ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 آبان 1393     |     کد : 80539

4 ميليون هكتار اراضي كشاورزي به سيستم آبياري نوين مجهز مي‌شود

وزارت جهاد كشاورزي توان اجرا و استقرار سيستم‌هاي نوين آبياري (تحت فشار و كم فشار) در 4 ميليون و 100 هزار هكتار اراضي كشاورزي كشور طي 10 سال آينده را در صورت تامين اعتبار مورد نياز دارد.

براي مقابله با كم‌آبي
4 ميليون هكتار اراضي كشاورزي به سيستم آبياري نوين مجهز مي‌شود
وزارت جهاد كشاورزي توان اجرا و استقرار سيستم‌هاي نوين آبياري (تحت فشار و كم فشار) در 4 ميليون و 100 هزار هكتار اراضي كشاورزي كشور طي 10 سال آينده را در صورت تامين اعتبار مورد نياز دارد.

به گزارش خبرنگار ما، دكتر بخشنده معاون اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران، اعتبار مورد نياز اين طرح را 1/1 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت:

طرح جامع و فني براي اجراي اين كار را آماده كرده‌ايم.

وي همچنين اعلام كرد: طرح آبخيزداري و آبخوانداري 11 ميليون هكتار اراضي در مدت 3 سال هم آماده شده كه بزودي تقديم دولت مي‌شود تا با توجه به قول‌هاي مساعد دولت و مجلس براي بهبود بخش آب، كل اراضي كشاورزي كشور مجهز به سيستم‌هاي نوين آبياري شود.

بخشنده با اشاره به اينكه نياز سالانه كشور به گندم در سال 11 ميليون تن و توليد امسال 5/10 ميليون تن است، اظهار داشت: 7 ميليون تن گندم امسال خريداري شده و اكنون 4 ميليون تن كمبود داريم كه براي جبران آن تلاش مي‌كنيم توليد و خريد از كشاورزان را افزايش داده تا به موازات آن واردات اين محصول را كاهش دهيم.

نامبرده با اشاره به آغاز كشت پاييزه در كشور، گفت: تمامي نهاده‌هاي مورد نياز كشت پاييزه كه اغلب گندم، جو و كلزا است، تهيه و به استان‌ها حمل شده و هيچ كمبودي در اين زمينه وجود ندارد و تاكنون 5/2 ميليون هكتار از كشت گندم پاييزه امسال كه بيش از يك سوم كشت سالانه است، انجام شده است.

بخشنده درباره كشت فراسرزميني هم تصريح كرد: كشت فرا سرزميني فقط توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و دولت از آن پشتيباني مي‌كند. بنابراين آيين نامه كشت فرا سرزميني آماده شده كه به دولت ارائه مي‌شود تا پشتيباني لازم از آن انجام شود و كار به صورت قانونمند پيش برود.


وي در پاسخ به سؤال خبرنگار اطلاعات درباره بدهي وزارت جهاد كشاورزي به كشاورزان، تصريح كرد: عمده بدهي‌ها مربوط به خريد تضميني گندم به كشاورزان است و به همين منظور 1000 ميليارد تومان ميان 7 بانك براي خريد تضميني محصولات كشاورزي تقسيم و برخي بدهي‌ها پرداخت شده و به زودي كل بدهي‌ها پرداخت خواهد شد.

معاون وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر ناصحيح بودن ادعاي اختصاص 92 درصد آب كشور به بخش كشاورزي، اين ميزان را 75 درصد دانست و گفت: آب بخش كشاورزي به هيچ وجه كم نخواهد شد و كسي هم حق كاهش آن را ندارد اما از همين مقدار‌آب قابل دسترس بايد بهره‌وري بالا ببريم.

وي با اشاره به قانون اجراي تمركز وظايف كه تجارت محصولات كشاورزي در سطح كلان به صورت يكپارچه به بخش كشاورزي واگذار شده است، گفت: كار واگذاري صنايع تبديلي و تكميلي به بخش كشاورزي هم در حال انجام است.

بخشنده با اشاره به ذخيره‌سازي گندم، شكر، گوشت، برنج و ساير اقلام اساسي مورد نياز كشور به ميزان كافي، گفت: كمبودي در اين زمينه وجود ندارد و برنج و شكر هم وارد نخواهد شد.

معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اجراي طرح 550 هزار هكتاري كشاورزي در استان‌هاي ايلام و خوزستان با اعتبار 5/1 ميليارد دلار، افزود: علاوه بر اين، طرح موسوم به آبهاي مرزي در 450 هزار هكتار اراضي 12 استان در دولت تصويب شده و مقام معظم رهبري اجازه برداشت 8 ميليارد دلار براي اجراي اين طرح را از محل منابع صندوق توسعه ملي خارج از رديف بودجه داده‌اند وي در ادامه گفت: طرح ساخت 46 هزار هكتار شبكه آبياري با اعتبار 500 ميليون دلار هم در دشت زابل اجرا خواهد شد كه در مجموع 10 ميليارد دلار براي ساماندهي يك ميليون هكتار اراضي كشاورزي اختصاص مي‌يابد.

وي اعلام كرد از مجموع 8 ميليارد دلار اعتبار مربوط به طرح آب‌هاي مرزي 12 استان قسط نخست به مبلغ 2ميليارد دلار امسال تخصيص داده شده و وزارت نيرو نخستين قسط خود را دريافت كرده و وزارت جهادكشاورزي هم به زودي دريافت خواهد كرد.

بخشنده طرح كشاورزي 550 هزار هكتاري خوزستان و ايلام را به عنوان بزرگترين طرح آبي ـ خاكي تاريخ كشاورزي ايران برشمرد و گفت: مصوبه اين طرح اسفند پارسال از سوي رئيس جمهوري ابلاغ شد و كار از ابتداي امسال كليد خورده است. وي اعلام كرد: اكنون 60 كارگاه فعال، 50 پيمانكار و 105 شركت مشاور با 1830 دستگاه ماشين آلات سنگين و 6000نيروي متخصص در حال كار در منطقه هستند و امسال 90 هزار هكتار زمين آماده و تحويل كشاورزان شده است و اميدواريم طرح در زمان مقرر به پايان برسد.

وي در پايان سخنانش با اشاره به جلسه اخير وزارت جهاد كشاورزي، مديران صنايع لبني و دامداري‌ها با معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري درباره يارانه شير گفت: در اين جلسه مقرر شد 225 ميليارد تومان (هر ماه 75 ميليارد تومان) براي يارانه 3 ماه نخست امسال دامداران اختصاص يابد كه اين مبلغ به حساب وزارت جهاد كشاورزي واريز شده كه در كميته‌اي چگونگي پرداخت آن به دامداران تعيين مي‌شود.

وي گفت: 150 ميليارد تومان يارانه شير مدارس هم قطعي شده اما براي اين كار 300 ميليارد تومان نياز است. بخشنده اعلام كرد: افزايش قيمت محصولات لبني يا پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شير به صنايع لبني به صورت يارانه بعداً بررسي خواهد شد.

در ادامه اين نشست، طهماسبي معاون زراعت و باغباني وزير جهادكشاورزي هم اعلام كرد: امسال يك ميليون و 900 هزار تن پرتقال در كشور توليد شده كه از اين ميزان 5/1 ميليون تن به مصرف تازه خوري مي‌رسد؛ بنابراين هيچ‌گونه كاهش توليدي در اين محصول نداريم و نياز به واردات آن هم نيست بلكه مي‌توانيم پرتقال ايران را صادر كنيم.

وي ميزان توليد سيب امسال را حدود 3 ميليون تن اعلام كرد و گفت: توان صادرات سيب و كيوي ايران وجود دارد.

وي درباره گراني ميوه در بازار اظهار داشت: بايد سامانه توليد و توزيع از باغ تا سفره در كشور ايجاد تا قيمت ميوه متعادل شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 21 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode