ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 آبان 1393     |     کد : 80030

دانشگاه براي انديشه ورزي و پويايي به فضاي آرام نياز دارد

رئيس جمهوري در دفاع از وزير پيشنهادي علوم در مجلس:


رئيس جمهوري در دفاع از وزير پيشنهادي علوم در مجلس:
دانشگاه براي انديشه ورزي و پويايي به فضاي آرام نياز دارد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم را بررسی کردند که در نتیجه آن محمود نیلی احمدآبادی رای اعتماد مجلس را کسب نکرد.

به گزارش ایسنا، محمود نیلی احمد آبادی در جلسه علنی دیروز مجلس با 160 رای مخالف، 79 رای موافق و 7 رای ممتنع از مجموع 246 رای، نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند.

سخنان رئیس جمهوری

رئیس جمهوری گفت: دكتر محمود نیلی احمدآبادی فردی لایق، با تجربه و شایسته از لحاظ علمی، توانمند از لحاظ مدیریتی، پایبند به نظام جمهوری اسلامی و فرامین مقام معظم رهبری، آماده برای تلاش و فداكاری و فردی معتدل و اخلاقی برای اداره وزارتخانه بزرگ علوم و تحقیقات و فناوری است.

حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز گذشته در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس، با تاكید بر این كه هركجا كه دولت و مجلس و همه مسئولان دست به دست هم داده همدل و همنوا بوده اند، در آن صحنه پیروز شده ایم، گفت: اتحاد همه مسئولان در سیاست خارجی و داخلی پیروزی به دست آورده، در اقتصاد موجب برداشتن گام هایی بلند شده و در استقرار امنیت كشور، منطقه و جهان اهمیت بسزایی داشته است و هر كجا میان ما اندك فاصله ای ایجاد شده است دنیا از آن شكاف و فاصله سوء استفاده كرده است.

رئیس جمهوری تصریح كرد: دولت همانطور كه بارها اعلام كرده است در برابر مجلس راهش ادب، اخلاق و قانون است و میان دولت و مجلس حكم و حاكم قانون اساسی و داور اصلی بعد از خداوند افكار عمومی است.

دكتر روحانی با بیان این كه افكار عمومی و ملت در باره رفتار ما قضاوت خواهد كرد و همیشه از ما وحدت می خواهد، اظهار داشت: افكار عمومی نه فاصله میان قوا را می پسندد و نه خدای ناكرده لجبازی را، این دولت اهل لجبازی نیست و به تصمیم مجلس برای سئوال از وزرا و استیضاح براساس قانون اساسی احترام می گذارد.

رئیس جمهوری با تشریح شرایط حساس جهانی و منطقه ای گفت: امروز شرایط به گونه ای است كه درآمد نفت به عنوان درآمد اصلی كشور حدود ۳۰درصد كاهش یافته كه این اتفاق فقط معلول مسائل اقتصادی نیست و سیاست ها و توطئه های جهانی نقش بسزایی در كاهش ارزش این محصول استراتژیك دارد.

دكتر روحانی همچنین با ابراز تاسف از گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه گفت: ما امروز شاهد افزایش مشكلات و نا امنی دراطراف كشور هستیم و چشم امید دوستان ما، مسلمانان و مردم منطقه به ایران اسلامی و ملت بزرگ و متعهد این سرزمین است.

رئیس جمهوری با اشاره به این كه امروز شاهد تفاهم، توافق، همفكری و همدلی همه مسئولان در سایه رهنمود های رهبر معظم انقلاب هستیم، گفت:

اگر به فكر نشاط، پیشرفت، توسعه علمی و اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و دانش محور هستیم راهش از مراكز آموزش عالی و دانشگاه ها می گذرد.

دكتر روحانی نقش ممتاز دانشگاه ها در نهضت اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه را خاطر نشان ساخت و گفت: دانشگاه باید مركز علم و دانش باشد كه امروز دانشگاه های ما به لحاظ كمیت وضع خوبی دارند به طوری كه ما از نظر تاسیسات و ساختمان كمبودی نداریم و حتی با صندلی خالی در دوره كارشناسی مواجه هستیم اما نیاز داریم دانشگاه های كشور را به لحاظ كیفیت در همه زمینه های مهندسی، پزشكی، علوم انسانی و هنر ارتقاء دهیم.

دكتر روحانی با بیان این كه دانشگاه های ما نیاز به یك فضای آرام برای پویاتر كردن اندیشه علم و تحقیق دارند، گفت: ما نمی خواهیم كه دانشگاه از سیاست فاصله داشته باشد و از مسائل سیاسی بی خبر باشد اما در عین حال نمی خواهیم دانشگاه به باشگاه سیاسی مبدل شود دانشگاه مركز دانش و علم است و نباید شعارهایش را از سیاسیون بگیرد و گوشش بدهكار شعارهای آنان باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: سیاسیون اگر حرفی دارند باید از راه درست آن كه حزب و تشكیلات حزبی است آن را بیان كنند و در عین حال ما از تشكل های دانشجویی و نظرات آنها استقبال می كنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: می خواهیم كه محیط دانشگاه آرام باشد و خرسندیم از این كه از آغاز دولت یازدهم هر سه مسئول حاضر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش كردند محیط دانشگاه آرام بماند. دانشگاه باید به تولید متصل باشد و پیشرفت های علمی در كتاب‌ها و در مقالات علمی منحصر نشود، ما می خواهیم زنجیره علم و دانش تا تولید و فتح بازار و ایجاد برند را احیاء كنیم. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما نیاز به دكترین جدید و برنامه ریزی در آموزش عالی داریم. نمی خواهیم دانشگاه ما مركز سیاست بازی و جولانگاه این جناح و آن جناح باشد ما خواهان حاكمیت اعتدال و آرامش در دانشگاه ها هستیم.

رئیس جمهوری گفت: هر كس مسئولیت این دانشگاه ها را بر عهده دارد باید بداند كه مبنا شایسته سالاری است نه وابستگی به این حزب و آن حزب. فرقی میان جناح ها وجود ندارد من با هر سه وزیر قبل از واگذاری مسئولیت دیدار و گفتگو داشته و به آنها سفارشات مساوی داشته ام به آنها گفتم می خواهیم كیفیت علمی دانشگاه های ما افزایش یابد و ما به دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگی در دانشگاه‌ها هستیم.دكتر روحانی افزود: دانشگاه باید مومن و پایبند به اصول نظام و انقلاب و خدمتگزار به ملت ایران باشد كسی باید مسئولیت را بپذیرد كه مدیریت و لیاقت لازم،‌ علم و دانش كافی و تعهد اخلاقی داشته باشد.

دكتر روحانی گفت: این اتهام و موضوع كه دكتر محمود نیلی احمدآبادی مطلوب واقعی رئیس جمهوری برای وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیست و برای دستگرمی به مجلس معرفی می شود و بعد فرد دیگری در مجلس حضور خواهد یافت، خلاف واقع و دروغ است.

رئیس جمهوری خطاب به این رسانه ها گفت: چرا اتهام به افراد می زنید، به خداوند سوگند باید روز جزا پاسخگو باشیم و نباید از فضای آزاد برای انتشار افكار نادرست استفاده كنیم.

براساس اين گزارش، رئیس‌جمهوري پس از سخنرانی خود و با آغاز نطق مخالفان و موافقان نیلی صحن علنی مجلس شورای اسلامی راترک کرد.

سخنان مخالفان و موافقان

عزیزاکبریان، نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم نباید دنبال اهداف و گروه های خاص باشد.

ابراهیم نکو در نطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزیر پیشنهادی علوم حاشیه سیاسی ندارد.همچنین سیدمحمود نبویان در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم از آن‌چه بی توجهی به ارزش‌های اسلامی در زمان مدیریت نیلی خواند، انتقاد کرد. رئیس مجلس هم به نقل از رئیس کمیسیون آموزش مجلس نظر مثبت این کمیسیون را در مورد وزیر پیشنهادی علوم تکذیب کرد.

محمدقسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم درنطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از نمایندگان خواست تا نگاه سیاسی را از وزیر پیشنهادی بردارند.

جمیری، نماینده مردم بوشهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخن می گفت، بر حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی تاکید کرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در پاسخ به مخالفان تأکید کرد که نیلی از جنس دانشگاه است.

الیاس نادران، نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، گفت: آقای نیلی اگر شما گزینه‌ی اصلی هستید بفرمایید امتیاز شما نسبت به آقای فرجی دانا چیست و چه ویژگی‌هایی نسبت به ایشان دارید.

علی لاریجانی پس از مخالفت الیاس نادران با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و در واکنش به بخشی از سخنان وی تقدیم نامه معرفی نیلی به مجلس قبل از انتشار در رسانه‌ها را تأیید کرد.

مهرداد لاهوتی هم در موافقت با وزیر علوم به تعدادی از شبهات و مسائل مطرح شده توسط مخالفان نیلی پاسخ داد.

سخنان دکتر نیلی

پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان، محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی بحث اعتماد به فرهیختگان، نیازهای جامعه و رشته‌های تحصیلی، ارتقای دانشگاه‌ها، توسعه متوازن آموزش علمی و توجه به مناطق محروم را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: من همیشه به این سخن امام راحل معتقد بودم که مجلس در راس امور است و در این یک هفته بیش از پیش به این موضوع واقف شدم.

نیلي با تاکید بر این که سازوکار فعلی اداره دانشگاه‌ها تحقق مطالبات مقام معظم رهبری را بسیار مشکل ساخته است، تصریح کرد: علی‌رغم نیروی بسیار ارزشمند دانشجویان و اساتید، تحول در سازوکار اداره دانشگاه‌ها ضروری است.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: توجه جدی به موضوع کیفیت در دانشگاه‌ها و گذر از کمیت‌گرایی، توجه به اقتصاد آموزش عالی و توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره اقتصاد مقاومتی از جمله مسائل مهم است.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به مخالفان گفت: رئیس دانشگاه تهران که با نظر بیش از 2100 عضو هیات علمی به وزیر علوم پیشنهاد می‌شود نمی‌تواند سابقه مدیریتی ضعیفی داشته باشد.

نيلي درباره امضای نامه‌ 88 عضو هیات علمی هم گفت:‌ اولا باید زمان و مکان در نظر گرفته شود. در سال 88 دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری هم بود و در 16 آذر به دانشکده فنی تهاجم شد و به شکل بسیار بدی این کار انجام شد و تاثیر منفی زیادی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت. متاسفانه کسانی که پیشرفت این مملکت را نمی‌خواهند و برخلاف مصالح این کشور قدم برمی‌دارند و از دشمنان این کشور هستند همواره می‌خواهند به جوانان القا کنند که ملجاء و پناهگاه شما در خارج مرزهای کشور است و این نامه به جوانان نشان داد که آن‌ که باید به او پناه ببرند مقام معظم رهبری است.

موافقت مجلس با بررسی خارج از نوبت استفساریه قانون تامین اجتماعی

این گزارش می افزاید:نمایندگان مجلس در جلسه علنی ديروز همچنین به بررسی خارج از نوبت طرح «الزام سازمان تامین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد بر اساس دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی آنان» رای دادند.

نمایندگان همچنين با فوریت طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موافقت کردند که با تصویب نهایی این طرح در مجلس، مواد و تبصره‌های دائمی لایحه بودجه سالانه به صورت قانون مستقل به تصویب رسیده و ارقام لایحه بودجه سنواتی تفکیک می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست ادامه جلسه را بر عهده داشت هم گفت: با توجه به این‌که در هفته آینده تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی است، مجلس جلسه ندارد و جلسه بعدی 18 آبان خواهد بود.

كشور به سمت صنعتي شدن در حركت است

رئیس جمهوری عصر ديروز در جلسه هیأت دولت با اظهار تأسف از رأی عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گرچه دلمان می‌خواست دکتر نیلی با رأی اعتماد مجلس از امروز در جلسه دولت حضور داشته باشد، اما در عین حال به نظر و حق قانونی مجلس احترام می‌گذاریم.

دکتر روحانی با بیان این که در دمکراسی رأی اکثریت برای ما مناط است، افزود :امیدواریم فرد بعدی که معرفی می‌شود، بتواند رأی اعتماد را کسب کند.

رئیس جمهوری همچنین دکتر نیلی را از شخصیت‌های بسیار خوب، اندیشمند و انقلابی توصیف کرد و يادآور شد: دکتر نیلی در میدان‌های جنگ و دفاع مقدس حضور فعال داشته و در عرصه مدیریت هم حضور شایسته‌ای داشته است و امیدواریم در عرصه‌ها و مسئولیت‌های دیگر بتواند موفق باشد و همانطور که در زمینه مسایل آموزش عالی مدیر و استاد بودند، به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهند و بتوانیم از حضور وی استفاده کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: کشور ما به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است و طرح‌های صنعتی که تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد، می‌تواند در تولید و اشتغال‌زایی بسیار مؤثر باشد.

رئیس جمهوری افزود: با طرح‌هایی که در بخش صنعت تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد، ۹۷ هزار شغل ایجاد می شود که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است و امیدواریم با همین سرعت این روند ادامه داشته باشد.

دکتر روحانی با تأکید بر این که در بخش‌های تولید و صنعت بايد همه تلاش‌ها بر مبنای تحرک بخش خصوصی متمرکز باشد، اظهار داشت: باید موانع فعالیت بخش خصوصی را رفع و از تحرکات این بخش، حمایت کنیم و عرصه را فراهم کنیم تا عمدتاً بخش خصوصی بتواند در بخش‌های صنعتی کشور فعالیت کند.

رئیس جمهوری تاكيد كرد: اساس حرکت ما باید به این سمت باشد که بخش خصوصی بتواند تحرکات لازم را در کشور بوجود آورد.

دکتر روحانی افزود: براساس آمار ارائه شده بخش صنعت در زمینه توسعه صادرات در شش ماه نخست سال سهم بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم در شش ماهه دوم هم شاهد همین روند البته با شتاب بیشتر باشیم.

رئیس جمهوری با بیان این که فضای کسب و کار نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، افزود: آمار و ارقام جهانی هم حاکی از آن است که فضای کسب و کار رو به بهبودی است و این روند می‌تواند برای بخش‌های صنعتی، کشاورزی ، خدماتی و سایر بخش‌ها مفید باشد.

دکتر روحانی با بيان این که کشور ما از مزیت‌ها و شرایط بسیار خوبی در عرصه‌های انرژی، صنعتی و همچنین توسعه انسانی برخوردار است، يادآور شد: در بخش صنعتی زمانی می‌توانیم با سایر رقبا، رقابت مناسبی داشته باشیم که صنعت ما بتواند دانش‌بنیان باشد و این موضوعی است که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس جمهوری همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های خالی و ارتقاء بهره‌وری تأکید کرد و گفت: برای موفقیت در این زمینه باید بخش خصوصی و بانک‌ها فعال شوند و امیدواریم لایحه خروج از رکود که به مجلس تقدیم شده است، به تصویب برسد و بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و ظرفیت‌های خالی را پر كنيم و از سوی دیگر استان‌های محروم را مورد توجه قرار داده و شاهد تعادل و توازن در کشور باشیم.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode