ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 خرداد 1394     |     کد : 89683

ظريف: زياده‌خواهي ممنوع!

وزيران خارجه ايران و آمريكا امروز در ژنو مذاكره مي‌كنند...

وزيران خارجه ايران و آمريكا امروز در ژنو مذاكره مي‌كنند
ظريف: زياده‌خواهي ممنوع!
ايران با پشتوانه چندين هزار سال سابقه تاريخي هرگز مرعوب نخواهد شد


وزير امور خارجه کشورمان در نشستي خبري با" نيکوس کوجياس"همتاي يوناني خود، تأکيد کرد: ايران در پرونده هسته اي با پشتوانه چندين هزار سال سابقه تاريخي، مرعوب نخواهد شد.

به گزارش مهر، دکتر محمد جواد ظريف افزود: جمهوري اسلامي ايران مواضع خود را در بحث هسته اي با شفافيت اعلام کرده و طرف مقابل بايد در اين باره تصميم‌گيري کند .

وي ادامـه داد: من اميــدوارم ما در يک بازه زماني معقول، به يک نتيجه نهايي دست يابيم.

وزير امور خارجه تصريح کرد: براي اين کار، کشورهاي طرف مذاکره بايد واقع‌بين باشند، آنها بايد واقعيت را ببينند نه اين که دچار توهم باشند‌. ظريف با تاکيد بر اين که ايران نمي تواند هيچ راه حل غير محترمانه‌اي را بپذيرد، گفت: تفاهم لوزان مسير را مشخص کرد. اگر طرف مقابل به آن احترام بگذارد و از برداشت هاي خاص دست بردارد، به نتيجه مي‌رسيم. وي در عين حال خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل بر زياده‌خواهي پافشاري کند، کار دشوار خواهد بود‌. وزير امور خارجه اظهار داشت: ما فقط مي‌توانيم توافقاتي را داشته باشيم که در آن، دو طرف بتوانند مدعي شوند که به نتايج مثبت دست يافته اند. يا بايد با هم پيروز شد، يا بايد با هم باخت. ظريف تأکيد کرد: ايران مواضع خود را شفاف اعلام کرده و بر اين اساس، اگر توافقي شکل بگيرد، پايبند خواهد بود. وزير خارجه يونان هم تقويت روابط کشورش با ايران در حوزه‌هاى مختلف اقتصادى، جهانگردى‌، انرژى ، كشاورزى و فرهنگى را مورد توجه جدى دانست و افزود: در اتحاديه اروپا از ظرفيت هاى موجود براى رفع موانع همكاري‌هاى ايران و اتحاديه استفاده خواهيم كرد.

عراقچي: روي اصل همزماني رفع تحريم‌ها توافق وجود دارد

دراين حال معاون وزير خارجه ايران گفت: اميدوار هستم که راجع به حل موضوع پي.ام.دي که مسائل و ابهامات مربوط به گذشته است، بتوانيم به يک راه حل ديگري که دغدغه‌هاي موجود را برطرف کند برسيم . ايده‌هايي مطرح شده است ولي مذاکره هنوز ادامه دارد.

سيد عباس عراقچي درباره نتايج نشست سه روزه وين گفت: ما در روز‌هاي گذشته هم در سطح کارشناسي و هم در سطح معاونان مذاکرات را ادامه داديم. کار روي نگارش خود متن و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌اي که شوراي امنيت بايد صادر کند، مشورت‌هايي داشتيم، همچنين روي عناصر و مولفه‌هاي آن صحبت کرديم و به تدريج متن را کامل‌تر مي‌کنيم. وي افزود: البته هنوز ميزان اختلافات زياد است و اين اختلافات هم به مسائل محتوايي مربوط مي‌شود و هم به نحوه نگارش که همزمان در هر دو حوزه مذاکره صورت مي‌گيرد. عراقچي در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به اينکه در بعضي از بحث‌ها هنوز نسبت به راه حل اختلاف نظر داريم، اما بحث‌هاي مفهومي و محتوايي انجام مي‌دهيم، گفت: درباره جدول زماني همزماني رفع تحريم‌ها و اجراي تعهدات ايران يکي از موارد اختلافي که هنوز به يک راه حل نهايي نرسيده بحث همزماني فعاليت‌هاي دو طرف است که اگر به توافق برسيم طبعاً يکسري اقداماتي را طرف مقابل (1+5) بايد انجام دهد.

در خصوص رفع و لغو تحريم‌ها و يکسري اقداماتي که ما بايد انجام دهيم. اينکه اين دو سري اقدام چگونه با هم همزمان مي‌شود يکي از مسائل اختلافي است. وي افزود: روي اصل همزماني توافق وجود دارد و ماهيت اقدامات طوري است که همزمان شدن آنها مشکلاتي دارد که بايد به يک ترتيباتي برسيم که خواسته دو طرف رعايت شود. اين از مواردي است که هنوز روي آن کار مي‌کنيم.

معاون وزير خارجه افزود: هم به لحاظ محتوايي و هم به لحاظ شکلي، هنوز به يک راه حل دقيق نهايي نرسيده‌ايم، ولي يک ايده‌هايي مطرح شده که روي يکي از آن کار مي‌کنيم.

عراقچي در پاسخ به اين پرسش که آيا درباره عدم مجوز بازرسي از افراد و تاسيسات به طرف غربي واکنشي نشان داده‌ايد، گفت: اين ليست را مجموعه 1+5 با عنوان راه حلي براي حل موضوع «پي .ام.دي» به ما داده بود. موضوع پي.ام.دي به گذشته مربوط مي‌شود و يکسري سئوالات از گذشته وجود دارد که حل نشده و مبهم باقي مانده و براي حل اين سئوالات راه حل‌هاي مختلفي پيشنهاد شده است.

وي ادامه داد: يک راه حل که طرف مقابل ما مطرح کرد اين بود که ليستي از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسي مديريت شده داشته باشد. دسترسي که اجازه کسب اطلاعاتي از محيط پيراموني به بازرس داده نمي‌شود و در يک محدوده کاملاً مشخصي، وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد‌. اين پيشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشدو ما روي ايده‌هاي ديگر کار مي‌کنيم و به طرف مقابل هم صريح گفته‌ايم. اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران افزود: آنچه توسط مقام معظم رهبري بيان شد در عدم دسترسي به افراد براي مصاحبه و در عدم بازرسي يا بازديد از مراکز نظامي، دستورالعمل بسيار جدي و قاطع ماست و به طرف‌هاي مقابل هم کاملاً منتقل شده است که اين به هيچ وجه در دستور کار ما نيست. وي ادامه داد: روي راه حل‌هاي جايگزين ديگري که نگراني‌هاي امنيتي و دغدغه‌هاي موجود را برطرف کند کار مي کنيم. اگر بتوانيم به راه حل‌ها برسيم، طبعاً اجرا خواهيم کرد وگرنه مذاکرات را ادامه مي‌دهيم تا به يک راه حل مقبول برسيم.

گفته‌هاي آمانو

'يوکيا آمانو' مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم با بيان اينکه بررسي موضوع 'پي.‌ام.دي' به زمان نياز دارد، گفت: 'اين يک روند بي‌پايان نيست و مي‌توانيم به اين موضوع در يک زمان معقول پايان دهيم.'

‌به گزارش ايرنا، 'يوکيا آمانو' در گفتگو با روزنامه فرانسوي 'لوموند' و خبرگزاري فرانسه اظهار داشت که بررسي اين موضوع به زمان نياز دارد تا شفاف‌سازي شود.

مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اين که اين موضوع همکاري ايران را مي‌طلبد، تصريح کرد: دستيابي به اين اطمينان که تمام برنامه‌هاي هسته‌اي ايران صلح آميز است، طول مي‌کشد و چنانچه توافق بين‌المللي هسته‌اي با ايران امضا شود، آژانس مسئوليت کنترل و نظارت بر آن را دارد و بايد به شوراي امنيت سازمان ملل متحد در اين باره گزارش دهد. آمانو همچنين در اين مصاحبه اظهار داشت که در صورت رسيدن ايران و 1+5 به توافق، تهران بايد پروتکل الحاقي را بپذيرد تا آژانس به تاسيسات آن 'دسترسي' داشته باشد.

وزير انرژي آمريکا در مذاکرات امروز

‌بنابرخبرديگر، وزارت انرژي آمريکا اعلام کرد :«ارنست مونيز» وزير انرژي اين کشور امروز به همراه جان کري وزير خارجه آمريکا در مذاکرات هسته‌اي با مقامات ايراني در ژنو شرکت مي‌کند. دور پنجم مذاکرات ايران و 1+5 براي نگارش متن توافق نهايي در وين برگزار شدو محمد جواد ظريف و جان کري وزيران خارجه ايران و آمريکا امروزدر ژنو براي بررسي نحوه ادامه مذاکرات و ارزيابي گفتگو‌هاي گذشته با يکديگر ديدارمي‌کنند. دراين ميان سخنگوي وزارت خارجه آمريکا ابراز خوشبيني کرد که با حل جزئيات فني بيانيه سوييس، به توافق جامع هسته‌اي با ايران دست خواهند يافت.

"جف راتک "از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا گفت: کشورهاي عضو گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌اي با ايران در تاريخ تعيين شده اتفاق نظر دارند و چارچوب توافق هم در لوزان سوييس به دست آمده است. وي هدف اصلي ديدار کري و ظريف را در ژنو رايزني براي پيشبرد مذاکرات و مطرح کردن مسائل کليدي بيان کرد و افزود: اين ديدارها در دستيابي به توافق نهايي در مهلت تعيين شده پايان ماه ژوئن -

10 تير- مهم، کارآمد و با ارزش است.

هاينونن:آژانس با دانشمندان هسته اي ايران تماس داشته است

" اولي هاينونن" معاون پيشين مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي که تا تابستان سال 2010 مسئول مستقيم بازرسي‌هاي هسته‌اي ايران بود، مي‌‌گويد که آژانس مدام با دانشمندان هسته‌اي و مهندسان ايراني در تماس بوده است.

به گزارش ايرنا، وي افزود: اين دانشمندان اتمي ومهندسان هستند که در مورد جزئيات فني فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورها اطلاع دارند و مسائل را براي بازرسان آژانس توضيح مي‌دهند و آژانس بدون ملاقات با آنها اصولا نمي‌تواند وظيفه خود را انجام دهد. او در ادامه گفتگو با بي بي سي افزود : علاوه بر فعاليت‌هاي جاري و اعلام شده ايران، آژانس براي درک فعاليت‌هاي اعلام نشده با دانشمندان اتمي ايران ديدار و گفتگو کرده بود. هاينونن درعين حال تأکيد کرد که اين گونه ملاقات‌ها امري کاملا عادي است و در مورد تمام کشورهاي عضو معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان.پي.تي) انجام مي‌شود. هاينونن مي‌گويد که اين ملاقات‌ها در زمان آقاي احمدي نژاد با وجود اين که سطح همکاري ايران با آژانس قدري کاهش يافته بود، صورت مي‌گرفت.

وي گفت: نمايندگان آژانس در اين دوره حتي با افرادي از نهادهاي نظامي ايران هم ديدار داشتند. دسترسي کنترل شده به اماکن غيرهسته‌اي، در صورتي که آژانس دلايلي براي ترديد در مورد آنها داشته باشد، بر اساس پادمان‌ها و پروتکل الحاقي پيش بيني شده است. اين امر چيز تازه‌اي نيست و آژانس قبلا هم با کشورهايي مثل آرژانتين، برزيل، کانادا، آلمان يا سوييس براي رفع ابهامات و حل و فصل مسائل حقوقي گفتگو کرده است تا زمينه اجراي پادمان‌ها فراهم شود.

ايران ادعاي گروهک منافقين را تکذيب کرد

خبرگزاري رويترز گزارش داد: سفارت ايران در فرانسه ادعاي گروهک منافقين مبني بر بازديد کارشناسان هسته‌اي کره شمالي از يک سايت نظامي در ايران را تکذيب کرد.

به گزارش ايسنايک ديپلمات ايراني در سفارت تهران در پاريس گفت که اين گزارشهاي ساختگي همزمان که به مراحل پاياني از مذاکرات هسته‌اي نزديک مي‌شويم و شانس دستيابي به توافق نهايي بالاست،‌ منتشر مي‌شود.

به گزارش رويترز،‌ يک گروه مخالف نظام ايران موسوم به گروهک تروريستي منافقين روز پنج‌شنبه اعلام کرد يک هيأت از کره شمالي متشکل از کارشناسان هسته‌اي و موشکي در ماه آوريل از يک سايت نظامي در نزديکي تهران بازديد کرده‌اند. بر اساس اين گزارش گروهک منافقين همچنين مدعي شد اين هيأت از 7 عضو وزارت دفاع کره شمالي تشکيل شده که در آخرين هفته ماه ‌آوريل در تهران بودند. اين سومين باري است که در سال 2015 هيأت‌هايي از کره شمالي به ايران سفر مي‌کنند و يک هيأت 9 نفره ديگر نيز قرار است در ماه ژوئن دوباره به ايران برود. بنا بر ادعاي گروهک منافقين اين هيأت کره شمالي از کارشناسان هسته‌اي و کارشناساني در حوزه موشک‌هاي بالستيک شامل سيستم‌هاي راهبري تشکيل شده بود. به گزارش رويترز، جف راتکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به اين ادعا، گفت: هنوز نتوانسته‌ايم اين ادعاها را مورد راستي آزمايي قرار دهيم بنابراين؛ قادر به تأييد آن نيستيم.

ايران به توافق ژنو پايبند بوده است

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تازه‌ترين گزارش خود را در مورد برنامه هسته‌اي ايران منتشر کرد. به گزارش فارس،يوکيا آمانو مدير کل آژانس در اين گزارش بار ديگر اعلام کرده است که تهران بايد دسترسي‌هاي لازم و اطلاعات مربوط به سايت نظامي پارچين را در اختيار اين نهاد قرار دهد. در اين گزارش ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل پايبندي کامل ايران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک را تائيد و اعلام کرده است که تهران از 20 ژانويه سال 2014 به بعد، غني‌سازي بالاتر از 5درصد نداشته است.

در گزارشي که در اختيار اعضاي شوراي حکام قرار گرفته و رويترز هم به نسخه‌اي از آن دست يافته،‌ همچنين اعلام شده است که ايران اطلاعاتي را در خصوص يکي از دو موضوع باقي‌مانده در بحث ابعاد احتمالي نظامي در اختيار آژانس قرار داده است. در بخشي از اين گزارش آمده است: ايران برخي اطلاعات مربوط به يکي از اين دو موضوع باقي‌مانده را (با آژانس) به اشتراک گذاشته است. آژانس و ايران توافق کردند که به مذاکره بر سر اين اقدامات عملي ادامه دهند و در آينده نزديک ديدار کنند‌. آمانو در گزارش خود گفته است که اين نهاد به مذاکره با ايران و همچنين ديدار با نمايندگان اين کشور به منظور حل مسائل باقي‌مانده، ادامه مي‌دهد. اين گزارش مي‌افزايد: آژانس همچنان آماده است تا حل تمامي موضوعات باقي‌مانده را در چارچوب همکاري، تسريع کند. اين امر مي‌تواند از طريق همکاري‌هاي بيشتر ايران و صدور بموقع دسترسي‌ به تمامي اطلاعات، اسناد، سايت‌ها، مواد و افراد مربوطه که از سوي آژانس درخواست شده، محقق شود.

نجفي: تکرار ادعاهاي قبلي آژانس نشانه بي‌خاصيت شدن آن است

رضا نجفي نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش جديد آمانو را حاوي هيچ مطلب جديدي ندانست و گفت: تکرار اتهامات قبلي درباره «پي.‌ام.‌دي» هم فقط نشان ازبي خاصيت شدن اين بخش از گزارش آژانس دارد. نجفي روزجمعه اظهار داشت: گزارش جديد مديرکل اولين گزارش فصلي آژانس پس از بيانيه لوزان است بيانيه اي که مديرکل پيشتراز آن استقبال کرده است. اين گزارش همچنان نشان مي دهد که تمام فعاليت هاي هسته اي صلح آميز در تاسيسات هسته اي ايران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هيچ انحرافي از مقاصد صلح آميز نداشته است.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: متاسفانه گزارش مجددا همراه با جزئيات فني و غير ضروري شامل اشاره به مکانها‌، تعداد سانتريفيوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غني شده و غني نشده، تعداد صفحات سوخت توليد شده، بازديدهاي مکرر‌، نمونه برداريها و نتايج آنها ست.همانطور که بارها اعلام شده اين رويه مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده ولي آژانس به کار خود ادامه داده است. وي افزود: اين گزارش در بخش اجراي اقدامات داوطلبانه ايران طبق توافق ژنو و تمديد آن؛ مجددا بر راستي آزمايي اجراي اين اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است. اين موضوع از آنجا حائز اهميت است که در توافق نهايي نيز آژانس همين وظيفه را بر عهده خواهد داشت ؛وظيفه‌اي صرفا فني و حرفه‌اي که منجر به رفع تحريم ها در روز اجراي توافق خواهد شد.

نجفي خاطرنشان کرد: مقايسه اين گزارش با گزارش‌هاي قبلي بار ديگر نشان مي‌دهد که آژانس هيچ مطلب جديدي در باره اجراي پادمان در ايران براي ارائه ندارد وبه جز تکرار محتويات گزارش‌هاي قبلي که البته اعداد و ارقامش تغيير کرده است ومطالبش همان موضوعات قبلي هستند. نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت‌: در خصوص اتهامات بي‌اساس موسوم به PMDآژانس بار ديگر در يک بخش از گزارشش به تکرار آن پرداخته که از ديد ايران تکرار آنها نه فقط بر اعتبار اين ادعاها نمي‌افزايد بلکه نشان از بي خاصيت شدن اين بخش از گزارش آژانس دارد به ويژه آنکه تلاش کرده است تا فعاليتهاي معمول در يک سايت از قبيل جابجايي چند وسيله نقليه را جزو تحولات قلمداد کند گويي چون ماهواره‌هاي جاسوسي بر يک مکان خاص متمرکز شده اند ايران بايد فعاليت‌هاي عادي و روزمره در آنجا را تعطيل کند که البته اين خيالي باطل است.

نجفي گفت: در مورد اجراي اقدامات عملي توافق شده بر اساس 'چارچوبي براي همکاري' و جلساتي که بين ايران و آژانس برگزار شد؛ مشخص است که ما پيشرفت داشته‌ايم و آژانس پس از جلسه قبلي در بيانيه‌اي رسمي مباحث را 'سازنده' توصيف کرده بود. بنظر ما اين بخش از گزارش مديرکل ناقص و ناتوان از انعکاس واقعيات بوده است. وي اضافه کرد: نکات جديد گزارش، ملاقات مديرکل آژانس با وزير امورخارجه در نيويورک و سپس ملاقات با معاون ايشان در وين است که عمدتا به همکاريهاي ايران و آژانس و نحوه پيشبرد مسائل اختصاص داشت.

codex01x

page01


نوشته شده در   شنبه 9 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode