ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 آبان 1393     |     کد : 80097

اسقف‌هاي آمريكا: كاخ سفيد فتواي تحريم سلاح هسته‌اي را در مذاكرات مبنا قرار دهد

خبرگزاري فرانسه در گزارشي از واشنگتن نوشت : کمتر از يک ماه مانده به ضرب الاجل تعيين شده براي حصول توافق هسته اي با ايران ، اسقف هاي کاتوليک امريکا از مذاکره کنندگان مصرانه خواستند قدرت فتواي رهبران اسلامي در مورد ممنوعيت سلاح هاي اتمي را دست کم نگيرند.

اسقف‌هاي آمريكا: كاخ سفيد فتواي تحريم سلاح هسته‌اي را در مذاكرات مبنا قرار دهد


خبرگزاري فرانسه در گزارشي از واشنگتن نوشت : کمتر از يک ماه مانده به ضرب الاجل تعيين شده براي حصول توافق هسته اي با ايران ، اسقف هاي کاتوليک امريکا از مذاکره کنندگان مصرانه خواستند قدرت فتواي رهبران اسلامي در مورد ممنوعيت سلاح هاي اتمي را دست کم نگيرند.

فرانس پرس افزود: در ديداري رهگشا ، يک هيات شش نفره از کنفرانس اسقف هاي کاتوليک در امريکا در ماه آوريل به شهر مقدس قم رفتند تا با رهبران ارشد شيعه به منظور کاهش اختلافات بين ايران و غرب ملاقات کنند.

اسقف ' ريچارد پتس ' رئيس کميته عدالت و صلح بين المللي در کنفرانس روز چهارشنبه به طور علني در مورد اين سفر گفت: ايرانيان عميقا احساس مي کنند که با عدم درک امريکا و غرب روبرو شده اند.

در حالي که غرب مي کوشد بر سر دستيابي به يک توافق تا 24 نوامبر براي مهار برنامه هسته اي مشکوک ايران مذاکره کند، هيات مزبور چنين استدلال کرده که به ويژه واشنگتن بايد بر تاکيدات ايران مبني بر مغايرت ذخيره سازي و کاربرد سلاح هاي هسته اي با اصول اساسي اسلام شيعه ، توجه بيشتري نشان دهد.

آيت الله خامنه اي رهبر عالي ايران در سال 2003 فتوايي عليه سلاح هاي هسته اي صادر کرد و از آن زمان چند بار بر فتوايش صحه گذاشت. .

به گفته پتس ،هرچند که ظاهرا متن فتوا به طور مکتوب وجود ندارد، ولي رهبران مذهبي ايران به هيات اسقف ها گفتند که فتواي صادره ' يک موضوع ثبت شده همگاني بوده و سخت مورد احترام علماي شيعه و عموم ايرانيان قرار دارد. '

پتس به بنياد صلح بين المللي کارنگي گفت : رهبران ايران در مذاکراتشان به اين هيات اطمينان دادند که سلاح هاي هسته اي ' به دليل ماهيت کور و نيروي قدرتمند آن در انهدام همه نوع جوامع بيگناه، غير اخلافي است .'

تهران مکررا تکذيب کرده است که در صدد توسعه بمب اتمي است و مي گويد برنامه هسته‌ايش فقط در چارچوب اهداف غيرنظامي براي توليد انرژي است .

اما غرب و گروه موسوم به پنج به اضافه يک همچنان در مورد برنامه ايران عميقا بدبين بوده و استدلال مي‌کنند که جمهوري اسلامي بايد به اقدامات قابل تائيد براي نشان دادن صلح آميز بودن آن دست بزند.

* فرهنگ مدرن

استيفن کولچي يک مقام سرشناس کنفرانس اسقف ها مي‌گويد : استدلال من اين خواهد بود که ما هرگاه احساس خطر مي‌کنيم نفوذ مذهبي را به عنوان يک محرک و اعتبار دهنده ناديده مي گيريم .

وي گفت : گمان مي کند که وزارت خارجه امريکا اهداف مذهبي ايرانيان را در مورد سلاح هاي کشتار جمعي به عنوان بخشي از مذاکرات چندان جدي نمي گيرد.

اين مقام مذهبي افزود : ايران از يک فرهنگ بسيار غني برخوردار است ، در عين حال فرهنگ مدرني نيز دارد. '

کولچي چنين استدلال کرد که در مذاکرات هسته اي جاري ، فتوي 'تا حدي به مذاکرات هسته اي ربط دارد و در ايران به طور فراگير آموخته شده و از آن دفاع مي شود.

وي گفت که احتمال تغيير يک شبه فتوي وجود ندارد و اين آن چيزي است که بايد مد نظر ديپلمات ها قرار گيرد.چنين چيزي در کل مرجع آموزشي نظام آنان را تضعيف خواهد کرد.

کولچي افزود : براي يک کاتوليک غير قابل تصور است که پاپ اين کار را انجام دهد و براي آنها نيز غير قابل تصور است که يک آيت الله يا رهبر عالي مبادرت به اين کار کند. '

ابراهيم محسني يک چهره دانشگاهي و کارشناس در مريلند گفت : مطالعه اخير نشان مي‌دهد که حدود 65 درصد ايرانيان گمان مي‌کنند که توليد سلاح هاي هسته‌اي مغاير با اسلام است .

کاخ سفيد: توافق با ايران بزرگترين اولويت سياست خارجي اوباماست

معاون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد اخيرا در يک نشست خصوصي بيان کرده است که دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران بزرگترين اولويت سياست خارجي رئيس‌جمهوري آمريکاست.

به گزارش فارس، وي دستيابي به توافق هسته‌اي بلند مدت با ايران را مهمترين اولويت سياست خارجي «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا خواند و آن را هم‌وزن مهمترين طرح داخلي کاخ سفيد يعني طرح خدمات درماني موسوم به «اوباماکر» دانست.

اين مقام امريکايي در بخشي از اين نشست که فايل صوتي آن از سوي پايگاه «واشنگتن فري‌بيکن» منتشر شده، گفته است: «مساله اين است که اين بهترين شانسي است که ما از زمان آغاز دولت رئيس‌جمهوري اوباما و حتي شايد از ابتداي جنگ عراق، براي حل ديپلماتيک مساله هسته‌اي ايران داشته‌ايم. بنابراين، اين فرصت کوچکي نيست و مساله بسيار مهمي است. اين احتمالا بزرگترين اقدامي است که اوباما در دوره دوم خود در زمينه سياست خارجي انجام مي‌دهد. در اين چارچوب (سياست خارجي) اين براي ما مثل طرح خدمات درماني است .»

رودز در بخش ديگري از اين نشست در اظهاراتي که تائيد گزارش اخير نيويورک‌تايمز در مورد توافق هسته‌اي است، بيان کرده است که دولت آمريکا به دنبال توافقي است که نيازي به مصوبه و تائيديه کنگره نداشته باشد.

وي در اين مورد گفته است: «ما در اين رابطه فکرهايي کرده‌ايم، در مورد اينکه توافق بايد چه ساختاري داشته باشد که در همان وهله اول الزاما نيازي به مصوبه نداشته باشد. خب راه‌هايي براي انجام اين کار وجود دارد.»

کري:نسبت به توافق هسته‌اي اميدوارم

وزير خارجه آمريکا در نشستي موسوم به «مجمع ايده‌هاي واشنگتن» درباره مسائلي نظير عراق، سوريه، مذاکرات اسرائيل-فلسطين و مذاکرات هسته‌اي ايران سخنراني کرد.

به گزارش فارس، جان کري وزير خارجه آمريکا درباره روند مذاکرات هسته‌اي و در واکنش به اظهارات سوزان رايس مشاور امنيت ملي اين کشور که گفته شانس توافق هسته‌اي با ايران 50 درصد و يا کمتر است گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقيم با آقاي ظريف هستم و نسبت به توافق با ايران اميدوارم اما ابراز خوشبيني نمي‌کنم.

وي همچنين گفت: «اگر ما بتوانيم به توافق برسيم، جهان مکان امن‌تري خواهد بود؛ اين موضوع نبايد به موضوعي براي تصميم‌گيري از منظر ايدئولوژيکي بدل شود.در هفته‌هاي آينده که هفته هايي سرنوشت ساز است، معلوم مي‌شود که آيا ايران مي‌تواند تصميم‌هاي دشوار بگيرد يا نه.

جان کري در ادامه افزود: «ايران چهار مسير براي رسيدن به بمب اتمي دارد و ما جلو هر چهار مسير را خواهيم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگين) اراک و اقدام مخفيانه ».

وي خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالي با ايران بسيار دقت خواهيم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصيه‌ها و نظرکارشناسان خواهد بود.»

آمريکا: نتيجه خاصي براي مذاکرات اتمي با ايران قابل پيش‌بيني است

درعين حال يک سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفت: مذاکرات هسته اي گروه 1+5 با ايران به نقطه مهمي رسيده است که به اعتقاد ما مي توانيم تا ضرب‌الاجل تعيين شده در 24 نوامبر - سوم آذر - نتيجه خاصي را براي آن پيش بيني کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت خارجه آمريکا، «جنيفر ساکي» در جمع خبرنگاران افزود: ما از آغاز مذاکرات هسته اي با ايران و حتي پيش از آن اعلام کرده ايم که نتيجه گيري از اين مذاکرات کار چندان آساني نخواهد بود.

وي گفت که نمي تواند بيش از اين اطلاعات جديدي در اختيار خبرنگاران قرار دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا خبرنگاران را به سخنان جديد «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا ارجاع داد و گفت: ترديد نيست که پيش بيني نتيجه چند هفته زودتر مذاکراتي که در مرحله مهمي نيز قرار دارد، کار چندان آساني نخواهد بود، اما با علم به دشواري کار، ما روي اين موضوع کار مي کنيم و معتقديم که اين کار مي تواند تا 24 نوامبر نتيجه دهد.

«ساکي» در پاسخ به خبرنگاري در باره خوشبيني و يا بدبيني به توافق نهايي با ايران، البته با در نظر گرفتن مخالفت کنگره آمريکا، گفت: چنانچه کارها خوب پيش رود، اعضاي کنگره احساس خوبي خواهند داشت. تا آن زمان مذاکراتي با ايراني ها خواهيم داشت چرا که معتقديم اين کار بهترين روش براي پيگيري مذاکرات تا زمان 24 نوامبر است.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفت: بر اساس آخرين خبري که در اختيار است، کارشناسان فني کشورهاي عضو گروه 1+5 براي ارائه گزارش نشست هفته گذشته با نمايندگان ايران از وين به پايتخت هاي خود بازگشته اند.

«ساکي» گفت: کارشناسان سياسي عضو گروه 1+5 با يکديگر در تماس هستند و اميدواريم تا پايان نشست مشترک بعدي اين کارشناسان در هفته آينده بتواند اخبار مهمتري را به اطلاع عموم برساند.

ديدار معاون بان كي مون با دكتر خرازي

از سوي ديگر رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: مذاکره کنندگان کشورمان در چارچوب خطوط قرمزي که رهبر معظم انقلاب ترسيم کرده اند فعال هستند و به مذاکرات هسته اي مي پردازند.

به گزارش ايرنا، کمال خرازي در حاشيه نشست با قائم مقام دبيرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که آيا توافق جامع ميان ايران و 1+5 صورت مي گيرد يا خير گفت: اين موضوع بستگي به خواست آنها دارد که چقدر مصالح بين المللي، منطقه و مصالح خود را در نظر مي‌گيرند.

وي ادامه داد: آنها نمي توانند ترديد کنند که جمهوري اسلامي ايران با ثبات ترين کشور منطقه است. رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تصريح کرد: اگر اين ادعاي طرف هاي مذاکره کننده درست است که دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند، بايد مسائل خود را با ايران حل کنند و اين موضوع هم به طريقي بايد انجام گيرد که حقوق ايران تضييع نشود.

خرازي ادامه داد: ما چيزي فراتر از حد قانوني خود در اين مذاکرات نخواستيم و صرفا حقوق قانوني خود را بر اساس NPT مي‌خواهيم و از آن کوتاه نمي آييم.

وي اضافه کرد: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب ترسيم کرده اند و مذاکرات مذاکره کنندگان ما هم در آن چارچوب انجام مي گيرد.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: فشار، تحريم و زياده خواهي نمي تواند مشکلات را حل کند و طرف هاي مذاکره کننده نيز مي دانند که ملت ايران بر ارزش ها و حقوق خود به هر قيمتي ايستادگي مي کنند.

خرازي تصريح کرد: بهترين فرصت براي طرف هاي مذاکره کننده است تا بتوانند مسائل خود را با ايران حل و فصل کنند.

وي در ادامه به نقش سازنده و مثبت جمهوري اسلامي ايران در منطقه اشاره کرد و افزود: ايران نقش مثبت خود را در منطقه ايفا مي کند و جدايي طرف هاي مذاکره کننده از کشورمان به ضرر خود آنها است.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي اظهار داشت: مذاکرات بستگي به تصميم طرف هاي مذاکره کننده با ايران دارد؛ ما آماده براي حل مسائل با غربي ها هستيم، مشروط بر اينکه حقوق کشورمان ضايع نشود.

خرازي در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا در ديدار با قائم مقام دبيرکل سازمان ملل درباره نقش برخي کشورهاي منطقه نسبت به بحران آفريني در عراق و سوريه نيز صحبتي شد يا پيشنهادي مطرح شد گفت: الياسون معتقد بود براي حل مسائل افراط گرايي در منطقه که در عراق و سوريه به وجود آمده بايد منابع مالي و ارسال سلاح به گروه هاي افراطي متوقف شود و اين حرف درستي است.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تاکيد کرد: براي آنکه مشکلات منطقه حل شود بايد با روش هاي سياسي جلو توسعه افراط گرايي را گرفت و راه حل آن نيز قطع منابع مالي و قطع ارسال سلاح و حمايت هاي سياسي از سوي برخي کشورهاست.

خرازي يادآور شد: متاسفانه مي بينيم در اين جهت حرکت منطقي در منطقه انجام نمي گيرد و هنوز حمايت مالي از گروه هاي افراطي و تروريستي انجام مي شود و برخي کشورها و سازمان ملل نقش موثري در اين زمينه ندارند.
e01


نوشته شده در   شنبه 10 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode