ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 دي 1393     |     کد : 82710

رئيس مجلس: تقويت بنيه دفاعي ايران به نفع منطقه است

رئيس مجلس با بيان اين که حفظ بنيه دفاعي کشور براي ايجاد امنيت در منطقه ضروري است، گفت: برخي کشورها با تشکيل ائتلاف، ژست مبارزه عليه تروريسم را مي گيرند اما عملا کاري نمي کنند. در حالي که نيروهاي نظامي ما اهل عمل کردن هستند و به درستي هم عمل مي کنند.



 رئيس مجلس با بيان اين که حفظ بنيه دفاعي کشور براي ايجاد امنيت در منطقه ضروري است، گفت: برخي کشورها با تشکيل ائتلاف، ژست مبارزه عليه تروريسم را مي گيرند اما عملا کاري نمي کنند. در حالي که نيروهاي نظامي ما اهل عمل کردن هستند و به درستي هم عمل مي کنند.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر علي لاريجاني روز گذشته در اولين همايش نقش قوه مقننه در شناسايي، ثبت، ضبط و نشر آثار دفاع مقدس، از دولت به دليل اختصاص بودجه مناسب براي بنيه دفاعي کشور قدرداني کرد و گفت: تقويت بنيه دفاعي در جمهوري اسلامي ايران به نفع همه ماست و در اين راستا از آقاي دکتر نوبخت تشکر مي کنم که در تنظيم بودجه توجه ويژه اي به بنيه دفاعي داشته است.

وي با اشاره به سفر اخير خود به سوريه، لبنان و عراق بيان کرد: در سفري که به عراق داشتم مسئولان آن کشور از ما تشکر کردند که نيروهاي نظامي‌مان به موقع وارد عمل شدند و جلوي تروريست هاي وحشي را گرفتند، بنابراين جايگاه ايران در منطقه بالا ست و وظيفه ايجاد امنيت منطقه اي را دارد.

لاريجاني با تاکيد بر نقش مهم نيروهاي مسلح در بازدارندگي دشمنان و ايجاد امنيت در منطقه گفت: جنس مخاطرات براي ايران و منطقه تغيير کرده است و امروز کسي جرات حمله به ايران را ندارد و در صورت بروز اين اشتباه آنها با پاسخ نيروهاي مسلح قدرتمندايران و پشتيباني مردم مواجه و با اين اقدام در باتلاق گرفتار مي شوند.

لاريجاني يکي از ماموريت‌هاي فراکسيون دفاع مقدس مجلس را بررسي نيازهاي نيروهاي مسلح در کشور خواند.

وي با بيان اين که دفاع مقدس برهه اي طلايي و درخشنده براي ايران بوده است، گفت: در آن زمان تا وقتي که مردم و بسيج به جبهه‌ها نپيوسته بودند، کشور در عرصه جنگ کاري نتوانست انجام دهد، از اين رو به طور حتم بايد به نيروهاي دفاع مقدس ارج بنهيم و در جهت حل مشکلات آنها تلاش کنيم، زيرا قدرشناسي از کساني که مجاهدت کردند، امري مطلوب و درست است.

به گفته لاريجاني، حضور نيروهاي مسلح ايران در دفاع مقدس باعث آبديده شدن آنها شده است.

رئيس قوه مقننه نيروهاي مسلح ايران را باعث ايجاد آرامش و تعديل خطرات در منطقه معرفي کرد و گفت: مشکلات تروريستي که به تازگي در منطقه ايجاد شده با حضور بموقع ايران تعديل شد.

لاريجاني حفظ اثار دفاع مقدس را ماموريت ديگر فراکسيون دفاع مقدس در مجلس معرفي کرد و گفت: با حفظ اين آثار بايد روحيه جهادي را در کشور تداوم ببخشيم. کاروان هاي راهيان نور تنها گوشه اي از آنچه در دفاع مقدس گذشته است را به فرزاندانمان نشان مي‌دهد اما ما احتياج داريم در هر بخش از کشور از اين آثار صيانت کنيم.

وي تشکيل و تکميل موزه هاي دفاع مقدس در استان ها را گام مهمي در اين زمينه دانست و گفت: وقتي روحيه حماسي بر معقوليت و تدبير باز شود باعث سرافرازي کشور مي‌شود. برخي کشورها رنگ و لعاب خوبي دارند اما با يک تلفن از سوي کشورهاي بزرگ موضعشان عوض مي‌شود؛ چرا که آنها ظرفيت روحيه جهادي را در کشورشان ايجاد نکرده‌اند.

دفاع ما، مقدس بود

سخنگوي دولت هم دراين همايش با بيان اين که همه جوامع بشري دفاع را اقدامي مقبول مي دانند، گفت: دفاع، مقبول و مطلوب همه ملت‌ها و فرهنگ هاست، اما در شور و شکل دفاع با هم متفاوت هستند و حتي انسان‌هايي که از صلح زياد سخن مي‌گويند به دفاع اعتقاد کامل دارند.

نوبخت با بيان اين که اگر دفاع از آيين، مکتب و مذهب صورت گيرد مسير مقدسي خواهد داشت، گفت: اگر فرض کنيم بين ايران و عراق مخاصمه اي درباره اروند پيش آمد و يک طرف قرارداد الجزاير را پاره و به کشوري ديگر حمله کرد، تفکري بسيار سبکسرانه است چون صدام مي‌خواست بر منطقه تسلط يابد و بايد درک کنيم که بحث جنگ تحميلي بسيار عميق تر از اختلافات مرزي بين دو کشور بود. اما باز هم با همين تحليل سطحي و کودکانه مي‌بينيم که دفاع ما، دفاعي مقدس بوده است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ي همچنين در جمع خبرنگاران، با بيان اين که دولت سال 93 را بدون کسري بودجه به پايان خواهد رساند، گفت: با همفکري مجلس تلاش مي کنيم در لايحه بودجه 94 پيشنهادهاي نمايندگان هم اضافه شود تا امور به صورت متقن تر پيش برود.

محمدباقر نوبخت با اشاره به برنامه ريزي دولت در لايحه بودجه سال 94 براي تقويت بنيه دفاعي کشور گفت: دولت تا حد ممکن در اين حوزه اعتباراتي را اختصاص داده و قطعا تصميم گيرنده نهايي مجلس است. از اين رو کميسيون هاي مختلف قوه مقننه به ويژه کميسيون تلفيق مي توانند نسبت به اين بودجه اظهارنظر کنند.

نوبخت درباره لايجه بودجه سال 94 گفت: لايحه بودجه لايحه خوبي است که در آن موارد مهمي ديده شده. به طور مثال براساس يکي از مفاد اين لايحه تمام ايرانياني که بيمه نيستند و توان مالي بيمه شدن را ندارند زير پوشش بيمه درماني قرار مي گيرند که جمعيت اين تعداد به حدود 6 ميليون نفر مي رسد و خدمات رايگان را دريافت خواهند کرد.

وي با اشاره به برنامه ريزي دولت در لايحه بودجه 94 براي مواجه نشد کشور با کسري بودجه گفت: تعدادي از صاحب نظران پيش بيني مي کنند که قيمت نفت در سال آينده به طور متوسط حدود 80 دلار خواهد بود و حتي در تحليلي که در مبالغ بودجه عربستان آمده نفت اين کشور براي سال آينده با 80 دلار بسته شده است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري ادامه داد: البته عربستان برخلاف کشور ما که با صداقت اعداد بودجه را در لايحه مذکور مي‌آورد فقط سرجمع و ميزان مبالغ و مقداري که نفت فروخته مي‌شود را آورده است ؛از طرف ديگر به طور حتم در لايحه بودجه سال‌94 به هر ميزان که قيمت نفت را کمتر ببينيم براي سال آينده ضريب اطمينان بيشتر وجود دارد ،به طوري که در سال گذشته قيمت نفت بالاي 108 دلار بود ،اما با پيشنهاد دولت و مجلس در لايحه بودجه قيمت نفت روي 100 دلار توافق شد؛ از اين رو اگر مجلس تشخيص دهد که براي اطمينان بايد قيمت نفت کمتر ديده شود مي‌توان اين اقدام را انجام داد.

نوبخت ادامه داد: اگر در سال آينده قيمت نفت به پايين تر از اين اعداد يعني 34 تا 35 دلار هم برسد و حتي 35 هزار دلار هم به دست نياوريم به راحتي وضع قابل کنترل است ؛زيرا ما از ابتدا مراقب تخصيص اعتبارات جاري و عمراني هستيم و آن مقداري را که به خزانه مي‌آيد اختصاص مي دهيم.

سخنگوي دولت با تاکيد بر اين که اگر درآمدها به طور کامل حاصل نشود مي‌توانيم با مديريت تخصيص، کشور را اداره کنيم گفت: دولت در لايحه 94 اين مکانيزم را ديده که اگر درآمدهاي نفتي بيش از پيش بيني‌ها محقق شد در کداميک از بندها و رديف‌هاي بودجه هزينه شود.

هجمه امروز عميق تر از جنگ تحميلي است

در ادامه مراسم، سردار جزايري معاون فرهنگي و امور بسيج ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به اين که کشور در شرايط جنگ نرم قرار دارد گفت: امروز هم بايد همان دفاع جانانه‌اي را که در دوران جنگ از خود نشان داديم رقم بزنيم.

وي با بيان اين که دوران دفاع مقدس ناگفته هايي دارد که بايد براي آيندگان بيان شود، گفت: بررسي اسناد نشان مي دهد که شروع کننده و ادامه دهنده جنگ با ايران آمريکايي‌ها بوده‌اند. آنها تلاش بسياري کرده‌اند که نظام ما را براندازند؛ اما رزمندگان ما در برابر آنها حماسه آفريدند و در دفاع مقدس تاريخ ساز شدند.

سردار جزايري گفت: در شرايط کنوني خيلي نبايد در گذشته بمانيم. امروز هم مورد هجمه هستيم. جنگ ديروز اگر چه تا حدودي باور شد اما جنگ امروز تا باور حقيقي فاصله زيادي دارد که بايد فکري به حال اين جنگ بکنيم.

او ادامه داد: اسناد دشمن مي گويد که جنگ تحميلي درازمدتي عليه ايران در حال انجام است. باور اين هجمه و شبيخون جنگي بايد در ذهن مديران ما ايجاد شود و دفاع مناسبي در برابر آن صورت گيرد اما متاسفانه اين مهم محقق نشده است. معاون فرهنگي و امور بسيج ستاد کل نيروهاي مسلح هجمه کنوني را بسيار عميق تر از جنگ تحميلي دانست و گفت: اين هجمه تنها با جغرافيا سر و کار ندارد بلکه با مغز و روح انسان‌ها سر و کار دارد و به دنبال تخريب ساختار فکري و تغيير در اولويت‌هاي ماست.


نوشته شده در   سه شنبه 9 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode