ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394     |     کد : 89006

جنایات سعودی‌ها در یمن گریبان خودشان را می‌گیرد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق و هیئت همراه، عراق را کشوری بسیار مهم و تأثیرگذار در میان کشورهای عربی و اسلامی دانستند...

رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور عراق:
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق و هیئت همراه، عراق را کشوری بسیار مهم و تأثیرگذار در میان کشورهای عربی و اسلامی دانستند و با اشاره به شرایط بسیار تأسف آور منطقه از جمله در یمن و سوریه تأکید کردند: عراق با توجه به جایگاه خود قطعاً می‌تواند در مسائل منطقه تأثیرگذار باشد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.


رهبر انقلاب اسلامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را بسیار عمیق و برادرانه خواندند و با استقبال از گسترش روز افزون این روابط، گفتند: روابط کنونی ایران و عراق در مقایسه با سالهای گذشته، بی‌سابقه است و این روند که نشان‌دهنده حکمت و درایت برادران عراقی است، باید همچنان ادامه یابد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های مختلف بمنظور پیشرفت و ثبات عراق، سخنان آقای فؤاد معصوم درخصوص روابط دو کشور و شرایط عراق و منطقه را دقیق و جامع خواندند و افزودند: عراق در میان کشورهای عربی و اسلامی یکی از چند کشور مهم و دارای امتیازات منحصر به فردی است.
ایشان استقرار یک دولت مردمی و با ثبات در عراق را یکی از امتیازات کم نظیر این کشور در میان کشورهای عربی برشمردند و تأکید کردند: مسئولان و گروههای مختلف عراقی باید از این امتیاز بزرگ بشدت محافظت کنند و نگذارند برخی اختلاف‌های احتمالی، این دستاورد تاریخی مردم عراق را خدشه‌دار کند.
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأثیرگذاری دولت عراق در دنیای عرب، گفتند: امروز منطقه و دنیای اسلام شاهد مسائل تأسف آور و حقیقتاً گریه آوری همچون موضوع فلسطین، قضایای شمال آفریقا و جنگ در سوریه و یمن است که عراق قطعاً می‌تواند در این مسائل تأثیرگذار باشد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نقشه دشمنان اسلام برای سوریه را بسیار خطرناک خواندند و خاطرنشان کردند: آنها به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی دائمی در سوریه هستند تا از این طریق همه منطقه را بی‌ثبات کنند. نقشه برخی کشورهای عربی برای سوریه بسیار ویرانگر است. نقشه آنها، نه تنها سوریه بلکه کشورهای خودشان را نیز ویران خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی اعاده و حفظ ثبات در سوریه را مهمترین هدف دانستند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور عراق در خصوص اقدامات تروریستی داعش در سوریه و تأثیر آن بر عراق و منطقه، گفتند: حضور گروههای متعدد تکفیری- تروریستی در سوریه و تحت عناوین مختلف، درواقع به نفع رژیم صهیونیستی و به نفع کسانی است که به دنبال بی‌ثباتی منطقه برای تحمیل اراده خود هستند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه به قضایای تأسف آور یمن نیز اشاره و تأکید کردند: سعودیها مرتکب خطای بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً آثار جنایتی که مرتکب شده‌اند، گریبان خود آنها را خواهد گرفت.
باید هرچه سریعتر کشتار مردم مظلوم در یمن متوقف شود. قضایای یمن نشان می‌دهد که یک تفکر غیرحکیمانه و جاهلانه‌ای در درون سعودیها، در مورد مسائل یمن تصمیم‌گیری می‌کند.آنها به بهانه درخواست رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که به کشور خود در حساس‌ترین شرایط، خیانت کرد، به یمن حمله کردند، که این بسیار احمقانه است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای، موضع‌گیری و ایفای نقش عراق را در این مسائل حائز اهمیت خواندند و با اظهار خوشبینی فراوان نسبت به آینده عراق، از ابتکار دولت عراق برای به صحنه آوردن مردم و استفاده از نیروهای مردمی در کنار ارتش، تجلیل کردند.
ایشان گفتند: جوانهای عراق هر کدام یک قهرمان بالقوه هستند که می‌توانند در شرایط مناسب و در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنند و این، تجربه‌ای است که ما در ایران بدست آورده ایم. 
رهبر انقلاب اسلامی همچنین از احوال آقای جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق جویا شدند و از خداوند متعال سلامتی وی را مسئلت کردند.
در این دیدار که روحانی رئیس جمهوری نیز حضور داشت، فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ایشان گفت: معتقدیم جنابعالی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و به عنوان یک مرجع بزرگ دینی، از هر دو منظر می‌توانید به گسترش بیش از پیش روابط ایران و عراق و همچنین حل مسائل و مشکلات عراق  کمک کنید.
رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه دولت و ملت این کشور هیچگاه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در زمان حمله داعش و  در سخت‌ترین شرایط، فراموش نخواهند کرد گفت: داعش در عراق و داعش در سوریه هیچ تفاوتی باهم ندارند زیرا خطر داعش برای همه منطقه است.
فؤاد معصوم مذاکرات خود با روحانی را خوب خواند و اظهار امیدواری کرد گفتگوهای انجام شده، زمینه گسترش روزافزون همکاریها را فراهم آورد.
کنفرانس مشترک خبری روسای جمهور ایران و عراق
همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست‌خبری مشترک با فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق، با بیان اینکه دو کشور در بسیاری از موارد دارای نظرات مشترک هستند، گفت: برای ما ثبات و امنیت عراق حائز اهمیت است و امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم.
وی افزود: در زمینه ایجاد ثبات و امنیت در عراق هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراق برای مقابله با تروریسم و امنیت خود بخواهد این آمادگی را داریم که ارائه کنیم. همان‌گونه که در ماه‌های گذشته در مقام عمل این همکاری‌ها را به اثبات رساندیم.
روحانی عراق را کشوری واحد و متحد برای ایران دانست و اظهار داشت: به آنهایی که در آن سمت دنیا نشسته‌اند و برای آینده عراق خواب‌های آشفته دیده‌اند می‌گویم که ملت عراق ملت واحدی است و برای ثبات و انسجامش برنامه‌ریزی دارد. لذا اجازه نخواهد داد که کشورهای دیگر برای اشغال و تجزیه عراق سخنی بگویند.
رئیس‌جمهور با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق از اعلام آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های اقتصادی به خصوص در زمینه راه‌آهن خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم برای همکاری‌های بیشتر در زمینه احداث بزرگراه‌ها و تردد کالاها و همکاری‌های بیشتر در زمینه کشاورزی و صنعت با یکدیگر گفتگو کنیم که در دیدار امروز در این زمینه‌ها گفتگوهای لازم صورت گرفت.
وی به موضوع سوریه و حوادث رخ داده در این کشور اشاره و با بیان اینکه با طرف عراقی در خصوص سوریه و مسائل مهم منطقه اتفاق نظر داریم، تصریح کرد: معتقد هستیم که یمن در شرایط وخیمی به سر می‌برد و کمک‌ها به یمن باید صورت گیرد. ما خواستار آتش‌بس فوری به معنای واقعی کلمه در یمن هستیم و امیدواریم کمک‌های دارویی و غذایی به این کشور نیز افزایش یابد.
به گفته رئیس‌جمهور، مسئله یمن تنها مسئله سیاسی و منطقه‌ای نیست و یک مسئله انسانی برای همه جهانیان است و ندای مظلومیت مردم یمن باید به گوش همه انسان دوستان در دنیا برسد.
همچنین فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق در نشست‌خبری مشترک با  رئیس جمهور کشورمان برای تدارک این سفر تشکر کرد و گفت: ما گفتگوهایی بدون هرگونه تنگنا در ایران داشتیم و باید بگویم کلیه باب‌های گفتگو میان طرفین باز بود.
وی داعش را دشمنی برای کل ملت‌های منطقه دانست و افزود: داعش هیچ طایفه و مولفه‌ای برای خود باقی نگذاشته که علیه آن اعلان جنگ نداد. لذا بر همین اساس مبارزه و جنگ علیه داعش گسترش یافته و امروزه از کلیه طرفهایمان از جمله جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم.
به گزارش فارس رئیس‌جمهور عراق اضافه کرد: خواستار انتقال خطوط نفت و گاز از خاک ایران به سوی عراق هستیم و درباره راه‌آهن و احداث بزرگراه‌ها و جابجایی آسان‌تر ایرانیان و عراقی‌ها بین دو کشور گفتگو کردیم.
وی با انتقاد از حمله نظامی به یمن، ابراز داشت: نگاه ما به یمن از همان روز اول این بوده که دخالت نظامی نباید در این کشور صورت گیرد، بلکه باید باب گفتگوها بین طرفین باز باشد و قطعاً جنگ در این کشور موجب ایجاد شکاف بین اقشار ملت در یمن خواهد شد. فواد معصوم با بیان اینکه عراق مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ را تأیید می‌کند، خاطرنشان کرد: هیچ نیازی وجود ندارد که کشورها از توافق ایران و گروه ۱+۵ احساس ترس کنند.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode