ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 خرداد 1394     |     کد : 90221

سازمان‌هاي جاسوسي عليه برنامه هسته‌اي ايران سندسازي كرده‌اند

سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران در وين از سندسازي سازمان هاي جاسوسي در آمريکا عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران سخن گفت و ادعاهاي مطرح شده مبني بر انجام فعاليت هاي ممنوع در منطقه مريوان را در همين راستا ارزيابي کرد.

نماينده ايران در آژانس اتمي:
سازمان‌هاي جاسوسي عليه برنامه هسته‌اي ايران سندسازي كرده‌اند

سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران در وين از سندسازي سازمان هاي جاسوسي در آمريکا عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران سخن گفت و ادعاهاي مطرح شده مبني بر انجام فعاليت هاي ممنوع در منطقه مريوان را در همين راستا ارزيابي کرد.


به گزارش خبرنگار ايرنا ؛ «رضا نجفي» درباره اتهام هاي بي اساس با عناويني چون ابعاد نظامي برنامه هسته اي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران اين موضوع را به رسميت نمي شناسد .

' ما بارها در موارد مختلف اعلام کرده ايم که اسناد جعلي است و سازمان هاي جاسوسي در آمريکا عليه برنامه هاي هسته اي ايران سند سازي کرده اند. مورد اخير مطروحه در دادگاه‌هاي آمريکا با عنوان عمليات ملي نيز بر اين امر صراحت دارد. '

سفير و نماينده جمهوري اسلامي در آژانس ؛ همچنين به ادعاي اخير آژانس مبني بر انجام فعاليت هاي ممنوع در منطقه مريوان ايران اشاره کرد و گفت: ما اعلام کرديم که حاضريم بازرسان آژانس را به منطقه مريوان ببريم و به هر نقطه اي که مي خواهند دسترسي مديريت شده بدهيم اما آژانس هيچ پاسخي نداشت. اين نشان مي دهد اطلاعات نادرستي به آژانس داده شده است.

نجفي درباره نشست روزپنجشنبه شوراي حکام اژانس گفت: در مجموع اکثر کشورها در حمايت از توافق هاي اخير صحبت و اظهار اميدواري کردند که مذاکرات هسته اي تا پايان ماه ژوئن به سرانجام برسد.

وي ادامه داد : به نظر ما امکان رسيدن به توافق تا پايان ماه ژوئن وجود دارد به شرط آن که طرف هاي مقابل از اراده سياسي لازم برخوردار و همچنان به توافق هاي گذشته پايبند باشند.

نجفي همچنين بيانيه جنبش عدم تعهد را قرائت کرد که در آن بر حمايت چند باره اين جنبش از برنامه هاي هسته اي ايران تاکيد و از توافق اخير کشور هاي 1+5 و ايران در لوزان سوييس استقبال شده است .

جنبش غير متعهدهادر اين بيانيه، بار ديگر بر حق کشورها براي برخورداري از فناوري هسته‌اي صلح آميز تصريح کرده است .

وي دراين باره که سه هتل ميزبان مذاکرات هسته اي ايران در اروپا توسط ويروسي که گفته مي شود از سوي جاسوسان رژيم صهيونيستي استفاده شده، هدف قرار گرفته اند گفت: اين مذاکرات دشمناني دارد و آن ها همه تلاش خود را به کار خواهند بست.

نجفي با اشاره به اين که اين موضوع براي ايران غيرمنتظره نيست، افزود: ما در طول مذاکرات برآن بوده ايم که جزئيات محرمانه باقي بمانند و بايد بگويم که در اين زمينه موفق بوده ايم.

يک عضو تيم مذاکراتي ايران هم گفت: صرفنظر از اخبار منتشر شده اخير در مورد ويروس رايانه اي، مذاکره کنندگان ايران همواره احتمال بالا و ريسک استراق سمع و جاسوسي را در نظر داشته و محتاط بوده اند.

رعايت تدابير ويژه در مذاکرات هسته اي

در حالي که جاسوسي رژيم صهيونيستي ازمذاکرات هسته اي ميان ايران وگروه 1+5 محرز شده است، سرگئي ريابکوف مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه خواستار رعايت تدابير ويژه ضدجاسوسي سايبري و الکتروني توسط شرکت کنندگان در مذاکرات هسته اي شد.

به گزارش خبرگزاري روسيا سگودنيا، ريابکوف روز جمعه در وين درگفتگو با خبرنگاران بدون ذکر نام کشوري خاص به جاسوسي از مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 اشاره کرد.

مذاگره کننده ارشد هسته اي روسيه گفت: طرف هاي شرکت کننده در مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 بايد اصول امنيتي لازم را رعايت کنند و عجيب است که اين مساله (جاسوسي از مذاکرات هسته اي) قبلا افشا نشده بود.

به گزارش رسانه هاي روسي، دادستاني سوييس روز چهارشنبه تحقيقات پيرامون جاسوسي در مورد مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 در ژنو را آغاز کرد.

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در گزارشي به جاسوسي رژيم صهيونيستي از مذاکرات هسته اي ايران و غرب ، اذعان کرد و نشان داد رژيم صهيونيستي چگونه از جدي شدن احتمال توافق هسته اي به وحشت افتاده است.

در اين گزارش خاطرنشان شد: اسرائيل از طرف هاي گروه 1+5 مذاکره کننده با ايران براي ضربه زدن به مذاکرات و جلوگيري از عقد توافق جامع جاسوسي مي کرده است.

ريابکوف در ادامه سخنان خود به دور کنوني رايزني هاي ايران و گروه 1+5 در وين اشاره کرد که در سطح مديران سياسي وزارتخانه‌هاي خارجه 1+5 و ايران انجام مي گيرد.

مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه اين دور از مذاکرات را دشوار توصيف کرد و اظهار داشت: شرايطي فرا مي رسد که اهميت تصميم‌ها و گام هايي که دو طرف براي توافق با يکديگر برمي دارند افزايش مي يابد،اما اين حرکت به عقب يا بحران نيست.

سرپرست هيات روسيه در مذاکرات وين خاطرنشان کرد: در اين دور از مذاکرات بايد مساله پيوستن وزراي خارجه به مذاکرات حل و تاريخ و مکان اين اجلاس تعيين شود.

ريابکوف در ادامه سخنان خود خواستار توافق ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد دسترسي بازرسان اين آژانس به مراکز نظامي شد.

وي ادامه داد : هرگونه نگراني که شرکت کنندگان درمذاکرات هسته اي دارند مي توان در چارچوب همکاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برطرف کرد، در عين حال حاضر نيستيم هر گونه خواسته اي از ايران را بپذيريم.

به گفته وي، تنها راه حل قابل قبول براي حل اين مسائل، پروتکل ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ادامه بحث در مورد اجراي اين سند براي کسب توافق در آينده است.

معاون وزيرخارجه روسيه با اشاره به حل نشدن برخي مسائل مورد اختلاف ايران و 1+5 گفت: متاسفانه هنوز به مرحله اي نرسيده ايم که مجموعه اي از مسايل را براي تصميم گيري به وزيران خارجه ايران و 1+5 ارائه کنيم.

وي در اين رابطه بر لزوم برگزاري ديدار وزيران و ارزيابي وضع مذاکرات تاکيد کرد وگفت: اکنون توافقي در مورد برگزاري نشست وزيران وجود ندارد.

مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه سپس به تفاهم به دست آمده ميان ايران و گروه 1+5 درباره آينده ساختار رآکتور آب سنگين اراک (بازطراحي) اشاره کردو گفت: طرفين هنوز درباره اينکه چه کسي يا چه زماني و چگونه و با کدام بودجه اين سايت هسته اي را باز طراحي کند به توافق مشخصي دست نيافتند.

وي با بيان اين که اين مساله از جمله مسائل حل نشده است، ادامه داد: بدون پاسخ دادن به اين مسائل نمي توانيم به طرف توافق نهايي حرکت کنيم.

هنوز به پايان گفتگوها نرسيده‌ايم

وزير خارجه فرانسه هم با بيان اين که هنوز مذاکره هسته‌اي ايران و 1+5 در مورد برخي موضوعات ادامه دارد، گفت:‌ هنوز به پايان گفتگوها نرسيده‌ايم.

به گزارش رويترز، لوران فابيوس در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي اف ام در مورد مذاکرات هسته‌اي ايران اظهارنظر کرد: هر گونه توافقي با ايران بايد قابليت راستي‌آزمايي داشته باشد و هنوز هيچ گونه تضميني دراين مورد وجود ندارد.

او تاکيد کرد: ما بايد قابليت دسترسي و بازرسي از همه سايت‌هاي مورد نياز را داشته باشيم اما هنوز در اين مورد به تضميني نرسيده‌ايم؛بنابراين توافقي که نتواند راستي‌آزمايي شود قابليت اجرا نيز نخواهد داشت. ايران و کشورهاي 1+5 در دوم آوريل در لوزان به چارچوب يک تفاهم اوليه دست يافتند و در تلاشند تا پيش از ضرب الاجل تعيين شده (30 ژوئن) به يک توافق که بنا بر آن تحريم‌هاي غرب در ازاي محدود شدن برنامه هسته‌اي ايران لغو مي‌شوند، دست يابند.

نشست معاونان وزيران ايران و 1+5

معاونان وزيران خارجه ايران و کشورهاي 1+5 ديروزنشست عمومي خود را به رياست سيد عباس عراقچي و هلگا اشميد-معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه ا روپا- براي بررسي روند تکميل متن توافق جامع در وين برگزار کردند.

اين نشست ساعت 10 به وقت محلي - 12 و 30 به تهران - با حضور معاونان وزيران خارجه انگليس ، آلمان، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه شروع به کار کرد.

عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي از روز چهارشنبه در وين دور هفتم مذاکره براي نگارش متن توافق جامع را با هلگا اشميد آغاز کردند.

روز پنجشنبه هم وندي شرمن معاون جان کري به مذاکرات پيوست و معاونان وزيران خارجه ايران و امريکا واروپا در مجموع پنج ساعت براي تکميل متن توافق جامع مذاکره داشتند.

تيم هاي کارشناسي ايران و 1+5 هم به رياست حميد بعيدي نژاد و استفان کلمنت همپاي معاونان جلسه داشتند.

پس از اين نشست، کارشناسان هم کار بر روي ضمائم را ادامه مي دادند و معاونان ظريف هم رايزني هاي دو و چند جانبه با همتايان خود در 1+5 داشتند.

احتمال توافق هسته‌اي بدون حل ابعاد احتمالي نظامي

مقامات غربي به خبرگزاري آسوشيتد پرس گفتند که قدرت‌هاي جهاني ممکن است بدون حل موضوع ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران،‌ توافق با ايران را بپذيرند و حل کامل اين موضوع را به بعد از توافق جامع هسته‌اي موکول کنند .

به گزارش ايسنا به گفته مقامات مذاکره کننده، اين نگراني‌ها تا ضرب الاجل 30 ژوئن رفع نخواهند شد، اگرچه احتمال دستيابي به توافق زياد است.يک مقام ارشد غربي روز پنج‌شنبه بيان کرد که احتمال دستيابي به توافق در طول سه هفته آينده بيشتر از به توافق نرسيدن است.

اين مقامات غربي همچنين به آسوشيتدپرس گفته‌اند که آمريکا و متحدانش به جاي رفع نگراني‌هاي مربوط به ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران تا پيش از توافق بر نگارش اقداماتي که ايران بايد در يک دوره دهساله پس از توافق هسته‌اي در ازاي رفع تحريم‌هاي غرب انجام دهد، متمرکز هستند.


نوشته شده در   شنبه 23 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode