آخرين مراحل گفتگو...

رضايت مذاكره‌كنندگان ايران و 1+5 در آخرين مراحل گفتگو
جهان در انتظار توافق بزرگ
ظريف: تا جايي كه لازم باشد كار را ادامه مي‌دهيم


دکترظريف در ديدار با همتاي چيني خود گفت: معتقديم نبايد مذاکرات تمديد شود،اما ما تا جايي که مي‌توانيم و لازم باشد کار را ادامه مي‌دهيم.

به گزارش ايسنا ، وزيران خارجه ايران و چين صبح روز دوشنبه در هتل کوبورگ در حالي ديدار کردند که مذاکرات به هفدهمين روز خود وارد شد.

مذاکرات در روزهاي گذشته به طور فشرده و اغلب تا بامداد روز بعد ادامه داشته است ولي هنوز برخي مسائل مهم باقي مانده است و به گفته عراقچي تا اين مسائل حل نشود نمي توان گفت که به توافق رسيده ايم.

وزير خارجه چين هم در بدو ورود به محل مذاکرات در هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: در فاز نهايي مذاکرات پيشرفت هاي اساسي حاصل شده است و معتقديم هيچ توافقي نمي تواند بي نقص و کامل باشد. شرايط اکنون مهياست که به توافق "خوب" برسيم.

وي ادامه داد: شش وزير خارجه بار ديگر جمع شدند تا اين مذاکرات را به جايي برسانند و معتقديم نبايد وقفه اي در اين توافق به وجود آيد.

همچنين عصر ديروز نشست سه جانبه وزيران خارجه ايران و آمريكا و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار شد.

خبرديگراين که مقامات ارشد هيات هاي 6 کشور آمريکا، انگليس، فرانسه، چين، آلمان و روسيه نشست داخلي خود را برگزار کردند.

رياست اين نشست را فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برعهده داشت.باقي ماندن برخي موضوعات که نياز به اخذ تصميم طرف مقابل با پشتوانه اراده سياسي دارد، موجب شده است تا سخن از ادامه مذاکرات طي امروز به ميان آيد.

گفته هاي وزيرجنگ رژيم صهيونيستي

در اين ميان وزير جنگ رژيم صهيونيستي با پيش بيني نزديک بودن توافق هسته اي ميان ايران و کشورهاي غربي، ضمن ابراز ناخشنودي از پيشروي مذاکرات گفت: با اين توافق حتي يک رآکتور ايران هم تعطيل و يک سانتريفيوژ هم خاموش نخواهد شد.

به گزارش آسوشيتدپرس، موشه يعلون افزود: با توافقي که ميان ايران و قدرت هاي غربي منعقد خواهد شد، اسرائيل ناگزير خواهد بود، صرفا به خودش متکي باشد.

آسوشيتدپرس مي نويسد: مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 روز دوشنبه بيش از هميشه به انعقاد قرارداد نزديکتر شدوبا امضاي اين توافق در ازاي محدودسازي و بازرسي‌هاي دقيق برنامه هسته اي تهران، تحريم‌هاي ديرينه غرب عليه جمهوري اسلامي لغو خواهند شد.

رژيم صهيونيستي همواره از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته اي با ايران بوده و تاکيد کرده است که در اين مذاکرات قدرت هاي جهاني امتيازهاي يکسويه به ايران مي دهند.

موشه يعلون همچنين مدعي شد که عربستان، مصر، ترکيه و ديگر کشورهاي خاورميانه ديدگاه و نگراني هاي مشابهي با اين رژيم دارند.

قانونگذاران آمريکايي: اوباما امتيازات زيادي داده است

روزنامه واشنگتن تايمزهم نوشت: همزمان با اعلام مذاکره کنندگان در وين مبني بر اينکه توافق بين ايران و 1+5 قريب الوقوع است، قانونگذاران آمريکايي و ساير منتقدان ابراز نگراني کرده اند که دولت باراک اوباما براي رسيدن به اين «توافق ديپلماتيک تاريخي امتيازات زيادي داده است.»

اين روزنامه آمريکايي در گزارشي به قلم ديو بوير افزود: مذاکره کنندگان قصد دارند دستيابي به توافقي درباره برنامه هسته اي ايران به ازاي لغو تحريم ها را اعلام کنند.

دو ديپلمات حاضر در محل مذاکرات، به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفتند که توافق احتمالي، قريب الوقوع است ؛هر چند که جزئيات نهايي هنوز در دست بررسي است. آنها گفتند که توافق رسمي و نهايي براي بررسي در اختيار مقامات پايتخت هاي ايران و شش قدرت شرکت کننده در مذاکرات قرار خواهد گرفت.

روزنامه آمريکايي ادامه داده است: پس از بيش از يک دهه مذاکرات، توافق تقريبا 100 صفحه اي به لغو تحريم هاي اقتصادي و آزاد سازي ده ها ميليارد دلار از دارايي هاي ايران منجر خواهد شد و در مقابل، تهران هم تعهدات اجازه بازديد از تاسيسات هسته اي، کاهش سانتريفيوژها و اورانيوم غني شده را عملي خواهد کرد.در واشنگتن، قانونگذاران ارشد آمريکايي درباره توافق قريب الوقوع ابراز ترديد کرده‌اند. آنها مي گويند اگر مذاکره کنندگان توافقي ضعيف را امضا کنند، اوباما در کنگره با مقاومت شديدي مواجه خواهد شد.

جان بينر رئيس جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا به عنوان منتقد رويکرد دولت اوباما گفت: همه خبرهاي درز کرده از مذاکرات، نشان مي دهد کاخ سفيد تقريبا از همه الگوهاي خود، عقب نشيني کرده است.

جان بولتون سفير سابق آمريکا در سازمان ملل نيز در اظهار نظر درباره جزئيات درز يافته از مذاکرات تاکنون گفت: اين بدترين توافقي است که طي يک قرن گذشته در دستگاه ديپلماسي آمريکا مورد مذاکره قرار گرفته است.

وي همچنين گفت: سازوکار بازگشت تحريم ها در صورت نقض تعهدات ايران در کميته اي بررسي خواهد شد که تهران نيز عضو آن است؛ مساله اي که اين مقام آمريکايي آن را غيرقابل باور خواند.واشنگتن پست نوشته است: مذاکرات چند بار تمديد شده است و ديپلمات‌هاي نزديک به مذاکرات مي گويند مذاکره کنندگان تقريبا درباره همه جزئيات توافق کرده اند، اما در چند هفته گذشته اختلافات بر سر برخي مسائل به بروز جنجال هاي بيشتري در مذاکرات منجر شد.

از جمله، خواسته ايران اين است که هر قطعنامه اي در شوراي امنيت براي تائيد توافق هسته اي بايد به گونه اي به نگارش درآيد که از غيرقانوني خواندن فعاليت هسته اي ايران خودداري شود.واشنگتن پست در پايان به نقل از بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نوشته است که «قدرت هاي غربي همچنان در مقابل تهران تسليم هستند.»

رهبران کنگره آمريکا در حالي‌که ايران همواره بر صلح‌آميز بودن برنامه‌ هسته‌اي کشورمان تأکيد دارد از حصول توافق ابراز نگراني و نسبت به امتيازدهي دولت آمريکا در اين مذاکرات اعتراض کرده‌اند.

به گزارش ايران ايسنا، به نقل از شبکه خبري فاکس نيوز، سناتور باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجي مجلس سنا در گفتگو با ان‌بي‌سي با ابراز نگراني نسبت به توافق هسته‌اي احتمالي، گفت: قانونگذاران هر توافقي را به دقت مورد بازبيني قرار خواهند داد تا اطمينان يابند هرگونه توافق از سوي ايراني‌ها مي تواند با پاسخ مواجه شود.اين سناتور جمهوريخواه‌ درباره روند مذاکرات، گفت: از نظر من در برخي مواقع روند رو به پايين داشتيم.

اين سناتور آمريکايي که همواره مواضعي ضدايراني داشته است، با تکرار ادعاهاي بي‌اساس غرب عليه تهران، مدعي شد: ما مي‌دانستيم که آنها در حال ساخت بمب هستند و ما تنها مي‌خواهيم بدانيم تا چه ميزان در آن پيشرفت داشته‌اند.

همچنين باب منندز سناتور دموکرات و عضو کميته روابط خارجي در گفتگو با اي‌بي‌سي با ابراز خشم خود نسبت به حصول توافق هسته‌اي نسبت به اين توافق بدبين است.

وي ادامه داد: ما از جلوگيري از دستيابي ايران به توانايي توليد سلاح هسته‌اي به مديريت آن رسيده‌ايم.منندز بيان کرد: آنچه در حال انجام آن هستيم عقب‌نشيني از تحريم‌هاست، نه محدود کردن زيربناي هسته‌اي ايران. پس از 12-13 سال ما دقيقاً به همان جايي بازخواهيم گشت که هم اکنون قرار داريم به استثناي اين‌که ايران 100 تا 150 ميليارد دلار در جيب خود دارد.



نوشته شده در   سه شنبه 23 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode