ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 مهر 1393     |     کد : 79419

اگر اقدامات امنيتي ما نبود، عراق و سوريه وضع‌بدتري داشتند

سيد محمود علوي وزير اطلاعات عصر ديروز در گفتگو با خبرنگاران با بيان اين كه پيوند اين وزارتخانه با مردم از طريق رسانه‌ها برقرار است، گفت: مردم باور دارند كه وزارت اطلاعات همه توان خود را براي خدمت به كار مي‌گيرد.

وزير اطلاعات: داعش در چتر اطلاعاتي ماست
اگر اقدامات امنيتي ما نبود، عراق و سوريه وضع‌بدتري داشتند

 سيد محمود علوي وزير اطلاعات عصر ديروز در گفتگو با خبرنگاران با بيان اين كه پيوند اين وزارتخانه با مردم از طريق رسانه‌ها برقرار است، گفت: مردم باور دارند كه وزارت اطلاعات همه توان خود را براي خدمت به كار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ما وي با اشاره به اين كه وزارت اطلاعات درون زيبايي دارد و كاركنان آن مؤمن، متعهد و ولايتمدارند افزود: وزارت اطلاعات امروز با رويكردهاي سازنده در حال خدمت به مردم و از بين بردن توطئه‌هاي دشمن است

و پنجه‌هاي قوي آن گلوي دشمنان اين مردم را هدف گرفته است.

وزير اطلاعات با بيان اين كه اين وزارتخانه يك سازمان دانش‌بنيان است،‌گفت: بايد روز به روز بعد و توان علمي كاركنان افزايش يابد تا در ايجاد امنيت از زمينه‌هاي دانش‌بنيان سود ببرند.

وي در ادامه در پاسخ به سئوالي پيرامون روند تأييد صلاحيت‌ها در پست‌هاي مديريتي و هجمه‌هايي كه دولت در اوايل كار با آن مواجه بود، اظهار داشت: وزارت اطلاعات در اين زمينه يك امانتدار است، لذا كسي كه عهده‌دار مسئوليت در نظام مي‌شود بايد اهليت داشته باشد و احراز اهليت امنيتي هم به عهده ماست.

وي افزود: ما در برابر دو مسئوليت سنگين قرار داريم كه يكي مسئوليت افراد و ديگري حفظ آبرو و حيثيت اشخاصي است كه درباره آنان از وزارت اطلاعات استعلام مي‌شود، لذا نمي‌شود با كمترين گزارش با حيثيت افراد بازي كرد.

علوي افزود: وزارت اطلاعات خود را مجاز نمي‌بيند آبروي افراد آبرومند را بازيچه قرار دهد. ما با آبروي افراد عادي جامعه هم نمي‌توانيم بازي كنيم چه رسد به افرادي كه سرمايه‌هاي مديريتي نظام هستند. وزير اطلاعات با بيان اين كه ما مسأله تعيين صلاحيت‌ها را به صورت جمعي درآورده و براي آن نظام نامه تهيه كرده‌ايم، گفت: در اين نظام نامه شوراي تعيين صلاحيت پيش‌بيني شده و درباره افراد اين شورا اعلام نظر مي‌كند تا با آبروي افراد بازي نشود.

دكتر علوي با اشاره به اين كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي دشمن در حد بسيار بالايي به ديوار آهنين هوشمندي ملت ايران برخورد كرده‌اند، افزود: البته آن‌هايي كه خيانت كرده‌اند، طعم تلخ مجازات را هم چشيده‌اند.

دكتر علوي درباره اقدامات وزارت اطلاعات عليه جريان‌هاي تندرو شيعه كه ايجاد اختلافات مذهبي را دنبال مي‌كنند، گفت: مطابق بيانات رهبري ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني از اهداف دشمنان اسلام است و هركس در اين زمينه نقش ايفا كند، دارد دانسته يا ندانسته در زمين دشمن بازي مي‌كند.

وي تأكيد كرد: وزارت اطلاعات درباره اين تحركات بي‌تفاوت نيست به ويژه كه اين افراد افراطي به دام سرويس‌هاي امنيتي مي‌افتند و مديريت هم مي‌شوند. به هر حال اطلاعاتي كه ما داريم اين است كه يك سلسله كانال‌هاي ماهواره‌اي به نحوي با سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس متصل بوده‌اند و كمك‌هاي مالي با چند واسطه هم دريافت مي‌كردند.

دكتر علوي خاطرنشان كرد: دستگاه اطلاعاتي ايران اين‌ها را هوشمندانه رصد، ارتباطات آن‌ها را كشف و به موقع درباره آن‌ها عمل مي‌كند.

وزير اطلاعات با بيان اين مطلب كه با هر حركت مخل امنيت وحدت كشور برخورد خواهد شد، اضافه كرد: هر چه عملكرد اين‌ها رنگ و بوي امنيتي بيشتري بگيرد، وزارت اطلاعات با شدت بيشتري برخورد خواهد كرد.

وي درباره چگونگي برخورد با گروه‌هاي تروريستي به ويژه داعش گفت: ما از قبل روي حركت داعش اشراف داشته‌ايم و برنامه‌هاي آن‌ها را به موقع به مقام‌هاي مسئول اطلاع رساني كرده‌ايم. ما حتي نوع برنامه‌هايشان را پيش‌بيني كرده‌ايم و اگر اين گونه نبود امروز عراق و سوريه وضع ديگري داشتند.

وي ادامه داد: اقدام‌هاي داعش در چتر اطلاعاتي ما قرار دارد و هرگاه مصالح ما را تهديد كنند، يا بخواهند عناصري را از داخل كشورمان جذب كنند، وارد عمل مي‌شويم، كما اين كه اين كار را كرده‌ايم و به تازگي تعدادي دستگير شده‌اند.

علوي در پاسخ به سئوالي درباره دلايل پس گرفتن شكايت وزارت اطلاعات از برخي افراد و انجمن‌ها، گفت: در اين زمينه كاملاً حرفه‌اي عمل مي‌كنيم.

كاركنان ما تمايلات سياسي خود را وارد حيطه كاري‌شان نمي‌كنند و اين اجازه را نداريم كه تمايلات جناحي و سياسي‌مان را در تشخيص خود دخالت دهيم.

وي ادامه داد: ما در كار حرفه‌اي اطلاعاتي كاري به گرايش‌هاي سياسي افراد نداريم و آن را مغاير عدالت اطلاعاتي مي‌دانيم. ما شكايتي نداشتيم كه پس بگيريم، ما اطلاعات مربوط به جرائم داريم و در اختيار دستگاه قضايي مي‌گذاريم و آن‌ها اقدام مي‌كنند.وي ادامه داد: اگر پرونده‌اي را با نگاه حرفه‌اي بازنگري مي‌كنيم ممكن است آنچه در پرونده آمده است، درباره آن نظر ندهيم. اگر در پرونده افراد اتهام‌هايي باشد كه صحت ندارد به دستگاه قضايي اعلام مي‌كنيم.

وزير اطلاعات خاطرنشان كرد: اگر صنف يا انجمني در چارچوب وظايف قانوني‌اش عمل نكرد، وزارتخانه مسئول بايد پيگير آن باشد، اما اگر مشكلات ضد امنيتي داشته باشند ما وارد عمل مي‌شويم.دكتر علوي درباره اقدام وزارت اطلاعات براي مقابله با فسادهاي سازمان يافته و گسترده گفت: اگر اقتصادي قوي و پويا باشد مي‌تواند به جامعه شادابي و نشاط ببخشد و چنانچه امنيت در جامعه‌اي حكمفرما نباشد و افراد انگيزه سرمايه‌گذاري پيدا نكنند يا احساس امنيت كنند ولي وقتي وارد فرآيند اداري شدند، با پرداخت‌هاي غيرقانوني مواجه شوند، يا اين كه در كار توليد با مشكل مواجه شوند، نشاط اقتصادي از بين مي‌رود و امنيت سرمايه‌گذاري به مخاطره مي‌افتد.

وزير اطلاعات نتيجه گرفت: هر زمان امنيت سرمايه‌گذاري حاكم شد، فسادها هم ريشه‌كن مي‌شود.

وي تأكيد كرد: وزارت اطلاعات در عرصه ايجاد امنيت اقتصادي فعاليت‌ جدي دارد و هر جا ناامني در سرمايه‌گذاري بوده آن را برطرف كند و به صاحبان سرمايه اطمينان خاطر بدهد.دكتر علوي ادامه داد: ما در زمينه‌ ايجاد امنيت سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي تمام توانمان را به كار مي‌گيريم. در مورد فساد اقتصادي هم هر موردي براي ما مكشوف شده با آن برخورد كرده‌ايم. حتي به واحدهاي توليدي داراي مشكل هم كمك كرده‌ايم و جلو زمين خوردنشان را گرفته‌ايم.

وزير اطلاعات گفت: رسانه‌اي كردن موارد برخورد با فسادها نه به طور 100 درصد درست است نه كاملا نادرست. برخورد با فساد اقتصادي نبايد به گونه‌اي شود كه امنيت سرمايه‌گذاري را مختل كند. مردم بايد اميدوار شوند دستگاه‌هاي امنيتي فعاليت‌هاي فسادآلود را رصد مي‌كنند و افرادي هم كه داراي ابتكار و خلاقيت هستند به جاي فعاليت در مسير نا سالم، در راه درست فعال شوند و نان حلال با خود ببرند.

دكتر علوي با بيان اين كه از جنجال رسانه‌اي و سكوت رسانه‌اي در اين گونه موارد جلوگيري كرده‌ايم، گفت: هدف ما در اين زمينه ايجاد آرامش در جامعه است و تاكنون هم جريان‌هاي آلوده اقتصادي با تمامي پيچيدگي‌هايشان، يكي بعد از ديگري شناسايي شده‌اند و اقدام لازم درباره آنها انجام شده است.

وزير اطلاعات در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره چگونگي تأمين زمينه بازگشت سرمايه‌هاي علمي و مادي هموطنان مقيم خارج به كشور گفت: اكنون بسياري از صاحبان سرمايه‌هاي علمي و مادي به كشور مي‌آيند و مي‌روند و كسي معترض آنها نمي‌شود. هيچ مخاطره‌اي براي صاحبان سرمايه‌هاي علمي و مادي ايران وجود ندارد و زمينه مساعدي در كشور هست. اگر كساني نمي‌آيند دلايل ديگري دارند كه بايد در جاي خود بررسي ‌شود و اگر تخلفي كردند دستگاه قضايي اقدام مي‌كند. تا آنجا كه اصل حضور فرهيختگان و نخبگان به نفع جامعه است، ما در حد توان سعي در حل مشكلات اينها داريم.

وي تأكيد كرد: هيچ مشكلي براي صاحبان سرمايه‌هاي علمي و مادي وجود ندارد و با آغوش باز از آنها استقبال مي‌كنيم.

دكتر علوي درباره اقدامات وزارت اطلاعات براي مقابله با جرائم سازمان يافته و انواع قاچاق گفت: مبارزه با جرائم سازمان يافته، قاچاق ارز و كالا و غيره فقط از يك سازمان ساخته نيست و بر عهده دستگاه‌هاي متعدد است. وزارت اطلاعات مسئوليت اشراف اطلاعاتي و اطلاع رساني در اين امور و ارائه به دستگاه‌هاي متصدي در هر زمينه‌اي را دارد. اما در مواردي كه عرصه اقدام مناسب توسط سازمان مرتبط فراهم نشود، خود وزارتخانه عمل مي‌كند. ما با تمامي سازمان‌هاي مسئول در زمينه‌هاي قاچاق، كالا، سوخت و ساير امور هماهنگي لازم داريم و توفيقات زيادي به دست آورده و هيچ ترديدي در مسئولان در برخورد با اين گونه پديده‌ها به وجود نيامده است.

وزير اطلاعات ادامه داد: طبق آمارها نوع جرائم سازمان يافته روبه كاهش داشته است.

دكتر علوي درباره تفاوت نوع نگاه اين وزارتخانه با مجامع و سازمان‌ها و افراد نسبت به گذشته گفت: در اين باره رسانه‌ها و مردم بهتر مي‌توانند قضاوت كنند.

احساس مي‌كنم مردم از شنيدن نام وزارت اطلاعات هراس و ترس ندارند. البته اين كه با گذشته چه فرقي كرده بر عهده شماست. ما بنا نداريم مردم را بترسانيم ايجاد امنيت براي مردم كافي نيست، بلكه مردم بايد احساس امنيت را هم داشته باشند.

ممكن است امنيت به آن معنا نباشد، ولي مردم احساس امنيت كنند و برعكس. به هر حال بايد به گونه‌اي نقش آفريني كنيم كه هم امنيت باشد و هم احساس امنيت. من فكر مي‌كنم اين احساس در مردم هست و در مواردي هم كه چنانچه احساس ناامني از سوي افرادي از ما به شهرونداني وارد شده با آنان برخورد كرده‌ايم.

ما بر اين رويكرد ثابت قدم هستيم و اگر عاملي در وزارتخانه با آرامش مردم بازي كند، مقابله مي‌كنيم.

وزير اطلاعات با بيان اين كه مردم نقش وزارتخانه‌ را در ايجاد آرامش در جامعه برجسته مي‌بيند، گفت: به همين دليل روز به روز به واسطه همكاري مردم اشراف اطلاعاتي ما بيشتر شده است وامروز اطلاعات 76 ميليوني داريم.

دكتر علوي درباره اتهام انتصاب افرادي در دولت با داشتن پرونده و چشم‌پوشي وزارت اطلاعات از اين مسأله گفت: اگر سهل‌انگاري كنيم و مسئوليت به دست كساني مي‌افتد كه صلاحيت ندارند. در اين صورت آيا ما خود را جهنمي نكرده‌ايم؟ ما به خاطر ملاحظات سياسي افراد فاقد صلاحيت را تائيد نمي‌كنيم. ممكن است درباره افراد شايعه‌اي باشد، ولي در پرونده‌هايشان چنين مسائلي نباشد. ما نمي‌توانيم شايعه جامعه را مبناي قضاوت و بررسي قرار دهيم. ما بر اساس نتايج فرايند طولاني و حساب شده اعلام نظر مي‌كنيم و اين شايد مورد نظر يك جريان سياسي نباشد. آيا ما مي‌توانيم مطابق ميل يك جريان سياسي نظر بدهيم؟

دكتر علوي با بيان اين كه اگر در زمينه تائيد يا رد صلاحيت افراد اطلاعات ناقص داشته باشيم يا اشتباهي كنيم و سند و مدرك قوي هم باشد كه ما اشتباه كرديم، آن را مي‌پذيريم و از آن ابا نداريم. وي درباره پرونده مديران نفتي بازداشتي هم گفت: پرونده كه از روزي كه ما وارد وزارتخانه شديم مورد بررسي قرار گرفت و با حساسيت آن را دنبال كرد و مقدمات انتقال پرونده به دستگاه قضايي فراهم آورد. ليكن قبل از دادن پرونده ما با زنجاني مذاكراتي داشتيم و متوجه شديم ادعاهاي متعدد وي دروغ است و اطلاعات آن را به دستگاه‌هاي مرتبط منتقل كرديم و در اين مدت همكاري تنگاتنگ با دستگاه‌ قضايي داشته‌ايم تا پرونده صورت روشن‌‌تري بيابد. همچنين در رده‌هايي از مديران آلودگي‌هايي بوده كه البته مربوط به قبل از اين دولت بوده و اطلاعات آنها هم در اختيار وزارت نفت و دستگاه قضايي قرار گرفته است.وزير اطلاعات درباره عمده درخواست‌هاي مردم از وي به هنگام انجام ملاقات‌هاي عمومي گفت: ما همه علاقه‌مان به اين مردم متدين، متشرع و صاحب انقلاب است. اين دستگاه از آن مردم است و بايد پيوندش را با آنان حفظ كند.

وي درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌اي هم گفت: حفاظت از دانشمندان هسته‌اي داراي مرجع تصميم‌گير و عنصر مسئول و مسئوليت اطلاعاتي است.

شوراي امنيت كشور به رياست وزير كشور مسئول حفاظت از دانشمندان و نخبگان هسته‌اي است. نيروي انتظامي عنصر حفاظت‌ از اين افراد به حساب مي‌آيد و جوابگو در مورد امنيت افراد ذكر شده وزارت كشور و ناجا هستند.

وي افزود: آنچه بر عهده ماست، اشراف اطلاعاتي است و اگر تهديدي متوجه دانشمندان ما شود، وارد عمل مي‌شويم. ما همواره سعي در اطلاع رساني كرده‌ايم و به محض احساس تهديد دانشمندي از ما، اطلاع رساني كرده‌ايم. در مورد آژانس اتمي كه نام دانشمندان هسته‌اي ما را افشا كرده، هنوز 100 درصد مشخص نشده است و اگر باشد نمايندگي ما و وزارت خارجه با اين مسأله برخورد خواهد كرد.

دكتر علوي تأكيد كرد: تاكنون اشراف اطلاعاتي در مورد امنيت دانشمندان هسته‌اي را حفظ كرده‌ايم. البته مواردي بوده كه با اطلاع رساني ما، خنثي سازي شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode