ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1393     |     کد : 79934

افراط گري و تروريسم يك تهديد جهاني است

رئيس جمهوري در ديدار سفيران جديد 4 كشور اروپايي:

رئيس جمهوري در ديدار سفيران جديد 4 كشور اروپايي:
افراط گري و تروريسم يك تهديد جهاني است
تداوم تحريم‌ها به ضرر همه طرف‌ها و به ويژه اتحاديه اروپا است


سفیران جدید بلژیک، ایتالیا و نروژ درتهران روز گذشته با رئیس جمهوری دیدار و استوارنامه های خود را تقدیم وی کردند.

دکترروحانی در دیدار سفیر بلژیک با وی ،تداوم تحریم ها را به ضرر همه طرف ها و به ویژه اتحادیه اروپا دانست و ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به توافق جامع نهایی در موضوع هسته‌ای، شاهد گشوده شدن دروازه همکاری‌ها میان کشورهای اتحادیه اروپایی و به ویژه بلژیک با ایران باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید بلژیک با اشاره به عضویت فعال ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی‌های گسترده و سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشورمان، گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، مهم‌ترین تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است.رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر اراده سیاسی جدی در طرفین مذاکرات وجود داشته باشد، می‌توان در زمان باقیمانده به توافق جامع نهایی دست یافت که نتیجه آن برد – برد برای همه طرفین است.

دکتر روحانی سپس به وضع منطقه خاورمیانه و ناامنی‌های موجود اشاره کرد و گفت: بیماری تروریسم و افراطی‌گری بسیار خطرناک‌تر از بیماری ابولاست و تنها راه‌حل برای مبارزه با این تهدید، همفکری‌، هماهنگی و همکاری کشورها است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این باره با همه کشورهای موثر رایزنی کند.

سفیر جدید بلژیک هم با ابلاغ سلام گرم پادشاه و مسئولان کشورش به رئیس‌جمهوری کشورمان روابط تهران - بروکسل را دیرینه و با ارزش توصیف کرد و گفت: ایران کشوری بزرگ و پرقدرت در منطقه است و ما خواهان توسعه مناسبات هستیم.

ایران و ایتالیا پل ارتباطی شرق و غرب

رئیس جمهوری در دیدار "مائورو کنچاتوری"، سفیر جدید ایتالیا در تهران با بیان این كه ایران و ایتالیا همواره پل ارتباطی مناطق شرق و غرب دنیا بوده اند، پتانسیل‌های موجود دو كشور برای توسعه روابط در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی را چشمگیر توصیف كرد.

روحانی با اشاره به سابقه فرهنگی بسیار كهن و روابط دوستانه دو كشور گفت: ایتالیا در جایگاه بزرگترین شریك تجاری ایران در اروپا بوده و امروز هم باید بتوانیم مشكلات پیش روی گسترش روابط را كنار زده و سطح این روابط را به جایگاه شایسته ارتقاء دهیم.

رئیس جمهوری تصریح كرد: امروز بسیاری از شركت‌های كشورهای بین‌المللی و اروپایی مشغول مذاکره برای انعقاد قرارداد همكاری اقتصادی و تجاری با ایران هستند و ایتالیا هم می‌تواند با توجه به روابط گسترده اقتصادی و صنعتی خود با ایران در گذشته، در این زمینه فعال و از فرصت موجود استفاده کند.

سفیر جدید ایتالیا هم در این دیدار ضمن تسلیم اعتبار نامه خود به رئیس جمهوری اظهار داشت: ایران و ایتالیا در برهه كنونی و منبعث از روابط دیرینه خود در آستانه تحولی بزرگ قرار دارند. .

بهره گیری از فرصت ها برای گسترش روابط

رئیس جمهوری پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید نروژ هم با اشاره به روابط دیرینه دوکشور تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش و تقویت روابط دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و بین‌المللی وجود دارد که باید مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند.

روحانی اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر از فرصت ها و ظرفیت‌های فراوانی که برای ارتقای روابط دو کشور وجود دارد، کمتر استفاده شده و امیدواریم در دوره جدید، شاهد حرکت و اقدامات خوبی در روابط تهران – اسلو باشیم.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که تهران در زمینه موضوع هسته‌ای گام‌های بسیار مثبتی در مذاکره با 1+5برداشته است، تصریح کرد: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند، در یک ماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.

دکتر روحانی با تأکید بر حقوق ملت ایران در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای افزود: تلاش برای دستیابی به توافق نهایی و راهبرد برد – برد موجب خواهد شد تا روابط ما با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

خانم "اودیسه نورهیم" سفیر جدید نروژ در ایران هم در این دیدار ، ایران را دارای فرهنگ و تمدن غنی دانست و با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه ایران در منطقه اظهار داشت: نروژ مصمم است با ایران رایزنی‌های خود را گسترش دهد و اسلو به این رایزنی‌ها برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و ایجاد ثبات، احساس نیاز می‌کند.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه نروژ به تهران، گفت: انجام این سفر پس از ۱۲سال، نشان می‌دهد که خواسته و آرزوی ما این است که روابط تهران – اسلو گسترش یابد.

سفیر جدید نروژ با تأکید بر این که کشورش حق ایران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد، گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای تا ۲۴نوامبر به توافق جامع منجر شود و راه برای استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای افزایش روابط باز شود.

لزوم احترام به تمامیت ارضی همسایگان

رئیس جمهوری پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید ترکیه با اشاره به مشترکات دینی، تاریخی، فرهنگی و همسایگی میان دو ملت ، گفت: امنیت و ثبات در منطقه، در چارچوب منافع مشترک تهران و آنکارا است .

روحانی با بیان این که تهران و آنکارا در مسائل کلان منطقه‌ای و جهانی دارای منافع مشترک هستند، اظهار داشت: با از میان بردن تروریسم، خونریزی در منطقه باید متوقف شود و با احترام به تمامیت ارضی همسایگان و کشورهای منطقه، مرزهای جغرافیایی به صورت موجود باقی بماند.رئیس جمهوری با اشاره به وجود دیدگاه متفاوت در برخی از شیوه‌ها و مسائل میان دو کشور، گفت: این تفاوت ‌نظرها باید با واقع بینی، رایزنی و احترام متقابل ر فع شود.

دکتر روحانی با بیان این که ما رقم ۳۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵را به عنوان چشم‌انداز روابط تجاری مشخص کرده‌ایم، تأکید کرد: باید با رفع موانع اجرایی و تجاری باقیمانده به حجم مورد نظر در روابط اقتصادی نزدیک شویم.

سفیر جدید ترکیه هم در این دیدار ، با تأکید بر این که تمامی مساعی خود را برای حل مشکلات و یافتن راهکارهایی برای ارتقای مناسبات به کار خواهد بست، گفت: بینش و منش رئیس‌ جمهوری ایران در هدایت صحیح مناسبات دو کشور که گهگاه دچار فراز و نشیب‌هایی بوده، بسیار مؤثر بوده است.

رضا چاکان تکین با بیان این که حل مسائل منطقه بدون مشورت با تهران امکان‌پذیر نیست، گفت: ممکن است که ایران و ترکیه در برخی مسائل منطقه‌ای اختلاف‌نظرهای جزئی داشته باشند، اما برداشت ما این است که دو کشور در اصول هم‌نظر هستند.

codex01x


نوشته شده در   سه شنبه 6 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode