ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 اسفند 1390     |     کد : 33195

خانه تاریخی صرافلار تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: خانه تاریخی صرافلار یا علوی تبریز امروزه به عنوان کارگاه ساخت انواع سفال و فروشگاه سفال یکی از پر بازدیدکننده‌ترین خانه‌های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد
خانه تاریخی صرافلار تبریز، کارگاه و فروشگاه ‌سفال‌ آذربایجان شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: خانه تاریخی صرافلار یا علوی تبریز امروزه به عنوان کارگاه ساخت انواع سفال و فروشگاه سفال یکی از پر بازدیدکننده‌ترین خانه‌های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: در این خانه تاریخی مشبک‌کاری، طراحی و کنده‌کاری بر روی ‌سفال و ساخت انواع ‌ظروف سفالی‌‌ به شکل مدرن ‌آموزش داده می‌شود.

وی افزود: خانه صرافلار متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است که ‌با یک زیرزمین و ‌طبقه فوقانی با معماری اصیل ایرانی احداث شده است و دارای ایوان در نمای اصلی بوده که بر روی دو ستون گچکاری‌‌شده ‌بنا شده است.

محمدی ادامه داد: ‌‌‌حیاط این اثر تاریخی به تبعیت از دیگر خانه‌های قدیمی تبریز حوض ‌میانی و دو باغچه کناری ‌را در خود جای داده است‌ و پلان زیرزمین آن نیز به تبعیت از پلان طبقه هم‌کف در جبهه اصلی شامل یک حوضخانه و دو اتاق جانبی و در ضلع غربی شامل یک اتاق مستطیل شکل و یک راهرو است.

‌‌وی ادامه داد: طبقه همکف سازه قابی و زیرزمین سازه طاق و گنبدی دارد، سقف حوضخانه که به کارگاه آموزش اختصاص یافته دارای کاربندی‌های بسیار زیباست‌،‌ نمای اصلی بنا ایوان‌دار ‌و بر روی دو ستون استوار است که در مرکز آن یک سنتوری قرار دارد‌.

محمدی افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی این استان ‌با هدف حمایت از صنعتگران‌ در این رشته و هنرهای قدیمی که رو به فراموشی است، اقدام به خرید، مرمت و تجهیز خانه صرافلار کرده و از سال 84 به عنوان نمایشگاه و خانه سفال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.‌

‌این خانه در شهر تبریز، خیابان شمس تبریزی‌ ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، کوچه شهید نوروزی واقع شده و مکان مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی این استان به شمار می‌رود.


نوشته شده در   پنجشنبه 4 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode