ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 آذر 1393     |     کد : 81544

آسياي ميانه به خليج فارس متصل شد

اين خط آهن 920 كيلومتري به عنوان كريدور ريلي شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان امتداد دارد

با افتتاح خط آهن ايران - تركمنستان – قزاقستان
آسياي ميانه به خليج فارس متصل شد
اين خط آهن 920 كيلومتري به عنوان كريدور ريلي شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان امتداد دارد


رئیس جمهوری دیروز در مراسم آغاز بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر با اشاره به این که ملت های ایران، ترکمنستان و قزاقستان خواهان ارتباط بیشتر و بهتر با یکدیگر هستند، تصریح کرد : توسعه، ثبات و امنیت کشورهای منطقه به هم پیوندخورده است وبایدبرای تقویت سطح همکاری ها بکوشیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم که روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان و مقام های شمار دیگری از کشورهای منطقه هم حضور داشتند، گفت: توسعه ، امنیت و ثبات هر یک از کشورهای ما توسعه ، ثبات و امنیت یکدیگر است.

دکتر روحانی، مراسم بهره برداری از این خط آهن مشترک را یک مراسم تاریخی و به یادماندنی برای کشورهای منطقه به ویژه سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران دانست و گفت: ما سه کشور گر چه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل و نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم، اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این وحدت، اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت و این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.رئیس جمهوری با اشاره به این که امروز قدم مهمی را در راه احیای خواست مردم منطقه برداشته‌ایم، گفت: امروز این خط آهن نه فقط سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم متصل می کند بلکه این راه‌اهن وسیله‌ای خواهد بود که راحت‌تر این سه کشور به خلیج فارس، دریای عمان، به کشورهای شرقی منطقه، چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه دسترسی داشته باشند.

دکتر روحانی با تاکید بر این که این قدم پایانی ما نیست، افزود: ظرفیت این خط آهن را باید بیش از پیش بالا ببریم وجمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مرحله دوم با کمک و همکاری دو کشور ترکمنستان و قزاقستان این راه‌آهن را به نقاط جدید تری متصل کند. ما در سال‌های آینده این راه‌آهن را به دریای عمان متصل خواهیم کرد.

رئیس جمهوری افزود: ما می توانیم با خطوط ارتباطی کشورهای عضو سازمان اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگهای متصل کنیم و شرایط را حتی برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم.

دکتر روحانی همچنین از پذیرایی گرم و صمیمانه رئیس‌جمهوری ترکمنستان قدردانی کرد.

نور سلطان نظر بایف رئیس‌ جمهوری قزاقستان هم در این نشست با تبریک افتتاح این طرح، اهمیت آن را در توسعه منطقه خاطر نشان کرد و گفت: قزاقستان خط ریلی دیگری به سمت چین احداث کرده است که از این طریق می‌توان موجب پیوند آسیای دور و کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و خاورمیانه شد.

وی با تأکید بر این که سه کشور در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و توسعه اقتصادی دارای اهداف مشترک هستند، ‌گفت: اتمام ساخت پروژه راه‌آهنی که افتتاح شد، در آینده سهم کشورهای ما را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.

رئیس‌ جمهوری ترکمنستان هم با اشاره به این که این پروژه کار بسیار بزرگی بود که در طول ۷ سال در ترکمنستان انجام شد، گفت: این راه‌آهن شاهراهی بین‌المللی است و کمک بزرگی در شکوفایی روابط اقتصادی و حسن همجواری کشورها خواهد داشت.

قربانقلی بردی‌محمداف با اشاره به ساخت تأسیسات مختلف در این خط ‌آهن گفت: کشورهای منطقه از این طریق می‌توانند کالاهای حجیم‌تری را جابجا کنند و زمان تبادل کالا هم به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که افتتاح راه‌آهن به توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه کمک خواهد کرد، گفت: اتصال راه‌آهن به ایران باعث کاهش فاصله میان آسیای میانه و خاورمیانه شده و مسیرکریدور شمال – جنوب را کمتر کرده است. کشورهایی که عضو این پروژه‌ هستند ترانزیتی تلقی می‌شوند و افتتاح این راه‌آهن موجب تقویت روابط دوستانه و برادرانه هر سه کشور خواهد شد.

حرکت نمادین سران3کشور برای استحکام همکاری ها

روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به نشانه تقویت پیوند و استحکام بیش از پیش همکاری ها و روابط مشترک و در حرکتی نمادین، پیچ یکی از ریل های خطوط آهنی را سفت کردند که سه کشور را به هم متصل می کند.

این مراسم نمادین، پس از گشایش خط راه آهن ترانزیتی شرق دریای خزر انجام گرفت. این خط آهن ۹۲۰ کیلومتری به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است.

در ادامه این مراسم که با حضور دکتر حسن روحانی، نورسلطان نظربایف و قربانقلی بردی محمد اف و مقام های شماری از کشورهای منطقه برگزار شد،آنان سوار بر قطار تشریفاتی ،حد فاصل ایستگاه آک‌یایلا در خاک ترکمنستان و ایستگاه اینچه برون در خاک ایران را طی کردند.

روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان همچنین با حضور در ایستگاه اینچه‌برون از لوح یادبود این خط آهن پرده‌برداری کردند.

در حاشیه این مراسم روسای جمهوری سه کشور از نمایشگاه صنایع دستی و ماکت فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء دید ن کردند و تعدادی کبوتر سفید به نشانه صلح و دوستی بین کشورها رها شدند

با این خط آهن، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (به ویژه اروپای غربی) حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.

وزرای راه کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و عمان در این مراسم حضور داشتند.

نشست مشترک روسای جمهوری ايران ، قزاقستان و ترکمنستان

روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان بر ایجاد کمیسیون مشترک سه جانبه برای شناسایی ظرفیت‌ها و اولویت‌های اقتصادی به منظور توسعه بیش از پیش همکاری‌ها میان تهران – عشق‌آباد و آستانه، تأکید کردند.

روحانی بعد از ظهر چهارشنبه و در نشست سه جانبه با روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان، با تأکید بر این که اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با همسایگان به ویژه ترکمنستان و قزاقستان است، گفت: سه کشور دارای پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی و اقتصادی هستند و افتتاح این خط راه‌آهن، شرایط جدیدی را برای توسعه روابط سه‌جانبه و منطقه، مهیا کرده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما باید برای روابط نزدیک‌تر به منظور صلح و ثبات و امنیت بیشتر در منطقه تلاش و شرایط لازم را برای بهبود مناسبات بین سه کشور مهیا سازیم.

رئیس جمهوری قزاقستان هم در این دیدار با بیان اینکه هدف از احداث این راه‌آهن بهره‌برداری و تقویت و استحکام روابط بین سه کشور و همچنین توسعه مناسبات منطقه‌ای است، گفت: سازمان همکاری کشورهای خزر می‌تواند به این مناسبات شتاب بخشد. اکنون شرایط اقتصاد جهان بحرانی است و ما برای مبارزه با این بحران باید همکاری‌ها میان همسایگان در منطقه را گسترش دهند.

رئیس جمهوری ترکمنستان هم با تأکید بر این که توسعه حمل و نقل، پیوند میان ملت‌ها را عمیق‌تر می‌کند، افتتاح راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را دارای دستاوردهای بسیاری در حوزه جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: این پروژه بستر همکاری و بهره‌برداری مشترک از طرح‌ها را فراهم می‌آورد.

باید آستانه تحمل در برابر نظر مخالف را بالا ببریم

رئیس جمهوری با بیان این که امروز در حال گذر از اقتصاد دولتی به اقتصاد غیردولتی یا خصوصی هستیم، اظهار داشت: اقتصاد باید به دست کارآفرینان و بخش خصوصی و با مشارکت همه مردم احیاء شود و وظیفه دولت در این زمینه حمایت و پشتیبانی است و امروز دولت کاملاً‌ آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان گلستان با اشاره به نقش دولت و بخش خصوصی در اقتصاد کشور، گفت: دولت و بخش خصوصی باید گام‌های مهمی در کنار یکدیگر بردارند که نتیجه آن آبادانی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد و سرمایه کارآفرینان در این عرصه تا حدی رشد پیدا کند که موجبات تشویق آنها، برای ادامه کار فراهم سازد.

رئیس جمهوری با اشاره به این که در دنیای امروز مرزهای سیاسی برای فعالیت‌های اقتصادی بی‌معنا ست، گفت: سرمایه و اقتصاد مانند ابر است که وقتی به زمین مستعد می‌رسد، شروع به باریدن می‌کند و زمانی که به کویر می‌رسد ،از آن می‌ گذرد.

دکتر روحانی افزود: امروز باید سرزمین مستعد ایران را دست در دست یکدیگر برای پیشرفت و آبادانی بیشتر مهیا کنیم و دولت اقدامات فراوانی را در این راستا در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آغاز کرده است.

و ی با تأکید بر این که باید همه شرایط را برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مهیا سازیم، اظهار داشت: همه تلاش دولت در پانزده ماه گذشته این بوده که در بازار هم امید و هم ثبات ایجاد کند، به گونه‌ای که شرایط آینده برای سرمایه‌گذاران شفاف و قابل پیش‌بینی باشد.

رئیس جمهوری بر ضرورت اعتماد دولت و مردم به یکدیگر تأکید کرد و گفت: گاهی اوقات تصمیمات و طرح‌هایی در دولت قبلی تصویب و نیمه کاره مانده که از نظر کارشناسی قابل ادامه و پیگیری نیست، اما ما ناچاریم آن را ادامه دهیم تا مردم به دولت اعتماد داشته باشند.

و ی تصریح کرد: اعتماد دولت به مردم و مردم به دولت بزرگترین سرمایه است که باید آن را حفظ و تقویت کرد.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اهتمام دولت به منظور تقویت روابط خارجی کشورمان، گفت: مصمم هستیم در روابط با کشورهایی که تنش داشتیم آن تنش‌ها را کاهش دهیم و همکاری و مناسبات با کشورهایی را که روابط خوبی داشتیم هر چه بیشتر نزدیک‌تر و صمیمی‌تر کنیم.

دکتر روحانی با بیان این که همه باید در کنار هم مانند اعضای یک خانواده در کنار هم زندگی کنیم، گفت: وجود اختلاف‌نظر طبیعی است و هیچ اشکال و ایرادی ندارد، چرا که معنای آن درگیری، تنش و جبهه‌گیری نیست و برای پرهیز از این موضوع لازم است، آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

دیدار باعلما و روحانیون استان گلستان

روحانی در دیدار علما و روحانیون استان گلستان هم برادری، دوستی و وحدت بین اقوام و مذاهب گوناگون در این استان را ارزشمند و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: این که همه ما در صف واحد در مسیر پیشرفت و تعالی یک کشور باشیم، بسیار ارزشمند است و باید هر چه بیشتر تقویت شود.

وی با اشاره به این که امروز موضوع ایران‌هراسی نسبت به سه یا چهار سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: وقتی فردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را مطرح می‌کند و این طرح به اتفاق آرا، توسط نمایندگان کشورهای جهان تصویب می‌شود، این موضوع افتخاری برای ایران است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت از روحانیت معزز اعم از شیعه و سنی انتظار و توقع دارد که برای حل معضلات و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور و اخلاق و وحدت، پیشتاز و پیشگام باشند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تقدیر از اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی اظهار داشت: امروز سربازان ما در جبهه سیاست و در صحنه نبرد بین‌الملل بدون اینکه ذره‌ای از اصول خود کوتاه بیایند با موفقیت در حال پیگیری مسائل هستند.

وی خاطر نشان کرد: امروز کشورهای بزرگ، اذعان دارند که در مسائل منطقه بدون نقش‌آفرینی ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و این نشاندهنده قدرتی است که ملت ایران در سایه پیگیری آرمان‌های امام راحل و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به دست آورده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode