ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 آذر 1393     |     کد : 81066

جريان تكفيري دشمن اسلام، مسلمين و بشريت است

كنگره جهاني «جريان‌هاي افراطي و تكفيري ازديدگاه علماي اسلامي» ديروز در مدرسه علميه امام کاظم(ع) قم باسخنراني شخصيت‌هاي برجسته داخلي و خارجي درخصوص خطرات افراطي گري به نام اسلام وخشكاندن جريان‌هاي واهي تكفيري برگزار شد.

قم - خبرنگار اطلاعات: كنگره جهاني «جريان‌هاي افراطي و تكفيري ازديدگاه علماي اسلامي» ديروز در مدرسه علميه امام کاظم(ع) قم باسخنراني شخصيت‌هاي برجسته داخلي و خارجي درخصوص خطرات افراطي گري به نام اسلام وخشكاندن جريان‌هاي واهي تكفيري برگزار شد.

آيت الله العظمي ناصرمكارم شيرازي مرجع تقليد جهان تشيّع و رئيس كنگره در مراسم افتتاحيه آن گفتند: علماي جهان اسلام به دنبال خشک کردن ريشه‌هاي تفکر تکفيري هستند.

ايشان با اشاره به اينکه علماي اسلام بيش از 83 کشور در اين کنگره شرکت کرده‌اند، اظهار داشتند: در اين کنگره مي‌خواهيم درباره يکي از مشکلات بزرگ جهان اسلام، يعني اعمال و افعال شوم تکفيري‌ها سخن بگوييم.

اين مرجع تقليد ادامه دادند: اين گروه‌هاي تکفيري هم به اسلام و هم به مسلمين و هم به بشريت ضربه مي‌زنند و وظيفه ما اين است كه در اين شرايط انگيزه‌هاي اين گروه منحرف را بررسي کنيم و افکاري را که آن‌ها را به طرف جهنم سوق مي‌دهد، شناسايي کنيم و آن‌ها را خشک کنيم.

ايشان اضافه کردند: تا کي بنشينيم و شاهد هتک حرمت نواميس مسلمانان و کشتار آنان باشيم. تكفيري‌ها اسلام را که دين محبت و مهرباني است، دين خشونت معرفي کرده‌اند. ما بايد به دنيا نشان دهيم که اسلام با اين جريان‌ها ارتباطي ندارد و علماي جهان اسلام به دنبال خشک کردن ريشه‌هاي اين جريان هستند.‏

‏(ادامه سخنراني آيت الله العظمي مکارم شيرازي به زبان عربي انجام شد.)‏

حاشيه امن براي اسرائيل

آيت‌الله‌ ‌العظمي سبحاني، از مراجع تقليد و مدير علمي اين كنگره گفت: بدون ترديد جريان تكفيري آمده است كه حاشيه امني براي اسرائيل درست كند، مسلمانان بايد امروز آماده باشند كه مسجدالاقصي صدمه و خدشه نبيند.

ايشان با اشاره به هويت و اهداف شكل‌گيري جريان تكفيري در جهان امروز گفتند: اساس اسلام رحمت، مغفرت و آرامش است و بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم نخستين آيه‌اي است كه پدر و مادر به فرزندان تعليم مي‌دهند.

اين مرجع تقليد افزودند: اين آيه ما را با خدايي آشنا مي‌كند كه مظهر رحمان و رحيم است و بدون ترديد رحمانيت وي بيشتر از رحيميت بوده و رحيم بر مؤمنان و رحمان بر تمام بشر است.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه رمز موفقيت پيامبر اكرم(ص) اين بود كه با نرمش و اخلاق با مردم رفتار مي‌كرد، اضافه كردند: حتي خداوند به اين نكته در آيه‌اي اشاره مي‌كند كه به خاطر رحمتي كه خدا به تو داده، توانستي بر اين مردم نفوذ كني و اگر با تندي و قساوت با مردم روبه‌رو مي‌شدي، اين جمعيت از اطراف تو پراكنده مي‌شد.

آيت‌الله‌ العظمي سبحاني يادآور شدند: پديده‌اي كه اكنون به نام پديده تكفير پيدا شده است، در واقع به دنبالش قتل، غارت، كشتن و خراب كردن است و اصلاً ارتباطي به اسلام و شرايع آسماني ندارد و در تورات، انجيل و قرآن چنين مسأله‌اي مطرح نيست.

اين مرجع تقليد افزودند: من هيچ دولتي را نام نمي‌برم، ولي مي‌توانم بگويم اين جمعيت قدرت و پول نداشتند و اين سلاح‌ها را جمعيت‌هايي در اختيار آنها گذاشته است.

ايشان با اشاره به اهداف تكفيري‌ها گفتند: يك هدف اين است كه زيرساخت‌هاي كشورهاي اسلامي را به وسيله جنگ از بين ببرند، بنابراين آنچه كه يك كشور بايد دارا باشد را به وسيله جنگ، بمباران، قتل و كشتار از بين مي‌برند.

اين مرجع تقليد خاطرنشان كردند: نكته ديگر اين است كه اينها با تندي‌ها و سر بريدن‌ها مي‌خواهند اسلام را بد جلوه دهند.

ايشان با بيان اين‌كه غرب در حال پيشروي به سوي اسلام است، افزودند: واقعاً چيزي نمي‌گذشت كه بخشي از غرب را مسلمانان تشكيل دهند ولي به وسيله اين عمل نوعي بدبيني نسبت به اسلام پيدا شده است، در حقيقت كساني كه پشت سر اينها هستند، به دو نتيجه رسيدند، زيرساخت‌هاي كشورهاي اسلامي به تدريج از بين مي‌رود و ثانياً اسلام در نظر ديگران بد جلوه مي‌كند.

آيت‌الله العظمي سبحاني اضافه كردند: بدون ترديد جريان تكفيري آمده است كه حاشيه امني براي اسرائيل درست كند، مسلمانان بايد امروز آماده باشند كه مسجدالاقصي صدمه و خدشه نبيند.

تقويت تكفيري‌ها حرام است

آيت‌الله العظمي شبير زنجاني، جنگ‌هاي كنوني در جهان را حركت‌هايي غيرانساني دانستند و بر ضرورت ايجاد صلح و آرامش در جهان تاكيد كردند.

اين مرجع تقليد در پاسخ به سؤال جمعي از طلبه‌هاي حوزه علميه قم، تكفيري‌ها را مولود هوا و هوس دانستند و اظهار كردند: تكفيري‌ها تئوري ديني ندارند، بلكه اهل هوا و هوسند و به نام اسلام جنايت مي‌كنند. جنايات اين گروه‌ها دل هر انساني را به درد مي‌آورد، اين گونه اقدامات ضد انساني كه توسط تروريست‌ها و گروهك‌هاي تكفيري انجام مي‌شود، با هيچ ملاك و معيار انساني مطابقت ندارد.

اينها اشقيا هستند و مي‌خواهند با علم كردن پرچم لااله‌الا‌الله و انجام جنايت تحت اين نام، چهره رحماني اسلام را خشن جلوه داده و مانع از گسترش روزافزون اين آيين توحيدي شوند. مرجع تقليد در پاسخ به اين سؤال كه «آيا مي‌توان داعشي‌ها را به صرف بيان شهادتين مسلمان ناميد؟» گفتند: خوارج هم شهادتين مي‌گفتند اما مسلمان نبودند؛ چون بغض حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السلام را داشتند. احكام اسلامي بر كسي كه بغض حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام را در دل دارد باز نمي‌‌شود.

ايشان افزودند: همه مسلمانان چه شيعه و چه سني لازم است تا با هوشياري تمام، همبستگي و وحدت كلمه، روشي مناسب براي مقابله با اين گروه‌ها اتخاذ كنند و از اختلاف و تفرقه به هر شكلي پرهيز كنند.

اين مرجع تقليد هر اقدامي را كه منجر به تقويت تكفيري‌ها شود، حرام دانستند و گفتند: تمام كساني كه در راه مقابله با اين گروه‌ها قدم برمي‌دارند و براي پيروزي اسلام و برگشت آرامش به اين كشورهاي مورد تعرض قرار گرفته، تلاش مي‌كنند، نزد خداوند متعال مأجورند.

ضربه جريان تکفيري به اسلام ‏

دبير شوراي نگهبان هم درسخناني گفت: جريان تکفيري ضربه به اسلام و مسلمين مي‌زند و اگر توجه شود علماي يهود و مسيحي هم بايد در چنين همايش‌هايي شرکت کنند.

آيت‌الله جنتي اظهارداشت: امروز همه هستي اسلام، تمام فرق اسلامي اعم از شيعه و سني مورد تهديد هستند، اساس اسلام در خطر است و مسئله صد درصد سياسي است و عقيدتي نيست.

وي ادامه داد: جريان تکفيري، ضربه به اسلام و مسلمين و بشريت مي‌زند و اگر توجه شود علماي يهود و مسيحي نيز بايد در چنين همايش‌هايي شرکت کنند، چرا که تکفيري‌ها براي هيچ چيز ارزش قائل نيستند، مردم بي‌گناه را مي‌کشند به نواميس مردم تجاوز مي‌کنند.

دبير شوراي نگهبان افزود: جهان سياست احساس خطر کردند که اسلام در حال گسترش است و اين برنامه را به هم ريختند تا از هر جاي ممکن ضربه بزنند و مسلمين را به جان هم بياندازند براي اينکه بيداري اسلامي نتيجه خودش را ندهد و مردم از اسلام بيزار شوند.

وي اضافه کرد: بر همه مسلمانان است که در برابر تروريست‌ها مقاومت کنند، کار فرهنگي کنند، عده‌اي از جوانان فريب تبليغات تکفيري‌‌ها را خورده‌اند و حرکت خود را جهاد در راه خدا مي‌دانند و جان خود را در اين راه مي‌دهند به خيال اينکه شهيد مي‌شوند.

جنتي تاکيد کرد: سران آنها با دليل و منطق کار نمي‌کنند و بايد در برابر آنها اقدام عملي کرد.

چهره واقعي تکفيري‌ها ‏

دبير کنگره بين‌المللي خطر جريان‌هاي تکفيري گفت: اين کنگره دو روزه سعي دارد با اجتماع و اتفاق‌نظر علماي جهان اسلام، چهره واقعي تکفيري‌ها را به جهانيان بشناساند و راهکارهاي مقابله صحيح با آنها را نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي در مراسم افتتاحيه اين کنگره افزود: کتابي با عنوان «کارشناسي تکفيري» شامل معرفي و شرح توصيفي از 300 کتابي که در بيان حقيقت جريان‌هاي تکفيري نوشته شده منتشر شده است.

وي افزود: در طول چند سال گذشته شاهد جنايات گسترده‌اي از سوي تکفيري‌ها در گوشه و کنار جهان اسلام بوده‌ايم که اين کنگره درصدد معرفي چهره واقعي آنها به همه مردم دنياست.

دبير کنگره بين‌المللي خطر جريان‌هاي تکفيري با بيان اينکه صدها نفر از علما و کارشناسان جهان اسلام در اين کنگره شرکت دارند، گفت: سه پيش‌نشست در خارج از کشور نيز براي اين کنگره برگزار شده بود.

وي ادامه داد: نخستين پيش‌نشست در کشور سوريه برگزار شد که 120 نفر از علماي اسلامي در آن شرکت داشتند و همه آنها نسبت به تکفير و قتل بيگناهان ديدگاه‌هاي خود را ارائه کردند.

عليزاده موسوي با اشاره به برگزاري پيش‌نشست دوم در کشور پاکستان که خود قرباني عمليات‌هاي تروريستي تکفيري‌هاست، اضافه کرد: 250 نفر از علماي جهان اسلام به ويژه از ميان اهل سنت در اين مراسم شرکت داشتند و 45 نفر از آنها ديدگاه‌هاي خود را بيان کردند.

دبير کنگره بين‌المللي خطر جريان‌هاي تکفيري، عراق را سومين کشوري دانست که پيش‌نشست اين کنگره در آنجا برگزار شد و افزود: کنگره خطر جريان‌هاي تکفيري داراي چهار کميته از جمله ريشه‌يابي عقايد تکفيري‌ها، جريان‌هاي تکفيري و سياست است.

وي با اشاره به برگزاري کميسيون‌هاي تخصصي اين کنگره، اضافه کرد: اين کنگره سعي دارد با اجتماع و اتفاق‌نظر علماي جهان اسلام، چهره واقعي تکفيري‌ها را به جهانيان بشناساند و راهکارهاي مقابله صحيح با آنها را نشان دهد.‏

دراين كنگره بين المللي علاوه برحضور حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و آيت الله العظمي سبحاني دبير علمي كنگره ،آيت‌الله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت‌الله حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه، آيت‌الله سعيدي امام جمعه قم و آيت‌الله اعرافي رئيس جامعه‌المصطفي العالمي جمع گسترده‌اي از شخصيت‌هاي حوزوي و ديني از کشورهاي مختلف از جمله محمدصادق محمديوسف مفتي اعظم ازبکستان، آيت‌الله حجت عضو شوراي علماي شيعه افغانستان، شيخ عبدالرزاق قسوم رئيس جمعيت علماي مسلمين الجزاير، عارف‌الدين احمد عضو مجلس ملي و رئيس مجلس العلما اندونزي، عبدالقادر گيسينگ رئيس دانشگاه اسلامي مولاويس اندونزي، عباس ديپالما مسئول موسسه اسلامي امام مهدي(عج) از ايتاليا، الله‌شکور پاشازاده مفتي اعظم آذربايجان و فيصل مرهل مسئول مرکز الغدير شهر توکمان آرژانتين در اين کنگره جهاني حضور دارند.‏

عيسي گونش مسئول موسسه اسلامي نداي اهل بيت(ع) از آلمان، عبدالعليم موسي امام جماعت واشنگتن از آمريکا، جعفر العلوي رهبر جنبش عمل اسلامي در بحرين، شيخ محمد المغربي امام جمعه از کشور برزيل، عبدالحي بکالي دبيرکل حزب اسلامي بلژيک، دکتر‌اي کي بدرالدجي وکيل دادگاه عالي بنگلادش، مدحث چليچ رئيس دراويش بوسني، علامه راجه ناصر عباس جعفري دبيرکل مجلس وحدت پاکستان، محي‌الدين کبيري رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيکستان، شيخ ياصالح رئيس ائمه جماعات غير دولتي تانزانيا، محمد تاساپورت استاد دانشگاه پراتوم تاني از تايلند هم از علماي برجسته فرق و مذاهب مختلف اسلامي هستند که در اين کنگره حضور يافته‌اند.‏

‏ ‏بدعت تروريسم ‏

وزير امور خارجه عراق دراين كنگره گفت: وظيفه علماي اسلام آن است که در مقابل بدعت حملات تروريستي به نام اسلام به روشنگري بپردازند.

ابراهيم الجعفري با اشاره به آغاز حرکت‌هاي تروريستي از 11 سپتامبر و گسترش روزافزون آن گفت: اين يک بدعت به نام اسلام است و تا وقتي که اين بدعت به نام اسلام ادامه دارد، وظيفه علماست که در اين زمينه روشنگري کنند.

وي خاطرنشان کرد: تکفيري‌ها ابتدا به مناطق اهل سنت حمله کردند؛ موصل منطقه‌اي سني‌نشين در عراق است که مورد تهاجم تکفيري‌ها و داعش قرار گرفت.

الجعفري با بيان اينکه تروريست‌ها دين و مذهب ندارند، گفت: بعد از اتفاقات عراق، بيشترين کشته‌ها از ميان اهل سنت بودند؛ 2درصد مسيحي و 14 درصد شيعه و سايرين از اهل سنت کشته شدند؛ بعد از آن همه عراقي‌ها اعم از شيعه و سني با يکديگر متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند و ارتش عراق و گروه‌هاي مردمي به يکديگر پيوستند، مطمئن باشيد تکفيري‌ها به هيچ‌کس رحم نمي‌کنند و هيچ مذهبي از دست آنها در امان نخواهد بود.

وزيرامورخارجه عراق با بيان اينکه حضرت محمد(ص) به وسيله اخلاق نيکو و محبت به مردم در دل‌هاي آنها جا يافت، اظهار داشت: اين ويژگي سبب شد ايشان در ميان همه مردم، محبوب باشند.

وي با اشاره به برتري نبي مکرم اسلام (ص) در همه زمينه‌ها افزود: با اين حال خداوند در قرآن، اخلاق حسنه ايشان را به عنوان خصوصيت برتر ذکر کرده است.

وزير امور خارجه عراق اضافه کرد: براي يافتن راهکارهاي صحيح مقابله با تکفيري‌ها ابتدا بايد به شناخت صحيحي از آنها برسيم زيرا آنها همه را به نام اسلامي جعلي تهديد مي‌کنند.

الجعفري با بيان اينکه قرآن کريم بارها متذکر شده مومنان کساني هستند که وقتي آيات الهي را مي‌شنوند قلب‌هايشان جذب مي‌شود، ادامه داد: اين تاثيرگذاري سبب مي‌شود بر ايمان مومنان افزوده شود.

الجعفري گفت: همه چيز از قلب آغاز شده و همه بر روي اين مسئله اتفاق‌نظر دارند که اگر قلب آدمي تاثير بپذيرد، ايمان هم تقويت مي‌شود.

وزير امور خارجه عراق اضافه کرد: مومنان بر خداوند توکل مي‌کنند و شخصيت آنها هم بر سه عنصر پايه‌گذاري شده که در درون انسان هستند ولي خداوند دو عنصر بيروني را هم معرفي مي‌کند.

وي افزود: نخستين مورد، اقامه نماز که البته فقط به معناي نماز خواندن ظاهري نيست بلکه اقامه نمازي که موجب امر به معروف و نهي از منکر مي‌شود و نيز دومين عنصر، انفاق از روزي‌هايي که به آنها عطا شده است.

وزير امور خارجه عراق گفت: دومين نکته‌اي که بايد مدنظر قرارداد، جامعه‌گرايي است؛ خداوند انسان‌ها را به گونه‌هاي مختلف آفريده و در قرآن اين موضوع را مورد توجه قرار داده است که همه از يک زن و مرد آفريده شده‌اند بنابراين تنوع در ديدگاه‌ها و نژادها، مسئله‌اي طبيعي است و اشکالي ندارد بلکه براي شناخت و آشنايي بيشتر انسان‌ها تنوع ايجاد شده نه براي کشتن و به قتل رساندن ديگران.

وي با بيان اينکه مذاهب اسلامي بر اساس اجتهاد علماي مختلف سامان يافته‌اند، گفت: در قرآن کريم بيش از 6000 آيه وجود دارد که مسلمانان در آنها اختلافي ندارند؛ قبله و ديگر احکام از جمله مشترکات مسلمانان هستند بنابراين نبايد در امور ديگر هم اختلاف کرد.

الجعفري اضافه کرد: مسائل مشترک فراواني ميان مسلمانان وجود دارد که سوال اينجاست که چرا اين امور به عنوان اصل، در مقابل اختلافات قرار نمي‌گيرند تا از ريخته شدن خون مسلمانان جلوگيري شود؟ فرهنگ تروريسم و تکفير، فرهنگي است که به دليل اختلافات کوچک، خون و مال ديگر مسلمانان را مباح مي‌داند و زمينه‌ساز ظهور گروهي مانند «داعش» شده است.

فتواي تكفيري‌ها را قبول نداريم

امام جمعه اهل سنت چابهار در سخناني در اين كنگره تاكيد كرد: صدور فتوا از سوي تكفيري‌ها را قبول نداريم و آنها را محكوم مي‌كنيم.

مولوي سيد الرحمن سربازي افزود: آنچه موجب مي‌شود انسان‌ها هر جنايتي مرتكب شوند، شهوت و دنيادوستي است.

وي افزود: وحدت امري لازم براي امت‌هاست ولي آمريكا و انگليس به وسيله ابزارهاي گوناگون، وحدت ميان مسلمانان را خدشه‌دار كردند تا بتوانند كشورهاي اسلامي را چندپاره كنند.

وي با بيان اين كه رهبري شايسته در مسائل سياسي داريم كه همه پيرو او هستيم، افزود: تلاش ما اين است كه به سخنان ايشان گوش فرا دهيم و عمل كنيم؛ فتاواي تكفيري‌ها محكوم و حرام است و اعتقادي به آنها نداريم.

اعلان جنگ به تفكر تكفيري

عالم برجسته مصري با اشاره به اين كه جهان اسلام نسبت به خطر جريان‌هاي تكفيري آگاه شده است، در اين كنگره گفت: حضور علماي جهان اسلام در كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري به جهت اعلان جنگ با تفكر تكفيري است.

تاج‌الدين هلالي با تقدير از ابتكار عمل آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي در برپايي اين كنگره اظهار داشت: گروه‌هاي تكفيري به بهانه جنگ مذهبي و با پرچم لااله‌الا‌الله حرمت‌ها را زير پا گذاشتند و به قتل و كشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند.

عرضه نرم‌افزار

مدير بخش توليد مركز نور از عرضه نرم‌افزار جريان‌هاي تكفيري به سه زبان عربي، انگليسي و فارسي در كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري در قم خبر داد.

سيد مهدي هاشمي با اشاره به ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار فوق حدود 17 عنوان كتاب در 34 جلد با موضوع جريان‌هاي تكفيري با عنوان عقايد و معارف اسلامي و 8 جلد مقالات به زبان فارسي و 8 جلد مقاله به عربي و چكيده مقالات به زبان انگليسي و اردو است.

وي با اشاره به توزيع اين نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار فوق توسط كارشناسان مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي و دبيرخانه كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري از ديدگاه علماي اسلامي توليد شد و حدود 2000 نرم‌افزار به ميهمانان اين كنگره اهدا شد.

تكفير مترادف كفر است

امام جمعه نيويورك هم در اين كنگره با بيان اين كه بين كسي كه تكفير مي‌كند و ظلم مي‌كند تفاوت وجود دارد، افزود: تكفيري‌ها با مستضعفان مقابله مي‌كنند.

محمد العاصي با تشريح مسأله كفر در آيات قرآن كريم اظهار داشت: تكفيري‌ها تحت پوشش مسأله كفر چه كارهايي كه نمي‌كنند.

وي گفت: در قرآن كريم آمده كه برخي‌ها نسبت به پيامبرانشان كفر ورزيدند و مي‌خواستند ملت خود را به ورطه هلاكت برسانند. تكفيري‌ها با مستضعفان مقابله مي‌كنند. خداوند در همين جا مي‌فرمايد ما كساني هستيم كه اين گروه‌ها و افراد را هلاك خواهيم كرد.

او با بيان اين كه تكفير مترادف كفر است افزود: دو آيه در قرآن كريم است كه مي‌فرمايد بگو خداوند كسي است كه براي خودش فرزندي اختيار نكرده و شريكي در ملك و حكمراني ندارد. امام جمعه نيويورك تاكيد كرد: اميدوارم به متن مسائلي كه تكفيري‌ها به آن اشاره دارند توجه بيشتري شود تا مقابله جدي با گروه شود.

c


نوشته شده در   دوشنبه 3 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode