ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 خرداد 1394     |     کد : 90216

چهارمین همایش طبیب روحانی به تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی اختصاص یافت

چهارمین همایش طبیب روحانی با محوریت تجلیل از مقام اخلاقی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.

روز چهارشنبه 20 خردادماه در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
چهارمین همایش طبیب روحانی به تجلیل از آیت‌الله جوادی آملی اختصاص یافت

چهارمین همایش طبیب روحانی با محوریت تجلیل از مقام اخلاقی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است.
چهارمین همایش طبیب روحانی روز چهارشنبه 20 خردادماه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، برخی از مسؤولان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی کشور و همچنین جمعی از حوزویان و دانشگاهیان برگزارشد.
چهارمین همایش طبیب روحانی، روز چهارشنبه 20 خردادماه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، حوزویان و دانشگاهیان و برخی از چهره های برجسته علمی و فرهنگی در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد و از کتاب «نگرش ها و منش های عارفانه علامه جوادی آملی» رونمایی گردید.
در ابتدای این همایش سید هادی موسوی دبیر اجرایی همایش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد همایش‌ طبیب روحانی، گفت: مفهوم سلامت ابعاد گسترده‌ای دارد که شامل آسایش کامل روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی است بنابراین نگاه به سلامت مستلزم نگاه جامع است.

* سلامت معنوی در آموزه‌های دینی همیشه مورد توجه بوده است
وی افزود: همان‌گونه که انسان برای سلامت جسم خود تلاش دارد بعد روحانی انسان نیز باید متناسب با شرایط تربیتی، دینی و آموزشی ارتقا یابد، در آموزه‌های دینی و سخنان ائمه(ع) اهمیت بعد روحانی و سلامت معنوی همیشه مورد توجه بوده است و عالمان دینی به این موضوع توجه داشته‌اند که در دستورات و کتب آنها دیده می‌شود.
دبیر اجرایی همایش طبیب روحانی در ادامه عنوان کرد: غایت طب روحانی اصلاح نفس است که با تقوای الهی، مراقبه و تهذیب نفس همراه است که مکمل آن دعا، نیایش و تضرع است اینجا دین تعریفی نوین از انسان سالم ارائه می‌کند که از بسیاری از بیماری‌های روحی چون تکبر، غضب، خودبینی، حسادت دور است این انسان در مسیر الهی قرار می‌گیرد.
موسوی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا تویی مقصود من، مناجات با تو آرامش من، دوای مرض و شفای قلب سوزان من است».
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران همایش طبیب روحانی را با هدف توجه به بعد روحانی و ارتقای نگاه جامعه انسان از دیدگاه مذهب، بزرگان و علمای دینی که خود الگوهای عملی در بعد سلامت معنوی بوده دنبال می‌کند.
دبیر اجرایی همایش طبیب روحانی در ادامه گفت: همایش طبیب روحانی هر دو سال یک بار در دانشگاه تهران برگزار می‌شود که در نخستین همایش به زندگی عالم و عارف بزرگ حضرت آیت‌الله بهجت، دومین همایش به زندگی آیت‌الله کشمیری، همایش سوم در ارتباط با زندگی عالم عامل حضرت آیت آلله حسن‌زاده آملی بوده و امروز چهارمین همایش را در خدمت عالم بزرگ، عارف و عامل که از افتخارات حوزه و جامعه اسلام هستند پرداخته شده که امیدواریم به اهداف این همایش دست یابیم.
* پیام حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی خطاب به همایش
موسوی در پایان سخنان خود به قرائت پیام حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی خطاب به همایش پرداخته و خاطرنشان کرد: طبیب در میان ابناء خود به سعادت و مقام و منزلت است که به مظهر بودن اسم شریف محیی که از اسمای بزرگ الهی است نائل آمده است، طبیب انسانی است که به درمان بیماران احیای نفوس کرده و به پیکر جامعه روح حیات و بقا می‌بخشد.
وی در ادامه پیام حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی گفت: انسان‌ها همان‌گونه که نیازمند طبیبان برای شفا امراض جسمانی هستند نیازمند معلمان الهی نیز هستند تا بتوانند سیر تکاملی را بپیمایند که انسان کاری مهم‌تر از خودسازی ندارد انسان تا به لقاء‌الله و کمال مطلوب خود نرسیده است جامعه انسانی در رسیدن به این هدف شامخ نیازمند به طبیبان روحانی یعنی معلمان حقیقی است،
گر بود عمر به میخانه رسم باردگر
به جز از خدمت رندان نکنم کار دگر
* حدادعادل: آیت الله جوادی آملی مصداق بارز حکیم در فرهنگ اسلامی است
غلامعلی حدادعادل در این همایش، گفت: از خصوصیات بارز ایشان برقراری توازن میان عقل و نقل است و این موضوعات به خوبی در کتاب مفاتیح الحیات وی آمده است.
وی به بیان خاطره ای از مرحوم محمد خوانساری یکی از اساتید دانشکده ادبیات پرداخت و گفت: من در آن زمان دانشجوی رشته فلسفه و دانشجوی ایشان بودم و دکتر خوانساری استاد منطق ما بود و سالها در دانشگاه منطق تدریس می کردند و خدمت آیت الله جوادی آملی رفته بود و اگرچه دکتر خوانساری مرد اروپا دیده دانشگاهی بود اما آنچنان شیفته آیت الله جوادی آملی شده بود که می گفت من گوش دادن به برنامه های صبحگاهی آیت الله جوادی آملی را از رادیو پخش می شود خیلی دوست دارم.
حداد عادل افزود: این نشان دهنده این است معارفی که از زبان یک حکیم بیان می شود به وحدت حقیقی و عملی حوزه و دانشگاه کمک می کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این روحیه خاص وی که در انقلاب اسلامی امام (ره) را تنها نگذاشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز احساس کردند که باید در بسیاری مسائل وارد میدان مسوولیت شوند و شدند، ستودنی است.
وی همراهی آیت الله جوادی آملی با رهبر معظم انقلاب اسلامی را یکی دیگر از خصوصیات بارز وی عنوان کرد و گفت: من این را در جریان سفری که در نیویورک داشتم در ایشان دیدم و این روحیه انقلابی و مسوولیت شناسی زینتی است که فوق معارفی است که ایشان دارند.
حداد عادل گفت: امیدواریم جامعه دانشگاهیان و حوزه های علمیه سالیان سال از وجود ایشان بهره مند باشند.
* آیت‌الله جوادی آملی:  کار دانشگاهیان کمتر از ما نیست
در ادامه مراسم آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی گفت: آن چیزی که در طب روحانی لازم است این است که انسان همواره به یاد مرگ باشد.  وی با بیان اینکه دو نگاه همواره به مرگ در دنیا حاکم است، ادامه داد: برخی مرگ را پایان راه و پوسیدن می‌دانند و برخی آن را اوایل راه و از پوست در آمدن؛ اگر این نکته روشن شده باشد که بعد از مرگ خبری است باید ره‌توشه سفر را تهیه کرد.  این مرجع تقلید تأکید کرد: اگر باور کردید که مرگ پایان راه نیست آنگاه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های ما اخلاق مدار می‌شوند و هرآنچه که در آنها تدریس می‌شود بر مبنای اخلاق صورت می‌گیرد.  ایشان همچنین در مورد فعالیت‌های دانشگاهیان گفت: ما در حوزه همواره می‌گوییم خدا چنین گفت و خدا چنین گفت و شما در دانشگاه می‌گویید خدا چنین کرد و خدا چنین کرد، اینها با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارد و کار شما کمتر از کار ما نیست.  وی خطاب به دانشگاهیان گفت: شما در دین غرق هستید و کار غیردینی انجام نمی‌دهید، شما به مانند افرادی هستید که در اقیانوس هستند و می‌گویند آب کجاست؟
آیت‌الله جوادی آملی به موضوع نامه امام به گورباچف اشاره کرد و گفت: وقتی امام به رهبر شوروی نامه داد هیئت همراه پیام را تعلیم کرد نه تسلیم و زمانی که ما قطعنامه را قبول کردیم خود را مقید به حفظ آن دیدیم.  وی ادامه داد: در جریان جنگ خلیج فارس همه دنیا به ایران گفتند که شما زمانی با عراق جنگیده‌اید و حال شما نیز گلوله‌ای به سمت عراق شلیک کنید اما امام قاطعانه گفتند ما قطعنامه را پذیرفته‌ایم و اجازه ندادند گلوله‌ای شلیک شود و این است شرف مردم ایران.
* آیت الله سید محمد غروی: جامعیت آیت الله جوادی آملی در تفسیر، حکمت و عرفان قابل ملاحظه است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی عالم و فیلسوفی هستند که جامع علومی چون تفسیر، فقه، حکمت و فلسفه هستند بسیاری از علما نتوانستند این جامعیت را داشته باشند.
آیت الله سید محمد غروی استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در چهارمین همایش طبیب روحانی که با هدف تجلیل از مقام علمی و اخلاقی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آیات و روایات زیادی در مورد علمایی است که اهل ایمان بوده و دیگران را به سوی ایمان هدایت می‌کنند برای آنها درجاتی است که مقدار آن مشخص نیست.
وی افزود: برخی آیات درباره خشیت و حالت آمیخته با حرمت‌گذاری برای کسانی است که واقعا حق را شناخته و یافته باشند، البته منظور از این عالمان کسانی هستند که علم سبب خشیت آنها در برابر خدا می‌شود.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: ما بر این باور هستیم که انسان دارای ساحت‌های مختلف جسمی و بعد غیرمادی است؛ عالمان بعد غیرمادی انسان را طبابت می‌کنند که طبیبان اصلی هستند زیرا انسانیت انسان با روح او تداوم پیدا می‌کند.
آیت الله غروی افزود: طبیبان روحانی همان علمایی هستند که دیدن آنها انسان را به یاد خدا و آخرت اندازد؛ در واقع آنها طبیبان روح هستند چون جسم و روح در ارتباط با یکدیگر هستند طبیعتا جسم و روح از هم منفک نبوده و در یکدیگر تاثیرگذار هستند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر انسان سلامت روح داشته باشد نقش موثری در سلامت بدن او خواهد داشت این چیزی است که پزشکان بر آن تاکید دارند.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: عالمانی که علم در آنها تحقق و تعین پیدا کند به علم خود عمل می‌کنند اگر علم در گوشه‌ای از ذهن باشد اما انسان با علم خود زندگی نکند مانند مرکبی است که علم را حمل می‌کند.
آیت‌الله غروی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: کسی که با علم خود زندگی نکند نظر به او فتنه است؛ در نتیجه تعامل بین جسم و روح است و اگر این دو به هم آمیزد توفیقات زیادی دست می‌آید.
وی عنوان کرد: امروزه در بحث روانشناسی دین این مساله روشن شده که بخشی از مغز انسان مربوط به جبنه‌های الهی است و این‌چنین نیست که بتوان بین بعد معنوی، روحانی و جسمانی انسان تفکیک کرد.
این استاد حوزه علمیه گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی عالم و فیلسوفی هستند که جامع علومی چون تفسیر، فقه، حکمت و فلسفه هستند؛ بسیاری از علما نتوانستند این جامعیت را داشته باشند.
آیت‌الله غروی عنوان کرد: عالمی که بتواند در عرض 50 سال در علومی چون فقه، عرفان، فلسفه، تفسیر سرمایه‌گذاری کرده و صاحب نظر شود و صرفا مقرر نبوده و ورود و خروج پیدا کند را عالم موفق اطلاق می‌شود که این خصوصیات در حضرت آیت‌الله جوادی آملی جمع است.
وی افزود: امروز حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از مراجع مطرح هستند؛ جامعیت ایشان در تفسیر، حکمت و عرفان قابل ملاحظه است ایشان بدون نقد و بررسی مقلد صرف نبوده و در بزرگان اهل معرفت ذوب نشدند.
این استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: خصوصیت، منش و کرامت اخلاقی ایشان کم‌نظیر است برخلاف بسیاری هیچ گاه ادعای شهود نداشته و ندارند همچنین از ویژگی‌های شاخص ایشان این است که با علومی که کسب کردند در حال زندگی می‌باشند.



نوشته شده در   جمعه 22 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode