ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 خرداد 1389     |     کد : 7925

وجود 49 نوع صنف مختلف در بازار تاريخي تبريز

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي وجود 40 نوع صنف مختلف در بازار تبريز را نشاني از‌ گستردگي بازار در زندگي روزمره مردم دانست به طوري كه اين تنوع يك امتياز ويژه در بازار است...

 معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي وجود 40 نوع صنف مختلف در بازار تبريز را نشاني از‌ گستردگي بازار در زندگي روزمره مردم دانست به طوري كه اين تنوع يك امتياز ويژه در بازار است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، محمد اشرف‌نيا‌ ‌در جلسه كارگروه ثبت جهاني بازار تبريز با اشاره به اهميت منحصر به فرد بازار تبريز تأكيد كرد: نوع ساخت و طراحي بازار تبريز و پيچيدگي‌هاي آن حكايت از آن دارد كه اين بازار با معماري پيشرفته و متفكرانه احداث شده است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي اظهار داشت: اين مجموعه و تفكر حاكم بر آن با خصوصيات منحصر به فرد خود نه تنها افتخار آذربايجان و ايران بلكه افتخار خاورميانه به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به قرار گرفتن بازار تبريز در مسير جاده تاريخي ابريشم افزود: بازار تبريز در گذشته‌اي نه چنان دور محور ارتباطات بزرگ اقتصادي و تجاري بوده است و نگاه ‌مستشرقان‌ به اين بازار نشان از جايگاه ممتاز آن دارد.
اشرف‌نيا وجود 40 نوع صنف مختلف در بازار تبريز را نشاني ديگر از گستردگي بازار در زندگي روزمره مردم دانست به طوري كه اين تنوع يك امتياز ويژه در بازار است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي در ادامه خواستار گسترش اقدامات صورت گرفته براي معرفي مناسب بازار تبريز شد و اظهار داشت: دنياي امروز نيازمند راه‌هاي نوين ارتباطي است و براي حفظ بازار بايد ابتدا مردم خودمان با آن آشنا باشند لذا نيازمند اقدامات سريع و مؤثر براي معرفي بازار تاريخي تبريز هستيم.
اشرف‌نيا تأكيد كرد: مسئولان شهري تبريز كه در مورد بازار تبريز مسئوليتي دارند، ديدارهايي در روزهاي تعطيل از اين بازار داشته باشند تا بهتر با معماري و مشكلات فني آن آشنا شوند.
به گفته وي بايد اقدامات زيربنايي در بازار تبريز سرعت بيشتري بگيرد و اقداماتي مانند كف‌سازي، ارتقاي سيستم برق‌رساني، فاضلاب و ديگر اقدامات زيربنايي كه منطبق با اصول معماري و شأن بازار تبريز باشد، در صدر توجه دست‌اندركاران قرار گرفته و با پرهيز از انجام چند باره كارها، بازار را به يك سيستم منسجم و يكپارچه تبديل كرد.
بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
‌به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي،در اين مجموعه بيش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعي براي هر نوع فعاليتي تبديل كرده است.
وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو يخچال و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.



نوشته شده در   چهارشنبه 19 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode