ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 فروردين 1394     |     کد : 87722

رئیس جمهوری: زنان باید از فرصت‌های برابر با مردان برخوردار شوند

رئیس جمهوری بااشاره به این که مرحومه خدیجه ثقفی بانوی انقلاب اسلامی و همسر گرامی امام راحل ، حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند، گفت: در حرکت‌های مهم تاریخی و اقدامات رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان معمولاً نقش خانواده‌ها و به ویژه همسران آنچنان که باید در معرض نظر و توجه قرار نمی‌گیرد.

در همایش بزرگداشت «بانوی انقلاب»
رئیس جمهوری: زنان باید از فرصت‌های برابر با مردان برخوردار شوند

رئیس جمهوری بااشاره به این که مرحومه خدیجه ثقفی بانوی انقلاب اسلامی و همسر گرامی امام راحل ، حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند، گفت: در حرکت‌های مهم تاریخی و اقدامات رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان معمولاً نقش خانواده‌ها و به ویژه همسران آنچنان که باید در معرض نظر و توجه قرار نمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که دیروز درهمایش بزرگداشت همسرگرامی حضرت امام درسالن اجلاس سران که با حضوراعضای بیت امام راحل، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری،اعضای هیات وزیران، شخصیت های مختلف وسفرا ونمایندگان کشورهای اسلامی درایران برگزار ش ادامه داد: همسران از جمله در زندگی بزرگان و مصلحان و رهبران اجتماعی تأثیرگذار هستند، لکن معمولاً آفتاب وجود رهبران بزرگ کمتر اجازه به چشم آمدن چراغ پرفروغی را که در خانه آنان روشن است، می‌دهد.

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که به طور طبیعی در زندگی همه رهبران انقلابی و اجتماعی فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد که بار تحمل آن‌ها به ناچار بر عهده اعضای خانواده و به ویژه همسران است، ادامه داد: از آغاز قیام امام خمینی(ره) و به ویژه از خرداد سال ۴۲، امام راحل هم با مشکلات زیادی مثل دستگیری، تبعید، به شهادت رسیدن فرزند و امثال آن درگیر بودند که بار اصلی تحمل این سختی‌ها بر عهده بانویی شجاع و با متانت بود و هیچ کجا سراغ نداریم که ایشان در برابر هجوم دژخیمان رژیم پهلوی ایستادگی نکرده باشند.وی خاطر نشان کرد: امام راحل بابی را به روی مردم گشود که از آن صدها باب سعادت روی جامعه باز شد. تفسیر و تبیین دیگری از معارف اسلام به جامعه ارائه کرد و اسلام و ایرانی که امروز به آن افتخار می‌کنیم بی یاد و نام امام معنایی ندارد.

رئیس جمهوری گفت: تاریخ ملت ایران همواره با عزت همراه بوده است، اما در دهه‌های منتهی به انقلاب اسلامی عده‌ای کوشیدند که نوعی تحقیر را بر ملت ایران تحمیل کنند. این امام بود که عزت و عظمت را بار دیگر به ایران بازگرداندند و آزادگی و سرافرازی را برای جامعه به ارمغان آوردند. روحانی با بیان این‌که امام خمینی(ره) انقلاب را در وهله نخست در رویکردها و نگرش‌های مردم ایجاد کرد، افزود: نگاه متعالی که امام نسبت به زنان در جامعه داشت، نمی‌توانست بی‌تأثیر از اخلاق و رفتار همسر ایشان و ویژگی‌های شخصی آن بانوی گرانقدر باشد.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که «خلقیات و ویژگی‌های همسر امام بر نگاه ایشان به نقش‌آفرینی اجتماعی زنان مؤثر بود»، اظهار داشت: در حالی که تا پیش از خرداد ۱۳۴۲ سراغی از زنان در نهضت‌ها و رویدادها نیست، ‌قیام ۱۵ خرداد قم را باید مرهون قیام زنانی بدانیم که با چادر به جمع اجتماع‌کنندگان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) پیوستند و آن اجتماع را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کردند.

روحانی با طرح این سئوال که «کدام انقلاب را سراغ دارید که زنان را این چنین به صحنه جامعه و مبارزه آورده باشد»، تصریح کرد: بعضی معتقد بودند که حفظ ایمان زنان با حضور آنان در جامعه منافات دارد، اما امام خمینی(ره) باب حضور اجتماعی زنان را گشود و شاید اگر امام نبود، در شرایط آن روزگار، افراد دیگر جرأت طرح چنین مواضعی نداشتند. وی با اشاره به این که برخی از امام(ره) سئوال می‌کردند که آیا حضور زنان در راهپیمایی‌ها و سردادن شعار اشکالی ندارد، گفت: کسی که این تفکر غلط را اصلاح و تفکر اصیل اسلامی را احیاء کرد، امام راحل بود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در اسلام جنس اول و دوم نداریم و زن و مرد به لحاظ شخصیت و جایگاه با یکدیگر تفاوتی ندارند. اتفاقاً زنان دارای ویژگی‌ها و مقام هایی مثل مادری هستند که مردان امکان دسترسی به آن را ندارند.

وی ادامه داد: زن و مرد در مسایل اجتماعی تفوق ذاتی بر یکدیگر ندارند و این‌که در نگاه برخی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه رفیع خود محدود به تذکر در خیابان‌ها شده است، جای تأسف بسیار دارد. امروز بزرگترین منکر جامعه، بیکاری است و بزرگترین معروف پیشرفت. نباید امر به معروف و نهی از منکر از عرصه مسایل اساسی کشور به چند مسأله فرعی محدود شود.

روحانی تصریح کرد: این سخن هرگز به معنای آن نیست که فروع در جامعه اهمیت ندارند، اما باید به اهم و مهم مسایل و نیازمندی‌های جامعه هم توجه کنیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از مرحوم حاج‌ احمد خمینی درباره رفتار مادرشان با امام خمینی(ره) و ابراز نظر آزادانه درباره مسایل و نحوه اداره جامعه به امام راحل، گفت: این درس بزرگی برای همه ملت ایران است که باید از روش زندگی این بانوی بزرگ که در عین حفظ ایمان و آزادگی، امام را همراهی کرده و نظراتش را با ایشان در میان گذاشت، الگو بگیریم. دولت وظیفه خود می‌داند که مسیر تعالی و پیشرفت زنان را فراهم و امکان بهره‌مندی برابر آنان از فرصت‌های اجتماعی را مهیا کند. روحانی تصریح کرد: اگر قرار است امسال همدلی و همزبانی در جامعه برقرار شود، باید همه افراد جامعه در این مهم شریک و سهیم شوند و در عین حال شأن و احترام زنان، در تمام سطوح حفظ شود تا همدلی، محقق شود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: زنان باید همان طور که در خانه‌‌ها محوریت دارند در چارچوب حفظ اصول و ارزش‌ها در تمام فعالیت‌های اجتماعی هم حضور داشته باشند و اقتصاد مقاومتی به عنوان هدفی مهم تنها زمانی محقق می‌شود که بتوایم از توان زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور هم به شایستگی بهره بگیریم. رئیس جمهوری در بدو ورود به سالن اجلاس سران و محل برگزاری همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، از نمایشگاه عکسی که از تصاویر منتشر نشده اسناد ساواک درباره وضع زندگی و فعالیت‌های همسر و خانواده امام(ره) و برخی دستنوشته‌ها و اشعار مرحومه خدیجه ثقفی برگزار شده بود، با همراهی یادگار امام راحل حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی دیدن کرد.

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی

براساس گزارش خبرنگارما،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با تجلیل از شخصیت همسر امام گفت: بیت، آثار و فرزندان امام راحل می توانند همچنان محور امید مردم باشند.بانو ثقفی یک خانم پارسا، صبور، تحصیلکرده و آشنا به مسایل بود و خدمت بزرگی به انقلاب کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: بیت امام و آثار ایشان کانون خوبی در کشور است که مردم آن را می شناسند .

وی ادامه داد: علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسائل را تحلیل می کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوتی بین آن‌ها نمی بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: اگر برخی خشک مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند که قبلا هم امام راحل را اذیت می کردند، اما توده مردم این خانواده را قبول دارند و نباید بگذاریم این کانون مناسب که با محوریت شمع وجود امام است ، توسط آدم های حسود و نادان تضعیف شود که البته هرچه تاکنون تلاش کرده اند ،نتیجه عکس گرفته اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: راه امام خمینی(ره) باید حفظ شود چرا که جامعه به آن نیاز دارد، از این رو حفظ آثار امام راحل و به خصوص کانون بیت ایشان اهمیت بالایی دارد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقام زن اشاره کرد و گفت: وظیفه مهم ما این است که نصف جامعه را که هنوز مظلوم هستند، به مقام خودشان برسانیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت، به نقش همسر امام(ره) در دوران مبارزات اشاره کرد و گفت: همسر امام(ره) نازپرورده بود و در آن زمان که بسیاری سواد خواندن و نوشتن نداشتند ایشان در حال آموختن زبان فرانسه بود و با کالسکه جابه جا می شد اما هنگامی که با طلبه ای که از قم به خواستگاریش آمده بود ازدواج کرد و سختی های بسیاری را در قم تحمل کرد اما با نشاط فراوان در کنار امام (ره) زندگی کرد. هاشمی رفسنجانی با بیان این که در مدت تلمذ از محضر امام به اقتضای شرایط آن زمان سئوالاتی را از ایشان می پرسیدم، گفت: آن روزها بحث درباره فداییان اسلام، دگراندیشان روحانیت و مانند آن بود که امام خمینی می فرمودند دو عیب بزرگ داریم تا حل نشود بقیه مسایل حل نمی شود. اول این که استبداد باید از این کشور برود. مساله دوم استعمار است و نمی گذارد ملت آزاد باشد. استعمار ملت ها را دچار استبداد می کند و امام راحل همواره می فرمودند که استعمار و استبداد دو لبه قیچی هستند که حقوق، حیات و توسعه ملت را قیچی می کنند.

وی، سه کار اساسی و عوامل مهم نهضت امام (ره) را شکستن استبداد، بیرون راندن استعمار و به صحنه کشاندن مردم بیان کرد و اظهارداشت: فکر می کنم جامعه ای که این سه عامل را داشته باشد هرگز شکست نمی خورد، مقهور نمی شود و توسعه خود را روز افزون می کند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به صراحت گفته اند که رای مردم حق الناس است. این حرف رهبری سیاسی نیست یک حرف اجتهادی است، چطور به خودمان حق می دهیم نگذاریم آن کسی که مردم می خواهند وارد شوند و آن کسی که مردم نمی خواهند را مسلط می کنیم؟

رعایت نکردن حق الناس ظلم و منکری است که در جامعه می تواند پیدا شود. این حقوق در قانون اساسی ما هم آمده است و من فکر می کنم که حق الناس های موجود در قانون اساسی کافی است. وی بابیان این که به فروع باید پایبند شویم اما به بهانه برخی فروع، اصول را بی اهمیت نکنیم ، ویژگی های امام راحل را توجه به پس از فوت دانست و گفت: امام (ره) با شیوه هایی که شاید کسی متوجه نمی شد برای پس از فوت خود اندیشید. ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برون رفت از اختلافات مجلس و شورای نگهبان و پایان دادن به جنگ با جمله نوشیدن جام زهر چرا که می دانست کسی نمی تواند پس از ایشان جنگ را اداره کند، نمونه های آن است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره خانواده و بیت امام(ره) اظهارداشت: این خانواده به گردن انقلاب، اسلام و ایران حق دارد و همسر امام هم با تحمل آن شرایط سخت حتی پس از رحلت امام اعلام آمادگی کردند تا اگر کمکی می توانند، انجام دهند.

هاشمی رفسنجانی دو خاطره از همسر امام (ره) هم بیان کرد .

وی گفت: امام (ره) در آن شبی که فوت کرده بود خبر آن اعلام نشد، جنگ هنوز تمام نشده بود و ما احساس خطر می کردیم، در محوطه جماران سر و صدا بلند شده بود و از داخل منزل صدای گریه بلند بود، دوستان از من خواستند تا به منزل امام راحل مراجعه کنم و از آن‌ها بخواهم تا آرام باشند. وی ادامه داد: من هم شرایط را گفتم و همسر امام خمینی (ره) اشاره کردند پس از آن خانه آرام شد. فردای آن روز جلسه خبرگان داشتیم که وسط های جلسه دکتر روحانی که آن زمان معاون من بود گفت که خبرهایی از جبهه رسیده که صدام آماده شده است تا از چند منطقه حمله کند موضوع را به خبرگان اطلاع دادیم و همان روز مساله تمام شد و خوب هم تمام شد. هاشمی رفسنجانی دومین خاطره خود را به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴اختصاص داد و گفت: در آن سال واقعا راضی نبودم که برای ریاست جمهوری حاضر شوم، مقامات مختلفی می آمدند و سخنرانی‌های متعددی انجام می شد اما من زیر بار نمی رفتم، همسر امام (ره) صدایم کرد و گفت امام این انقلاب را به شما سپرده است شما می خواهید آن را به چه کسی بسپرید؟ چه قدر کسانی که می خواهند بیایند را می شناسید من از حرف خانم تکان خوردم و حاضر شدم که در انتخابات شرکت کنم. وی افزود: ایشان اهل تملق، چاپلوسی و تظاهر به زهد نبود، صحبت های واقعی را می‌گفت و شایعات را منکر می شد؛ ایشان یک خانم پارسا، صبور، تحصیلکرده و آشنا به مسایل بود و خدمت بزرگی به انقلاب کرد.

وظیفه دولت ارائه الگوی مناسب از انقلاب است

معاون اول رئیس جمهوری هم دراین همایش با بیان این که تبیین نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات ضروری است ، گفت: دولت وظیفه دارد الگوهای مناسبی که در انقلاب وجود داشته را به جامعه و جهان معرفی کند.

اسحاق جهانگیری افزود:امام(ره) به گردن همه ما و ملت ایران حق بزرگی دارد و در مقطعی که برای خیلی از افراد این تصور که انقلابی به نام اسلام در تاریخ شکل بگیرد، امکان نداشت ؛ انقلاب اسلامی ایران را مستمر کرد و از فکر و تصور به منصه ظهور رساند.

رئیس ستاد همایش بزرگداشت بانوی انقلاب ادامه داد: این انقلاب هنوز هم برخلاف دشمنی ها مسیر توسعه و رو به رشد خود را ادامه می دهد و یکی از مسایل جدی که مورد سئوال نسل جوان وجود دارد و تاکنون مغفول مانده است ، نقش همسر امام(ره) در طول مبارزات بوده است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام هم گفت: زندگی همسر امام در بر دارنده‌ جنبه‌های بسیار آموزنده است و می‌تواند به عنوان الگوی سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد توجه بانوان کشورمان قرار گیرد.

حمید انصاری تصریح کرد: از این که در طلیعه سال جدید و سال همدلی و همزبانی ملت و دولت شاهد گام‌های بلند دولت تدبیر و امید دراداره امور کشور، در مقابله با جیره‌خواران بین‌المللی و ناکارآمدی روش‌های تهدید و تحریم ملت بزرگ ایران هستیم بر خود می‌بالیم.

وی اظهارداشت: بانوی انقلاب تمام هستی و زندگی‌اش را صرف فراهم سازی اسباب آرامش خاطر امام کرد تا آن مرد الهی با خاطری آسوده به ایفای رسالت عظیم خویش در احیای عظمت اسلام و نجات ایران از استبداد و استعمار بپردازد.

دکترابتکارهم گفت: بانو ثقفی به محیط زیست و طبیعت توجه زیادی داشتند و ما می‌توانیم او را از چنین جنبه‌هایی به عنوان الگوی خود قرار دهیم.

وی افزود: ایشان با وجود آنکه دوران سختی در رژیم گذشته داشتند اما با کمال بزرگواری نه تنها امام (ره) و خانواده‌شان را همراهی می‌کردند؛ بلکه در مقاطعی نقش راهبری داشتند. ما در زمینه الگوی مصرف با کاستی‌هایی مواجه هستیم و مصرف ایرانیان در حوزه‌هایی مانند آب، انرژی و تولید پسماند با الگوی مطلوب فاصله زیادی دارد. بانو ثقفی به این جزئیات توجه داشتند و اطرافیان خود را هم متوجه این موارد می‌کردند. چنین رویکردی بسیار ارزشمند است، به ویژه در جامعه که درآن لازم است به محیط زیست توجه بیشتری کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در حال حاضر دنیا بیش از هرچیز نیازمند عشق، عاطفه و محبت است، اظهارداشت: اکنون خشونت، جنگ و یکه‌تازی‌ها در دنیا دیده می‌شود و برای اصلاح این وضع چاره‌ای جز توسل به عاطفه و محبت نیست و زنان می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. اشرف بروجردی هم دراین همایش گفت: همسر امام(ره) همواره در تمام مبارزات و سختی‌های راه در کنار ایشان بودند و این نشاندهنده روحیه بالا و توانمندی و ظرفیت وجودی ایشان بود و می توانند الگوی مناسبی برای نسل آینده در چگونگی مواجهه با مخاطرات زندگی‌ باشند.

این فعال سیاسی با بیان این که پس از ارتحال پیامبر(ص) نقش حضرت فاطمه (س) در جلوگیری از بدعت‌گذاری پررنگ بود، گفت: در مقایسه تطبیقی می توانیم زندگی خانم خدیجه ثقفی را هم بر این حوزه مورد بررسی قرار دهیم. ایشان همواره در تمام مبارزات و سختی‌های راه در کنار امام خمینی (ره) بودند که این ها نشاندهنده روحیه بالا و توانمندی و ظرفیت وجودی ایشان بود و می توانند الگوی مناسبی برای نسل آینده در چگونگی مواجهه با مخاطرات زندگی‌ باشند.درجریان برگزاری این همایش،خانم دکترراکعی ودکترافشین علا ء قطعه شعرهایی که دروصف حضرت زهرا(س)،امام و همسر گرامی ایشان سروده بودند قرائت کردند وهمچنین دو کلیپ اززندگی همسر مکرمه امام که باسخنان جمعی ازمسئولان،محققان وپژوهشگران همراه بود به نمایش درآمد.

رونمایی از۵ عنوان کتاب در باره بانو ثقفی

در پایان همایش یکروزه بزرگداشت مرحومه خدیجه ثقفی از پنج عنوان کتاب درباره همسر امام با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری رونمایی شد.

این کتاب ها شامل یک قرن زندگی پرماجرا، بانوی انقلاب خدیجه ای دیگر، بانوی انقلاب در خاطره انقلاب، بانوی انقلاب به روایت اسناد و مجموعه مقالات، یاد و یادگار درباره خاطرات مقام معظم رهبری از بانو خدیجه ثقفی و همچنین سند شش جلدی بانو خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام خمینی (ره) است . این کتاب ها توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و زیر نظر کمیته علمی همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی چاپ و منتشر شده است.

کتاب « یاد و یادگار »، خاطراتی از دیدار آیت الله العظمی خامنه ای با همسر مکرّمه حضرت امام است.


نوشته شده در   دوشنبه 24 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode