ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 اسفند 1393     |     کد : 86645

توان ایران در بستن تنگه هرمز نگران کننده است

نیروی دریایی آمریکا در گزارش راهبرد مشارکتی خود در قرن ۲۱ با اشاره به توان نظامی ایران در خلیج‌فارس از قدرت جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز در مواقع ضروری اظهار نگرانی کرد.

نیروی دریایی آمریکا در گزارش راهبرد مشارکتی خود در قرن ۲۱ با اشاره به توان نظامی ایران در خلیج‌فارس از قدرت جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز در مواقع ضروری اظهار نگرانی کرد.


به گزارش فارس، نیروی دریایی آمریکا برنامه «راهبرد مشارکتی نیروی دریایی قرن 21» را منتشر کرده است که در بخشی از آن به اهمیت راهبردی تنگه هرمز برای بازار انرژی اشاره و توان رو به رشد نظامی ایران تهدیدی برای جریان ترانزیتی از این محور، توصیف شده است.
در بخشی از این گزارش 37 صفحه‌ای، آمده است: افزایش چشمگیر تقاضا برای انرژی و منابع، بر اهمیت جریان آزاد تجارت از طریق چهار راه استراتژیک دریایی از جمله تنگه هرمز و مالاکا و همچنین پاناما و کانال سوئز تأکید دارد.
این گزارش که نسخه به روز شده گزارشی است که در سال 2007 با همین عنوان منتشر شد، می‌افزاید: گرچه آمریکا برای اولین بار در چندین دهه، بیش از آنکه انرژی وارد کند، انرژی صادر کرده است اما همچنان به اقتصاد جهانی پیوند دارد که آن هم به عرضه بدون وقفه نفت و گاز خاورمیانه و آسیای مرکزی وابسته است.
در گزارش راهبرد مشارکتی نیروی دریایی آمریکا سپس به خطراتی که می‌توان در مسیر نقل و انتقال نفت و گاز ایجاد شود اشاره شده و آمده است: عرضه بدون وقفه نفت و گاز می‌تواند به واسطه بروز بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های منطقه‌ای در معرض خطر قرار گیرد؛ به ویژه آنکه ایران همچنان در حال توسعه قابلیت فزاینده خود برای تهدید مسیر تجاری تنگه هرمز می‌باشد.
بر اساس این گزارش، بسته شدن تنگه هرمز می‌تواند پیامدهای منفی برای آمریکا و جهان به وجود آورد و «اخلال در عرضه انرژی خیلی سریع و به طرز چشمگیری می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب وارد کند. تغییرات چشمگیر در تولید و انتقال انرژی و همچنین تکمیل پروژه توسعه کانال پاناما به طرز اساسی الگوهای حمل‌و‌نقل در آمریکا و سطح جهان را تغییر داده است.»
در بخش دیگری از این گزارش که در آن از نامی مجعول برای خلیج فارس استفاده شده، به تلاش نیروی دریایی آمریکا برای استقرار در این منطقه اشاره شده است و آمده است: فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا (MAGTF) و گروه ضربت (SPMAGTF) به هواپیماهای «ام وی 22» و «کی سی 130 هرکولس» مجهز شده‌اند تا شعاع عملیاتی برای همکاری امنیتی و واکنش‌ در زمان بحران را افزایش دهد.
این گزارش می‌افزاید که گروه نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا، یک مقر مرکزی در خلیج فارس را حفظ می‌کنند و کشتی‌های خود را در آنجا مستقر خواهند کرد و از کشتی‌های چند منظوره چون کشتی جنگی «لیتورال» و کشتی‌های مشترک با سرعت بالا و شناور پیشرو (AFSB) برای حمایت از همکاری امنیتی، مبارزه با تروریسم، عملیات اعزامی، مین‌روبی و نیروهای عملیات ویژه استفاده کنند.
پیام رزمایش پیامبر اعظم 9 به قدرت‌ها
گزارش راهبرد مشارکتی نیروی دریایی آمریکا در حالی منتشر می‌شود که اوایل اسفند ماه سال جاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش پیامبر اعظم(ص) را در منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار کرد.
در روز نخست این رزمایش عملیات مین‌ریزی توسط ده‌ها فروند شناور نیروی دریایی سپاه در منطقه تنگه هرمز صورت گرفت.
در این مرحله حدود 30 فروند شناور نیروی دریایی سپاه اقدام به انجام عملیات مین‌ریزی در محدوده تنگه هرمز کردند.
این اقدام با سرعتی بسیار بالا و در زمانی کم انجام شد و از این تاکتیک می‌توان در مواقع بحرانی علیه تهدیدات احتمالی بهره‌برد.
در آغاز مرحله دوم رزمایش سپاه نیز پهپادهای هدف توسط 100 فروند شناور نیروی دریایی منهدم شد.
در ادامه برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه در تنگه هرمز ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی که توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده بود طی عملیاتی همه جانبه مورد اصابت صدها راکت و ده‌ها فروند موشک قرار گرفت و منهدم شد.
این ماکت در ابعادی واقعی ساخته شده و توسط ده‌ها فروند شناور تندرو مورد اصابت قرار گرفت.
همچنین چند موشک کروز و دو موشک بالستیک نیز به این هدف اصابت کرد.
همچنین برای نخستین بار در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) سپاه، موشک کروز نصر از بالگردها به ناو هواپیمابر شلیک شد.
از سوی دیگر و در ادامه رزمایش بزرگ پیامبر اعظم موشک بالستیک با برد 270 کیلومتر برای انهدام اهداف متحرک شلیک شد.
شلیک موشک‌های فاتح 110 و زلزال علیه اهداف ثابت زمینی، شلیک موفقیت آمیز موشک دوربرد و بالستیک «خلیج فارس»، تصرف ناو هواپیمابر آمریکایی توسط نیروهای ویژه و ... از دیگر اقدامات دلیرمردان نیروی دریایی سپاه در این رزمایش بود که پیام ویژه‌ای را به جهان مخابره کرد، پیامی که نمود آن را می‌توان در گزارش راهبرد مشارکتی نیروی دریایی آمریکا به وضوح مشاهده کرد.
مانور منفعلانه آمریکا
 در خلیج فارس
از سوی دیگر از سه شنبه هفته گذشته رزمایش مشترک نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور حدود 3 هزار نیروی نظامی آمریکا در عرصه خاکی و آبی کویت آغاز شد.
فرماندهی مشترک ارتش آمریکا در این رابطه اعلام کرده است حدود سه هزار سرباز آمریکایی در رزمایش قاطعیت عقابها 2015 که در زمین، هوا و آب‌های منطقه‌ای کویت با شرکت نیروهای بیش از 12 کشور برگزار می‌شود، شرکت دارند.
از سوی دیگر روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشته است هدف از حضور ناوهای آمریکایی و فرانسوی در خلیج فارس دادن پیام به ایران است!
این روزنامه عرب زبان در ادامه گزارش خود با مرتبط کردن مذاکرات هسته‌ای و مهلت نهایی رسیدن به توافق در 24 مارس سال جاری میلادی با مانور نظامی آمریکا و متحدان غربی و عربی آن کشور در خلیج فارس نتیجه گرفته است که: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران چند روز بعد از ورود ناو شارل دوگل به خلیج فارس ،‌ در تنگه هرمز رزمایش اجرا کرد و حمله فرضی به ناو هواپیمابر آمریکا را تمرین و در این تنگه مین گذاری کرد.
القدس العربی در این گزارش نوشته است: ایران تهدید کرده است تنگه هرمز را که سی درصد از نفت دنیا ازآن جا حمل و نقل می‌شود خواهد بست.
بر اساس این گزارش « یکی دیگر از مقامات نیروی دریائی آمریکا معتقد است اجرای این رزمایش نظامی در سطوح بالا برای دادن این پیام به ایران است که نمی‌تواند با غرب یا آمریکا یا ناتو رقابت کند و حتی در این خصوص ( رقابت با آنها ) فکر کند.»
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که چنان چه در ابتدای گزارش بدان اشاره شد نیروی دریایی آمریکا در گزارش راهبرد مشارکتی خود در قرن ۲۱ با اشاره به توان نظامی  ایران در خلیج‌فارس از قدرت جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز در مواقع ضروری اظهار نگرانی کرده است و این نشان از آن دارد که مانور نظامی آمریکا و متحدان غربی و عربی آن در خلیج فارس در عمل پاسخی به این نگرانی است !


نوشته شده در   چهارشنبه 27 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode