ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 خرداد 1394     |     کد : 90130

حمايت سران گروه 7 از توافق هسته‌اي ايران و 1+5

سران گروه 7 در بيانيه پاياني نشست خود در شهر آلمو آلمان از تلاش هاي گروه 1+5 و ايران براي دستيابي به توافق جامع حمايت کردند.



سران گروه 7 در بيانيه پاياني نشست خود در شهر آلمو آلمان از تلاش هاي گروه 1+5 و ايران براي دستيابي به توافق جامع حمايت کردند.

به گزارش ايرنا، سران گروه7 اعلام کردند: ما از تداوم تلاش هاي گروه 1+5 و ايران درمورد دستيابي به يک راه حل جامع تا 30 ژوئن که تضمين کننده ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي باشد، حمايت مي کنيم.

در بيانيه نهايي اجلاس سران گروه 7 گفته شده است :' ما از ايران مي خواهيم با آژانس در مورد تائيد فعاليت هاي هسته اي همکاري کامل کند و به تمام مسائل معوقه بپردازد. '

رهبران گروه 7 متشکل از آلمان ، آمريکا ، فرانسه، کانادا ، انگليس ، ايتاليا و ژاپن از درک سياسي در مورد پارامترهاي کليدي يک طرح اقدام مشترک استقبال مي‌کنند که توسط گروه 1+ 5 حاصل و در دوم آوريل توسط اتحاديه اروپا و ايران تسهيل شده است.

در اين بيانيه آمده ا ست که گروه 7 خواستار کمک سازنده ايران در ثبات منطقه اي شده است .

ازسوي ديگر،'توني بلينکن' قائم مقام وزير امور خارجه آمريکا گفت: ايران به همه تعهدات خود بر اساس توافق موقت ژنو عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاري هاي 'اسپوتنيک' و 'شينهوا' از واشنگتن،وي در همايش جهاني سالانه کميته يهوديان آمريکا که در واشنگتن برگزار شد، افزود: ايران به تعهدات خود در مورد محدودسازي و عقب راندن جنبه هايي از برنامه هسته اي اش عمل کرده است.

بلينکن که به جاي 'جان کري' وزير امور خارجه آمريکا در اين نشست سخنراني مي کرد، با اشاره به مذاکرات فشرده ايران و گروه 1+5 براي رسيدن به توافق هسته اي تا 30 ژوئن (9 تير) گفت: ضرب الاجل 30 ژوئن نزديک مي شود و ما هنوز به توافق جامع نرسيده ايم و البته اين احتمال وجود دارد که هرگز به توافق نرسيم.

قائم مقام وزارت خارجه آمريکا افزود که توافق جامع هسته اي بهترين راهکار براي جلوگيري از دست يافتن ايران به سلاح هسته اي است و اين خيال پردازي است که اگر تصور کنيم تشديد تحريم ها ايران را به تسليم در برابر همه مطالبات وا مي دارد .

اين مقام آمريکايي گفت که ايران بايد با نظام نظارت هاي فشرده و لغو تدريجي تحريم ها بر اساس نتايج قابل راستي آزمايي موافقت کند.

بلينکن تصريح کرد که مخالفان توافق هسته اي بايد در نظر بگيرند که نظارت هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي تائيد مي کند؛ ايران به همه تعهدات خود بر اساس توافق موقت ژنو عمل کرده است.

توافق موقت ژنو سوم آذر 1392 و پس از مذاکرات فشرده ايران و گروه 1+5 به امضاء رسيد.

عراقچي معاون وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات آنتوني بلينکن معاون وزير خارجه آمريکا ، گفت : توافق نهايي در صورتي که حاصل شود ،داراي دوره زماني مشخصي خواهد بود و هيچيک تمهيدات پيش بيني شده در آن دائمي نخواهد بود .

وي تأکيد کرد : البته تعهداتي که ايران براساس معاهدات بين المللي مانند NPTپذيرفته است تا زماني که الحاق ايران به اين معاهدات ادامه دارد ، تداوم خواهد داشت و تمسک طرف آمريکايي به اين قبيل تعهدات که براي مصارف داخلي يا راضي کردن متحدان صورت مي گيرد ، صرفاً يک مغالطه بي ارزش است .

دستورکار نشست فصلي شوراي حکام آژانس

درهمين حال،نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که روز دوشنبه با حضور کشورهاي عضو آژانس در مقر اين سازمان در وين آغاز شده است، به احتمال زياد امروز به موضوع ايران مي‌پردازد.

به گزارش فارس، يوکيا آمانو مديرکل آژانس هم در اين نشست درباره ايران گفت: «در ارتباط با اجراي پادمان‌ها در ايران، آژانس به راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام‌شده ايران ذيل توافق پادمان‌ها ادامه مي‌دهد. با اين حال، آژانس در موقعيتي نيست که اطمينان قابل اتکايي در مورد نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام‌نشده در ايران ارائه دهد، بنابراين نمي‌توان نتيجه گرفت که تمام مواد هسته‌اي در ايران در فعاليت‌هاي صلح‌آميز به کار گرفته شده است.»

وي ادامه داد: «ايران و 3+3 در مذاکراتشان که در ماه آوريل در لوزان انجام شد، با اعلام مولفه‌هاي کليدي يک برنامه اقدام مشترک جامع، گامي رو به جلو برداشتندو در صورتي که از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست شود، آژانس آماده است نظارت و راستي‌آزمايي اقدامات مرتبط با هسته‌اي را که قرار است در برنامه مورد توافق قرار گيرد، مشروط به تائيد شوراي حکام و وجود منابع مکفي، اجرايي کند. براي آنکه برنامه جامع اقدام مشترک از لحاظ فني بي‌نقص باشد، آژانس هم با ايران و هم با کشورهاي 3+3 در ارتباط است.»

مدير کل آژانس افزود: «نهايي شدن برنامه جامع اقدام مشترک که شامل اجراي پروتکل الحاقي توسط ايران است، اجراي پادمان‌ها در ايران را تقويت مي‌کند و توان آژانس براي ارائه تضمين‌هاي قابل اتکا نسبت به نبود تأسيسات و مواد هسته‌اي اعلام‌نشده در اين کشور را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد. انتظار مي‌رود تمهيدات ديگر برنامه جامع اقدام مشترک، اطمينان بيشتري را نيز فراهم کند.»

آمانو در واکنش به اظهارات مقامات ايران که درخواست دسترسي به اماکن نظامي را رد کرده‌اند گفت که ايران با امضاي تفاهمنامه لوزان اکنون با دسترسي به «اماکن، اسناد و اشخاص» موافقت کرده است.

وي ادامه داد: «اطمينان دارم که اگر ايران تمهيدات انديشيده شده در اعلاميه لوزان را اجرايي کند، شفاف‌سازي موضوعات مربوط به ابعاد احتمالي نظامي، در يک چارچوب زماني معقول، قابل انجام است. به محض آنکه آژانس به تصوير کاملي از مساله ابعاد احتمالي نظامي دست يابد، من ارزيابي خود را به شوراي حکام گزارش مي‌کنم .»

آمانو در پايان گفت: «من مذاکراتي با وزير خارجه (محمد جواد ظريف) و معاون وزير خارجه (عباس عراقچي) داشته‌ام. در اين ديدارها در مورد چگونگي تسريع حل تمامي موضوعات باقي‌مانده مربوط به برنامه هسته‌اي ايران، بحث کرديم. آژانس آماده است تا حل تمامي موضوعات باقيمانده ذيل چارچوب همکاري را تسريع کند. اين امر مي‌تواند از طريق افزايش همکاري توسط ايران و صدور مجوز به هنگام براي دسترسي به تمام اطلاعات، اسناد، سايت‌ها، مواد و اشخاص در ايران، محقق شود.»

گزارش همکاري‌هاي فني آژانس، گزارش اجراي پادمان 2014، گزارش حادثه فوکوشيما، اجراي پادمان در کره شمالي، سوريه و ايران از ديگر موضوعاتي است که در اين نشست پنج روزه به آن پرداخته مي‌شود.

گزارش اخير يوکيا آمانو مديرکل آژانس درباره اجراي پادمان در ايران احتمالا امروز در دستورکار نشست شوراي حکام قرار مي‌گيرد و جنبش عدم تعهد و ديگر اعضاي آژانس، بيانيه‌هاي خود را در اين زمينه قرائت خواهند کرد.

خبرديگراين که هفتمين دور مذاکرات نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در شهر وين برگزار مي‌شود.بر همين اساس معاونان وزير خارجه ايران بامداد امروز راهي وين مي‌شوند. تيم کارشناسي به رياست حميد بعيدي‌نژاد اکنون در وين حضور دارد.

اين دور از رايزني‌ها به رياست سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان ظريف و هلگا اشميت معاون فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار مي‌شود.

ششمين دور اين گفتگوها پنجشنبه هفته گذشته (14 خرداد ماه) در وين با نشست عمومي ايران با گروه 1+5 در سطح معاونان آغازشد و دو ساعت و بيست دقيقه به طول انجاميدو پس از آن معاونان وزير خارجه ايران نشستي دوجانبه با معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه 1+5 داشتند.


نوشته شده در   چهارشنبه 20 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode