ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 آذر 1393     |     کد : 81709

دولت از سياست خود درباره دانشگاه‌ها عقب نمي‌نشيند

رئيس جمهوري با بيان‌ اين‌که امروز روزي نيست که با صاحبان نفوذ سر و سري داشته باشيم و از آنها رأي اعتماد بگيريم ،تاکيد کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت .

رئيس جمهوري در مراسم روز دانشجو:
دولت از سياست خود درباره دانشگاه‌ها عقب نمي‌نشيند


رئيس جمهوري با بيان‌ اين‌که امروز روزي نيست که با صاحبان نفوذ سر و سري داشته باشيم و از آنها رأي اعتماد بگيريم ،تاکيد کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت .

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان صبح ديروز در مراسمي که به مناسبت روز دانشجو در سالن رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد، با تاکيد بر اين که جنبش دانشجويي يک حرکت به هم پيوسته است به بيان ويژگي‌هاي جنبش دانشجويي در کشور پرداخت و تصريح کرد: جنبش دانشجويي هم براي استقلال و ضد استعمار است

و هم براي آزادي و ضد استبداد. اين جنبش همچنين هم براي وطن خواهي و عشق به وطن است و هم براي انواع ظلم ستيزي‌ها.

وي با بيان اين‌که در دوره‌اي عده‌اي بودند و هنوز نيز هستند که شايد جنبش دانشجويي را باور نکرده بودند و اگر هم مي‌ديدند، از سر نفرت روي بر مي‌تافتند اظهار داشت: امروز روزگاري است که کسي جنبش دانشجويي را منکر نمي‌شود ؛گرچه برخي مي‌خواهند اين جنبش را به فضايي خاص منحصر کنند، اما اساس اين جنبش حرکتي مستمر بوده و خواهد بود.

روحاني اظهار داشت: دانشجو بايد منتقد،‌ديده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. ديوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است. هر کسي به هر بهانه‌اي از گوجه فرنگي گرفته تا مسائل هسته‌اي دولت را نقد مي‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار مي‌کند، زيرا بدون نقد ما نمي‌توانيم پيشرفت کنيم. انتقاد، علم و پژوهش دو روي يک سکه هستند .

وي در ادامه با بيان اين‌که دانشجو بايد به دنبال پيشرفت علمي باشد، خاطرنشان کرد: با اين وجود دانشجو بايد نسبت به مسائل جامعه نيز حساس باشد و احساس مسئوليت اجتماعي داشته باشد. دانشجو در پي حکمراني و تصرف ميز قدرت نيست، بلکه دانشجو بهترين منتقد پرنشاط دولت است. حاکميت نيز به نقد نياز دارد. پيامبر (ص) و امام علي (ع)

نيز از انتقاد استقبال مي‌کردند.

روحاني در ادامه با بيان اين‌که دولت از نقد استقبال مي‌کند و دانشجو نيز بايد علاوه بر دانش‌پژوهي نسبت به جامعه حساس باشد، گفت: مگر مي‌شود دانشجو نسبت به وضعيت آب، انرژي، محيط زيست، فرهنگ، آسيب‌هاي اجتماعي و نرم‌افزاري حساس نباشد؟ دانشجو در کليات خود دنبال کار حزبي نيست و دانشگاه هم خانه احزاب نيست. البته ممکن است عده‌اي دانشجو هم عضو شاخه يک حزب باشند، اما حزب کار ديگري مي‌کند. دانشجو بايد بفهمد در جامعه چه مي‌گذرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامي، حاکميت ملي را به عنوان يک ارزش بزرگ و انقلابي در نظر گرفت و مردم‌سالاري نيز يک اصل بزرگ و حقوق اساسي تلقي شد. ديگر هيچ کس نمي‌تواند به گذشته بازگشت کند. در کشور ما صندوق رأي مبناي مشروعيت حقوقي و سياسي است. ما نمي‌توانيم اين حق سياسي را کنار بگذاريم، بلکه بايد از آن حراست کنيم.

رئيس جمهوري کشورمان در ادامه با تأکيد بر اين‌که ديگر در دنيايي نيستيم که بگوييم کاري با مردم نداريم و افکار عمومي و قضاوت عمومي کاري با ما ندارد، اظهار داشت: ديگر در دنيايي نيستيم که اگر در آن بخواهيم مسئولي را در دانشگاه‌ها تعيين کنيم به نظر دانشگاهيان بي‌توجهي کنيم و وزيري را برگزينيم و با صاحبان نفوذ نيز سر و سري داشته باشيم و از آنها رأي اعتمادي بگيريم تا وزير بر مسند قدرت بنشيند. وي همچنين با اشاره به اعتماد نمايندگان مجلس به محمد فرهادي به عنوان پنجمين وزير پيشنهادي وزارت علوم در دولت يازدهم، خاطرنشان کرد: خط و راهي که دولت يازدهم تاکنون نسبت به دانشگاه‌ها داشته است يکي است و هيچ‌گاه از آنها بازگشت نخواهد کرد و وزير علوم جديد نيز ادامه دهنده راه و مسير عزيزان پيش از خود در دولت يازدهم خواهد بود.

رئيس جمهوري اضافه کرد: وزير علوم امروز همان راهي را ادامه مي‌دهد که بنا بود ميلي منفرد آن را ادمه دهد و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفيقي ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجي دانا آمد و اين راه را بر عهده گرفت ، اما ادامه راه براي وي ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفي ادامه داد؛ همان راهي را که قرار بود دکتر نيلي احمدآبادي و دکتر دانش آشتياني ادامه دهند.

روحاني در ادامه خطاب به دانشجويان با تأکيد بر اين‌که راه و مسير ما هماني است که از روز نخست به شما وعده داديم، گفت: عهد ما با شما شکستني نيست.

وي در بخش ديگري با تأکيد بر اين‌که امروز در راهي که قرار داريم بايد به يکديگر کمک کنيم و در حل معضلات داخلي و خارجي دست به دست هم دهيم، با طرح اين پرسش که اگر امروز مسائلي در داخل کشور داريم چه کسي بايد آنها را حل و درباره آنها اعلام نظر کند، اظهارداشت: گرچه در مسأله اقتصاد استادان دانشگاه از طريق بيان حضوري و نامه و ايميل نظرات خود درباره تورم را به دولت اعلام کرده باشند، اما من دلم مي‌خواهد که دانشگاه‌ها بيش از آنچه که تا به امروز فعال بودند براي حل معضلات کشور فعال شوند و اعلام نظر کنند و نقد دلسوزانه داشته باشند و راه‌حل به دولت ارائه دهند.

رئيس جمهور کشورمان همچنين با اشاره به تحقق وعده دولت در سال گذشته در مورد رساندن نرخ تورم به 35 درصد و رساندن اين رقم به 25 درصد تا پايان سال جاري، گفت: امروز به مراتب پيشتر از هدفي هستيم که در سال گذشته اعلام کرده‌ايم و امروز تورم ما ميان 17 تا 18 درصد است.

روحاني با بيان اين‌که دولت در مسائل اقتصادي، سياست خارجي و مسائل اجتماعي گام‌هاي بلندي را با کمک و همت دانشگاهيان برداشته است به اقدامات دولت در عرصه سياست خارجي اشاره کرد و گفت: امروز جايگاه ايران در افکار عمومي دنيا و ميان سياستمداران با چند سال اخير زمين تا آسمان متفاوت است و مردم سراسر جهان به فضا و امنيت ايران اعتماد کرده‌اند .

وي با اشاره به حضور گردشگران خارجي در کشور، خاطرنشان کرد: ما امروز مشاهده مي‌کنيم که هتل‌هاي کشور که در سال 91 خالي بودند و در سال 92 تا حدي رونق پيدا کرده بود در سال جاري هيچ هتل قابل ذکري به ويژه در مناطق گردشگري جاي خالي ندارد و اين هتل‌ها حتي تا سال آينده نيز رزرو شده‌اند.

رئيس‌جمهوري در ادامه با بيان اين‌که صدها و هزاران شرکت منتظر شرايط آينده هستند تا وارد ايران شوند و کشور را به لحاظ سرمايه تامين کنند، خاطرنشان کرد: اما عده‌اي از اين وضع خوشحال نيستند. آنها بايد از منافع زودگذر خود بگذرند. سياست خارجي ما هر چه موفق شود نفع آن به همه مردم مي‌رسد. آنهايي که امروز مسئول سياست خارجي هستند افرادي انقلابي بوده و بعضا چهره‌هايي هستند که سوابق آنها در انقلاب به روزهاي اول آن باز مي‌گردد .

روحاني در ادامه گفت: عده‌اي تازه به دوران رسيده که ما هم به آنها احترام مي‌گذاريم لازم نيست نسبت به آينده و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.

وي با بيان اين‌که امروز دنيا باور دارد مذاکرات جدي، منطقي و رو به جلو است، افزود: دنيا قبول دارد جمهوري اسلامي مسلح به سلاح منطق و عقلانيت است. امروز همه قبول دارند ايران ضد خشونت و افراطي‌گري است. پيشنهاد جمهوري اسلامي براي جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري در مجمع سازمان ملل با اتفاق آراء و مخالفت دو سه کشور مثل آمريکا و اسرائيل به تصويب جهاني رسيده است.

رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به اين‌که من به قولي که به مردم در همه زمينه‌ها دادم پايبند هستم، گفت: هر جا منافع ملي، امنيت ملي و حقوق ملت در پيش باشد، نه از انتقاد مي‌ترسيم و نه از تخريب و نه فرياد و از هيچ سر و صدايي باک نداريم. راه ما همان است که گفته‌ايم. البته ما به همفکري و همراهي نيز نياز داريم. من خواهش مي‌کنم از دولت نقد کنيد و همچنين از دولت حمايت کنيد. ما بدون نقد و حمايت به نقطه نهايي دست نمي‌يابيم.وي در پايان افزود: من از تلاش دکتر هاشمي ودکتر فرهادي براي ادامه راهي که جزو مطالبات مردم است تشکر مي‌کنم .

سخنان نمايندگان نهادهاي دانشجويي

سينا توکلي عضو کانون‌هاي فرهنگي هنري دانشگاه گفت: چرا فعاليت‌هاي فرهنگي دانشجويان براي انجام ساده ترين

فعاليت‌ها با کمبود بودجه مواجه است.

وي با تاکيد بر اينکه براي اصلاح جنبه‌هاي زندگي تا کمال انساني هيچ راهي برتر از فرهنگ و هنر نيست، افزود: بايد دغدغه‌هاي اصلي جامعه را مورد توجه خود قرار دهيم. مانند خشونت. ما آخرين بار چه زماني بدون بهانه به يکديگر قول داديم اما صورت جامعه ايراني دارد از اسيد مي‌سوزد.

وي در ادامه به مشکلات ديگري اشاره کرد و گفت: همچنين مسائل زيادي در زمينه محيط زيست، آلودگي هوا، افزايش ميزان کوير در کشور وجود دارد و بايد به اين نکته هم توجه کنيم که کشور در شيب سرطان افتاده است.

شهرام شيرمحمدي عضو انجمن‌هاي علمي دانشجويان با اشاره به کمبود بودجه اظهار داشت: معاونت تحقيقات و فناوري سالانه بر اساس نرخ رشد انجمن‌هاي علمي بودجه‌اي به آنها تخصيص مي‌داد اما اکنون اين خانواده بزرگ با حذف بودجه مواجه شده است.

حسين ابيانه عضو نشريات فعال دانشجويان نماينده دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي هم با اشاره به سخنان رئيس جمهور مبني بر اينکه گفته بودند برخي دانشجو را تهديد مي‌دانند نه فرصت، گفت: دولت شما برخواسته از مطالبات اشخاصي است که ازمسايل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و غيره در هشت سال گذشته نااميد بودند.

وحيد کريمي عضو شوراهاي صنفي دانشگاه‌ها پشت تريبون آمده و گفت:‌دکتر روحاني اگرچه در بين عامه مردم اميد را زنده کرديد اما در بين دانشجويان چطور؟

وي ادامه داد: اميد در بين دانشجويان هنگامي که مي‌بينم با در دست داشتن مدرک، کار مناسب پيدا نمي‌کنند و مسائلي مانند پرونده‌هاي منزجر کننده بورسيه‌هاي غير قانوني وجود دارد، کمرنگ شده است.

روح الله طالبي برنده المپياد ورزشي رشته تکواندو نيز با بيان اينکه ورزش يکي از مهمترين عوامل جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و بيماري هاست، گفت: دانشجو موتور محرک جامعه است و اگر جو دانشجويان شاداب باشد اين شادابي در جامعه هم ايجاد خواهد شد و اين امر ميسر نمي‌شود مگر با فعاليت‌هاي بدني.

بشير معتمدي نماينده سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي نيز گفت: فعاليت دانشجويان بايد فارغ از هر نگاه سياسي انجام شود.وي ادامه داد: تنگ نظري عده‌اي باعث کمرنگ شدن جهاددانشگاهي در دانشگاه‌ها شده است. خواسته من اين است که امکان حضور جهاددانشگاهي در دانشگاه‌ها را فراهم کنيد.

حسين رهبري عضو تشکل‌هاي اسلامي گفتمان اصلاح طلبي در ادامه به پرونده بورسيه‌هاي غير قانوني اشاره کرد و گفت: ما دانشجويان خواستار پيگيري جدي بورسيه غيرقانوني‌ نورچشمي‌ها هستيم که تاوان بررسي آن را با از دست دادن وزير دانا پرداخت کرديم.

عضو تشکل‌هاي اسلامي گفتمان اصلاح طلبي ادامه داد: ما دانشجويان خواستار بازگشت اساتيدي هستيم که در سال هاي

گذشته به دليل دگرانديشي خانه نشين شدند. همچنين جامعه دانشجويي خواستار پيگيري پرونده‌هاي کهريزک در سالهاي 87 و 88 است.


نوشته شده در   دوشنبه 17 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode