ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 فروردين 1394     |     کد : 87646

درخواست ابتكار از اهالي فرهنگ و هنر براي تشكيل زنجيره حفاظت از زيست بوم سبز

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تخريب محيط زيست، جنگل?خواري، زمينخواري وکوهخواري در ابعاد متفاوت و وسيع در کشور رواج يافته که هوشياري مردم بومي و گروه هاي هنرمندان در اين زمينه از اهميت بسيار بالايي براي توقف اين روند برخوردار است.



معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تخريب محيط زيست، جنگل?خواري، زمينخواري وکوهخواري در ابعاد متفاوت و وسيع در کشور رواج يافته که هوشياري مردم بومي و گروه هاي هنرمندان در اين زمينه از اهميت بسيار بالايي براي توقف اين روند برخوردار است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتکار در ديدار با تعدادي از اهالي فرهنگ و هنر در زمينه نجات جنگل مازيچال در شمال کشور با تاکيد بر اين‌که بيداري عمومي ضرورت نجات محيط زيست ايران است،براي نجات جنگل مازيچال از دست سودجويان، از اهالي فرهنگ و هنر خواست تا زنجيره اي براي حفاظت و پشتيباني از زيست بوم سبز و آسيب پذير کشور تشکيل شود.

وي با تشکر از حس تعهد و مسئوليت پذيري و دلسوزي اهالي فرهنگ و هنر نسبت به حفظ محيط زيست و به ويژه جنگل هاي کشور که امروزه با تهديدهاي بسياري مواجه است، گفت: نقش گروه هاي مختلف از جمله هنرمندان در حفاظت از محيط زيست کشور بسيار پررنگ است.

معاون رئيس جمهوري ادامه داد: فشار اجتماعي و افزايش سطح آگاهي عمومي کمک بسيار ارزشمندي براي مسئولان اجرايي در پيشبرد اهداف حفاظت از محيط زيست و طبيعت ايران و برخورد با متخلفان است.

ابتکار با اشاره به انتقادهاي صورت گرفته پيرامون طرح گردشگري پايدار در آشوراده، اظهارداشت: به طور مثال در شبه جزيره ميانکاله که پناهگاه حيات وحش است ،در سال هاي اخير زمينخواري ها و ساخت و سازهاي غيرقانوني شکل گرفته که ظاهرا از ديد همه پنهان مانده يا مورد توجه نبوده است و اعتراضي هم پيرامون آن وجود ندارد و حتي اکنون که اداره کل محيط زيست مازندران با تلاش بسيار در حال بازپس گيري اين تصرفات است، انعکاسي ندارد.

ابتکار با ابراز تاسف از غفلتي که نسبت به محيط زيست و طبيعت ايران به ويژه حفظ جنگل ها از تمام آسيب ها همچون زمينخواري و قاچاق چوب در سال‌هاي اخيرصورت مي گيرد، گفت: ترميم اين آسيب‌ها نياز به عزم و اراده ملي دارد و بخش مهمي از آن با هوشياري و همراهي مردم به ويژه گروه هاي مرجع ميسر خواهد بود.

معاون رئيس جمهوري با استقبال از پيشنهادهاي طرح شده توسط حاضران از جمله فعاليت زنان سرپرست خانوار در حوزه بازيافت و ايجاد بخش زنان و محيط زيست در جشنواره فيلم "مهر برکت"، اظهار داشت: سازمان حفاظت محيط زيست در دولت اصلاحات جشنواره دو سالانه بين المللي فيلم سبز را برگزار مي کرد که به رغم تاثيرگذاري مثبت و استقبال پرشور داخلي و خارجي از آن در دولت گذشته متوقف شد و خوشبختانه مجددا در زمستان امسال پنجمين دوره آن به دبيري فرهاد توحيدي برگزار خواهد شد و مي توان ميان اين دو جشنواره ارتباطي مناسب برقرار کرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در حوزه بازيافت هم مي توانيم با ايجاد پيوند ميان شما و ادارات کل محيط زيست و شهرداري ها، زمينه فعاليت در حوزه بازيافت را فراهم کنيم تا به اين طريق علاوه برحمايت از کارآفريني براي زنان سرپرست خانوار، مطابق با روند و الگوي جهاني بتوانيم در حوزه پسماند ورودي موثر داشته باشيم.

وي گفت: يکي از بزرگترين مشکلات کشور به ويژه در استان هاي شمالي مساله پسماند است تا جايي که در مازندران و گيلان با انبوه فاضلاب و پسماند روبرو هستيم که دور از شان ايران و مردم است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از رفتار ايراني ها در توليد بيش از حد زباله و مديريت نادرست توليد پسماند توسط مردم، اظهارداشت: متاسفانه اين معضل درحدي است که حتي در روز طبيعت هم به جاي روز انس با طبيعت، روز تخريب طبيعت را رقم مي زنيم. وي ادامه داد: خشکسالي و 23 سال متوالي کاهش ميزان نزولات جوي، تمدن ايراني را در معرض تهديدي بزرگ قرار داده است و براي گذر از اين تهديد، تغيير رفتار و الگوي مصرف آب، انرژي، توليد پسماند و بسياري از ديگر رفتارهاي اشتباه از سوي مردم از مهم ترين الزامات است.

ابتکار در پاسخ به سئوالي درباره وضع درياچه اروميه، گفت: اروميه در اصل پارک ملي بود که متاسفانه بر اثر دخل و تصرف طي 30 سال گذشته، اراضي کشاورزي آن منطقه از 150 هزار هکتار به 350هزار هکتار رسيد و حتي نوع کشت هم از محصول کم آب انگور به محصول پرآب سيب تغيير پيدا کرد و اين موضوع در کنار سدسازي هاي بي رويه، حفر چاه هاي متعدد مجاز و غيرمجاز و بسياري از مسائل ديگر منجر به چالش امروز اروميه شد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به برنامه دولت در باره نجات درياچه اروميه گفت: اين برنامه بسيار جامع و کامل و وظايف تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نيرو، جهاد کشاورزي وسازمان حفاظت محيط زيست در اين دستورالعمل مشخص است و همه موظف به ارائه گزارش هاي مداوم از روند اقدامات هستند.

ابتکار گفت: بيلان آب هاي زيرزميني ايران منهاي 120 ميليارد مترمکعب است که 80 ميليارد متر مکعب آن براي دوره هشت سال گذشته و بر اثر نبود نظارت و برداشت هاي غيراصولي رخ داده است.

ابتکار با استقبال از پيشنهاد حضور هنرمندان در مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست و ديدار با محيط بانان و ايجاد فرهنگ عکس به جاي شکار، گفت: متاسفانه علاوه بر نقش محلي ها در شکار، امروزه شکار به شخصيت و اعتباري تبديل شده که حتي برخي چهره‌هاي مشهور را هم درگير خود کرده است و اين اقدام در نفي اين موضوع مي تواند نقشي موثر داشته باشد. بنابراين گزارش،دراين ديدار، تلاشگران عرصه محيط زيست ازجمله هنرمندان،روزنامه نگاران،كارشناسان محيط زيست ومسئولان درباره تخريب محيط زيست جنگل هاي ارزشمند مازيچال وديگر مكان‌هاي بكرسرسبز كشورمان پرداختند.

گفتني است، 130 هنرمند اسفندماه سال گذشته در نامه اي خطاب به رئيس دولت يازدهم از وي خواسته بودند نسبت به تخريب جنگل ارزشمند مازيچال در شمال کشور واکنش نشان دهد.

دهکده مازيچال در ارتفاع 2600 متري از سطح دريا در50 کيلومتري شهرعباس آباد و نزديک کلاردشت قرار داردو حدود يک ساعت زمان مي برد تا بعد از گذر از 17 کيلومتر جاده، به ارتفاعات ديدني مازيچال برسيم.

نقش کليدي زنان در حل مسائل زيست‌محيطي

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم امضاي تفاهمنامه ميان سازمان محيط زيست و معاونت زنان و امور خانواده رياست جمهوري هم گفت: زنان مي توانند با مديريت مصرف آب و پسماند، مهمترين معضلات زيست محيطي کشوررا مديريت کنند.

به گزارش مهر، دکتر معصومه ابتکار افزود: با امضاي اين تفاهمنامه، فصل نويني در زمينه نقش زنان و حضور آنها در عرصه هاي زيست محيطي کليد مي خورد .

وي با اشاره به نقش زنان در استفاده بهينه از آب و انرژي و مديريت پسماند، تصريح کرد: زنان با مديريت پسماند و آب و انرژي در خانواده مي توانند بهبود محيط زيست را از خانه آغاز کرده و آموزش هاي لازم را به فرزندان و ساير اعضاي خانواده بدهند تا بتوان در جامعه هم از اين آموزش ها بهره برداري کرد. .

در ادامه اين مراسم ، معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده گفت: قطعا همکاري مشترک سازمان محيط زيست و معاونت رياست جمهوري در امور زنان نقش مهمي در رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز دارد .

دکترشهيندخت مولاوردي با تاکيد بر استفاده از ظرفيت جامعه زنان براي حفاظت از محيط زيست، گفت: زمان اجراي اين تفاهمنامه 4 سال است بنابراين مي توان با برنامه ريزي هاي اصولي در اين مدت زمان از ظرفيت جامعه زنان براي حفاظت از محيط زيست به نحو مطلوبي استفاده کرد.وي افزود: با توجه به نقش زنان در حفظ محيط زيست و رسيدن به توسعه پايدار، بايد اين گونه همکاري ها توسعه بيشتري يابد .


نوشته شده در   يکشنبه 23 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode