ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394     |     کد : 89246

دانشگاه بايد محيط آزاد علم اندوزي نقد و سخن باشد

رئيس‌جمهور کشورمان با تاکيد بر اينکه استادان و فرهيختگان يک سرمايه براي کشور محسوب مي‌شوند...

رئيس جمهوري در مراسم افتتاح پروژه‌هاي دانشگاه آزاد:
دانشگاه بايد محيط آزاد علم اندوزي نقد و سخن باشد


رئيس‌جمهور کشورمان با تاکيد بر اينکه استادان و فرهيختگان يک سرمايه براي کشور محسوب مي‌شوند، گفت: چرا اين واقعيت را باور نمي‌کنيم که ايران از آن تمام ايرانيان جهان است. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در مراسم افتتاح پروژه هاي عمراني و آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي و نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فن آوري ، با تاکيد بر اين که دانشگاه آزاد اسلامي قدمي مهم براي توسعه فضاي علم و دانش در کشور بود، خاطرنشان کرد،اگر در آن زمان همت، تلاش و پيگيري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و موافقت امام(ره) نبود شايد تأسيس چنين دانشگاهي در آن روزگار کاري غيرممکن بود.

رييس‌جمهور با بيان اينکه در آن زمان همه حرف‌ها اين بود که آموزش بايد رايگان باشد، گفت: خيلي‌ها به ياد دارند که در آن شرايط بزرگاني همچون مقام معظم رهبري و آيت‌الله هاشمي اين کار را آغاز کردند.

روحاني اظهار داشت: در کنار خدماتي که آيت‌الله هاشمي انجام داده‌اند بي‌ترديد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي يکي از برگ‌هاي زرين تلاش‌هاي ايشان براي کشور محسوب مي‌شود.

وي با تاکيد بر اين که دانشگاه يک محيط آزاد علمي و محيط نقد، سخن، اشکال و اعتراض است، گفت: من معتقدم که هنوز حوزه‌هاي علميه ما در زمينه آزادي در بحث از دانشگاه‌هايمان جلوتر هستند. در حوزه‌هاي علميه شاگردان به راحتي در برابر استادان خود انتقاد و ايستادگي مي‌کنند و حرف مي‌زنند اما ممکن است در دانشگاه‌ها آنقدر آزادي وجود نداشته باشد که چنين فضايي حاکم شود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه جامعه آزاد علمي يکي از امتيازات دانشگاه‌ها است، گفت: اگر از دانشگاه‌ها استقلال و آزادي را بگيريم در آن زمان دانشگاه مرده است البته بايد در دانشگاه‌ها اخلاق حاکم باشد و هويت ديني و ملي مورد احترام قرار بگيرد اما در دانشگاه‌ها بايد آزادي، استقلال علمي و آکادميک برقرار باشد.

وي افزود: بايد از فضاهايي که در آن عده‌اي مي‌خواهند در دانشگاه‌ها دخالت کنند تا حد امکان خارج شويم.

روحاني با تاکيد بر اينکه بايد بگذاريم دانشگاه‌ها روي پاي خود بايستند، گفت: من از روز اول همواره در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاکيد کرده‌ام که وظايف اين شورا بايد محدود شود و بايد بگذاريم که دانشگاه‌ها روي پاي خود بايستند چرا که استادان هم بهتر بلدند و هم مي‌دانند که در دانشگاه‌ها چه خبر است. آنها از ديگران دلسوزتر هستند.

رييس‌جمهوري با اشاره به سفر اخير خود به نيويورک و ديدار با استادان دانشگاه‌ها و دانشجويان آمريکا، با تاکيد بر اينکه بايد فضايي فراهم کنيم که اين افراد در رفت و آمد باشند، گفت: لازم و ضروري نيست که چنين افرادي در ايران بمانند بلکه بايد در کشور فضايي فراهم کنيم که اين افراد رفت و آمدداشته باشند. بايد با اساتيد و فرهيختگان و نخبگان سراسر کشور ارتباط برقرار کنيم.

روحاني با انتقاد از شيوه برخورد با استادان و فرهيختگان داخلي و خارجي، اظهار داشت: گاهي هنگامي که استادي وارد کشور مي‌شود فردي به دلايل واهي گذرنامه وي را مي‌گيرد و از او پرسش‌هايي مطرح مي‌کند. کافي است به فردي بگوييم که براي پاسخ به پرسش‌هايي وارد اتاقي شويد. در آن زمان ديگر مرغ از قفس پريده است‌.

وي با تاکيد بر اينکه نخبگان ما فراتر از سرمايه‌هاي مالي ما هستند، گفت: بايد به بزرگان و نخبگان خود احترام بگذاريم چرا که آنها از ما پول نمي‌خواهند بلکه منزلت اجتماعي مي‌خواهند.

رييس‌جمهوري با طرح اين پرسش که چرا برخي از مامورين آنقدر به خود حق مي‌دهند و کدام قانون به آنها مي‌گويد که در برابر يک استاد و فرهيخته و سرمايه‌اي ماندني اينگونه برخورد کند، اظهار داشت: چرا به استادان خود احترام نمي‌گذاريم و چرا اين واقعيت را باور نمي‌کنيم که ايران از آن تمام ايرانيان جهان است.

وي ادامه داد: تمام ايرانيان به سهم خود مالک و صاحب اين کشور هستند و کشور براي همه جمعيت ايراني است. در مورد آنها هيچ کس جز قانون نمي‌تواند برخورد کند.

روحاني با اشاره به مشکلات ايجاد شده براي برخي استادان در دوره‌هاي گذشته، ادامه داد: گاهي اتفاق مي‌افتاد که در برخي مقاطع در دانشگاه‌هاي دولتي تنگ‌نظري‌هايي ايجاد مي‌شد و اين موجب مي‌شد که يک استاد نتواند کرسي خود را حفظ کند.

وي با تاکيد بر اينکه بايد در برابر استاد و صاحب‌نظر مقداري سعه صدر داشته باشيم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامي در مقاطعي با جذب و استفاده از برخي استادان موجب حفظ سرمايه‌ها در کشور شد‌.

رييس‌جمهوري با بيان اينکه افتخار يک دانشگاه به ساختمان، نام و اندازه کلاس آن نيست بلکه به استادان آن است، گفت: در حوزه‌هاي علميه استادان داراي جايگاه و احترام ويژه‌اي هستند و براي شاگردان، استادان مهم‌تر هستند تا نام مدارس علميه. بايد تلاش کنيم که مقام و جايگاه والاي استادان بزرگ را در جامعه خود بالا ببريم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه بايد روزي در کنار دانشگاه آزاد اسلامي پژوهشگاه آزاد اسلامي نيز داشته باشيم، گفت: امروز وزن آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي بالاست و از نظر کميت کاري بزرگ و يک معجزه در کشور انجام داده است گرچه ممکن است از نظر کيفيت نيز با مشکلاتي مواجه باشد.

رييس‌جمهوري با بيان اينکه دانشگاه بايد در صحنه جامعه و حل مشکلات حضور داشته باشد، اظهار داشت: بدترين زمان براي يک دانشگاه آن است که دانشگاهي ساکت، آرام و ناظر باشد و فقط مسائل و مشکلات جامعه را نگاه کند. بايد فضايي فراهم شود که دانشگاه‌هاي ما حضور و مشارکتي جدي در جامعه داشته باشند و احساس وظيفه کنند.

روحاني با تاکيد بر اينکه دانشگاه‌ها بايد حرف بزنند، نقد کنند و مشارکت و حضور داشته باشند، گفت: گرچه ممکن است دانشگاهيان با بقيه نهادها مشکلي داشته باشند و مثلا از قوه قضاييه بترسند يا در مورد مجلس ملاحظاتي را لحاظ کنند اما از آنجايي که ديواري کوتاه‌تر از دولت وجود ندارد دانشگاهيان مي‌توانند از دولت انتقاد کنند.

*دانشگاه آزاد اسلامي نمونه موفق اجراي اصل 44

دکتر ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي هم دراين مراسم اين دانشگاه را دانشگاهي ماموريت گرا و کارآفرين دانست که مي‌تواند با قبول ماموريت و مسئوليت در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور همچون گذشته اثربخش باشد.

رئيس بزرگترين دانشگاه حضوري جهان با تاکيد بر نقش دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه علمي کشور و جهان، گفت: بر عهده داشتن 35 تا 50 درصد بار آموزش عالي کشور و سهم 56درصدي اين دانشگاه در توسعه تحصيلات تکميلي و توليد 20درصدي علم در ايران، به خوبي گواه نقش پررنگ دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه علمي کشور است.

ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم و پرداخت 300ميليارد تومان حقوق و دستمزد ماهانه، از جمله شاخص هايي بود که رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بر آن تاکيد و در اين باره اظهار داشت: بودجه اين دانشگاه به لحاظ درآمد و هزينه در سال 94 معادل 6800 ميليارد تومان بوده که اگر اعتبارات ديگر در بخش هايي مانند حوزه عمراني را که ساخت 10 ميليون مترمربع فضاي مسقف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، ورزشي و رفاهي و 35 ميليون مترمربع فضاي روباز جمعاً معادل 20ميليون متر مربع را در نظر بگيريم، به ابعاد بزرگ اقدامات انجام شده يا در حال انجام اين نهاد آموزشي بيش از پيش پي خواهيم برد.

وي تاکيد کرد: کيفي سازي آموزش و پژوهش و مهارت محوري بطور اعم و توسعه تحصيلات تکميلي بطور اخص در پاسخ به تقاضاي اجتماعي و حفظ رشد شتاب علمي کشور و رفع نياز هاي جامعه از جمله ديگر برنامه‌هاي بسيار مهم دانشگاه در يک سال و نيم گذشته بوده است.

دکتر ميرزاده ادامه داد: طبق برنامه مصوب هيأت موسس دانشگاه آزاد اسلامي، بايد تا پايان سال 94 تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلي اين دانشگاه به 530هزار نفربرسد.

وي به توسعه مناسب حوزه پزشکي و تکميل زنجيره بيمارستاني نيز اشاره کرد و گفت: همچنين کاهش وابستگي دانشگاه به شهريه از طريق توسعه ارتباط با صنعت و خدمات و اجراي طرح هاي اقتصادي و سرمايه گذاري دانش بنيان و اجراي طرح تجميع دانشگاه براي توسعه کيفي ، کاهش هزينه ها و افزايش اثربخشي آن، توسعه فعاليت هاي بين المللي دانشگاه و جذب دانشجوي خارجي، برنامه ريزي براي اعزام متخصصان ايراني براي اشتغال در خارج از کشور ديگر برنامه هاي مهم اين دانشگاه است.


نوشته شده در   چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode